Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geloof en opvoeding

<<

Anoniem250

Bericht 10 Feb 2017 14:21

Geloof en opvoeding

Doen jullie daar iets mee? Heb je kennis van religies en kan je daarover vertellen? Lees je religieuze verhalen voor? Vertel je iets over de achtergrond van feestdagen?

Ik ben zelf katholiek opgevoed en vond de bijbelse verhalen die mijn moeder ons vertelde prachtig. Ik heb mijn eigen kinderen niet gedoopt (wie van jullie wel en waarom?). Ik wil ze wel wat van het/een geloof meegeven ter algemene ontwikkeling. Maar mijn bijbelse kennis is ver weggezakt en eigenlijk vind ik alleen iets over het christendom vertellen te eenzijdig. Dus ik ben benieuwd hoe jullie het doen.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8841

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 10 Feb 2017 14:29

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben van huis uit gereformeerd opgevoed. Mijn vriend heeft niks (meer) met de kerk. Daarom hebben we ervoor gekozen onze kinderen niet te dopen. Ze mogen met mij mee naar de kerk als ze dat willen, maar ze zijn nergens toe verplicht.
Vanuit de kerk wordt er vier keer per jaar en peuterviering georganiseerd, daar gaan ik sowieso naar toe met in iedergeval de oudste. En we gaan soms samen naar de kerk. Ook heeft ze mee gedaan met het kerstspel in de kerk.
Ze zit niet op een christelijke school, maar dat is meer omdat ons gevoel bij de openbare school fijner was hier in het dorp.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem193

Bericht 10 Feb 2017 14:32

Re: Geloof en opvoeding

Onze kinderen gaan naar christelijke scholen.
Mijn man is katholiek opgevoed en ik gereformeerd. Wij zijn allebei niet gelovig (meer), maar hebben er ook niks tegen.
Zoon vindt alles met geloof onzin, want dat kan toch allemaal helemaal niet.
Dochter gelooft met volle overgave. Ze gaat regelmatig met haar oom en tante mee naar de kerk en ze weet veel van het geloof ( voor haar leeftijd). Ze vindt het stom en belachelijk dat wij niet bidden en geen stukjes uit de bijbel lezen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Feb 2017 14:34

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn niet gelovig maar we hebben thuis wel twee kinderbijbels. Ik heb laatst samen met mijn dochter naar een kinderfilm over Jozef (zoon van Jakob en Rachel) gekeken. Zulke verhalen vindt ze wel interessant. Later zal ze vast ook wel iets leren over andere geloven, als ze vragen heeft dan beantwoord ik die sowieso.

Mijn zoon heeft een periode gehad dat hij heel veel met een van de twee kinderbijbels rondliep en erin zat te lezen, vaak hetzelfde hoofdstuk, maar hoeveel hij ervan meekrijgt weet je nooit.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 10 Feb 2017 14:59

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn niet gelovig, we hebben zelf allebei op een katholieke school gezeten.
Ik heb hier in het dorp op meerdere scholen gekeken en de katholieke sprak ons het meeste aan. Ik vind het goed dat zij hier "godsdienst" krijgen. En dat ze leren waar voor veel mensen de verschillende feestdagen voor staan. Dat wij er zelf niks aan doen is prima maar ze mogen best leren me welke gedachte veel mensen Kerst vieren of Pasen.

Ik doe er trouwens zelf niks aan thuis.
:heart: :heart: 2011
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 10 Feb 2017 15:04

Re: Geloof en opvoeding

Man en ik zijn van huis uit beiden katholiek opgevoed. Ik ben in groep 8 afgehaakt toen het vormsel eraan kwam, man in de pubertijd. Beiden geloven wij niet, gaan niet naar de kerk en onze kinderen zijn ook niet gedoopt.

Wij wonen in een klein dorp met maar 1 school. Deze heeft een katholieke grondslag maar ze doen er verder weinig mee. Wel wordt het kerstverhaal etc. verteld en sinds 2 jaar gaan ze met het kerstdiner ook naar de kerk. Zo krijgen de kinderen toch iets mee.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 10 Feb 2017 15:09

Re: Geloof en opvoeding

Interessant topic :)

Ik ben gelovig opgevoed, omdat mijn vader gelovig is, maar wij geloven zelf allemaal niet meer. Ik wil T wel bijbelse verhalen vertellen, Kerst uitleggen en andere christelijke feestdagen. Ik wil T ook heel graag naar een christelijke basisschool hebben. Ik vind vakken als levensbeschouwing/godsdienst belangrijk, om T meer kennis te geven, om hem een basis te bieden waarvanuit hij zelf kan bepalen wat hij van religie vindt, of hij zelf ergens in gelooft etc.

Ik denk trouwens dat ik T wel wat zal vertellen over andere religies dan het Christendom, maar dat het niet gelijk verdeeld zal zijn. Tja, waarom niet... ik weet het eigenlijk niet. Omdat ik daar zelf ook minder van weet? Ik hoop dat hij die kennis dan op school zal op doen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 10 Feb 2017 15:42

Re: Geloof en opvoeding

Wij geloven niet en zijn ook niet gelovig opgevoed. Onze kinderen zitten op een openbare school. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze over elk geloof iets weten dus sta zeker positief tegenover godsdienst e.d. op scholen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 10 Feb 2017 15:48

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn niet gelovig opgevoed. We doen hier niet iets specifieks mee, maar willen hem later wel graag uitleggen waarom we kerst/pasen enzo vieren.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 10 Feb 2017 16:01

Re: Geloof en opvoeding

Ik doe er helemaal niets mee.
Wij zijn niet gelovig namelijk en ook niet zo opgevoed.
Wel gaan ze naar een interconfessionele basisschool omdat de openbare school slecht scoort en het er een zooitje is.
04-2014
10-2015
<<

Patsy

Bericht 10 Feb 2017 16:07

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed, mijn man wel (Nederlands Hervormd) maar gelooft niet meer. Wij vinden het heel belangrijk dat onze zoons later zelf een keuze kunnen maken in hun geloofsovertuiging en we zullen ons best ervoor doen om ze over de verschillende religies te gaan vertellen. Waarschijnlijk gaan ze straks ook naar een Christelijke basisschool.

Mijn schoonouders gaan gaan iedere zondag naar de kerk, onze zoons zullen ook weleens met ze meegaan. Wanneer we bij mijn schoonouders eten wordt er ook gebeden voor het eten.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 10 Feb 2017 17:06

Re: Geloof en opvoeding

Mijn man en ik zijn gelovig, ik ben er meer mee bezig dan hij, dus ook qua geloofsopvoeding ligt het vooral bij mij. Zondag wordt onze zoon gedoopt. We gaan bijna elke zondag naar de kerk, dus A gaat dan mee. Ik zing voor het slapengaan al een gebed en ga later ook voorlezen uit de bijbel na het avondeten. Hij zal naar een christelijke basisschool gaan, waar elke dag bijbelles en gebed is.

Ik denk niet dat wij vaak zullen vertellen over andere religies, maar ik zal vragen ook nooit uit de weg gaan. In het begin zullen we heel sturend zijn qua momenten van bijbellezen, gebed en kerk. Ik verwacht dat we vanaf een jaar of 16 de vrijheid bij hem neer zullen leggen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Feb 2017 17:18

Re: Geloof en opvoeding

Ik bek christelijk opgevoed maar ik geloof niet meer. Wel ben ik erg blij met mijn kennis van de bijbel. We hebben voor onze kinderen een kinderbijbel met plaatjes, daar lees ik soms een verhaal uit voor. M'n oudste heeft er het idee bij dat God/Jezus een soort tovenaars zijn en dat vind ik ook wel een goeie strekking. Voor mij is het ook fictie.
#teammaple🍁
<<

Anoniem236

Bericht 10 Feb 2017 18:23

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn beide niet gelovig en hebben ook zeker niet de behoefte om de bijbel te lezen of iets.
Achtergrond van de feestdagen leren we ze wel maar komt op school ook aan bod.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 10 Feb 2017 18:52

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn thuis niet gedoopt.
Maar mijn moeder vertelde wel verhalen uit de kinderbijbel. Maar ze heeft ons ook veel bijgebracht van andere geloven.
Ze vertelde ons altijd dat het onze keuze is als we een geloof kiezen.

Zo wil ik het ook bij E. doen
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Feb 2017 19:50

Re: Geloof en opvoeding

Toevallig hadden wij hier van de week een gesprek over. Ik ben zelf gedoopt en hoewel ik niet heel actief gelovig ben opgevoed, wil ik absoluut wel wat meegeven.
Mijn man is atheïst en behoorlijk sterk van mening daarin. Zo is hij ook opgevoed. Hij wil dus absoluut niet dat onze kinderen bijbelverhalen leren als zijnde de waarheid. Ik vind het echter wel heel erg belangrijk dat onze kinderen de meest belangrijke bijbel verhalen kennen. Al is het om de algemene kennis. Ik vind het echt best schandalig als een volwassene geen idee heeft wat het verhaal achter Kerst en Pasen is, op z'n minst. Liefst nog wel meer, een basiskennis over het oude testament is ook wel redelijk belangrijk vind ik. Ik wil dat echt meegeven aan onze kinderen, dat vind ik wel echt belangrijk. Maar dan wel als mooie verhalen, niet perse als waarheid. Ik ga absoluut wel het kerstverhaal voorlezen bijvoorbeeld.
Qua basisschool willen we echter wel het liefst een openbare basisschool en anders een basisschool met christelijke achtergrond maar geen actief praktiserende school.
Wat ik ook belangrijk vind is een beetje kennis van meerdere religies, op latere leeftijd (bovenbouw basisschool of middelbare school) en ik hoop ook dat we daar een soort kennis en interesse over mee kunnen geven door te reizen. Een bezoekje aan een kerk, moskee of tempel vind ik belangrijk op reis om mee te geven aan kinderen, ook uit cultureel aspect.
Let's discover the world together.
<<

anoniem196

Bericht 10 Feb 2017 20:08

Re: Geloof en opvoeding

Mijn man is Christelijk opgevoed en is nog steeds gelovig. Maar gaat niet naar de kerk. Ik ben zelf niet gelovig.
Onze dochter gaat naar een Cristelijke basisschool en we bidden thuis voor het eten.
Ook lezen we haar voor uit de kinderbijbel.
Ze mag zelf kiezen of ze wel of niet geloofd als ze ouder is.
Niks moet alles mag.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 10 Feb 2017 20:12

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben christelijk opgevoed, ook gedoopt. Mijn man heeft van huis uit niets over het geloof meegekregen.
E. is niet gedoopt. Wel zou ik haar graag naar een christelijke basisschool willen. Dit vooral omdat ik het wel belangrijk vind dat ze er wat kennis over heeft. Ik ken teveel mensen die ontzettend negatief zijn over het geloof terwijl ze er helemaal niks over weten. E. mag later natuurlijk zelf weten of ze wel of niet geloofd, maar ik wil wel graag dat ze haar mening ergens op kan baseren en niet zomaar in de ruimte loopt te blaten.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:42

Bericht 10 Feb 2017 20:16

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn beide christelijk opgevoed. Mijn vriend Hervormd en ik gereformeerd. We doen er nu niets meer mee. Wij willen wel graag dat onze zoon straks naar het christelijk onderwijs gaat, zodat hij er wel over leert. Eigenlijk wil ik ook nog wel een mooie kinderbijbel aanschaffen zodat ik hem zelf ook de verhalen kan vertellen.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11504

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Feb 2017 20:28

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben gedoopt en christelijk opgevoed maar geloof niet. Qua basisschool ga ik totaal niet letten op of het een christelijke school is of niet. Ik vind het veel belangrijker dat de school goed is. Dat de school qua methode bij J past. Ik vind het wel belangrijk dat hij tzt weet waar de feestdagen voor staan. Dat er zoiets bestaat als geloof en welke geloven er zijn. Ik zal er ook altijd eerlijk over zijn dat papa en mama niet geloven.
2015 💙
<<

Geel

Bericht 10 Feb 2017 21:21

Re: Geloof en opvoeding

Wij zijn allebei christen, zijn gedoopt, hebben belijdenis gedaan en Maria ook laten dopen. Als ze gaat slapen, zingen we 'Ik ga slapen, ik ben moe' en als ze wakker wordt 'Dank U voor deze nieuwe morgen'. Na het avondeten zingen we ook vaak een christelijk liedje en we bidden ook voor het eten. Ik vertel haar geregeld dat ze mooi geschapen is en dat God haar liefheeft, nog meer dan ik haar liefheb.

In de toekomst zie ik het zo voor me dat we de Bijbel lezen, haar over God vertellen en vervolgens stimuleren om daarin zelf antwoorden te formuleren. Over andere religies of atheïsme zullen we zeker ook vertellen, ik vind dat zelf net zo interessant.
Verder gaan we natuurlijk naar de kerk en zal ze meedoen aan kinder- en jeugdclubs. Over een school ben ik nog niet uit. Aan de ene kant is een christelijke school fijn en vertrouwd, aan de andere kant vind ik het belangrijk dat ze juist leert om middenin de samenleving christelijk te zijn ipv in een zuil.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 10 Feb 2017 21:31

Re: Geloof en opvoeding

Wat een mooie vorm geven jullie eraan Geel. Mooi ook dat je haar vertelt dat ze geliefd is, zulke momentjes wil ik ook creëren.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Geel

Bericht 10 Feb 2017 21:38

Re: Geloof en opvoeding

Dank je, Taeda! Ik voel het ook echt zo.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 10 Feb 2017 21:44

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben van huis uit katholiek en ook gedoopt en mijn communie gedaan, maar dat hebben mijn ouders meer voor mijn opa's en oma's gedaan dan dat ze zelf echt gelovig zijn en behalve sommige tradities rond kerst doen mijn ouders er niks aan en heb ik het ook niet echt in mijn opvoeding mee gekregen.
Mijn schoonouders zijn katholiek en protestant van huis uit en hebben hun kinderen beide niks mee gegeven dus mijn man weet er echt nauwelijks iets van.

Ik heb zelf op een openbare basisschool en middelbare school gezeten, op mijn middelbare school werd zowel het Suikerfeest als kerst gevierd. Dat is denk ik wat ik onze zonen ook mee wil geven. Wij zijn niet gelovig maar ik vind het wel een stukje ontwikkeling om van alle geloven iets te weten en te begrijpen waarom kerst gevierd wordt, maar bijvoorbeeld ook de Ramadan gedaan wordt.

Voor nu nog weinig educatie op dat gebied, ik zal niet snel uit de kinder Bijbel voor lezen bijvoorbeeld maar we hebben wel het originele kerstverhaal van Dick Bruna die we voor lezen en ook de bij passende kerststal waar hij mee speelt rond de kerstdagen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem316

Bericht 10 Feb 2017 21:50

Re: Geloof en opvoeding

Ik ben gedoopt en ben naar een christelijke school geweest. Ik ben ook lid van een christelijke muziekvereniging. Op dit moment weet ik niet of ik geloof.. ik kan niet volmondig zeggen dat ik geloof noch dat ik niet geloof. Ik ben dus zoekende.
Mijn man is atheïst maar heeft wel op een christelijke school gezeten.

Ik vind het wel belangrijk dat L. leert over alle geloven en de belangrijkste momenten uit de bijbel. We neigen er ook erg naar om L. naar een christelijke school te doen straks. Het is vervolgens aan L. zelf wat ze er mee wil.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Verde