Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geloof en opvoeding

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 10 Feb 2017 22:51

Re: Geloof en opvoeding

Wat mooi Geel.

Ikzelf vind het heel moeilijk, ik weet niet eens wat/waarin ik geloof. Ik ben zelf wel katholiek opgevoed; inclusief doop, communie en vormsel. Mijn oma is recentelijk overleden en zij geloofde zó sterk en heeft dit ook aan ons meegegeven met hele mooie voorbeelden. Door haar geloof was ze niet bang om dood te gaan en ik vond dat zo krachtig en bijzonder en liefdevol. Het heeft mij gerust gesteld toen ze overleed (met rozenkrans in haar hand). Die verhalen wil ik wel aan mijn dochter meegeven maar verder vind ik het echt wel lastig. Mijn schoonfamilie is ook heel gelovig, maar zij hebben weer een compleet ander geloof.

Mijn dochter is niet gedoopt, maar mijn doopjurk (gemaakt door oma) hangt wel op haar kamertje.

Interessant topic overigens.
<<

Geel

Bericht 10 Feb 2017 22:57

Re: Geloof en opvoeding

Zijn ze hindoeïstisch SoGood? ;-)

Hé, maar anders ga je toch op zoek naar wat je gelooft of niet? Genoeg informatie en echt niet allemaal droog en moeilijk.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 10 Feb 2017 23:03

Re: Geloof en opvoeding

Geel schreef:Zijn ze hindoeïstisch SoGood? ;-)

Hé, maar anders ga je toch op zoek naar wat je gelooft of niet? Genoeg informatie en echt niet allemaal droog en moeilijk.


Zoiets. :smile:. En vrij opdringerig en m.i. nogal doorgeslagen daarin en dat vinden mijn man (niet gelovig) en ik minder fijn naar ons kind toe in de toekomst.

Maar misschien moet ik dat maar eens gaan doen. Door de dood van mijn oma ben ik er weer meer mee bezig maar verder ben ik eigenlijk nogal nuchter en houd ik van feiten.
<<

Geel

Bericht 10 Feb 2017 23:09

Re: Geloof en opvoeding

Denk je dat je om te geloven je minder om feiten zou moeten bekommeren?

Is je oma kortgeleden overleden? Ik heb 't niet meegekregen geloof ik, het spijt me.

Opdringerig is niet fijn, nee.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 10 Feb 2017 23:17

Re: Geloof en opvoeding

Geel schreef:Denk je dat je om te geloven je minder om feiten zou moeten bekommeren?

Is je oma kortgeleden overleden? Ik heb 't niet meegekregen geloof ik, het spijt me.

Opdringerig is niet fijn, nee.


Dat niet, maar zo vind ik de evolutietheorie bijvoorbeeld veel voor de hand liggender dan wat in de bijbel staat, snap je?

Ja kortgeleden, maar nu komen alle verhaaltjes die ze over god vertelde weer terug. Ik heb het hier niet gemeld. Ik mis haar heel erg maar als ik haar mag geloven zien we elkaar ooit weer. Fijne gedachte.
<<

Anoniem243

Bericht 10 Feb 2017 23:20

Re: Geloof en opvoeding

Mijn man en ik zijn beide gelovig opgevoed en geloven allebei nog, alhoewel niet meer op die traditionele protestantse wijze. Ik ga ook naar de kerk (man meestal niet), en zoon gaat dan mee (naar de oppas, af en toe heb ik zelf ook dienst). Thuis bidden/danken we voor en na het eten en kijken we plaatjes uit een kinderbijbel. Af en toe zingen we liedjes met een Christelijke inslag, maar de meeste daarvan vind ik zelf niet zó. De verhalen echt vertellen / voorlezen doe ik nog niet, daar vind ik hem nog te jong voor, maar zullen we in de toekomst wel doen.

We hebben een voorkeur voor een christelijke (protestantse) school, al sluit ik een katholieke of openbare school zeker niet uit. Daarnaast willen we hem ook kennis laten maken met andere religies en denkwijzen en ligt de weg naar wat hij zelf (niet) wil geloven helemaal open wat ons betreft. De normen en waarden uit het geloof vind ik het belangrijkst, en de kerk en Bijbel zijn daarin een fijn hulpmiddel en stimulans om alles toe te passen. Hij zal dus wel tot zijn pubertijd mee moeten naar de kerkdiensten of activiteiten van de kerk.
<<

Anoniem243

Bericht 10 Feb 2017 23:21

Re: Geloof en opvoeding

SoGood schreef:
Geel schreef:Denk je dat je om te geloven je minder om feiten zou moeten bekommeren?

Is je oma kortgeleden overleden? Ik heb 't niet meegekregen geloof ik, het spijt me.

Opdringerig is niet fijn, nee.


Dat niet, maar zo vind ik de evolutietheorie bijvoorbeeld veel voor de hand liggender dan wat in de bijbel staat, snap je?

Ja kortgeleden, maar nu komen alle verhaaltjes die ze over god vertelde weer terug. Ik heb het hier niet gemeld. Ik mis haar heel erg maar als ik haar mag geloven zien we elkaar ooit weer. Fijne gedachte.


Wie zegt dat die twee niet naast elkaar kunnen :wink:
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 11 Feb 2017 00:01

Re: Geloof en opvoeding

Ik zat zelf op een christelijke basisschool, mijn ouders waren christelijk maar gingen niet meer naar de kerk. Mijn man is hindoestaans maar hij doet er niks aan. vroeger waren er geen hindoescholen in Nl dus hij ging ook naar een christelijke school. Nu is mijn schoonmoeder directeur op een hindoeschool. Die vieringen zijn prachtig.
Onze zoon zit op een oecumenische basisschool en volgens hun is het zowel christelijk als katholiek. Behalve de christelijke vieringen merken wij er weinig van. Wij vinden het prima zo.
M:21072011
J :08012014
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 11 Feb 2017 01:31

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn allebei overtuigend atheïst en toch gaan we onze zoon opvoeden met religie erin. We zullen uitleggen dat wij niet geloven in een God, maar andere mensen wel en dat hij zelf mag beslissen. Hij zal ramadan meevieren (niet het vasten, wel de vrijgevigheid naar anderen) en kerst (en niet het hebben hebben van cadeaus, maar het verhaal (als sprookje verteld en wat anderen geloven). Ik zou graag willen dat hij de grote lijn weet van de Bijbel en de Koran (net als zn moeder en vader die beide uit interesse hebben gelezen). Respect en geen oordeel over anderen die anders denken begint vroeg, straks heeft hij vriendjes die wél gelovig zijn. Ik vind het wel moeilijk als mensen hun kinderen hun waarheid opleggen. Veganistisch opvoeden, of met geloof. Maar dat is persoonlijk. Als mijn kind besluit te geloven is dat helemaal prima. Ik geef les aan een atheïst gezin waarvan de jongste zoon van 11 gelooft. Heel mooi. Hij doet aan bijbelstudie.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem197

Bericht 11 Feb 2017 07:42

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben gedoopt, communie en vormsel gedaan. Daar hield het mee op. Met mijn opa ging ik (op latere leeftijd) vaak mee naar de kerk maar dat moest. Hij kon niet meer alleen.
Mijn man is gelovig maar doet er niets mee.
Bij mijn schoonouders bidden ze. Doen wij niet aan mee.
Zoon zal dus weinig van ons mee krijgen want wij zijn niet gelovig.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 11 Feb 2017 09:01

Re: Geloof en opvoeding

Mijn man en ik zijn beiden katholiek. Allebei gedoopt, communie en vormsel gedaan. Tot mijn 12e ging ik iedere zondag naar de kerk.

Onze dochters zijn niet gedoopt, soms twijfel ik wel of we ze niet toch alledrie moeten laten dopen (geen reden achter gewoon een gevoel).

Oudste zit op een protestante school omdat we bij deze school een goed gevoel hadden en ik het toch wel fijn vond dat ze iets van godsdienstleer heeft, dat was op de andere scholen niet. Dingen samen doen met en voor anderen vind de school belangrijk en ik vind het fijn dat mijn dochters dat ook op school meekrijgen en niet alleen thuis. Dochter bid bij binnenkomst en voor het eten, krijgt verhalen voorgelezen en ze leren liedjes over de verhalen (ze weer bijvoorbeeld ook precies te vertellen dat kerst meer is dan cadeautjes en Pasen niet gaat om het zoeken van eieren, maar dat dat wel heel leuk is). Zij vind het allemaal erg mooi en komt graag in de kerk, voor de verhalen en ook omdat ze de kerk zo mooi vind en er rustig word.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem281

Bericht 11 Feb 2017 09:38

Re: Geloof en opvoeding

Geen idee. Ik ben benieuwd waar hij zelf meekomt. Wij zijn zelf agnost, geloven niet en zijn ook niet zo opgevoed. Maar we staan wel voor van alles open. Er zal een kinderbijbel komen en ik zal verhalen vertellen over de Kerk en kerstmis. Maar ik heb zelf meer met het Jodendom en wil hem daar ook over vertellen.

Maar.. alleen als hij interesse lijkt te tonen en zelf vragen gaat stellen.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Feb 2017 11:29

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn beide gereformeerd vrijgemaakt. We zijn beide gedoopt en hebben belijdenis gedaan. Onze kinderen zijn ook gedoopt. De 2 oudste gaan elke zondag 1x mee naar de kerk en de jongste gaat naar de crèche tot ze bijna 4 is dan gaat ze ook mee naar de kerk.
Thuis bidden we, lezen de bijbel en zingen christelijke liedjes.
Vooral de oudste weet veel over God, dat hij de wereld heeft gemaakt en van ons houd. De middelste die gaat het nu wat begrijpen.

Ze gaan hier naar een vrijgemaakte school, de kerk en school doen ook veel samen zoals op zondag de psalm die op school is geleerd te zingen, ook met feestdagen doen de kerk en school veel samen. Dat vind ik wel erg fijn.

Het enige "nadeel" vind ik dat door dat je naar een vrijgemaakte kerk en basisschool en straks ook nog naar een vrijgemaakte middelbare school kan is dat je heel erg in het "vrijgemaakte" kringetje blijft. Heel veel mensen ken je zo of via via heb je altijd wel gezamenlijke bekenden of vrienden, mooi maar dat maakt je wereld ook klein maar wel veilig.
Wij laten onze kinderen straks tzt wel kiezen of ze naar een vrijgemaakte middelbare school willen of naar een christelijke school, ook om hun horizon te verbreden.

De kinderen gaan nu met ons mee naar de kerk en wij geven hun het geloof mee. Ze zijn straks wel vrijkom te kijken of ze vrijgemaakt willen blijven of dat ze zich beter thuis voelen in een andere kerk. Wij hopen wel dat ze christen blijven maar naar welke kerk daar zijn ze vrij in.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem245

Bericht 11 Feb 2017 11:46

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben niet gelovig. Ik leer mijn zoon wel respect te hebben voor alle religies en mensen die geloven. Ik wil dat hij weet wat de feestdagen betekenen, wat verhalen uit de Bijbel kent (als algemene kennis) maar ook over andere geloven dingen weet. Wat de Ramadan, en het Suikerfeest bijvoorbeeld inhouden. Maar dat er ook andere geloven zijn die minder bekend zijn voor ons zoals het Boeddisme en het Hindoeisme.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Feb 2017 12:34

Re: Geloof en opvoeding

Urban Naked schreef: Voor mij is het ook fictie.

Hier hadden m'n man en ik het met name over een paar dagen geleden. Hoe leg je dit uit aan kinderen. Dat het voor ons dus als fictie geïnterpreteerd wordt maar voor anderen als de waarheid en levenswijze? Dat hoef je natuurlijk niet aan een vierjarige uit te leggen maar als ze wat ouder zijn misschien pas maar ik vind het een moeilijk punt. Hoe leg je uit dat wij niet geloven en anderen wel? Zijn die mensen dan 'gek' dat ze geloven in iets wat volgens ons niet bestaat? Dat willen we voorkomen natuurlijk, want we willen juist begrip laten zien voor (andere) religies en denkwijzen. Maar voor m'n man is het wel heel erg belangrijk dat onze kinderen weten dat wij de Bijbel als louter fictie zien. Ik ben daar wat minder stellig in, zou het willen verzachten naar dat het mooie verhalen zijn.
En het voorbeeld van Sinterklaas en geloven in iets is natuurlijk niet te gebruiken bij kleine kinderen (tot ze zelf niet meer geloven).
Ik vind het een interessant vraagstuk en dit topic ook interessant hoe iedereen hier invulling aan geeft. Toevallig waren wij hier dus over aan het discussiëren wat voor uitleg we hier aan willen geven aan ons kind(eren).
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 11 Feb 2017 12:39

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben altijd naar Hervormde scholen gegaan, vriend is niet Christelijk opgevoed.
Ons zoontje zal naar een Protestantse school gaan (enige school hier in het dorp) en ik vind het fijn dat hij zo toch iets mee zal krijgen. We hebben van mijn schoonvader ook al een kinderbijbel gekregen en we vinden het prima als hij onze uk er straks meer over wil vertellen als hij dat interessant vind. Maar niets tegen zijn zin in natuurlijk.
Schoonvader gaat pas sinds 2 jaar naar de kerk en kan er nog wel, in zijn enthousiasme, in doorslaan en dat willen wij niet.
10.04.17
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 11 Feb 2017 13:51

Re: Geloof en opvoeding

Geel schreef:Wij zijn allebei christen, zijn gedoopt, hebben belijdenis gedaan en Maria ook laten dopen. Als ze gaat slapen, zingen we 'Ik ga slapen, ik ben moe' en als ze wakker wordt 'Dank U voor deze nieuwe morgen'. Na het avondeten zingen we ook vaak een christelijk liedje en we bidden ook voor het eten. Ik vertel haar geregeld dat ze mooi geschapen is en dat God haar liefheeft, nog meer dan ik haar liefheb.

In de toekomst zie ik het zo voor me dat we de Bijbel lezen, haar over God vertellen en vervolgens stimuleren om daarin zelf antwoorden te formuleren. Over andere religies of atheïsme zullen we zeker ook vertellen, ik vind dat zelf net zo interessant.
Verder gaan we natuurlijk naar de kerk en zal ze meedoen aan kinder- en jeugdclubs. Over een school ben ik nog niet uit. Aan de ene kant is een christelijke school fijn en vertrouwd, aan de andere kant vind ik het belangrijk dat ze juist leert om middenin de samenleving christelijk te zijn ipv in een zuil.


Ik zing ook altijd "ik ga slapen ik ben moe'. Maar weet niet of ik dat ga blijven doen als hij het meer begrijpt. Ik heb er zelf erg mooie herinneringen aan, maar geloof dus niet, en weet niet of ik alle tekst helemaal kan uitleggen. Misschien dat ik het wat moet gaan aanpassen ofzo.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Feb 2017 13:55

Re: Geloof en opvoeding

Ah ja dat zing ik ook vaak, niet voor m'n kind maar gewoon in 't niets. Dat zong m'n moeder vroeger ook. En dan met alle familieleden inclusief de kat (van vroeger) er bij.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem245

Bericht 11 Feb 2017 13:59

Re: Geloof en opvoeding

Marin schreef:
Urban Naked schreef: Voor mij is het ook fictie.

Hier hadden m'n man en ik het met name over een paar dagen geleden. Hoe leg je dit uit aan kinderen. Dat het voor ons dus als fictie geïnterpreteerd wordt maar voor anderen als de waarheid en levenswijze? Dat hoef je natuurlijk niet aan een vierjarige uit te leggen maar als ze wat ouder zijn misschien pas maar ik vind het een moeilijk punt. Hoe leg je uit dat wij niet geloven en anderen wel? Zijn die mensen dan 'gek' dat ze geloven in iets wat volgens ons niet bestaat? Dat willen we voorkomen natuurlijk, want we willen juist begrip laten zien voor (andere) religies en denkwijzen. Maar voor m'n man is het wel heel erg belangrijk dat onze kinderen weten dat wij de Bijbel als louter fictie zien. Ik ben daar wat minder stellig in, zou het willen verzachten naar dat het mooie verhalen zijn.
En het voorbeeld van Sinterklaas en geloven in iets is natuurlijk niet te gebruiken bij kleine kinderen (tot ze zelf niet meer geloven).
Ik vind het een interessant vraagstuk en dit topic ook interessant hoe iedereen hier invulling aan geeft. Toevallig waren wij hier dus over aan het discussiëren wat voor uitleg we hier aan willen geven aan ons kind(eren).


Dat gaat best vanzelf hoor, ik heb dat met C. ook. Ik wil dat hij weet dat ik het fictie vind, dat ik het wel hele mooie verhalen vind, maar dat het voor mij niet de waarheid is. Hij had een heel gelovig jongetje in zijn klas, een Jehovah's Getuige en die jongen was met Pasen en Pinksteren altijd extreem bezig met Jezus. En toen hebben C en ik daar eens een gesprekje over gehad. Dat er dus inderdaad mensen zijn die wel in die verhalen geloven, dat dat ook gewoon mag en dat je daar respect voor moet hebben. Maar dat zij andersom ook respect dienen te hebben voor mensen die dus niet geloven. Ik heb hem ook gewoon gevraagd wat hij er van vind, gelooft hij het, dat mag namelijk best. Of geloof je het niet.
Nu is mijn zoon sowieso ontzettend eigenwijs ingesteld, en wat hij niet ziet is er niet. Dus hij gelooft niet.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 14:03

Re: Geloof en opvoeding

Kwak schreef:
Het enige "nadeel" vind ik dat door dat je naar een vrijgemaakte kerk en basisschool en straks ook nog naar een vrijgemaakte middelbare school kan is dat je heel erg in het "vrijgemaakte" kringetje blijft. Heel veel mensen ken je zo of via via heb je altijd wel gezamenlijke bekenden of vrienden, mooi maar dat maakt je wereld ook klein maar wel veilig.
Wij laten onze kinderen straks tzt wel kiezen of ze naar een vrijgemaakte middelbare school willen of naar een christelijke school, ook om hun horizon te verbreden.


Je noemt het woord veilig, komt dat voort uit die kleine kring of dat die kleine kring enkel bestaat uit gelovige mensen? Heb je dan het gevoel dat andere kringen, met ongelovige mensen onveiliger zijn?
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 14:04

Re: Geloof en opvoeding

Puur interesse :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Feb 2017 14:09

Re: Geloof en opvoeding

Klinkt goed opgelost Kira.
Let's discover the world together.
<<

*foef*

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 131

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 11 Feb 2017 14:21

Re: Geloof en opvoeding

.
Laatst gewijzigd door *foef* op 17 Feb 2018 16:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Feb 2017 14:32

Re: Geloof en opvoeding

Cotton schreef:
Kwak schreef:
Het enige "nadeel" vind ik dat door dat je naar een vrijgemaakte kerk en basisschool en straks ook nog naar een vrijgemaakte middelbare school kan is dat je heel erg in het "vrijgemaakte" kringetje blijft. Heel veel mensen ken je zo of via via heb je altijd wel gezamenlijke bekenden of vrienden, mooi maar dat maakt je wereld ook klein maar wel veilig.
Wij laten onze kinderen straks tzt wel kiezen of ze naar een vrijgemaakte middelbare school willen of naar een christelijke school, ook om hun horizon te verbreden.


Je noemt het woord veilig, komt dat voort uit die kleine kring of dat die kleine kring enkel bestaat uit gelovige mensen? Heb je dan het gevoel dat andere kringen, met ongelovige mensen onveiliger zijn?


Meer veilig in de zin van de zelfde normen en waarde en op een of andere manier schept het een band ofzo. Iedereen hier uit de wijde omgeving heeft op de zelfde middelbare school gezeten.

Maar goed ook om eerlijk te zijn is hier in de buurt 75% christen. Ik denk dat het in een grote stad ook anders is.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 11 Feb 2017 16:47

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben niet gelovig, mijn vriend wel. Hier thuis komt het erop neer dat we niks met geloof doen en bij opa en oma wordt er gebeden voor het eten.
We hebben wel 2 kinderbijbels en daar lees ik ook wel uit voor als ze het wil. Ik vind er eigenlijk niet iets moeilijks aan wat je aan je kind vertelt over wel of niet geloven. Sommigen geloven wel en anderen niet.
Wel zou ik nooit willen dat mijn kinderen gedoopt worden. Dat vind ik echt teveel iets opleggen. Maar ze zou van mij wel mee mogen naar de kerk natuurlijk en het hele bijbelverhaal is natuurlijk heel mooi om te kennen dus dat breng ik haar graag bij. Maar niet als de absolute waarheid.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers