Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sites

<<

Linvi

Bericht 17 Feb 2017 10:39

Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sites

Onze zoon is inmiddels 3.5 en slaapt vrijwel geen enkele nacht door en eindigt vrijwel altijd in ons bed. Wie kan mij tips en of adviezen geven? Websites en of boeken...

We hebben al heel veel geprobeerd, alles helpt van korte duur. Een hele enkele keer gaat het 2 nachten goed, dan weer 4 nachten om vervolgens weer 6keer per nacht naar hem toe te moeten.

Bij het consultatie bureau lopen we vast. Ik zoek nu naar nieuwe tips en ervaringen dus hoop hier wat te vinden. Waar ik vooral op hoop is een andere tactiek als "laat maar huilen". Dat werkt namelijk niet. Hij raakt zo overstuur, gaat spugen en lijkt net of hij buiten zichzelf treedt. Zijn oudere zus word vervolgens wakker en raakt hiervan ook overstuur.


Wat info over hem:
- geboren bij 42 weken en 1dag
- keizersnede omdat hij niet wilde indalen. Bleek navelstreng 4keer om z'n nekje te hebben.
- huilbaby, uren en uren huilen.
- behandeld door cranio sacrale therapeut. Die zegt nu niks meer voor ons te kunnen doen
- Slaapproblemen vanaf geboorte. Ingebakerd, altijd in slaap moeten wiegen, pas toen hij ruim 1,5 was kon hij zelf inslaap vallen. Verslaafd aan speen. (Inmiddels niet meer!)
- inslapen gaat nu probleemloos. Hij gaat rond 7uur naar bed en slaapt binnen een paar minuten.
- middagslaapje is er sinds hij 3 is af.
- is een actieve en leergierige peuter. Reageerd erg op prikkels en veranderingen maar is verder wel makkelijk en vrij naar andere mensen.

Logeren bij andere mensen gaat gek genoeg heel goed, hij slaapt daar probleemloos de nacht door.

Wij weten even niet meer wat we moeten maar lopen zelf nu wel tegen slaaptekort aan.
<<

Anoniem197

Bericht 17 Feb 2017 11:33

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Er is een topic geweest 'ik kan niet meer' misschien vind je daar nog tips?
Wij zijn begonnen met om hem niet uit bed te halen en troosten, zeggen dat je over 5 minuten terug komt maar dat hij moet gaan slapen.
Dit hielp en nu slaapt hij gewoon weer.
<<

Anoniem197

Bericht 17 Feb 2017 11:40

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Overigens is mijn zoon jonger dus misschien werkt dat niet meer op die leeftijd. Maar dus eerst met korte tijden ertussen en uiteindelijk langer. 2 min, 5 min, 7 min, 10 min
Maar dit had je volgens mij al geprobeerd dus heb je niets aan mijn antwoord.
<<

Anoniem236

Bericht 17 Feb 2017 11:52

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Is er de mogelijkheid om hem van kamer te wisselen?
Wat geeft hij zelf aan waardoor hij huilt?
<<

Linvi

Bericht 17 Feb 2017 11:57

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Ddl, dat werkt echt niet meer bij hem. Want dan roept hij na 5 minuten, mammie, blijf je nou?

Lotus, dat zou dan met mijn dochter moeten en eigenlijk willen we haar er juist niet in betrekken.
Dit weekend gaan we wel zijn bed verplaatsen, dit hebben we al eens gedaan maar toen werkte het maar voor 2 nachten en daarna ging het nog weer slechter.
<<

Anoniem250

Bericht 17 Feb 2017 11:57

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Ik ben absoluut niet van het laten huilen, maar ik denk dat jullie wel een patroon moeten doorbreken. Hij slaapt als hij logeert immers wel door. Een kind van 3,5 kan je al best veel uitleggen. Ik zou er als hij wakker wordt naar toe gaan en kort zeggen dat hij weer moet gaan slapen en dat iedereen slaapt in zijn eigen bed, maar dat papa en mama vlakbij zijn en dat je straks weer komt kijken en dan welterusten. Ik zou dit lief en rustig zeggen maar hem verder niet aanraken, troosten of eruit halen. Ik zou elke 10 minuten terugkomen en hetzelfde zeggen. Als hij in 10 minuten zo over zijn toeren raakt zou ik beginnen met 5 minuten.
<<

Anoniem278

Bericht 17 Feb 2017 12:05

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

http://www.anababa.nl/gezondheid/slapen ... r-oplossen

onder aan dit stukje staat ook een boek over het onderwerp


Wat ik me afvraag, hij is 3,5 jaar. Praat hij al redelijk goed? Kun je dan eens aan hem vragen wat er aan de hand is?
Hebben jullie een vast bedritueel?
Gaan jullie nog even rustig 1 op 1 met hem zitten om de dag door te nemen en hem voor te bereiden op de nacht?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 17 Feb 2017 12:15

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

En een osteopaat? Mss dat er ergens nog een blokkade zit? Of is dat het zelfde als die therapeut die je al noemde?
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 17 Feb 2017 13:07

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Herkenbaar Linvi! B is ondertussen 5 en het slapen blijft een probleem.
Als ze wakker wordt, is ze gewoon wakker en kost het haar heel veel moeite om in slaap te vallen.
Ook hier gaat het inslapen goed, maar ze wordt gewoon vaak wakker 's nachts.

Ik heb ook geen tips, behalve dan dat ik zo langzamerhand in de stand sta, dat ik denk dat het vanzelf wel eens over gaat..
<<

Linvi

Bericht 17 Feb 2017 13:39

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

HollyGolightly schreef:Ik ben absoluut niet van het laten huilen, maar ik denk dat jullie wel een patroon moeten doorbreken. Hij slaapt als hij logeert immers wel door. Een kind van 3,5 kan je al best veel uitleggen. Ik zou er als hij wakker wordt naar toe gaan en kort zeggen dat hij weer moet gaan slapen en dat iedereen slaapt in zijn eigen bed, maar dat papa en mama vlakbij zijn en dat je straks weer komt kijken en dan welterusten. Ik zou dit lief en rustig zeggen maar hem verder niet aanraken, troosten of eruit halen. Ik zou elke 10 minuten terugkomen en hetzelfde zeggen. Als hij in 10 minuten zo over zijn toeren raakt zou ik beginnen met 5 minuten.


Ik denk dat we niet meer zo lief en rustig kunnen zijn, we raken op. Hij wordt meestal (stil) wakker en voor wij bij hem kunnen zijn ligt hij al tussen ons in. Om hem dan weer terug te krijgen is zo moeilijk. Daarbij raakt hij zo overstuur.

Het probleem is dat hij wakker word en zonder geluid naar ons toe komt. Hij kruipt bij ons in bed en dit gebeurt elke nacht. Soms worden wij er niet eens wakker van, als we het wel merken brengen we hem terug, uiteindelijk slapen wij vrij snel weer de staat hij er na 15 minuten/ 30 minuten weer.

We kunnen goed met hem praten, hij snapt veel en antwoord ook goed/duidelijk. Hij geeft aan zich alleen te voelen en is bang. Hij wilt bij zijn mammie zijn. Ik vind het fijn om hem bij me te hebben maar wil nu gewoon dat hij in zijn eigen bed slaapt voor hij straks naar school gaat.
<<

Linvi

Bericht 17 Feb 2017 13:41

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Quizzle, zie hierboven over het praten.

Structuur/ slaappatroon hebben we zeker! Niks wijkt af en alles zoals altijd. We praten boven op zijn kamertje, knuffelen, geven kusjes en stoppen hem in. Kunnen dan gerust naar beneden en de eerste 3uur is er nooit wat aan de hand.
<<

Linvi

Bericht 17 Feb 2017 13:45

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Dora, in principe zijn dat soort gelijke therapieen. Hij is kort na zijn derde verjaardag daar nog geweest en toen was er niks en kon hij niks voor ons doen. Helaas had hij verder ook geen tips.

Misschien toch eens zoeken in hoeverre een osteopaat anders is
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 17 Feb 2017 13:47

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Als een zeer consequent bedritueel en het consequent terug in bed leggen niet gaat (kijk wel eerlijk naar jezelf of je echt consequent bent) dan kun je overwegen om een bedje of matras op jullie kamer te leggen. Dat zou ik waarschijnlijk doen.
Maar pas nadat je dus 1 of meerdere opvoedtechnieken hebt uitgeprobeerd, want als hij het bij een ander wel kan, zou ik toch denken dat er iets anders kan.
<<

Geel

Bericht 17 Feb 2017 14:04

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Mijn tip is Stephanie Lampe, liefdevolle én consequente aanpak. Google maar, dan vind je vanzelf haar website, boeken etc.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2017 14:48

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

De mijne had dat rond die tijd ook. Wat hier hielp was een doodordinair beloningssysteem. Elke nacht in eigen bed betekende een sticker plakken. Bij 5 stickers mocht hij iets uit de speciale *naam kind* trommel, die ik vulde met kleine speelgoedje en snoep. Binnen no time was het voorbij.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 17 Feb 2017 18:30

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Mijn zoon wordt bijna 6 en ligt ook het liefst altijd bij ons in bed. Hij kwam ook altijd stiekem 's nachts. Het enige dat hielp was hem consequent terugleggen in zijn eigen bed. Ik begrijp wel dat je moe bent, maar als hij ergens anders wel doorslaapt denk ik dat je gewoon even moet doorpakken. Hier ging dat in het begin ook gepaard met veel huilen. Wij hebben hem voor zijn vierde verjaardag trouwens een soort van wekker gegeven en deze ingesteld op 6 uur. Om die tijd ging er dan een licht branden, dat was het teken dat hij bij ons in bed mocht komen.
2011 2012 2017
<<

anoniem203

Bericht 17 Feb 2017 20:47

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Mijn oudste is ook vanaf het begin een slechte slaper en nu is hij nog steeds vask wakker en heeft moeite met inslapen. Een hele periode heeft hij het goed gedaan op melatonine. Toen is het een hele periode weer slechter gegaan en zijn we nu sinds een maandje weer terug naar de melatonine gegaan op aanraden van iemand van de kinder- en jeugdpsychiatrie (onze oudste zit daar in behandeling ivm het vermoeden van adhd) Want overdag werd hij er ook niet vrolijker op. Nu helpt het weer gelukkig. Het schijnt ook dat adhd kinderen ook slecht slapen dus ws is is dit een samenloop van. Ze hebben natuurlijk een hoop te verwerken en dit verklaard dan ook een hoop als hij daadwerkelijk dus ook echt adhd heeft. Is X. ook druk Linvi? Of heb je het idee dat hij bepaalde prikkels niet kan verwerken? En misschien help het als je een klemhekje in de deuropening plaatst? Dan kan hij niet naar jullie bed en zo krijg je hem misschien eerder terug in zijn eigen bed.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 17 Feb 2017 20:51

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Mijn dochter slaapt ook nooit door. Wij hebben nu een ander bedje gekocht voor haar. Wellicht helpt het om het bed op een andere plek te zetten?

De tip heb ik helaas niet ;)
<<

Linvi

Bericht 17 Feb 2017 22:52

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Lief dat jullie zo mee denken! Bedankt!

Ik reageer dit weekend eventjes uitgebreider.
<<

Anoniem184

Bericht 17 Feb 2017 23:06

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Maar als jullie er soms niet eens wakker van worden als hij in jullie bed kruipt, waarom laten jullie hem dan niet gewoon liggen? Slaapt hij bij jullie in bed wel gewoon verder tot de volgende ochtend?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 18 Feb 2017 14:09

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Maple schreef:Maar als jullie er soms niet eens wakker van worden als hij in jullie bed kruipt, waarom laten jullie hem dan niet gewoon liggen? Slaapt hij bij jullie in bed wel gewoon verder tot de volgende ochtend?


Zo ver zijn wij nu eigenlijk ook.. Zo komt iedereen aan zijn slaap toe, en als ze een jaar of wat is, wil ze vast niet meer... (hoop ik.. haha)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 18 Feb 2017 14:29

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Lejow schreef:
Maple schreef:Maar als jullie er soms niet eens wakker van worden als hij in jullie bed kruipt, waarom laten jullie hem dan niet gewoon liggen? Slaapt hij bij jullie in bed wel gewoon verder tot de volgende ochtend?


Zo ver zijn wij nu eigenlijk ook.. Zo komt iedereen aan zijn slaap toe, en als ze een jaar of wat is, wil ze vast niet meer... (hoop ik.. haha)


Maar wat is een jaar of wat.. ;) Dochtertje van vriendin van vriend is nu 7 en slaapt elke nacht in mamas bed... En daar wil ze voorlopig echt niet weg want haar eigen kamer is stil, leeg, alleen, eng. :nopompom: Ik zou het echt niet doen. Zo moeilijk weer af te leren.
<<

Anoniem184

Bericht 18 Feb 2017 14:58

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Ons nichtje is ook 7 en ligt ook altijd bij haar ouders. Ze hebben het gewoon losgelaten, met de beredenering: er komt vanzelf een leeftijd waarop ze niet meer wil. En opzich ook wel logisch dat het stil en alleen is natuurlijk. Papa en mama liggen altijd fijn samen en zij 'moet' maar alleen liggen.
<<

Linvi

Bericht 18 Feb 2017 15:09

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Maple schreef:Maar als jullie er soms niet eens wakker van worden als hij in jullie bed kruipt, waarom laten jullie hem dan niet gewoon liggen? Slaapt hij bij jullie in bed wel gewoon verder tot de volgende ochtend?


Hij/ of wij worden wel nog eens wakker omdat we elkaar aan stoten, geen deken meer hebben of omdat er iemand moet plassen. Het probleem is grotendeels dat mijn man die gebroken nachten niet meer trekt, hij heeft normaal al zo veel lichamelijke klachten, nu door slaaptekort/ onderbroken slaap nog meer. Zijn artsen hebben aangegeven dat slaapproblemen invloed kunnen hebben op zijn spierziekte, dat maakt het voor ons moeilijker om het maar te accepteren dat het zo is.
<<

Linvi

Bericht 18 Feb 2017 15:13

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

We starten vandaag met een nieuwe beloningstactiek. Bij elke 5 nachten in zijn eigen bed krijgt hij 50cent. Geld is voor hem een interessant onderwerp momenteel en kopen en sparen leeft al erg bij hem. Hij krijgt een kaart bestaande uit 6 keer 5 rijtjes. Bij elke rij vol krijgt hij 50cent in zijn portemonneetje. Hele kaart vol mag hij kiezen of hij een cadeautje gaat kopen in de winkel of dat hij het in zijn spaarpot doet.
Vannacht heeft hij van kwart over 7 gisteravond tot kwart over 7 vanmorgen doorgeslapen!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers