Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Beter met geld omgaan.

<<

Anoniem211

Bericht 13 Feb 2017 08:53

Re: Beter met geld omgaan.

Haha inderdaad. Die hooguit €20 per maand voor tijdschriften en Netflix doet t 'm in dit geval echt niet. Gewoon niet zoveel shoppen. Je weekbeedrag pinnen en de rest niet aankomen. En als je je loon hebt gehad gewoon meteen een deel op je spaarrekening zetten. Zo moeilijk is het echt niet hoor, gewoon een kwestie van doen en niet steeds smoesjes voor jezelf verzinnen dat je echt iets moet hebben.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Feb 2017 09:04

Re: Beter met geld omgaan.

Ik vind ook dat het niet in de vaste lasten zit. Het ontbreekt in dit verhaal aan inzicht. Dus wat moet je dan doen? Bijhouden, bijhouden, bijhouden.

Ik heb mezelf dat ook een tijd moeten aanleren (tijd met scheiding) en wat ik deed wat oprecht iedere uitgave in een excel zetten. In die excel stonden de vaste lasten, wat er binnenkwam, en per categorie wat ik uitgaf. Dus huishouden, beauty, gezondheid, cadeaus, en nog iets. En dan maar bijhouden.

Je kan je gedrag niet veranderen als je niet de oorzaak weet. Je geeft aan dat je niet weet waar het geld naartoe gaat? Dan zou ik maar eens beginnen met een excel te maken en ga dan maar eens je gangen van de laatste drie maanden na. dan krijg je inzicht en weet je zo waar het geld naartoe gaat. En waarop je dus je gedrag moet veranderen.

Dus als je dan inziet dat je ongepland 600 euro naar de Jumbo hebt gebracht, dan weet je dus dat je daar iets in moet veranderen. En dan kan je met weekbudgetten gaan werken. Maar wie weet ligt de oorzaak heel ergens anders.
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 13 Feb 2017 11:26

Re: Beter met geld omgaan.

Sorry maar ik vergeet steeds als ik antwoord om te vertellen hoe mijn vriend hierin staat. We hebben het er wel eens over gehad dat hij de administratie en financiën gaat doen maar dat wil ik niet, dat klinkt heel krom i know maar ik vind het niet fijn om daarin de controle uit handen te geven ondanks dat ik er op het moment dramatisch mee omga. Hij vind ook dat ik veel beter met geld om moet gaan, dat al die onzin aankopen nergens op slaat. Hij heeft wel een eigen spaarrekening wat echt van hem zelf is, daar kan ik ook niet bij (dat is maar goed ook) maar wat we gaan doen is dat ik 1x per week €70,- pin en verder heeft hij mijn pinpas. Tevens heb ik voorgesteld dat hij mijn wachtwoorden bij bijv. bol.com e.d. veranderd zodat ik ook niet meer iets kan bestellen. Dat doe ik niet vaak maar voor de zekerheid. En waar geeft mijn vriend zijn geld aan uit? Dat is heel kort: aan de voetbal, hij gaat naar thuiswedstrijden en dat is de enige uitgave die hij doet. Hij neemt altijd €20,- mee en thats it. Kleding e.d. koopt hij bijna nooit, eens per 3 maand een broek of een trui o.i.d. dus je zou wel kunnen zeggen dat hij compleet het tegenovergestelde van mij is.. Een kasboek bijhouden heb ik wel eens geprobeerd maar daar stopte ik al snel mee omdat, heel eerlijk, ik dan echt zag dat ik idioot veel uitgeef en dan dacht ik 'Dit is teveel, laat maar, volgende maand een nieuwe poging' maar ik moet het wel echt gaan doen. Daar hebben jullie gelijk in!

Ik zag trouwens ook dat iemand zei dat zelf groenten snijden goedkoper is maar is dat echt zo? Als je bijv. spaghetti gaat maken dan betaal je voor zo'n groentenpakket €1,62 (AH) en als je die groenten los gaat kopen (prei, rode ui, gele/rode/groene paprika) betaal je €3,71 . Dat is het dubbele ten opzichte van zo'n groentepakket of zie ik dat verkeerd? Wat ik wel altijd doe is gebakken aardappels bijv. zelf snijden van gewone aardappels, vlees zelf kruiden. Ons telefoonabonnement hebben we met verlenging vorig jaar goed naar gekeken. Ik betaal €20,- en ik heb daarvoor 150 belminuten en 5GB internet, dit gebruik ik grotendeels wel. Mijn vriend betaald €30,-, ook 150 belminuten en 5GB internet maar met telefoon, ik heb sim-only. Wat wij trouwens niet hebben is een grote vriezer, wij hebben een koel-vries combinatie met 3 vrieslades dus vlees in de aanbieding inslaan kan gewoon niet omdat het niet past. Niets kopen totdat je het laatste product pakt is wel een goeie tip! Ik denk inderdaad wel vaak 'Oke we hebben nog 2 shampoo's dus laat ik maar vast 4 nieuwe flessen halen'
<<

Anoniem304

Bericht 13 Feb 2017 11:36

Re: Beter met geld omgaan.

Dus je gaat nu wel een kasboek bijhouden?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Feb 2017 11:44

Re: Beter met geld omgaan.

Het is onzin dat je opeens op je gesneden groenten moet gaan letten, als je per maand 1000 euro over hebt. Als je het nu moet doen vna 50 euro per week, dan ja: dan helpen die kleine beetjes maar je klinkt een beetje als een klein kind dat zijn kop in het zand steekt.

Ga dan je rekeningen na, schrijf het op en ja: dat is klote en soms hard als je denkt 'jeeeetje, wat heb ik daar veel geld aan uitgegeven', maar hoe wil je het anders leren? Je kan niks veranderen wat je niet erkent. En leuk hoor, dat je man/ vriend je wachtwoorden gaat beheren of je accounts, maar dat is allemaal de controle en de uiteindelijke verantwoording buiten jezelf neerleggen. Jij wil toch veranderen? Dan moet JIJ er dus ook iets aan doen.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Feb 2017 11:46

Re: Beter met geld omgaan.

Voor Sim Only betaal je nog steeds veel, als ik zie wat je ervoor krijgt:ik betaalde 33 euro voor onbeperkt bellen en internet werd na 2 GB iets langzamer, maar was nog steeds onbeperkt. Aangezien overal WiFi is, kwam ik nooit aan die 2 GB (Vodafone).

Ik vind verder dat je te soepel bent voor jezelf: je lijkt veel niet te willen, want 'controle behouden' en 'confronterend'. Als ik lees dat jouw vriend zijn eigen spaarrekening heeft en het maar goed is dat je daar niet bij kan, gaat dat best ver. Gooi 'm er nog maar eens in: hulp van een derde een optie? Hierbij zit ik te denken aan therapie en niet iemand die jouw financiën beheert. Jij kunt geld uitgeven niet weerstaan, tenzij het je onmogelijk wordt gemaakt. Daar is best iets aan te doen; nu zoek je het in je vriend. Hij moet jou nu weerhouden van impulsaankopen. Zelf maak je geen beweging en neemt dus amper/geen verantwoordelijkheid.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 13 Feb 2017 11:49

Re: Beter met geld omgaan.

Je kunt dat kasboek natuurlijk met terugwerkende kracht in een excel sheet zetten zoals al eerder is gezegd. Pak al je pin-transacties erbij en verdeel ze per categorie. Dan kan je niet halverwege de maand denken 'laat maar', maar heb je gelijk een vrij duidelijk overzicht.

Als je een koopverslaving of iets dergelijks zou hebben kun je ook een nieuw bol.com account aanmaken if weet je wel op andere manieren dingen te bestellen.
<<

Anoniem197

Bericht 13 Feb 2017 13:23

Re: Beter met geld omgaan.

Ik zou wel overal op bezuinigen. Vooral omdat ze een schuld heeft. Dat kost ook extra geld. Dus zorg dat die zo snel mogelijk weg is. En dan echt wat aan jouw verslaving doen en jouw vriend de controle geven. Hoe meer verantwoording je moet afleggen, hoe minder je koopt.
Maar goed, ik let altijd wel op de kleintjes dus ook op gesneden groenten. En je kunt daar echt wel op besparen want daarmee kan je vaker doen dan 1 zakje.
<<

Anoniem211

Bericht 13 Feb 2017 13:36

Re: Beter met geld omgaan.

De verantwoording bij een ander leggen gaat niet werken, je moet er zelf wat aan gaan doen meid.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 13 Feb 2017 18:08

Re: Beter met geld omgaan.

Stap voor het bellen over naar Simyo. Daar belonen ze als je langer klant blijft. Zo ben ik van 15 euro naar 10,50 in de maand gegaan na 1 jaar en krijg nu ook 500 mb meer. Zit op 200 belminuten (gaan nooit op, bel vaak thuis via Whatsapp) en 1 GB per maand.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Feb 2017 18:18

Re: Beter met geld omgaan.

Fred schreef:Stap voor het bellen over naar Simyo. Daar belonen ze als je langer klant blijft. Zo ben ik van 15 euro naar 10,50 in de maand gegaan na 1 jaar en krijg nu ook 500 mb meer. Zit op 200 belminuten (gaan nooit op, bel vaak thuis via Whatsapp) en 1 GB per maand.

Als ze die besparing dan bij de Action achterlaat heeft het nog weinig zin.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 13 Feb 2017 19:11

Re: Beter met geld omgaan.

@ Cotton dat klopt, maar het is een begin. Ik heb jaren prepaid gehad (belde nooit) pas sinds 1 jaar heb ik een abonnement en dan nog een heel goedkope en de mobiel koop ik al jaren los en pas als deze echt is overleden (lees accu heel snel leeg gaat, nieuwe accu erin helpt helaas niet want fabrikanten maken volgens mij bewust mobiele telefoons die maximaal 2 a 3 jaar meegaan zodat ze nieuwe mobiele telefoon kunnen verkopen). Goedkoper kan denk ik bijna niet op dat gebied tenzij je geen mobiel wilt.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Feb 2017 19:12

Re: Beter met geld omgaan.

Fred schreef:Stap voor het bellen over naar Simyo. Daar belonen ze als je langer klant blijft. Zo ben ik van 15 euro naar 10,50 in de maand gegaan na 1 jaar en krijg nu ook 500 mb meer. Zit op 200 belminuten (gaan nooit op, bel vaak thuis via Whatsapp) en 1 GB per maand.


Nee hoor, Sim Only is zo'n concurrentie (en wordt dus zo weinig op verdiend), dus dit gaat niet op. :)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Feb 2017 19:52

Re: Beter met geld omgaan.

Toch blijf ik erbij dat daar de winst niet inziet. Tuurlijk, misschien kan ze door Netflix af te zeggen, tijdschrift stop te zetten, andere mobiele abonnementen een besparing van 75 euro verdienen. Top. Maar als ze dan alsnog naar de action gaat en dat geld net als de rest gewoon lijkt te verdampen, heeft ze er nog niks aan.

Ik zeg het nogmaals maar je kan niet veranderen wat je niet weet en erkent. Dan kan je leuk op je boodschappen en gesneden groenten letten, of Netflix cancellen maar dat schiet niet op als de onderliggende oorzaak niet wordt aangepakt.
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 13 Feb 2017 19:56

Re: Beter met geld omgaan.

@ Cotton: Ja het zal wel moeten. Ik wil gewoon echt beter met geld omgaan en ik vind het bijhouden vreselijk omdat het je met de neus op de feiten drukt. Maar ik geef gewoon bijna €1000,- uit aan boodschappen en onzin, dat is echt bizar veel en belachelijk. Dus ja, ik ga het gewoon eens doen. Of ik post hier wat ik uitgeef? In ieder geval moet ik eerlijk naar mijzelf worden en beter/verstandiger met geld omgaan. Het stomme is ook dat ik heel vaak de 'ik heb schijt en ik koop het gewoon' houding maar als er dan iets gebeurt of bijv een onverwachte rekening dan sla ik mijzelf voor mijn hoofd dat ik niet iets achter de hand heb maar het uitgegeven heb aan bijv het zoveelste onnodige oogschaduwpallet. En dat wil ik ook gewoon niet meer want het geeft zoveel onrust.

@ Caro: Je hebt gelijk! Komt wel even binnen maar ik lijk echt soms op een kind wat haar kop in het zand steekt. Of zoals ik in het bovenstaande verhaaltje zeg de 'Ik heb schijt en ik koop het gewoon houding' Ik heb nu nog geen schulden daardoor en dat wil ik ook voorkomen.

@ Guatarri: Ik snap wat je bedoeld dat het kan lijken alsof ik niet 'wil' maar dat is niet zo. Ik wil juist heel graag! Als ik het niet wou verbeteren dan had ik hier geen hulp gevraagd. Maar ik weet niet zo goed hoe, welke handigheden er zijn etc. Ik ben mij er heel goed van bewust dat ik diegene ben die moet veranderen maar dat lukt mij in de eerste instantie niet alleen. Daarom wil ik mijn pinpas inleveren, wachtwoorden etc laten veranderen en dan van daaruit verder werken zodat ik het over een tijdje wel alleen kan:)

Wat ik mij nou ook afvraag: Hoe vaak kopen jullie 'onzindingetjes' buiten de boodschappen om? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, wat normaal is zeg maar.
<<

Anoniem184

Bericht 13 Feb 2017 20:05

Re: Beter met geld omgaan.

Ik koop eigenlijk nooit onzindingetjes.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Feb 2017 20:06

Re: Beter met geld omgaan.

Praktisch nooit eigenlijk. M`n leven voelt en is heel opgeruimd sinds ik geen onzin meer koop.
<<

Anoniem221

Bericht 13 Feb 2017 20:07

Re: Beter met geld omgaan.

Tja, wat zijn onzindingetjes? Als ik aan onzin denk dan koop ik het niet. Ik heb een grote fotolijst van 40x50 gekocht met kartonpapier. Zes euro zo down the drain, omdat ik een verkeerde muurtekst heb gekocht. En nog eens 4 euro down the drain. Maar verder kom ik eigenlijk niet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Feb 2017 20:11

Re: Beter met geld omgaan.

Het doet er toch niet toe wat normaal is? Jij wil besparen en geld in je zak houden, dan moet je daarnaar streven. Al koopt de rest ieder dag onzin dingen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 13 Feb 2017 20:35

Re: Beter met geld omgaan.

Je zoekt nu naar een excuus om het goor jezelf goed te praten. Als wij hier zeggen dat we allemaal voor 250 euro per maand aan onzin kopen vind je dat voor jezelf ook prima. En dat slaat natuurlijk nergens op. Jij wil wat veranderen dus zul je dat zelf moeten doen en wat anderen dan doen is totaal irrelevant.
2015 💙
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 13 Feb 2017 20:38

Re: Beter met geld omgaan.

Ik vind €70,- per week met z'n tweeen nog veel. Wij hebben 3 kinderen en gemiddeld kom ik aan €75,- per week inclusief luiers enz. Ik ga 1x per week naar de Lidl en kom alleen bij de andere supermarkten als de limonade of kattenvoer op is. Verder is het op=op. Is het pak koek/zak chips/toetje na het eten/cola oid op dinsdag op dan is dat jammer maar zaterdag komt er weer nieuwe. Vlees koop ik vaak in voordeelverpakkingen en dan eten we bijvoorbeeld een keer gehakt ballen en de volgende dag macaroni of lasagne met de rest van het gehakt.

Verder kopen we eigenlijk weinig onzin. Bij ieder dingetje waarvan ik denk 'goh leuk' vraag ik mezelf gelijk af of ik het ga missen als ik het niet heb. Nu doe ik het ook zonder die meuk dus heb ik het straks ook niet nodig.

Wij moeten helaas met een hoop minder toe dan we gewend zijn omdat we een klant hebben die een ruim jaarloon weigert te betalen. Tot vorige zomer vloog het geld er bij ons ook uit. Ondertussen hebben we wel een hoop bespaard door te verhuizen omdat de hypotheekrente veel hoger was dan de huidige rente nu en de hypotheek deels aflossingsvrij was. We konden onderhands ons huis verkopen en het volgende onderhands kopen. De hypotheek hebben we zelf via internet aangevraagd waardoor de kosten koper binnen 1,5 jaar zijn terugverdiend en het huis in 30 jaar is afgelost.

Ik ben meer gaan werken waardoor er €500,- per maand extra binnen komt en op de dagen dat je werkt geef je ook niets uit. We hebben wat abonnementen omgezet en letten meer op de energiekosten (kachel graadje lager, isoleren, led verlichting, 's nachts of in het weekend wassen, folie achter de radiator, 1 koelkast ipv 2 enz). Al met al houden we nu maandelijks ongeveer €1500,- meer over.
<<

Anoniem221

Bericht 13 Feb 2017 20:44

Re: Beter met geld omgaan.

Pluis, ik heb zoveel respect voor jouw manier van boodschappen doen. Het is de manier waarop wij ook boodschappen willen doen en de regel op=op te hanteren, maar dat mislukt wekelijks. Wij hebben een weekbudget van 150 euro en slagen erin om er boven te komen. En we tanken nog niet eens wekelijks.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 13 Feb 2017 21:14

Re: Beter met geld omgaan.

wow fedora dat vind ik ook echt exteeem veel. Wij eten echt vrij luxe maar wij komen echt niet aan 150 euro voor 3 volwassenen en een peuter.
2015 💙
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 13 Feb 2017 21:15

Re: Beter met geld omgaan.

Dank je. Het valt niet altijd mee maar het went wel. Het voordeel is dat we voorheen niet op geld hoefden te letten waardoor er ook wat te besparen valt. Als je al zuinig leeft kan het bijna niet zuiniger. In het begin was het wel echt zoeken naar wat we voor een hele week nodig hadden. Dingen die na een week werden weggegooid haalde ik voor de keer daarna niet meer of in kleinere verpakkingen. Cola bijvoorbeeld in blikjes omdat er iedere keer een halve fles door de gootsteen kon omdat de prik er af was.
<<

Anoniem221

Bericht 13 Feb 2017 21:21

Re: Beter met geld omgaan.

Minx schreef:wow fedora dat vind ik ook echt exteeem veel. Wij eten echt vrij luxe maar wij komen echt niet aan 150 euro voor 3 volwassenen en een peuter.


We redden het er niet eens mee. We zijn echt zwaar verwend en ik vind dat we dat moeten aanpassen. We kunnen zo ongelofelijk besparen op 'weekgeld'. We kunnen het ook gewoon uitgeven, dat maakt dat we het uitgeven. Maar het moet zoveel minder kunnen. En dat blijkt eigenlijk ook wel, want de voorraadkasten puilen uit. In de vriezer ligt alleen al voor 200 euro aan eten. Maar we zijn verwend. Hebben onszelf verwend.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers