Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Beter met geld omgaan.

<<

Anoniem221

Bericht 11 Feb 2017 21:53

Re: Beter met geld omgaan.

Ik doe de administratie in huis. Ik heb een excel-bestand en daarin zijn alle vaste lasten in opgenomen. Dus ook weekgeld waarmee we uit moeten komen per maand. Uitstapjes, uiteten, benzine, alles is in 'maandgeld' opgenomen. Zoals nu verbruiken we meer benzine, maar we proberen dat alsnog van 'het maandgeld' te doen door te besparen op boodschappen. Vriend eet bijvoorbeeld niet thuis, dus dat is dan al makkelijk.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om in een bestand alles bij te houden. En wat je vriend zegt is natuurlijk ook waar. Als je dagelijks een blikje in de supermarkt koopt, dan geef je onbedoeld toch een paar euro in de week kwijt. En laat ik je uit de droom halen, er zijn maar weinig mensen die een blikje drinken in de supermarkt kopen. Ik doe het nooit en mijn vriend heel soms. Hij heeft weleens elke dag een saucijzenbroodje van een euro gekocht, maar hij had niet door dat het 7 euro in de week is. Doe dat 28 dagen in de maand en je bent gewoon 28 euro kwijt. Zo zonde.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 11 Feb 2017 22:32

Re: Beter met geld omgaan.

Er komt kennelijk wel genoeg geld binnen. Daarom zou ik niet gelijk proberen te besparen door abonnementen o.i.d. op te zeggen, maar echt kijken naar je uitgaven. Alleswat je koopt tot op de cent bijhouden zodat je ziet waar het geld heen gaat. En om het makkelijker te maken een x bedrag per week pinnen en je pinpas thuis laten.
<<

Anoniem245

Bericht 12 Feb 2017 08:39

Re: Beter met geld omgaan.

Ik heb een vast bedrag dat automatisch naar de spaarrekening gaat, ik denk dat dat al veel zou schelen. Dat geld heb je in principe niet, dus mis je het ook niet. Zo werkt het bij mij tenminste.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Feb 2017 12:08

Re: Beter met geld omgaan.

Ik heb op de computer een excel bestand waar ik alle uitgaven in heb staan

Wij krijgen eens per 4 weken loon op die dag pin in €300,-
Verdeel ik

Weekgeld €70,-
En doe €20,- in de spaarpot

En doe €100,- naar de spaar voor tanken daar houden we vaak van over.

Dan betaal ik alle rekeningen. En doe een bedrag naar de spaar. Het is niet veel maar toch iets.

Van de €70,- Weekgeld houden we vaak wel over dat gooi ik in de spaarpot

Wij hadden tijd terug €50,- max per week en daar moesten we ook nog eens 2 auto's van tanken toen konden we ons ook redden dus nu makkelijk.

Ik doe altijd eens per week de week boodschappen tussendoor kom ik niet in de winkel. Mijn man haalt op zondag verse broodjes bij de supermarkt

Tips voor besparen. Kijk eens naar je energie misschien kan dat goedkoper
Zelfde als ziggo misschien kan je ergens anders goedkoper

Ga niet elke keer naar de winkel. Koop ook geen blikjes energie drink duur en ongezond

Om nou netflix eruit te doen zou ik niet doen. Wij hadden dat ook toen we niet veel geld hadden en is toch ook een soort van ontspanning


Lees dat sommigen vinden dat jullie inkomen laag is. Is dat echt zo ik vind het wel meevallen. Neem aan dat 1 van jullie niet fulltime werkt?
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 12 Feb 2017 12:29

Re: Beter met geld omgaan.

Volgens mij weet je prima hoe je het kan oplossen en is het vooral een kwestie van doen.
2015 💙
<<

Anoniem304

Bericht 12 Feb 2017 12:33

Re: Beter met geld omgaan.

sarah1985 schreef:

Lees dat sommigen vinden dat jullie inkomen laag is. Is dat echt zo ik vind het wel meevallen. Neem aan dat 1 van jullie niet fulltime werkt?

Je zegt zelf al dat je aanneemt dat 1 van beide niet fulltime werkt. Ik ben o.a. iemand die het laag vindt, als beide dus fulltime werken. Daarom vroeg ik het ook, maar TO reageert er niet op.
Nadeel van parttime werken is dat je ook meer tijd hebt om het geld uit te geven :P
<<

Anoniem282

Bericht 12 Feb 2017 12:40

Re: Beter met geld omgaan.

Minx schreef:Volgens mij weet je prima hoe je het kan oplossen en is het vooral een kwestie van doen.


Dit denk ik eerlijk gezegd ook. Er blijft aan het einde van de maand niets over, maar er zijn geen beginnende schulden (even los van de schuld die wordt afgelost). Het komt dus neer op zelfbeheersing, wanneer dat gevoel opborrelt van 'iets' moeten kopen. Daar zou ik mee aan de slag gaan, al dan niet met behulp van je partner/derde.

Daarnaast zou je ik je doelen bijstellen. Nu in een auto rijden van 1700 euro en over willen stappen, binnen afzienbare tijd, op een auto van 9000/10000 euro, is m.i. echt niet reëel met dit uitgavenpatroon. Hier zou ieder mens voor moeten sparen, maar dat gebeurt nu niet. Een buffer ontbreekt ook; ja sorry... ik zou ook onrustig worden. Niet zozeer me schamen, maar ik zou nu wel in actie komen om het probleem in de kern aan te pakken. Succes!
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 12 Feb 2017 13:48

Re: Beter met geld omgaan.

Hier ben ik alweer! Ik negeer jullie niet hoor :P

De dag nadat onze salarissen binnen komen gaat er automatisch 300,- naar de spaar maar dit boek ik altijd weer terug :redface: Vergeleken met heel veel hier op het forum zullen wij misschien 'weinig' verdienen maar mijn vriend werkt fulltime als hovenier en zelf werk ik 20u als administratief medewerkster + dan inderdaad 2x zorgtoeslag á €88,-. De auto hebben we echt nodig ivm het werk van mijn vriend, dat zit 25km verderop en fietsend is dat wel een heel stukje. Tevens wonen onze ouders niet in de buurt, ook zo'n 25km verder dus een auto is wel iets wat wij nodig hebben. De zorgverzekering is samen €235,-, voor 2 personen:) Maar is dat echt hoog? Aan de verhalen te horen van mensen uit mijn omgeving betalen zij meer. Ja, we hebben een aanvullend pakket omdat we beide fysiotherapie nodig hebben, zelf heb ik lenzen en ik moet altijd terug komen bij de tandarts vanwege tandsteen.

Dat is ook iets wat mij bezig houd hoor dat een auto van €9000 over 6 maand niet echt reëel is maar onze huidige auto is 11 jaar oud, 257.000 op de teller en de laatste maanden regelmatig bij de garage geweest waar ze ook aangaven dat er met de apk wel het één het ander moet gebeuren (o.a. de airco die waarschijnlijk lek is, hetzelfde geldt voor de koelvloeistof) en is de auto dat wel waard als de apk bijv. €700,- kost? Of zou je hem door de apk moeten laten komen en nog een jaartje doorsparen en een duurdere jonge auto kopen of de apk niet doen en wederom een oudere auto kopen voor €3000,- bijv. Wat zouden jullie doen?

Hoeveel geven jullie per week uit aan boodschappen? Zit daar ook cosmetica zoals deodorant/shampoo in en lukt jullie dat ook? Ik weet inderdaad ook wel hoe het zou moeten maar het uitvoeren vind ik echt moeilijk.
<<

Anoniem184

Bericht 12 Feb 2017 14:00

Re: Beter met geld omgaan.

Gewoon even een heel andere dwarsstraat hoor, maar kun/wil jij niet meer werken? Dat jij een (bij)baantje erbij neemt of meer uur maakt bij je huidige werkgever indien mogelijk, en jullie afspreken dat het geld wat je daarmee verdient volledig naar de spaarrekening gaat? En wat dat terugboeken betreft zul je jezelf gewoon een schop onder je kont moeten verkopen, dat moet je gewoon niet meer doen. Klaar. Klinkt misschien niet zo eerbiedig maar dat is vooral een kwestie van prioriteiten stellen.
<<

Anoniem252

Bericht 12 Feb 2017 14:07

Re: Beter met geld omgaan.

Wij geven 250 euro per maand uit aan boodschappen. Voor 2 volwassenen. Denk 20 euro aan verzorgingsproducten.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Feb 2017 14:17

Re: Beter met geld omgaan.

Ik denk dat wij gemiddeld 85€ per week uitgeven aan boodschappen, 2 volwassenen en 1 peuter en we doen bij de AH boodschappen.

Ik denk dat ik iemand die met geld om kan gaan en jullie vertrouwen, de regie zou geven. Meer werken zou leuk zijn om meer te kunnen sparen, maar zoals ik het lees, zal jij het als extra geld om uit te geven zien. Of je zal echt je discipline moeten vinden en werken zoals Sarah aangeeft.
L2014 & H2017
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 12 Feb 2017 14:26

Re: Beter met geld omgaan.

Ik denk dat ook dat TO meer inkomen vooral als meer bestedingsruimte zal zien. Meer inkomen zal er dus niet voor gaan zorgen dat TO beter met geld omgaat. Met geld omgaan is ook niet mijn sterkste punt en wij werken daarom met budgetten. Ik zorg ervoor dat ik hier binnen blijf.

Wij geven zo'n €600 per maand uit aan boodschappen incl. verzorgingsproducten, flesvoeding, luiers en billendoekjes. Ons gezin bestaat uit twee volwassenen, een peuter en een dreumes. Vlees haal ik bij de slager, brood bij de bakker en fruit/groente bij de boer. De rest van de boodschappen bij AH.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 12 Feb 2017 14:57

Re: Beter met geld omgaan.

Ik zou ergens anders gaan sparen, op een rekening waar jij niet makkelijk van terug kan boeken, dan een gezamenlijke rekening waar alle vaste lasten vanaf gaan en dan een rekening waarop je precies kan zien hoeveel geld je kam besteden die maand, dan kan je gewoon simpelweg niet meer uit geven. Er komt niet bijzonder veel binnen maar jullie vaste lasten zijn ook niet extreem hoog, met die 900 euro zou je prima moeten kunnen sparen.

Verder zou je kunnen overwegen om de boodschappen te bestellen en door je vriend op te laten halen bij een pick up point, op die manier doe je veel minder impuls aankopen, gewoon een lijstje maken met een week menu, bestellen en je verder bedwingen om nog naar de supermarkt te gaan voor die kleine onzin aankopen.

Ik denk dat jullie financieel er niet eens zo gek uit zien maar dat je gewoon de discipline moet leren opbrengen om maar niet te blijven kopen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem304

Bericht 12 Feb 2017 15:04

Re: Beter met geld omgaan.

Isabel_ schreef:Ik denk dat ook dat TO meer inkomen vooral als meer bestedingsruimte zal zien. Meer inkomen zal er dus niet voor gaan zorgen dat TO beter met geld omgaat. Met geld omgaan is ook niet mijn sterkste punt en wij werken daarom met budgetten. Ik zorg ervoor dat ik hier binnen blijf.

Wij geven zo'n €600 per maand uit aan boodschappen incl. verzorgingsproducten, flesvoeding, luiers en billendoekjes. Ons gezin bestaat uit twee volwassenen, een peuter en een dreumes. Vlees haal ik bij de slager, brood bij de bakker en fruit/groente bij de boer. De rest van de boodschappen bij AH.

Als TO meer werkt, heeft ze minder tijd om de Action in te gaan. :P
Maar het hele punt is idd de omgang met geld.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Feb 2017 15:14

Re: Beter met geld omgaan.

Evaa@ schreef:Hier ben ik alweer! Ik negeer jullie niet hoor :P

De dag nadat onze salarissen binnen komen gaat er automatisch 300,- naar de spaar maar dit boek ik altijd weer terug :redface: .
Dit is idd gewoon een schop onder je hol punt

De zorgverzekering is samen €235,-, voor 2 personen:) Maar is dat echt hoog? Aan de verhalen te horen van mensen uit mijn omgeving betalen zij meer. Ja, we hebben een aanvullend pakket omdat we beide fysiotherapie nodig hebben, zelf heb ik lenzen en ik moet altijd terug komen bij de tandarts vanwege tandsteen.
Nee als je aanvullend verzekerd bent en dat ook echt nodig hebt is dit niet schokkend duur ofzo.

Dat is ook iets wat mij bezig houd hoor dat een auto van €9000 over 6 maand niet echt reëel is maar onze huidige auto is 11 jaar oud, 257.000 op de teller en de laatste maanden regelmatig bij de garage geweest waar ze ook aangaven dat er met de apk wel het één het ander moet gebeuren (o.a. de airco die waarschijnlijk lek is, hetzelfde geldt voor de koelvloeistof) en is de auto dat wel waard als de apk bijv. €700,- kost? Of zou je hem door de apk moeten laten komen en nog een jaartje doorsparen en een duurdere jonge auto kopen of de apk niet doen en wederom een oudere auto kopen voor €3000,- bijv. Wat zouden jullie doen?
De leeftijd van je auto is het probleem niet, maar hij heeft wel veel km.s gemaakt. Je kan best een hele prima auto kopen voor €3000 met weinig kilometers. 10 jaar oud is tegenwoordig echt zo oud niet. Of je door wilt sparen en deze nog nooit de APK wilt halen moet je echt zelf beslissen adv de kosten.

Hoeveel geven jullie per week uit aan boodschappen? Zit daar ook cosmetica zoals deodorant/shampoo in en lukt jullie dat ook? Ik weet inderdaad ook wel hoe het zou moeten maar het uitvoeren vind ik echt moeilijk.
Gemiddeld 70 per week en als m`n vriend mee is het dubbele dus die gaat nooit mee.
<<

Anoniem184

Bericht 12 Feb 2017 15:34

Re: Beter met geld omgaan.

Ik zie zelf eigenlijk nog geen reden om je inkomsten en uitgaven door een ander te laten beheren, wat dat betreft ben ik het niet met mzcharlotte eens. Ik denk zelf dat je jezelf gewoon echt een schop onder je kont moet geven. Je wilt/moet een nieuwe auto, die komt er niet vanzelf. Daar moet je echt voor sparen. En als je echt een duurdere/gloednieuwe auto wilt en je kúnt meer werken of een baantje erbij zoeken, dan zou ik die kans aangrijpen. Ik denk namelijk dat je het allemaal prima redt om je financiën op orde te houden, je prima weet hoe het moet, en dan is net als afvallen... Ben je niet voldoende gemotiveerd dan zul je je doel ook nooit halen.
<<

Anoniem252

Bericht 12 Feb 2017 16:46

Re: Beter met geld omgaan.

Kan je ook niet versnelt je schuld aflossen? Dan hou je nog eens 250 euro per maand extra over. En betaald je huidige vriend daar aan mee? Vind ik en sich ook niet helemaal eerlijk.
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 12 Feb 2017 17:32

Re: Beter met geld omgaan.

Vanwege lichamelijke klachten kan ik niet meer werken. Vroeger ben ik wel eens bij het uwv geweest voor een wajong (niet om met niks doen geld binnen te halen maar zodat ik met een parttime baan aangevuld wordt tot 38 uur) maar omdat ik gewoon 'normaal' ben qua iq, mijn schoolverleden etc kom ik daar niet voor in aanmerking. Maar ik besef ook wel dat meer verdienen niet zozeer van belang is omdat er genoeg overblijft. Het is mijn uitgavenpatroon wat anders moet. Je bedoelt dat ik een spaarrekening vast zet voor een jaar Minoessepoes? De boodschappen bestellen heb ik gisteren ook aan gedacht MAAR de Jumbo bezorgd bij ons nog niet en de AH heeft een minimum bestelwaarde van €70,- exclusief bezorgkosten. Wat betreft die schuld: Die betaal ik zelf, mijn vriend betaald daar niet aan mee maar meer aflossen betekend ook dat we minder te besteden hebben en ik vind grote bedragen aflossen echt vreselijk. Het is zo'n hap geld elke maand weer, nu is dat €249,-. Wat overigens al meer is dan het oorspronkelijke bedrag, dit heb ik 5 jaar geleden meteen verhoogd omdat het anders nog veel langer duurde voordat die schuld afgelost is. Maar ik vind €249,- meer dan voldoende, al snap ik je redenatie wel hoor!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Feb 2017 17:39

Re: Beter met geld omgaan.

Ik vind dat als je zelf de cirkel niet kan doorbreken, dat het beheer door iemand anders een goed alternatief is voir bijvoorbeeld een half jaar-jaar. Dan kun je wel wennen aan minder bestedingsruimte en is dat ook een schop onder je kont. Ik zou het wel raadzaam vinden om maandelijks met die persoon naar de financiën te kijken. Die ander kan natuurlijk ook je vriend zijn (ik heb misschien gemist dat hij ook een gat in z'n hand heeft).

Primair vind ik het inderdaad wel een schop onder je kont/zelfdiscipline verhaal. Maar goed, elke gek, z'n gebrek he? :)
L2014 & H2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 12 Feb 2017 18:13

Re: Beter met geld omgaan.

Nee, ik bedoel een en/of rekening samen met je vriend bij een andere bank en dan voor jezelf gewoon het internet bankieren niet activeren. Als het dan nodig is kan je vriend het zo overboeken, mocht er iets met hem gebeuren of je moet om wat voor een reden echt bij het geld dan is het zo aangevraagd maar de mogelijkheid om even snel geld terug te boeken is er dan voor jou niet.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem184

Bericht 12 Feb 2017 19:20

Re: Beter met geld omgaan.

Het advies van Minoessepoes vind ik een hele goede. Spaarrekening bij een andere bank, daar zodra jullie salaris binnenkomt geld op storten en verder geen internetbankieren-app van downloaden. Dan kun je niet gauw even via internetbankieren geld terugboeken.
Qua boodschappen zouden wij het moeten redden met €250 in de maand. De ene maand iets meer dan de ander. Daar zit cosmetica en (duur) kattenvoer etc bij in. Wat je misschien ook zou helpen is per week een weekmenu maken en daar verder niet vanaf wijken, de grote, langer houdbare dingen kun je per week of zelfs maandelijks aanschaffen, dan is elke dag naar de winkel echt niet nodig. Wij laten eens in de maand boodschappen bezorgen, kattenbakvulling, wc-papier, evt wasmiddel, cosmetica, dingen als rijst, pasta, frisdrank (voor m'n vriend, ik drink 't niet), vlees wat we in afgelaste porties invriezen, schoonmaakmiddelen die we nodig hebben en een kleine hoeveelheid verse produkten waar we de eerste dagen mee doorkomen. Dan hoeven we alleen nog maar naar de winkel om de kleine verse dingen te halen, zo'n 2, hooguit 3x in de week.
Ik heb met mezelf trouwens de afspraak dat ik geen calorieën drink. Nu is dat voor mij uit gezondheidsoverwegingen maar het scheelt natuurlijk ook een hoop geld, ik drink alleen maar water en thee. Dat blikje energy is zo onnodig en slecht. En verhoudingsgewijs nog heel duur ook.
<<

Anoniem184

Bericht 12 Feb 2017 19:25

Re: Beter met geld omgaan.

En misschien een hele rare opmerking, maar heb je misschien overwogen om een hobby te zoeken waar je je tijd in kunt steken? Zodat je niet als je je verveelt naar de Action gaat en weer dingen gaat kopen, bijvoorbeeld? Moet je geen hobby kiezen waar je een hoop materialen voor moet aanschaffen natuurlijk :)
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 12 Feb 2017 19:53

Re: Beter met geld omgaan.

Met je vaste uitgaven is niet zoveel mis denk ik. Ja het kan allemaal wel ietsjes goedkoper denk ik, maar daar ligt het probleem niet. Het gaat voornamelijk om de extra uitgaven die je doet, die zeker minder kunnen.

Ik denk dat het voor jou heel erg kan helpen als je je pinpas thuis laat liggen en bijvoorbeeld geld pint voor de boodschappen. Als je dan in de stad bent en je loopt langs de action of een andere winkel waar je 'onzin' wil gaan kopen, dan heb je in ieder geval geen geld om impulsaankopen te gaan doen. Want nodig is het allemaal niet.

Wat is de voornaamste reden dat het je niet lukt om die 300 euro die je elke maand naar de spaarrekening stort weer terug te boeken? En wat vind je vriend van deze situatie?

Verder denk ik dat het slim is om eens een kasboek bij te houden. Waar gaat het geld allemaal naar toe? Want een broodje hier, een make-upje daar, een energieblikje zus en die 15 eur0 bij de action. Als je dat continu doet en bij elkaar optelt wordt dat toch een groot bedrag. Door dit dat terug te zien in een kasboek krijg je meer inzicht en is de kans ook wel aanwezig dat je misschien schrikt van het bedrag wat je aan 'nutteloze' dingen uitgeeft.
<<

Anoniem197

Bericht 13 Feb 2017 07:31

Re: Beter met geld omgaan.

Bezuinigen op netflix en tijdschriften. Dit bedrag (wat je dus overhoudt) meteen op de spaarrekening zetten.
Daarnaast die wereldgerechten, die zijn ontzettend duur. Je kunt beter kruiden aanschaffen en zelf maken. Ook geen gesneden groenten kopen maar zelf een paprika, uit, prei, enz snijden.
Mijn mobiel kost maar 12,50 volgens mij. Kan gratis bellen met mijn man en heb 1000 mb internet. Eigenlijk is hij nog te duur want ik verbruik de helft maar. Ik stuur wel 500 mb naar mijn man. Dus daar zou ik nog eens goed naar kijken. Dus ook jouw mb verbruik en beltegoed, samen met jouw vriend en kijken wat het beste is (voordeel als je kunt delen).
Ik zou echt in therapie gaan want dit gaat aardig naar een verslaving toe.
Wat vindt jouw vriend van deze situatie? Ik zou de boekhouding aan jouw vriend overlaten.
Met 2 volwassenen en 2 kinderen (in de luiers en 1 met dure flesvoeding) heb ik 500 euro per week 2 te besteden. Het restant (ongeveer 50 euro) gaat naar de spaarrekening.
Ik koop daar ook kleding voor de kinderen van (vaak 2de hands).

Het moet dus kunnen. Ik lees folders en maak een boodschappenlijstje per winkel. Ik ga 2-3 winkels per week af en heb een grote vriezer voor voordeeltjes. Tegen het einde van de middag ligt vaak vlees in de opruiming. Dit is dan nog 1 dag goed en dat vries ik weer in.
Ik hou een kasboek bij voor die 500 euro en 1 keer in de maand bekijken man en ik samen de boekhouding. Zo weten we beide precies wat er gebeurd.
De tip van een spaarrekening bij een andere bank is een goede tip. Dit moet je overmaken op het moment dat jullie loon gestort wordt en vanaf blijven (doelsparen). De rest kan op een spaarrekening bij jouw eigen bank.

Maar therapie is (denk ik) de eerste stap. Ook kleine (impuls) aankopen zijn een mogelijke aanwijzing op een verslaving.
Bedenk altijd of je iets echt nodig hebt, vaak is het antwoord nee.
En koop niets voordat je de laatste pak/fles pakt. Bv de laatste fles shampoo of zeep. Vaak kan je er nog een lange tijd mee doen. En ga door de knieën in de winkel voor een goedkoper product. En kijk op het kaartje van de schap naar de prijs per kilo, zo kan je makkelijk vergelijken wat het goedkoopste is.
<<

Anoniem281

Bericht 13 Feb 2017 08:02

Re: Beter met geld omgaan.

Ik vind al die tips heel handig, maar verschrikkelijk onnodig. Waarom Netflix bezuinigen? Het is niet zo dat ze 't niet kunnen veroorloven toch?

Ze moet gewoon strenger voor zichzelf zijn, meer zelfdiscipline kopen en dan maar even heel kinderachtig je pinpas ergens inleveren.

Ik mis alleen wel je partner in dit hele verhaal, wat vindt hij ervan? Waar geeft hij (zijn) geld aan uit?
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers