Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

<<

Anoniem281

Bericht 23 Feb 2017 16:06

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Geel schreef:
Bazinga schreef:Ik geloof ook niet zo in de voor- of achterlopen, maar kinderen kunnen wel al ergens goed in zijn.
Ja, maar dat vind ik dus nét iets anders. Kan niet zo goed uitleggen waar 'm dat in zit trouwens.


Talent. Maar achterlopen is er niet bij, doordat elke ontwikkeling anders is. Andere invloeden en motivaties.. denk ik.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 23 Feb 2017 16:10

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Is het belangrijk om ergens in voor te lopen? Is het erg om ergens in achter te lopen? Nee dat is niet belangrijk. Als je kind of kinderen maar gelukkig zijn en zichzelf kunnen zijn. Maakt niet uit of het nu linksom of rechtsom is. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier en heeft soms hulp nodig als hij/zij vast loopt.

Ik krijg echt jeuk van dit soort topics. Ik heb het al het nodige gezien op gebied van achterstand bij mijn oudste dochter. En na al die onderzoeken, waar zij echt niet op zat te wachten, is ze eindelijk zichzelf. Ze doet het na 2 slechte jaren goed op school en je merkt dat het nu een gelukkig kind is. Ook zij is ergens goed in. Waar ze goed in is heeft vooral geholpen om niet in de negatieve spiraal te blijven hangen.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 23 Feb 2017 16:17

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Als we het anders gaan benaderen: Mijn zoon trekt wel alle aandacht op de één of andere manier. Hij praat met vreemden op straat en kletst ook graag mee in volwassen gesprekken. Hij is heel lief, rustig, geïnteresseerd en behulpzaam. Dol op klussen. Hij onthoud heel veel en heeft gevoel voor detail.

Verder is hij aartslui, hij fietst op de loopfiets naar de opvang (400m) en kan zich prima uitkleden, maar laat zich liever helpen. Hij huilt voordat hij aangeeft wat er aan de hand is. Kleuren benoemen kan hij nog niet en tellen alleen als hij er zin in heeft, anders is het: 1,2,4,8,10.

Hij is gemiddeld, maar voor mij is hij hartstikke bijzonder! :smile:
L2014 & H2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 23 Feb 2017 16:24

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Mijn oudste is heel erg goed met lezen en schrijven. Z'n nichtje Lara-Maria (fictieve naam) was jarig en hij schreef HRA L-M RA VI. Hoera Lara-Maria R.avi dus. Uit z'n hoofd!

Puzzels malen is hij nog niet zo goed in. Tot 40 stukjes vindt hij het leuk maar meer ook niet.
R. 2013
D. 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 23 Feb 2017 16:31

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Dtje is heel vlot. Gaat zitten, doet bewegingen na en is enorm alert.

Hij kan alleen niet zo goed poepen :lol:
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem236

Bericht 23 Feb 2017 16:39

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Spencer schreef:Mijn oudste is heel erg goed met lezen en schrijven. Z'n nichtje Lara-Maria (fictieve naam) was jarig en hij schreef HRA L-M RA VI. Hoera Lara-Maria R.avi dus. Uit z'n hoofd!

Puzzels malen is hij nog niet zo goed in. Tot 40 stukjes vindt hij het leuk maar meer ook niet.


Oke, ik dacht dat een kind van begin 4 heel knap is als het een puzzel legt van 40 stukjes
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 23 Feb 2017 16:59

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Mijn dochter is ook heel erg van de letters. Ze schrijft elkek dag een boodschappenlijstje (onleesbaar) en schrijft heel duidelijk de letters Z,M,P,O, S en W. De letters van de mensen die ze kent.
Ze heeft daarentegen weer totaal geen interesse in zindelijk worden :palm:
<<

Anoniem255

Bericht 23 Feb 2017 17:14

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Mijn jongste blinkt uit in de clown uithangen.
Verder is hij heel gemiddeld.

De oudste blinkt uit in voet bij stuk houden. Zij gaat iets sneller dan nodig zou zijn.
<<

Anoniem245

Bericht 23 Feb 2017 17:36

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Ik vind uitblinken iets heel anders dan voorlopen, uitblinken is als je ergens gewoon heel goed in bent. Heeft wat mij bereft niet te maken met ontwikkeling.

Mijn zoon blinkt uit in tekenen, muziek maken, sporten. Tekenen kan hij echt ontzettend goed, muziek maken ook, hij drumt en speelt in een drumband waar hij echt niet onder doet voor de mensen die al heel lang bezig zijn. Hij pikt het heel snel op. Sportief is hij ook, rennen, springen, klimmen, balsporten. Hij geeft ook gewoon niet op. En hij is ontzettend sociaal.

Wat beter zou kunnen is zijn concentratie, als hij iets niet leuk genoeg vind is hij zo afgeleid. En hij heeft dyslexie dus lezen/spelling is ook niet zijn sterkste kant. Al had hij zijn cito toets van spelling wel heel goed gemaakt.
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 10:41

Bericht 23 Feb 2017 17:42

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Zenna schreef:Mijn dochter is ook heel erg van de letters. Ze schrijft elkek dag een boodschappenlijstje (onleesbaar) en schrijft heel duidelijk de letters Z,M,P,O, S en W. De letters van de mensen die ze kent.
Ze heeft daarentegen weer totaal geen interesse in zindelijk worden :palm:


Lijkt sprekend op mijn dochter, altijd druk in haar hoofd, maar het lichamelijke :thumbdown:
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 10:41

Bericht 23 Feb 2017 17:46

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Jelin schreef:Is het belangrijk om ergens in voor te lopen? Is het erg om ergens in achter te lopen? Nee dat is niet belangrijk. Als je kind of kinderen maar gelukkig zijn en zichzelf kunnen zijn. Maakt niet uit of het nu linksom of rechtsom is. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier en heeft soms hulp nodig als hij/zij vast loopt.

Ik krijg echt jeuk van dit soort topics. Ik heb het al het nodige gezien op gebied van achterstand bij mijn oudste dochter. En na al die onderzoeken, waar zij echt niet op zat te wachten, is ze eindelijk zichzelf. Ze doet het na 2 slechte jaren goed op school en je merkt dat het nu een gelukkig kind is. Ook zij is ergens goed in. Waar ze goed in is heeft vooral geholpen om niet in de negatieve spiraal te blijven hangen.


Waarom mag je niet met elkaar delen wat goed gaat en minder goed gaat?
<<

Anoniem272

Bericht 23 Feb 2017 17:51

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Bij onze zoon is vorig jaar een intelligentietest afgenomen waarbij hij op veel oefeningen scoorde zoals een gemiddelde 10-jarige, hij loopt dus op cognitief gebied echt voor. Gelukkig wordt hij er niet van: hij heeft last van driftbuien, nachtmerries, angsten, vermoeidheid...

Qua talenten en dingen waar hij minder goed in is: hij is gek op doolhoven maken, origami, goed in spelletjes (hoe ingewikkeld de regels ook zijn), hij kan goed klimmen en heeft een flinke conditie qua hardlopen, wandelen, fietsen.
Waar hij minder sterk in is: tekenen (hij tekent een beetje zoals kinderen van een jaar of 6 tekenen), balsporten, netjes eten, schrijven. En hij neemt alles nog zo serieus, waar leeftijdsgenoten al wat meer kunnen relativeren.

De jongste is ook een snelle: met zowel praten als fijne motoriek als grove motoriek. Die zit gelukkig wel goed in haar vel. Het meest vervelende waar we nu tegenaan lopen is dat haar speelkameraadjes bij de peuterspeelzaal nu allemaal al naar school gaan. En zij moet nog 9 maanden... Ik hoop dat ze ook leuk leert spelen met haar leeftijdsgenoten.

Het geeft vooral veel zorgen allemaal.
<<

Anoniem272

Bericht 23 Feb 2017 18:07

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Jelin, ik snap jouw reactie wel. Knuffel voor jou :hug:
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 23 Feb 2017 18:44

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Ik snap hem ook heel goed! Ik vul hem daarom ook niet in.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 23 Feb 2017 20:49

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Lotus schreef:
Spencer schreef:Mijn oudste is heel erg goed met lezen en schrijven. Z'n nichtje Lara-Maria (fictieve naam) was jarig en hij schreef HRA L-M RA VI. Hoera Lara-Maria R.avi dus. Uit z'n hoofd!

Puzzels malen is hij nog niet zo goed in. Tot 40 stukjes vindt hij het leuk maar meer ook niet.




Oke, ik dacht dat een kind van begin 4 heel knap is als het een puzzel legt van 40 stukjes


Dat is ook knap. Zeker niet iets wat achter blijft in elk geval!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 23 Feb 2017 21:17

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Parel schreef:
Studiebol schreef:Ze blinken uit in vriendelijkheid richting anderen en heel behulpzaam zijn.
Dit zie ik zelf ook wel maar hoor het ook van de school en van vriendinnen en familie. Altijd wel bereid om even te helpen of iets voor een ander te doen.

Wat ze minder goed kunnen vind ik lastig, ik kan heel veel dingen opnoemen die ik bij andere zie en zij echt niet kunnen. Zoals bijv de dochter van parel kan echt al vet goed handstanden maken. Nou hier echt niet. Maar ja is dat normaal dat een 5 jarige dat kan? Of blinkt de dochter van parel daar dan in uit?
Wat ze wel beter zouden mogen doen is op school voor zichzelf op komen, duidelijker maken dat ze iets echt niet leuk vinden.


Mijn oudste dochter, de hanstandenqueen dus, kan bovengemiddeld goed sporten. Ze is niet bang, doet de raarste dingen als salto's, handstanden, de brug en probeert nu de overslag. Ook legt ze zo een puzzel van 100 stukjes neer. Daarentegen loopt ze flink achter met letters, cijfers etc. Ze doet lekker nog een jaar groep 2, ook om zich zekerder te maken - ze doet nu pas iets als ze het écht kan.

Mijn jongste dochter blinkt ook wel uit in grove motoriek, ze maakt kaarsrechte koprollen (net 2) en springt al zeker een maand of 9 met beide voeten van de grond. Daarentegen slaapt ze niet voorbeeldig, eet ze niet voorbeeldig én praat ze zeker nog niet voorbeeldig. Holly, die van mij is even oud als die van jou en ze praat ook alleen nog maar in losse woordjes hoor!



Ik vind het echt heel knap dat L. die handstand kan, hier willen ze het ook kunnen maar ze kunnen zichzelf echt niet opdrukken volgens mij snappen ze het helemaal niet hoe het moet :-) Maar ik gebruikte jou L alleen ff als voorbeeldje hoor!
:heart: :heart: 2011
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 23 Feb 2017 21:20

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Joh dat is toch niet erg!
Ik snap jouw meiden wel, ik kan de handstand bijv ook niet ;-)
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 23 Feb 2017 21:26

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Parel schreef:Joh dat is toch niet erg!
Ik snap jouw meiden wel, ik kan de handstand bijv ook niet ;-)


Ik alleen in het zwembad :-)
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem313

Bericht 23 Feb 2017 22:18

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Orchidee1 schreef:
Jelin schreef:Is het belangrijk om ergens in voor te lopen? Is het erg om ergens in achter te lopen? Nee dat is niet belangrijk. Als je kind of kinderen maar gelukkig zijn en zichzelf kunnen zijn. Maakt niet uit of het nu linksom of rechtsom is. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier en heeft soms hulp nodig als hij/zij vast loopt.

Ik krijg echt jeuk van dit soort topics. Ik heb het al het nodige gezien op gebied van achterstand bij mijn oudste dochter. En na al die onderzoeken, waar zij echt niet op zat te wachten, is ze eindelijk zichzelf. Ze doet het na 2 slechte jaren goed op school en je merkt dat het nu een gelukkig kind is. Ook zij is ergens goed in. Waar ze goed in is heeft vooral geholpen om niet in de negatieve spiraal te blijven hangen.


Waarom mag je niet met elkaar delen wat goed gaat en minder goed gaat?


Natuurlijk mag dat wel. Jelins reactie geeft precies het verschil aan tussen 'wat goed en minder goed gaat' en 'uitblinken en achterlopen'. Bij het eerste staat het kind centraal, bij het tweede de vergelijking met anderen.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 23 Feb 2017 23:32

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Caulfield schreef:
Natuurlijk mag dat wel. Jelins reactie geeft precies het verschil aan tussen 'wat goed en minder goed gaat' en 'uitblinken en achterlopen'. Bij het eerste staat het kind centraal, bij het tweede de vergelijking met anderen.


Dit bedoel ik idd. De woorden voorlopen en achterstand worden hier echt verkeerd gebruikt.

En ik wens echt het beste voor alle kindjes en ik snap ook heel goed dat je als moeder daar heel trots of teleurgesteld in bent. Maar het kan heel erg steken.

@ Filoria. Lief van je.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 24 Feb 2017 09:17

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Mijn dochter heeft een grote woordenschat. Kan goed vertellen wat ze wil en kan ook veel navertellen. Ze onthoudt ook heel veel.
Als ik bijvoorbeeld vraag wat ze op school heeft gegaan, kan ze me zo vertellen wat groep 2 geknutseld heeft, terwijl ze daar zelf niet aan mee deed.
Motorisch is ze wat minder sterk.

Van F weet ik het niet. Hij is bijna 1. Hij tijgert net door de hele kamer en kan zelf gaan zitten. Vergeleken met mijn dochter is hij wel laat. Die liep met 10 maanden langs de bank. F gaat nog niet eens staan.
Maar of hij dan echt achter loopt?
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15959

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Feb 2017 09:56

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Uitblinken vind ik zo'n overdreven woord. Maar D is motorisch erg vlot: hij ging met zes maanden staan, met zeven maanden liep hij rondjes om de tafel en met tien maanden liep hij los. Toen hij net een jaar was klauterde hij bij de glijbaan omhoog in plaats van naar beneden te glijden en hij kan al een aardig potje voetballen.

Qua spraak is hij een stuk minder vlot en op een paar woordjes na, praat hij nog helemaal niet. Hij doet wel veel met klanken en kan een aantal liedjes helemaal neuriën. En hij 'zegt' nu standaard dank je wel wanneer je hem iets geeft.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem286

Bericht 24 Feb 2017 11:29

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Pfoe uitblinken niet maar ze is erg pienter, maakt soms scherpe opmerkingen. Ze kan goed spelen en heeft een flinke fantasie. Ze praat goed en veel waardoor ze overschat wordt want ze begrijpt veel minder dat het lijkt. Dat gaat dus ook minder goed.
Ook is ze motorisch minder sterk en qua spontaniteit is het ook wat minder. Ze kijkt in eerste instantie ergens echt de kat uit de boom.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 24 Feb 2017 13:53

Re: Waarin blinkt jouw kind uit en waarin loopt kind achter?

Mijn dochter blinkt uit in bepaalde dingen op cognitief gebied. Had al vroeg een flinke woordenschat, is nu nog erg pienter op dat gebied en kan gesprekken voeren als een volwassene. Ook heeft ze zichzelf Engels geleerd, begrijpt het heel goed en spreekt het ook onwijs goed, inclusief Brits accent. Ze begint nu ook met lezen in het Engels. Met haar 6,5 jaar oud is dit wel aardig verbazingwekkend voor ons.

Ze heeft het moeilijker met haar concentratie en met bepaalde sociale situaties. Ook haar zelfstandigheid kan wel wat beter. Ze is nog graag 'klein' en wil nog veel geholpen worden.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers