Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geloof en opvoeding

<<

Anoniem243

Bericht 11 Feb 2017 17:04

Re: Geloof en opvoeding

Zenna schreef:Ik ben niet gelovig, mijn vriend wel. Hier thuis komt het erop neer dat we niks met geloof doen en bij opa en oma wordt er gebeden voor het eten.
We hebben wel 2 kinderbijbels en daar lees ik ook wel uit voor als ze het wil. Ik vind er eigenlijk niet iets moeilijks aan wat je aan je kind vertelt over wel of niet geloven. Sommigen geloven wel en anderen niet.
Wel zou ik nooit willen dat mijn kinderen gedoopt worden. Dat vind ik echt teveel iets opleggen. Maar ze zou van mij wel mee mogen naar de kerk natuurlijk en het hele bijbelverhaal is natuurlijk heel mooi om te kennen dus dat breng ik haar graag bij. Maar niet als de absolute waarheid.


Waarom vind je dopen 'iets opleggen'? Dopen doe je voor de ouders (die beloven het kind het geloof mee te geven) en om God te vragen het kind te 'kennen'. Niet om je kind iets op te leggen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 11 Feb 2017 17:16

Re: Geloof en opvoeding

Omdat het voor mij voelt als ergens 'bijhoren' waar je zelf helemaal geen keuze in hebt gehad. Je hoort vanaf dan bij de kerk. Dat voelt voor mij niet goed.
<<

Anoniem249

Bericht 11 Feb 2017 17:29

Re: Geloof en opvoeding

Ik heb zelf geen kinderen, dus hier nog niet over nagedacht. Maar vind het wel een interessant onderwerp.

Wij zijn vroeger katholiek opgevoed, al geloofden mijn ouders ook niet echt. Ik ging naar een Katholieke school en m'n oma was gelovig. Met haar gingen we vaak naar de Kerk. M'n ouders kenden alle verhalen en liedjes uit hun hoofd en vertelden die op de juiste momenten in het jaar.
Daarnaast hebben m'n ouders ook een tijd in een Islamitisch land gewoond. Daardoor kennen ze ook veel van de Islamitische gebruiken en feestdagen. Ze hebben ons vrij jong al een eerste keer meegenomen naar dat land en alles erover vertelt. Zodat als vrienden op bezoek kwamen en wij snapten dat zij bijvoorbeeld geen varken aten, of dat ze helemaal niet aten en dronken tot de zon onderging.

Ik zou het belangrijk vinden dat m'n kinderen naar een school gaan waar Godsdienst wordt gegeven op zowel basis als middelbare school, maar dan dus meerdere religies. Daarnaast ben ik gek op reizen, dus zal ik ze al op jonge leeftijd naar verschillende landen meenemen en ze daar uitleg geven. Dan gaat het wat meer leven.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 11 Feb 2017 19:48

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben gelovig, mijn man niet. Hij vindt het prima dat ik dat wel ben en is ook wel bereid om in bepaalde dingen met mij mee te gaan. Zo zijn we wel getrouwd voor de kerk, jammer genoeg is dat met de dominee niet helemaal lekker gelopen toen en dat heeft het niet geloven van mijn man erg versterkt.F. is niet gedoopt o.a. omdat dezelfde dominee er nog is, niet helemaal eerlijk misschien maar ik heb gewoon geen prettig gevoel bij deze man. Ik merk dat ik daardoor ook minder naar de kerk ga. Over de opvoeding, we bidden voor het eten en danken erna, mijn man is dan gewoon een moment stil. Voor ze gaat slapen zing ik "ik ga slapen, ik ben moe" en verder heb ik wel eens christelijke muziek aanstaan. Ze gaat naar een christelijke gastouder en zal straks naar een cbristelijke basisschool gaan. Wie weet als er een andere dominee komt laten we haar ook nog wel dopen, al zal dat dan misschien wel gelijk met een eventueel 2e kindje zijn!

Mooi wat je zeg Sogood over je oma weerzien! Mijn opa is onlangs overleden en ik geloof dat ook!
⁠♡♡♡
<<

Anoniem250

Bericht 11 Feb 2017 21:35

Re: Geloof en opvoeding

Ik had niet gedacht dat zoveel van jullie er 'iets' mee doen. Ik denk dat ik een mooie kinderbijbel koop en de verhalen voorlees als fictie. Ik vind het jammer dat ik zo weinig weet van andere geloven.
<<

Anoniem243

Bericht 11 Feb 2017 22:26

Re: Geloof en opvoeding

Zenna schreef:Omdat het voor mij voelt als ergens 'bijhoren' waar je zelf helemaal geen keuze in hebt gehad. Je hoort vanaf dan bij de kerk. Dat voelt voor mij niet goed.


Ah ok, dat kan ik me ergens misschien wel voorstellen. Al is dat dus niet per se de intentie van dopen. Er zijn ook ouders die hun kind laten dopen maar verder niet kerkelijk (wel gelovig) zijn. Ik ben ook gedoopt maar heb geen belijdenis gedaan omdat ik zelf inderdaad niet op die manier mezelf wil 'vastleggen' voor de kerk. Het dopen voelt echter niet alsof me iets opgedrongen is, het voelt alsof mijn ouders mij graag wilden 'laten zien' aan God, uit liefde. Dat ik bij de kerk ben gaan horen komt door hun praktiseren van het geloof, niet door de doop an sich. Wij hebben onze zoon laten dopen vanwege de traditie, omdat wij alle goeds voor hem willen (en geloven dat God, met weliswaar een ander beeld bij God dan mijn ouders hadden, liefde is) en omdat wij ten overstaan van de gemeente wilden beloven hem kennis te laten maken met het geloof.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Feb 2017 08:56

Re: Geloof en opvoeding

Ik las dit en moest aan een boek denken. Jaren geleden eens een lezing van bijgewoond . Maar in dit boek worden alle geloven op een kinderlijke manier beschreven ook met mooie plaatjes erbij. Ik moest even zoeken maar heb hem gevonden


Janny van der molen - Over engelen, Goden en helden

https://www.bol.com/nl/p/over-engelen-g ... 005508511/
Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 12 Feb 2017 08:59

Re: Geloof en opvoeding

sarah1985 schreef:Ik las dit en moest aan een boek denken. Jaren geleden eens een lezing van bijgewoond . Maar in dit boek worden alle geloven op een kinderlijke manier beschreven ook met mooie plaatjes erbij. Ik moest even zoeken maar heb hem gevonden


Janny van der molen - Over engelen, Goden en helden

https://www.bol.com/nl/p/over-engelen-g ... 005508511/


Goede tip Sarah!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 12 Feb 2017 09:13

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben niet gelovig opgevoed en geloof nog steeds niet. Wel heb ik op een christelijke basisschool gezeten (geen hele strenge, ook 'ongelovigen' waren welkom). Daar heb ik zelf dus wel allerlei dingen geleerd, maar alleen vanuit hun invalshoek. Mijn oudste zit inmiddels op school en dat is een school met een christelijke inslag. Maar in de praktijk merk je daar heel weinig van (ze doen niet aan bidden, etc), het gaat meer om de keuze van de jaarfeesten en het vertellen van de verhalen daaromheen, die komen uit die hoek. Ik vind dat wel goed, zo krijgen ze in elk geval mee waar bepaalde feestdagen voor staan. Al hebben we het daar thuis ook wel over. Ik zou het namelijk ondanks dat ik niet geloof, erg raar vinden als mijn kinderen niet weten waar bijvoorbeeld het kerstfeest vandaan komt. Wat ik met andere geloven ga doen weet ik nog niet, maar het lijkt me geen kwaad kunnen om ze daar ook wat over te leren. En stel dat ze zelf wel interesse krijgen in een geloof dan is dat helemaal prima. Ik acht de kans alleen nog niet zo heel groot, omdat nagenoeg iedereen in onze omgeving atheïst is.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 12 Feb 2017 16:36

Re: Geloof en opvoeding

Katrien schreef:
sarah1985 schreef:Ik las dit en moest aan een boek denken. Jaren geleden eens een lezing van bijgewoond . Maar in dit boek worden alle geloven op een kinderlijke manier beschreven ook met mooie plaatjes erbij. Ik moest even zoeken maar heb hem gevonden


Janny van der molen - Over engelen, Goden en helden

https://www.bol.com/nl/p/over-engelen-g ... 005508511/


Goede tip Sarah!


Idd ziet er uit als een heel mooi boek
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Feb 2017 17:34

Re: Geloof en opvoeding

Ja ik heb dat boek op mijn verlanglijstje gezet, lijkt me erg interessant. Mijn man is niet gelovig opgevoed, maar bleek wel gedoopt (we kregen een brief van de parochie van onze nieuwe woonplaats).
L2014 & H2017
<<

Twellie

Noob

Berichten: 101

Geregistreerd: 23 Dec 2016 23:37

Bericht 12 Feb 2017 18:50

Re: Geloof en opvoeding

Ik geef ze hier eigenlijk weinig van mee in de opvoeding, vind ik zelf ook niet zo nodig behalve de globale lijnen van de wereldreligies als ze wat ouder zijn. Mijn oudste dochter gelooft denk ik wel in God, dat komt omdat mijn oma haar daarover verteld. Uit zichzelf is ze ook wel geïnteresseerd in andere religies, ze heeft een islamitische vriendin en daar thuis ziet ze natuurlijk andere dingen / hoort ze andere ideeën. De andere twee houdt het niet bezig, nog te jong.
<<

Anoniem286

Bericht 12 Feb 2017 21:53

Re: Geloof en opvoeding

Goede tip van dat boek Sarah, thanks. Gaat hier ook op het ' verlanglijstje' .

Wij zijn beiden niet gelovig opgevoed en hebben er ook allebei weinig kennis van. Ik heb met kerst wel het kerstverhaal (in kindervorm) voorgelezen maar ik weet er zelf dus ook weinig vanaf. Ik vind het wel belangrijk om hier ' iets mee te doen' en mijn kind daar vrij in op te voeden, wil haar graag het een en ander meegeven hierover maar weet nog niet goed hoe ik dit ga vormgeven.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Feb 2017 21:56

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben mijn geloof ergens de afgelopen jaren ernstig kwijt geraakt.
We doen er dus ook niet veel mee, wel gaan ze naar een christelijke school en krijgen ze er veel van mee.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 12 Feb 2017 21:59

Re: Geloof en opvoeding

Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 08:04

Bericht 12 Feb 2017 23:09

Re: Geloof en opvoeding

Onze dochter is gedoopt. We vonden het een lastige keuze, maar wat de doorslag heeft gegeven is dat wij beide gedoopt zijn, beide de communie hebben gedaan en ik ook gevormd ben. Mochten we ooit gaan trouwen, hoort voor mij trouwen voor de kerk ook bij, maar vind het niet kunnen als ons meisje dan niet gedoopt is. Nu zijn er in onze parochie eens in de 2/3 maanden peuter/kleuter vieringen. In een half uurtje word er stil gestaan bij het geloof en op een leuke speelse wijze hiermee om gegaan. Ik probeer hier telkens wel heen te gaan, zolang ze het leuk vind.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers