Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Menstruatiecups

<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 17 Jan 2017 12:30

Re: Menstruatiecups

Bliss schreef:Wat is precies het voordeel van zo'n cup t.o.v. tampons?? Ik had er geen beeld bij, maar ging net ff googelen en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo'n ding te gebruiken!



Tampons zuigen alles op, de cup vangt het op. De cup kost eenmalig geld en gaat jarenlang mee. tampons gooi je weg en kosten steeds geld. tampons kunnen je ziek maken, cups niet. Cup maakt geen afval, tampons zijn mileuvervuilend.
Tampons moet je iedere paar uur verschonen, cup kan 12 uur blijven zitten. Ik kan de cup smorgens inbrengen en in de avond legen en weer in doen. Met een cup kan je slapen en met een tampon eigenlijk niet ivm met tss.
M:21072011
J :08012014
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 18 Jan 2017 13:16

Re: Menstruatiecups

Gisteren de mijne binnen gekregen. Dacht ik mooi nog ff te kunnen oefenen voor het einde van de week, maar helaas, toch net ongesteld geworden. Vanavond maar een poging wagen ;)
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 19 Jan 2017 17:45

Re: Menstruatiecups

Bob schreef:Ik ben om.

dat heb je snel voor elkaar :D bevalt het zo goed?

Elle123 schreef:Ik heb hem vandaag toch niet meer in. Ik moest haasten vanochtend dus maar even snel een tampon gepakt. Ben toch wel bang dat ik weer dat geode met eruit halen krijg. Misshcien straks thuis nog maar eens rustig proberen. Zou zonde zijn om hem nu weer weg te gooien.

Nog weer geprobeerd?
misschien bij een thuisdag na een paar uur al proberen om de cup te verwijderen? dan heb je heel wat pogingen tot de 12uur en is de druk dat de cup er NU uit moet misschien wat minder?
bij mij hangt de cup vrij laag, kan me goed voorstellen dat het verwijderen moeilijker is wanneer je de bodem niet direct kan vastpakken.

Bliss schreef:Wat is precies het voordeel van zo'n cup t.o.v. tampons?? Ik had er geen beeld bij, maar ging net ff googelen en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo'n ding te gebruiken!

Het ziet er allemaal wat lomp en groot uit maar tijdens het dragen voelt een cup niet anders dan een tampon. daar merk je dus helemaal niets van. inbrengen en verwijderen is even oefenen, maar als tiener was een tampon ook wennen.

grootste pluspunt vind ik dat een cup geen vocht absorbeert en de boel dus niet uitdroogt en irriteert. dat klinkt misschien niet als een heel groot verschil maar dat is het wel.
voor mij een uitkomst, door de mirena menstrueer ik zo weinig dat het de meeste dagen te weinig is voor een minitampon. volgezogen of niet, die moet toch echt na 8uur worden verwisseld. bij een cup maakt het niet uit hoe weinig je vloeit, zelfs wanneer je niet ongesteld bent kan de cup zonder irritatie worden gedragen en verwijderd.

ook bij zware menstruatie kan een cup een uitkomst zijn. om te vergelijken kan een superplus tampon 12-14 ml absorberen. een menstruatiecup kan, afhankelijk van het type, meer dan 40ml opvangen. (ik heb een S en zelfs die kan al 23ml opvangen).
Afbeelding
<<

Anoniem185

Bericht 20 Jan 2017 12:16

Re: Menstruatiecups

Mijn periode zit er op en ik heb alleen maar de cup gebruikt. Heb één keertje moeite gehad net hem te verwijderen. Soms voel ik hem zitten (vooral aan het einde van mijn periode). Ik weet niet of dat het steeltje is, maar dat denk ik wel. Ik durf het alleen niet af te knippen omdat ik dus een keer wat meer moeite had met verwijderen. Onder de douche gaat dit het beste. Eventueel op het toilet is het handig als ik eerst wat glijmiddel op mijn vingers doe of ze goed nat naak, anders krijg ik niet zo makkelijk twee vingers diep genoeg naar binnen (oke smakelijk verhaal).

Ik ben geen een keer doorgelekt en voelde me de tweede dag al zeker genoeg om zonder dubbele bescherming in mijn witte pak te werken. Vanmorgen wilde ik hem weer verwijderen, niet beseffende dat ik hem er gisteren avond al had uit gelaten.

Met de cup voel ik me minder ongesteld. Ik moet er minder vaak aan denken, alleen bij het opstaan en douchen 's avonds. Pak een naproxen tegen de krampen en ik kan doen alsof er niks aan de hand is!
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 20 Jan 2017 13:29

Re: Menstruatiecups

Ik ben ook echt om. Veel minder buikpijn. Toch het idee daar tampons te veel druk geven en buikpijn veroorzaken (alsof ze niet diep genoeg kunnen). Gebruik is ook super makkelijk.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 20 Jan 2017 14:17

Re: Menstruatiecups

Goed om te lezen dat ook de krampen minder zijn. Daar heb ik met spiraaltje amper last. Ik kan er nu al tegen de menstruatie zonder spiraaltje op zien. Maar de krampen die ik mij herinner waren natuurlijk nog met tampons :)
Afbeelding
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 20 Jan 2017 14:25

Re: Menstruatiecups

Ik twijfel. Het klinkt allemaal ideaal (minder kosten, beter voor het milieu en je lijf etc.) maar ik heb eigenlijk geen enkel probleem met tampons en dat je die cup moet schoonmaken/afspoelen lijkt me zo onhandig. Ik heb een apart toilet in huis, moet ik dan met die (ranzige) cup naar de badkamer lopen om het af te spoelen haha.

Het lijkt me vooral ideaal dat je die cup tot 12 uur kunt laten zitten. Nu moet ik er echt aan denken dat ik een tampon na 6 uur o.i.d. verwijder i.v.m. tss (en ik slaap ook gewoon met een tampon 8+ uur. Ja heel fout ik weet het).
<<

Anoniem185

Bericht 20 Jan 2017 15:51

Re: Menstruatiecups

Nou een keer per dag is dat geen probleem als je dat onder de douche doet. De andere keer moet je inderdaad afspoelen, maar je kunt ook een flesje water meenemen naar het toilet en hem zo even afspoelen. Zo zou ik het op openbare plaatsen of bij mensen thuis oplossen. Ik heb er alleen geen last van omdat ik het in de ochtend thuis doe en dan naast de kraan zit en dan pas weer in de avond als ik douche.
<<

Anoniem243

Bericht 21 Jan 2017 00:22

Re: Menstruatiecups

Frankie schreef:Ik twijfel. Het klinkt allemaal ideaal (minder kosten, beter voor het milieu en je lijf etc.) maar ik heb eigenlijk geen enkel probleem met tampons en dat je die cup moet schoonmaken/afspoelen lijkt me zo onhandig. Ik heb een apart toilet in huis, moet ik dan met die (ranzige) cup naar de badkamer lopen om het af te spoelen haha.

Het lijkt me vooral ideaal dat je die cup tot 12 uur kunt laten zitten. Nu moet ik er echt aan denken dat ik een tampon na 6 uur o.i.d. verwijder i.v.m. tss (en ik slaap ook gewoon met een tampon 8+ uur. Ja heel fout ik weet het).


Dit inderdaad. Het klinkt ideaal aangezien van het hele inbrengen- uithalen-gebeuren. Ik ben gewoon niet zo handig en zie dat al helemaal fout gaan, haha. Ik gebruik nu notabene al tampons met inbrenghuls omdat de gewone me teveel gedoe zijn.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 21 Jan 2017 10:43

Re: Menstruatiecups

Ik ben de mijne inmiddels ook aan het testen en tot dusver vind ik het een ramp! Maar heb ook al wel gelezen dat het soms gewoon even wat oefening vergt en het uiteindelijk prima gaat, dus ik blijf nog even proberen. Bij mij is het probleem vooral dat hoe ik hem ook inbreng, hij vouwt niet goed uit. Al allerlei tips gelezen en zelfs filmpjes gekeken op YouTube, maar toch lukt het niet goed. En dan zit hij dus niet goed. En verschuift en ik voel hem zitten, dus uiteindelijk al meerdere keren weer verwijderd en aan de kant gelegd. Ben benieuwd of het uiteindelijk gaat lukken, het principe spreekt me nog steeds aan.
<<

Anoniem185

Bericht 21 Jan 2017 11:04

Re: Menstruatiecups

Hippie ik doe gewoon dubbelvouwen, dan 'scheef' inbrengen. Eerst het stukje waf dubbelgevouwen is en dan de twee puntjes zegmaar. Vervolgens iets lager vastpakken, opvoeren en dan begint hij al wat uit te klappen. Daarna met je wijsvinger er even rond, dus echt vinger er langs en een rondje er rond draaien. Zo maal je genoeg ruimte om alles te laten uitvouwen.

Als het dan nog niet lukt heb je misschien een verkeerde maat?
Hoe ver heb je hem ingebracht? Tot aan waar komt je steeltje? Zit hij wel diep genoeg?
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 21 Jan 2017 11:26

Re: Menstruatiecups

Zo doe ik het ook ongeveer. En hij klapt wel uit, maar nooit helemaal goed. En als ik dan probeer dat te verhelpen dan verschuift hij of hij gaat ergens anders niet goed zitten. Vind het in elk geval niet heel makkelijk nog. De maat zou goed moeten zijn volgens zo'n tabel, maar zou wellicht nog kunnen dat de maat toch niet goed voor mij is. Ik denk dat hij wel ver genoeg is ingebracht steeds, ik las in elk geval ergens dat het steeltje meestal net wel/net niet naar buiten steekt als hij goed zit, dus dat heb ik geprobeerd. Zal eens kijken of het verschil maakt als ik hem bijvoorbeeld nog ietsje verder inbreng. Het materiaal voelt verder wel prettig aan en het verwijderen lijkt wel te gaan zonder knoeien, dus ik blijf het nog even proberen.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 21 Jan 2017 13:02

Re: Menstruatiecups

ik heb ook altijd 1 plek waar de cup niet altijd goed uitklapt. met een vinger rond gaan helpt niet maar ik heb wel een manier gevonden die voor mij werkt. even zien hoe ik dat uitleg...
als er links een deuk zit dan duw ik de cup aan de rechterkant helemaal in totdat links is uitgedeukt, rechts veert daarna vanzelf weer goed.
Afbeelding
<<

Anoniem185

Bericht 21 Jan 2017 13:49

Re: Menstruatiecups

Komt vast goed Hippie! Gewoon blijven proberen.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1611

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 30 Jan 2017 14:08

Re: Menstruatiecups

Nou, sinds zaterdag ongesteld dus eindelijk ook mijn cup aan het uitproberen. Het inbrengen en verwijderen valt me alles mee, al vind ik de geur van het bloed in die cup niet erg aangenaam en als ik m leegkiep in de wc en ik trek door, dan ligt er serieus een remspoor van bloed dat ik met de qc-borstel moet wegvegen... sorry voor se details, maar dat vind ik dus echt bizar.

Verder zit ie goed in de zin dat er geen bloed langs lekt, maar hij zit heel laag, waardoor ik m soms voel zitten, een beetje als een tampon die helemaal volgezogen is en daardoor wat zwaar geworden en omlaag gezakt. Ik vraag me af of dat betekent dat deze cup eigenlijk toch niet geschikt is voor mij en ik beter een andere had kunnen kiezen, maar alles wees in deze richting (Mamicup, ik ben boven de 30, 2 kinderen gebaard, stevig gebouwd...)
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jan 2017 16:56

Re: Menstruatiecups

Sublimo misschien eerst wat papier in de pot leggen voordat je 'm leeg kiept?
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Jan 2017 18:35

Re: Menstruatiecups

ik gooi het in het 'gat' leeg en niet op het vlakke gedeelte van de pot.

wat betreft te laag hangen, zakt de cup in de loop van de dag naar beneden of kan je hem niet hoger plaatsen?
zit er een stokje aan je cup? deze zou je eraf kunnen knippen als de cup zo laag hangt misschien heb je er dan minder last van.
Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 30 Jan 2017 19:21

Re: Menstruatiecups

Welke vouw gebruiken jullie om hem in te brengen?

Ik gebruik dus die c vouw, maar hij vouwt dus heel vaak niet goed uit, een deuk aan de zijkant. Die tip van Elska probeerde ik net (vandaag alweer ongesteld geworden, korte cyclus). Ik bloed nooit zo hevig, dus er gaat maar een beetje langs, maar het zou wel fijn zijn als die gewoon goed zit.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1611

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 30 Jan 2017 20:37

Re: Menstruatiecups

We hebben geen vlak gedeelte dus ik gooi het sowieso in de pot waar het water in staat. Daarom verbaast t me ook zo. Ik kan eens kijken of t helpt om er eerst wat wc-papier in te gooien.

Ik heb t idee dat ie af en toe wel hoger zit, maar gewoon af en toe omlaag zakt ofzo, beetje gek misschien maar dat idee heb ik. Het steeltje heb ik idd al volledig afgeknipt, dat zat echt beroerd.

Jans, ik gebruik ook de c-vouw en met die ene tip vouwt ie bij mij wel goed uit. Een andere tip heb ik dus ook niet helaas...
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jan 2017 21:00

Re: Menstruatiecups

Ik gebruik geen cups, maar heb soms flinke stolsels die ook zo`n streep achterlaten, dus daarom doe ik altijd eerst een beetje papier in de pot voordat ik m`n tampon verwissel. Werkt altijd wel goed :)
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Jan 2017 23:01

Re: Menstruatiecups

ik gebruik ook de C vouw.

over de cup die naar beneden zakt las ik net dit:
"Zakt de cup tijdens de dag naar beneden? Het kan zijn dat je bekkenbodemspieren niet stevig genoeg zijn om de cup 'binnen' te houden. Helaas helpt maar één ding: trainen!"
http://www.cutecotton.nl/alles-over-menstruatiecups
Afbeelding
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 09 Feb 2017 08:35

Re: Menstruatiecups

Jans helpt het niet als je er een beetje lucht langs laat lopen? Soms heb ik al teveel vacuüm en dan helpt dat wel.
<<

Anoniem186

Bericht 27 Feb 2017 11:54

Re: Menstruatiecups

Ik denk dat ik er eindelijk achter ben waarom ik hem niet helemaal kan ontvouwen. De maat is waarschijnlijk te groot, de omtrek dan. Qua lengte is tie wel goed.
Dat zou dus betekenen dat ik een andere maat moet hebben, flinke aanschaf.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 27 Feb 2017 13:13

Re: Menstruatiecups

De c-vouw. Ik heb expres ook een kleine besteld. Ook een kortere lengte. Gelukkig maar, anders was de mijne veel te lang geweest.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem186

Bericht 27 Feb 2017 13:22

Re: Menstruatiecups

Ik ging er vanuit dat ik een grotere maat nodig had omdat ik 2 kinderen heb gekregen. Maar toen ik die cup bestelde woog ik 10 kg meer dan nu, dat zal er ook mee te maken hebben.
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers