Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spaghetti/pasta gerechten baby

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 01 Mrt 2017 10:45

Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik ben een beetje inspiratieloos aan het worden.
Mijn baby eet bijna iedere dag aardappels met groente. Heerlijk vers! Dit gaat prima maar ik wil graag wat meer variatie.
Nu zat ik er aan te denken om hem eens spaghetti of pasta te geven.
Maar hoe maak ik dan de saus zonder dat het te zout/kruidig voor hem is. Wij eten eigenlijk altijd saus uit een pot.

Iemand nog lekkere en niet te tijdrovende gerechtjes?
2016
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2017 11:23

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik maak vaak een hele simpele saus. Ik snijd een courgette in kleine blokjes en die fruit ik aan met een teentje knoflook. Dan doe ik er een pak passata bij, dat is gewoon gezeefde tomaat. Dat laat ik even pruttelen, vaak met oregano erbij. En dat serveer ik dan met pasta. Mijn dreumes vindt het erg lekker (en z'n grote broer vindt het ook nog heel OK als ie het voorbij ziet komen).
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 01 Mrt 2017 11:53

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

F eet pasta met spinazie (uit de diepvries), kipfilet en champignons.
Of met gehakt, paprika, courgette, beetje tomatenpuree en Italiaanse kruiden.
Of champignons, courgette, knoflook crème fraice en geraspte kaas.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 01 Mrt 2017 13:33

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik maakte toen T net pasta begon te eten gewoon een tomaat heel klein, en die laten pruttelen met soms nog wat extra water, wat kruiden, soms wat ui, of courgette, of champignons etc. That's it. Later gehakt erbij. Idd soms ook wel passata, net als Caulfield. Maar toen maakte ik vaak voor T pasta als wij wat anders aten, dus dan had ik alleen maar een scheutje passata nodig. Vond ik dan zonde :) Oh, wortel geraspt is ook lekker zoet erdoor.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 01 Mrt 2017 18:41

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Dankje hier kan ik wat mee.
2016
<<

Anoniem197

Bericht 01 Mrt 2017 18:50

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ui is toch niet goed onder het jaar? Maar ik deed macaroni met broccoli ofzo en wat kip of vis.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 01 Mrt 2017 19:47

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik wil ook gewoon beginnen met tomaat en courgette en wat milde kruiden. Is wel lekker eenvoudig en snel.
Gehakt moet mijn baby nog niets van weten.
2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 01 Mrt 2017 20:17

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik maak altijd, als ik voor ons een grote pan saus maak, er voor haar ook 1. Ook gewoon van gezeefde tomaten en een knoflookje, gehakt (klein gekruld) en verschillende groente, iets minder kruiden erin en geen zout of ui. Ook lekker lang laten pruttelen en je hebt gelijk 4 porties.

Crème fraîse vind ik ook altijd een makkelijk ingrediënt om saus van te maken. Lekker met champion, paprika, erwtjes en courgette.
Mijn dochter vind farfelle (die vlinderpasta) altijd lekker makkelijk eten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 01 Mrt 2017 20:25

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Volgens mij gaf ik wat uit vanaf 10 mnd ofzo :)

Ik zou dan weer geen room/Creme fraiche geven voor 1. Wij gaven uberhaupt nog geen zuivel voor 1.

Succes met de pasta Salome!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 01 Mrt 2017 20:35

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Zora schreef:Volgens mij gaf ik wat uit vanaf 10 mnd ofzo :)

Ik zou dan weer geen room/Creme fraiche geven voor 1. Wij gaven uberhaupt nog geen zuivel voor 1.

Succes met de pasta Salome!


Thanks, ben zo benieuwd wat hij ervan gaat vinden. Denk dat we het zaterdag maar eens gaan proberen.
2016
<<

Anoniem197

Bericht 01 Mrt 2017 21:50

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Gehakt at zoon ook niet. Denk dat het ligt aan het mond gevoel?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 02 Mrt 2017 08:33

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik was altijd wel terughoudend met blikjes tomatenpuree i.v.m. het zout wat daar in zit, hetzelfde geldt voor passata. Ik nam vaak de blikjes tomatenblokjes en dan het aller goedkoopste merk, AH basic, daar zat toen geen zout in, de net wat duurdere blikjes wel. Dat is wel al 1.5 jaar geleden, dus ik weet niet of dat nog zo is. Een tomaat wat Zora oppert is nog beter uiteraard.

Volgens mij wordt er geadviseerd om terughoudend te zijn met ui, knoflook en prei e.d. i.v.m. de kans op krampjes, ik ben toen begonnen met hele kleine hoeveelheden ui en heb dat langzaam opgebouwd. Ik gebruikte al wel gewoon basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, salie e.d. door de pastasaus in kleine hoeveelheden en dan dus geen zout en peper. Dus dan bijvoorbeeld wat groenten die van ons over waren, courgette, paprika e.d. met bovenstaande kruiden en tomatenblokjes en wat macaroni er door.
Zo maakte ik ook moussaka voor hem vanaf een maand of 10 met een klein beetje gehakt, aubergine, een klein snufje kaneel en tomatenblokjes en dan dus wat aardappelpuree. Of ook al Mexicaans met een klein beetje ui, knoflook, beetje kip, paprika, tomatenblokjes en komijn, paprikapoeder e.d. en dan sneed ik een wrap heel fijn en deed ik er door heen.

Ik gaf vanaf 9 maanden geen borstvoeding meer en ben toen al wel yoghurt gaan geven, maar maakte er nog saus met zuivel eigenlijk. Kaas gaf ik voor zijn eerste verjaardag nog niet.
Vanaf zijn eerste verjaardag ben ik kaas gaan toevoegen en maakte ik bijvoorbeeld zelf pesto met Parmezaan maar zonder verder ook nog zout toe te voegen voor hem om de zout inname nog wel laag te houden. Die zelfgemaakte pesto vries ik in ijsblok vormpjes in en is ideaal om een snelle pasta pesto te maken bijvoorbeeld. Of ik maakte een mengsel van Griekse yoghurt, ei en feta voor over de moussaka.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem281

Bericht 02 Mrt 2017 08:45

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Tobias eet praktisch met de pot mee. Die is weliswaar een maandje ouder, maar hij heeft geen problemen met ui of andere kruiden! Ik houd me niet zo vast aan die standaards, omdat Tobias in vrijwel alles voor ligt, nooit echt last van krampjes heeft gehad enz. We hebben het gewoon voorzichtig geprobeerd en genoteerd wat wel of niet ging.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 02 Mrt 2017 11:30

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik kookte 3 tomaten en een stukje courgette in wat water. Even afgieten en in de blender.

Later ging ik wat meer varieren met vlees, vis, kruiden etc.

Mijn zoon wilde in hey begin geen macaroni maar wel hele kleine spaghetti. Ik knipte de (gare) spaghetti sliertjes in stukjes.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 02 Mrt 2017 13:39

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Ik kookte inderdaad ook een tomaat en wat courgette en dat pureerde ik dan, later zijn daar nog andere groente bij gekomen.

Pasta die ik altijd gebruikte was van grand d italia (volgens mij) van die kleine penne, spaghetti vond ik zelf eng met het risico op verslikken en macaroni gebruik ik eigenlijk nooit zelf haha!
⁠♡♡♡
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 02 Mrt 2017 22:29

Re: Spaghetti/pasta gerechten baby

Voor inspiratie keek ik vaak op www.kokenvoormijndochter.nl. Daar vond ik echt leuke receptjes op staan voor die kleintjes.

Het is geen pasta, maar ik maak(te) ook regelmatig een bonenhapje met bulgur voor mijn dochter: gedroogde bonen (witte, bruine, kidneybonen en kapucijners: combineer wat je wil) wellen en uurtje koken. Aan het einde wat blokjes tomaten, appel en even meekoken. Eventueel kan er na het afgieten ook wat gebakken gehakt aan worden toegevoegd. Daarna (groot deel) glad maken met staafmixer en mengen met klaargemaakte bulgur. Mijn dochter vind het echt heerlijk. En ik maak het makkelijk in zo'n grote voorraad dat ik het invries en er weken mee vooruit kan.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers