Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bewust 1 kind

<<

Elle123

Bericht 24 Feb 2017 20:51

Bewust 1 kind

Wie van jullie heeft er bewust gekozen voor maar 1 kind? En waarom? Ik wil graag 1 kind, vooral omdat ik al relatief oud ben en nog geen kind heb. Een tweede zou ik sowieso niet ma mijn 40ste willen. Ik denk ook dat we financieel gezien een kind meer kunnen bieden dan 2 (of meer). Maar is dat voor het kindje niet sneu? Ik heb 2 zusjes met wie ik nooit heb gespeeld. Dus ik had er niet zoveel aan qua speelmaatjes. Op vakanties namen mijn ouders vriendinnetjes van mijn jongste zusje mee toen mijn zus en ik niet meer mee hoefden. Zo zou ik het ook willen.
Als ik overigens een tweeling zou krijgen zou ik wel dolgelukkig zijn.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 24 Feb 2017 20:59

Re: Bewust 1 kind

Wij!

Ik heb als kind nooit een bepaald aantal kinderen in mijn hoofd gehad, ik wilde moeder worden en dat is gebeurd.
Ik vind zwanger zijn echt verschrikkelijk, alleen al daarom hoeft het niet voor mij.
Daarnaast is B natuurlijk veel te vroeg geboren, de kans dat dat nog een keer zal gebeuren is aanwezig en dan heb je niet alleen een kindje thuis, maar ook in het ziekenhuis.
Ook heeft B echt een heel heel pittig karakter en vind ik het alleen met haar soms echt al heel zwaar.

We hebben nu genoeg geld om redelijk te kunnen leven zoals we willen, we doen een beetje zuinig aan, zodat we weer geld overhouden voor andere dingen, daarnaast hebben we voor 1 kind al amper oppas, laat staan voor 2.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 24 Feb 2017 21:01

Re: Bewust 1 kind

Ik ben zelf ook alleen en heb een echte zus/broer nooit echt gemist, had genoeg familie en vriendjes en vriendinnetjes.
Het enige wat me nu soms benauwd, is wanneer mijn vader komt te overlijden, ik nog maar 'alleen' ben.

Mijn man heeft een halfbroer, maar daar is door omstandigheden ook geen contact meer mee. Het hebben van een broer of zus wil dus ook niet zeggen dat de banden altijd geweldig zijn.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 25 Feb 2017 07:59

Re: Bewust 1 kind

Ik ben zelf alleen en heb vroeger nooit broers en zussen gemist. Ik had veel vriendinnetjes en speelde veel met buurkinderen. Als kind heb ik het nooit gemist. Ook niet met vakanties want er mochten altijd vriendinnetjes mee.

Nu ik zelf een kindje heb en een kleine familie mis ik het wel. Ook aan mijn mans kant van de familie komen er nooit kindjes dus ik word ook nooit tante. Overigens is dit allemaal om medische redeneren dus kan niemand hier iets aan doen.
Wij hebben weinig familie achter de hand die een keertje op kunnen passen bijvoorbeeld.

Als ik dit dan zie bij vrienden of buren dan ben ik wel een klein beetje jaloers.
Daarom weet ik wel zeker dat wij nog een kindje willen. Alleen door alle toestand met T durf ik echt nog niet.
2016
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Feb 2017 08:56

Re: Bewust 1 kind

Wij hebben het ook als keus overwogen. De eerste anderhalf jaar waren we nog echt ondersteboven van de bevalling en de eerste paar weken. Ik zie ook (nog steeds) de voordelen. Ik las gisteren een blog (indekinderschoenen) en die beschreef precies mijn angsten/zorgen voor een tweede, maar uiteindelijk heeft lot en hart de beslissing gemaakt en is 2.0 dus onderweg! We verzinnen wel heel druk hoe we onze zoon ook nog onverdeelde aandacht kunnen blijven geven. Verder hebben we net als Salome geen hele grote families, of heel ver weg (opa woont op 2,5 uur rijden). Ik vind het daarom ook wel prettig dat ze straks elkaar hebben en ik hoop dat ze net zo'n band krijgen als mijn zus en ik.
L2014 & H2017
<<

Anoniem245

Bericht 25 Feb 2017 09:06

Re: Bewust 1 kind

Hier 1 zoon, altijd gezegd dat ik er maar eentje wilde en dat gevoel is nooit veranderd. Dus ik heb niet echt specifieke redenen maar het is gewoon een gevoel. Als ik mijn vriend eerder tegengekomen was, was er misschien nog eentje gekomen. Mijn vriend heeft een dochter dus helemaal alleen zal hij toch nooit zijn, dat vind ik dan achteraf toch wel leuk. Maar ik heb het nooit sneu gevonden voor hem. Ook in de toekomst als hij ouder is, je kunt toch niet voorspellen hoe de band onderling is. Mijn moeder heeft nog een zus en twee broers en die broers spreekt ze nooit. Vroeger was er ook altijd strijd, dus bij haar heeft het niets toegevoegd. Mijn vader heeft dan weer een hele fijne band met zijn zussen..
Ik ben ook alleen opgegroeid en ook nooit wat gemist. En over het alleen achter blijven als je ouders overlijden, ik denk dat dat toch een rot gevoel blijft. Dat heb ik bij zowel mijn vader en moeder gezien. Denk niet dat iets van broers of zussen hebben dat gevoel echt verandert. Maar dat weet ik dus niet.
<<

Anoniem184

Bericht 25 Feb 2017 09:16

Re: Bewust 1 kind

Over het alleen achterblijven als je ouders overlijden: Mijn oma had vijf zussen en twee broers, met iedereen heel erg goed contact. Nu is ze 83 en een jaar terug is haar laatste broer overleden. Dat is niet minder zielig, van haar hoeft het leven allemaal niet echt meer. Ook met meerdere kinderen in een gezin kun je uiteindelijk gewoon alleen achterblijven. Dat lijkt me sowieso moeilijk, maar op 'onze leeftijd of iets ouder toch wat makkelijker op te vangen omdat onze sociale kringen toch wat groter zijn, dan wanneer je echt heel oud bent. Waarmee ik niet wil zeggen dat meerdere kinderen hebben juist heel zielig is, maar het één is wat dit betreft niet zieliger dan het ander, vind ik.
<<

Anoniem281

Bericht 25 Feb 2017 09:20

Re: Bewust 1 kind

Wij hebben één zoon en het voelt heel goed, compleet zo. Zeg nooit, nooit natuurlijk, ik wilde voor mijn Tobias niet eens kinderen. Maar ik kan me niet voorstellen dat we er een kindje bij zouden hebben. Da's dus vooral qua gevoel. Maar daarnaast denken we ook praktisch; we wonen klein, goed genoeg voor ons drietjes, met een kindje erbij zouden we moeten verhuizen.

Daarnaast leef ik graag een luxe leven; regelmatig uit eten, weekendjes weg etc. Ik wil mijn kind alles probleemloos kunnen aanbieden en dat wordt lastiger met een tweede.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 25 Feb 2017 10:32

Re: Bewust 1 kind

Mijn vader is enig kind, in die tijd erg ongebruikelijk. Hij heeft dat altijd wel jammer gevonden, en zelfs moeilijk in de fase dat zijn ouders achteruit gingen en hij niemand had om de zorg(en) mee te delen. Ik vind dat ook nog wel een argument om rekening mee te houden, al zou ik het ook weer niet te zwaar laten wegen.

Zelf zou ik als het ons gegeven is graag nog een kind willen krijgen, maar als het hierbij zou blijven zou ik er uiteindelijk ook vrede mee hebben.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 25 Feb 2017 11:25

Re: Bewust 1 kind

Ook wij hebben heel bewust voor maar 1 kindje gekozen. Zelf kom ik uit een gezin van 6 kinderen en heb ik dat als niet prettig ervaren. De band met mijn broertje en zusjes is heel oppervlakkig, we zijn alle zes heel verschillend. Een broertje of zusje hoeft niet de garantie te zijn voor innige familiaire verbanden/vriendschappen. Vriendschappen kies en maak je zelf. Zij kunnen een hele goede vervanger zijn voor broers en zussen.

Daarnaast is het opvoeden van een kindje een hele verantwoordelijkheid, wij willen hem graag alle onverdeelde aandacht geven. Met één kindje ga je ook veel makkelijker weg (zeker als ze wat zelfstandiger worden). We gaan dan ook veel dagjes weg, weekendjes weg. Af en toe nemen we een vriendje of vriendinnetje van onze zoon mee. Kortom we genieten volop van ons leven met zijn drietjes en financieel is 1 kindje erg goed te doen.
<<

Anoniem245

Bericht 25 Feb 2017 13:10

Re: Bewust 1 kind

Teun schreef:Mijn vader is enig kind, in die tijd erg ongebruikelijk. Hij heeft dat altijd wel jammer gevonden, en zelfs moeilijk in de fase dat zijn ouders achteruit gingen en hij niemand had om de zorg(en) mee te delen. Ik vind dat ook nog wel een argument om rekening mee te houden, al zou ik het ook weer niet te zwaar laten wegen.

Zelf zou ik als het ons gegeven is graag nog een kind willen krijgen, maar als het hierbij zou blijven zou ik er uiteindelijk ook vrede mee hebben.


Ik snap je punt, maar dat is helaas ook geen garantie, mijn moeder bijvoorbeeld heeft de zorgen om haar ouders niet kunnen delen. En ook haar broer die gestorven is aan een hersentumor heeft zij begeleid. Haar gezin is al vroeg helemaal uit elkaar gevallen. Alleen met haar zus heeft ze nog oppervlakkig contact. Bij mijn vader heeft mijn tante eigenlijk alle zorgen omtrend mijn oma op zich genomen.
Het is denk ik niet zo zwart/wit. Broers en zussen kunnen in die situaties juist ook voor verdriet zorgen, dat zie ik bijvoorbeeld aan mijn moeders kant heel goed.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 25 Feb 2017 14:36

Re: Bewust 1 kind

Salome schreef:Ik ben zelf alleen en heb vroeger nooit broers en zussen gemist. Ik had veel vriendinnetjes en speelde veel met buurkinderen. Als kind heb ik het nooit gemist. Ook niet met vakanties want er mochten altijd vriendinnetjes mee.

Nu ik zelf een kindje heb en een kleine familie mis ik het wel. Ook aan mijn mans kant van de familie komen er nooit kindjes dus ik word ook nooit tante. Overigens is dit allemaal om medische redeneren dus kan niemand hier iets aan doen.
Wij hebben weinig familie achter de hand die een keertje op kunnen passen bijvoorbeeld.

Als ik dit dan zie bij vrienden of buren dan ben ik wel een klein beetje jaloers.
Daarom weet ik wel zeker dat wij nog een kindje willen. Alleen door alle toestand met T durf ik echt nog niet.


Dit heb ik ook.
Mijn man heeft 1 halfbroer, die heeft 1 kind en een stiefzoon, maar daar hebben we geen contact mee. Daar ben ik dus eigenlijk geen tante van.
Dan is mijn schoonvader hertrouwd en zij heeft 3 kinderen, en bij elkaar 5 kleinkinderen en 2 daarvan zien mij als tante (en mijn schoonvader ook als opa), 1 is te oud en bij de andere 2 wordt het niet zo benoemd (ook mijn schoonvader niet als opa, want aldus mijn schoonzus: dat is hij niet..)
Dat vind ik ergens wel jammer.
Mijn vader komt uit een gezin van 8 dus ik heb altijd mega veel familie om me heen gehad aan neefjes en nichtjes. B is straks natuurlijk ook alleen, net als ik, dus er blijft ergens wel steeds 'minder' over.
Maar ook nogmaals, familie geeft geen garantie voor een goede band.
<<

anoniem203

Bericht 25 Feb 2017 16:52

Re: Bewust 1 kind

Ik ben zelf enigskind en in mijn kindertijd vond ik het ook niet erg. Ik had genoeg vriendjes en vriendinnetjes. Alleen nu mis ik het wel. Straks als mijn ouders ziek worden/overlijden of wat dan ook ben ik de enige die dingen moet beslissen of moet regelen. Doe ik met veel liefde maar ik had dit liever willen delen met een broer of zus. Ook had ik voor mijn kinderen wel neefjes en nichtjes willen hebben en een oom en tante. Mijn man heeft 1 zus die we een keer of 3 per jaar zien want ze wonen in een andere provincie. Mijn kinderen hebben niet echt een oom/tante band met hun. Zelf had ik ook wel een tante willen zijn. Schoonzus heeft 1 kind maar die ziet en noemt mij niet als haar tante. Vind ik heel erg jammer. Ook had ik wel een broer/zus gewild waar ik dingen mee kon delen en samen dingen met zijn/haar gezin konden ondernemen en dat soort dingen. Hierdoor hebben wij gekozen voor meer dan 1 kindje. Als geeft het natuurlijk geen garantie voor de band later maar ze zijn dan niet alleen. En zelf was ik gewoon reuze benieuwd hoe een broer/zus band is. En als ik naar mijn kinderen kijk vind ik het echt prachtig om te zien hoe ze samen zijn. Ze zijn echt 2 handen op 1 buik en dat vind ik zo fijn voor ze.
<<

Anoniem243

Bericht 25 Feb 2017 22:24

Re: Bewust 1 kind

'Neem' alsjeblieft geen kind omdat het voor de ander zielig zou zijn. Een kind moet gewenst zijn door jóu! Zelf ben ik heel blij broers te hebben, maar ik kan me de keuze (of eigenlijk dus het gevoel) voor één kind ook goed voorstellen. Bovendien kunnen broers en zussen ook een hele slechte of zelfs helemaal geen band hebben.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 25 Feb 2017 23:14

Re: Bewust 1 kind

Precies dat wat Sookie zegt, hoe vaak ik dat niet naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen (en nog steeds zo af en toe). Voor mij is het geen reden om nog een kindje op de wereld te zetten. Onze zoon heeft een heel lief nichtje (schoonzusje heeft ook maar 1 kindje) en zij zijn als broer en zus maar het geeft geen garanties. Maar ik blijf het zeggen, vriendschappen zijn gewoon heel belangrijk.

En ik heb nog wel een paar redenen om niet meer kinderen op de wereld te willen zetten (bijvoorbeeld het milieu). Ik kan me daar soms echt zorgen over maken.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 26 Feb 2017 08:09

Re: Bewust 1 kind

Ah ja, die vraag heb ik inderdaad een keer van een tante gehad 'Maar vind je het niet zielig dan?'
Eh: Ten eerste insinueer je dus, dat ik ook zielig ben?? En nee.. dat vind ik niet.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 26 Feb 2017 08:18

Re: Bewust 1 kind

Lejow schreef:Ah ja, die vraag heb ik inderdaad een keer van een tante gehad 'Maar vind je het niet zielig dan?'
Eh: Ten eerste insinueer je dus, dat ik ook zielig ben?? En nee.. dat vind ik niet.


Of 'alleen is ook maar alleen'. Ik vind voor beiden wel wat te zeggen, maar ik zal nooit iemand (proberen te) overtuigen om voor een groter gezin te gaan. Ik geloof ook echt in wat munk zegt, vrienden kies je. Aan mijn zus heb ik heel veel, mijn broer heb ik een wat eh, minder zeggende band mee, maar die staat wel (verbazingwekkend snel en vol vertrouwen) klaar voor mijn zoon. Ik geloof ook wel dat als ik mijn broer en zus niet had gehad, dat ik deze eigenschappen in vrienden had gevonden. Ik ben wel overtuigd dat een bloedband wat sterker is dan een vriendschapsband, ik pik meer van mijn broer en zus dan een vriend(in).

Anyway voordelen van 1 kind zijn financieel, (snellere) zelfstandigheid, geen gekibbel in huis (misschien wel met vriendjes, maar die gaan na een paar uurtjes weer naar huis), onverdeelde aandacht, etc.
L2014 & H2017
<<

Anoniem252

Bericht 26 Feb 2017 10:31

Re: Bewust 1 kind

Ik ben enigstkind en hoe vaak ik wel geen zielige blikken krijg etc. Oh en ik ben natuurlijk enorm verwend en eenzaam. Allemaal niet waar. Ja ik zou graag willen weten hoe het is om een broer of zus te hebben. Ben blij dat mijn man wel broers heeft dat ik ook tante ben geworden.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 26 Feb 2017 10:48

Re: Bewust 1 kind

Ik weet niet eens of ik een kinderwens heb, ben nu 31 en voel niks wanneer ik aan een kind van mezelf denk. We hebben het er natuurlijk weleens over. Mijn vriend is enig kind en heeft dit nooit als een probleem ervaren. Mochten de de stap zetten om ervoor te gaan dan blijft het er waarschijnlijk bij 1. Als het uberhaupt lukt.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 26 Feb 2017 11:52

Re: Bewust 1 kind

Oh ja, dat ook nog, het vooroordeel over verwend zijn..
<<

Flore

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 882

Geregistreerd: 09 Jul 2016 12:36

Bericht 26 Feb 2017 12:48

Re: Bewust 1 kind

Ik denk dat het ook wel te maken heeft met uit welk nest jij zelf komt. Mijn man en ik zijn allebei de middelste van 3 en hebben een goede band met onze broers, zussen en inmiddels ook hun aanhang. Wij weten dus allebei hoe leuk het kan zijn om broers/zussen te hebben. Wij willen zelf ook het liefst 2 of 3 kinderen, en ik denk ergens dat het wel te maken heeft met onze families nu. Dat is puur mijn gevoel hoor....kan voor iedereen natuurlijk anders zijn.
Boys rule!
2018 / 2020
<<

Anoniem316

Bericht 26 Feb 2017 16:37

Re: Bewust 1 kind

Ik ben de jongste van 3 en ben min of meer opgegroeid als enigst kind (groot leeftijdsverschil). Daardoor is het voor mij wel duidelijk dat ik sowieso een 2e wil en er niet veel jaar tussen wil hebben zitten. Ik heb me soms best eenzaam gevoeld.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 26 Feb 2017 19:41

Re: Bewust 1 kind

Wij hebben deels bewust 1 kind.
Doordat ik een ziekte heb is het voor mij makkelijker om 1 kind te hebben.
Bij 2 kinderen zou ik het wel redden maar kan ik er niet naast werken en zou er meer op mijn man neerkomen.
Ook voelt het voor ons nu compleet. En hebben wij het geluk dat wij het allerleukst, liefste en mooiste kind hebben ;-)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Feb 2017 19:54

Re: Bewust 1 kind

Ik wil ook maximaal één kind, meer kan ik niet aan denk ik.
❤ 7 juni 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 26 Feb 2017 20:02

Re: Bewust 1 kind

Bliss schreef:Ik wil ook maximaal één kind, meer kan ik niet aan denk ik.


Dat denk ik van mezelf inderdaad ook. Lichamelijk vind ik B in haar eentje soms al best pittig. Ook met haar 'licht ontvlambare' karakter.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers