Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hey lieve mensen

<<

Anoniem243

Bericht 10 Feb 2017 12:59

Re: Hey lieve mensen

June schreef:
Sookie schreef:
June schreef:Niet om te mierenneuken, maar het mag niet allebei toch? Het gaat erom dat er van een mier meer dan één zijn. Daarom is Koninginnedag zonder n, omdat er van de koningin waar het naar verwijst maar eentje is een koninginnensoep met n, omdat het niet naar een specifieke koningin verwijst.


Volgens het witte boekje mag 't allebei, maar zelf had ik in eerste instantie ook dezelfde redenatie als jij ja.

Oh ja. Ik doe niet aan het witte boekje, alleen aan het groene boekje :wink:.


Ik doe heel hard mijn best om het witte boekje soms ook ok te vinden, qua 'ontwikkeling van de taal' enzo, vandaar :wink:
<<

Anoniem301

Bericht 10 Feb 2017 13:01

Re: Hey lieve mensen

Elliot schreef:Huh wat gek! Dat is gewoon een heel ander woord, extra of expres. Ik vind het niet eens lelijk, ik snap het gewoon niet. Dat is net zoiets als zeggen dat je bloemkool wilt eten terwijl je wortels bedoelt.

Nou inderdaad!
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 10 Feb 2017 14:42

Re: Hey lieve mensen

Als je het hebt over 'het meisje dat iets verkeerd deed' kun je ook gewoon nagaan of het 'dat meisje' is of 'die meisje' toch? Dan heb je je antwoord op een simpelere manier. Dan weet je dus welk woord je moet gebruiken. Of zeg ik het nu niet goed?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 11 Feb 2017 11:54

Re: Hey lieve mensen

De maanden van het jaar schrijf je niet met een hoofdletter.
Als je in de ik-vorm schrijft is dat nooit met dt.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Feb 2017 17:47

Re: Hey lieve mensen

Ik heb vroeger geleerd om 'metzin' te zeggen. In plaats van expres dus. Zo zeiden we dat in Harlingen haha. Tot ik een vriendin kreeg die elke keer vroeg of het met veel of weinig zin was, zo heb ik het gelukkig afgeleerd.

Mijn moeder zegt altijd kan en kon als het over kennen gaat. Zo lelijk :(
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem187

Bericht 11 Feb 2017 18:23

Re: Hey lieve mensen

Mijn conslusie na het lezen van dit topic? Ik moet op Nederlandse les.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 18:27

Re: Hey lieve mensen

Spencer schreef:Ik heb vroeger geleerd om 'metzin' te zeggen. In plaats van expres dus. Zo zeiden we dat in Harlingen haha. Tot ik een vriendin kreeg die elke keer vroeg of het met veel of weinig zin was, zo heb ik het gelukkig afgeleerd.

Mijn moeder zegt altijd kan en kon als het over kennen gaat. Zo lelijk :(

Yeah metzin haha. :D
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 12 Feb 2017 10:56

Re: Hey lieve mensen

Dialecten zijn echt horror voor de taalvaardigheid haha. In Twente wordt ook extra ipv expres gebruikt. En ik doe het raam los ipv open.

Zullen we elkaar gewoon voortaan op elke taalfout aanspreken op het forum? Gratis taalles voor iedereen! Dan zijn we binnen no-time allemaal vet goed.
Laatst gewijzigd door Lavendel op 12 Feb 2017 12:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Smile, it's free!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 12 Feb 2017 12:31

Re: Hey lieve mensen

Lavendel schreef:Dialecten zijn er horror voor de taalvaardigheid haha. In Twente wordt ook extra ipv expres gebruikt. En ik doe het raam los ipv open.

Zullen we elkaar gewoon voortaan op elke taalfout aanspreken op het forum? Gratis taalles voor iedereen! Dan zijn we binnen no-time allemaal vet goed.


Dat met los doen ze hier in West-Friesland ook..

Ennu wanneer is de brug nou open of dicht? Mijn vriend en ik verschillen daarin altijd van mening.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 12 Feb 2017 12:35

Re: Hey lieve mensen

Tom schreef:
Lavendel schreef:Dialecten zijn er horror voor de taalvaardigheid haha. In Twente wordt ook extra ipv expres gebruikt. En ik doe het raam los ipv open.

Zullen we elkaar gewoon voortaan op elke taalfout aanspreken op het forum? Gratis taalles voor iedereen! Dan zijn we binnen no-time allemaal vet goed.


Dat met los doen ze hier in West-Friesland ook..

Ennu wanneer is de brug nou open of dicht? Mijn vriend en ik verschillen daarin altijd van mening.


De brug staat open en de toegang tot de brug is dus dicht ;)
Smile, it's free!
<<

Anoniem304

Bericht 12 Feb 2017 12:35

Re: Hey lieve mensen

Tom schreef:
Lavendel schreef:Dialecten zijn er horror voor de taalvaardigheid haha. In Twente wordt ook extra ipv expres gebruikt. En ik doe het raam los ipv open.

Zullen we elkaar gewoon voortaan op elke taalfout aanspreken op het forum? Gratis taalles voor iedereen! Dan zijn we binnen no-time allemaal vet goed.


Dat met los doen ze hier in West-Friesland ook..

Ennu wanneer is de brug nou open of dicht? Mijn vriend en ik verschillen daarin altijd van mening.

De brug is open als het brugdeel omhoog staat en de boten erdoor kunnen. De brug is dicht gebruik ik nooit. Als de brug dicht is, kan je er namelijk langs en hoef je het niet over die brug te hebben :P
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 12 Feb 2017 12:42

Re: Hey lieve mensen

Oh thanks! Jullie hebben dus dezelfde mening als ik! Mijn vriend zegt het altijd precies andersom.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 12 Feb 2017 19:44

Re: Hey lieve mensen

Ja idd, als de brug open staat, moet je dus even wachten.
❤ 7 juni 2018
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 12 Feb 2017 19:46

Re: Hey lieve mensen

Cotton schreef:
Tom schreef:
Lavendel schreef:Dialecten zijn er horror voor de taalvaardigheid haha. In Twente wordt ook extra ipv expres gebruikt. En ik doe het raam los ipv open.

Zullen we elkaar gewoon voortaan op elke taalfout aanspreken op het forum? Gratis taalles voor iedereen! Dan zijn we binnen no-time allemaal vet goed.


Dat met los doen ze hier in West-Friesland ook..

Ennu wanneer is de brug nou open of dicht? Mijn vriend en ik verschillen daarin altijd van mening.

De brug is open als het brugdeel omhoog staat en de boten erdoor kunnen. De brug is dicht gebruik ik nooit. Als de brug dicht is, kan je er namelijk langs en hoef je het niet over die brug te hebben :P


Jij vaart zeker nooit? Haha!
Maar ik zeg inderdaad ook dat de brug open is als de boten er door kunnen en auto's dus moeten wachten.
<<

Anoniem221

Bericht 12 Feb 2017 19:50

Re: Hey lieve mensen

Oh, ik ben wel voor het aanspreken op dialect-fouten. Want ik maak me er sowieso schuldig aan.

Ik weet niet of ik het ooit verteld heb, maar mijn moeder was van mening dat wij kinderen het dialect niet moesten leren kennen. Ze wilde ons dialectloos laten opgroeien. Vergetende dat mijn vader en moeder onderling Gronings spraken en dingen letterlijk voor ons vertaalden uit het Gronings. Mijn vader was daar het ergste in. Mijn buurman zei altijd: Het is om te gieren, hoe jullie met elkaar praten. Jij Nederlands en jouw vader antwoord in het Gronings en andersom.Ik heb ooit tegen mijn vader gezegd dat hij geen moeite meer hoeft te doen om alles naar het Nederlands te vertalen, dat ik hem ook begrijp in het Gronings en zo is het ontstaan. Enige probleem? Ik heb ontzettend veel Gronings meegekregen en kom soms niet op het Nederlandse zin, waardoor ik het vrij vertaal. En dat heeft geen porem. Ik ben dus wel gebaad bij zo'n bijschaafcursus op het forum.

Heb ik dan misschien nu ook uitgelegd waarom ik zinnen zo verschrikkelijk krom opschrijf? :redface:
<<

Anoniem316

Bericht 12 Feb 2017 20:01

Re: Hey lieve mensen

Mijn moeder zegt altijd opgehongen ipv opgehangen.... Vreselijk.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Feb 2017 20:02

Re: Hey lieve mensen

Green_Pepper schreef:
Cotton schreef:
Tom schreef:
Dat met los doen ze hier in West-Friesland ook..

Ennu wanneer is de brug nou open of dicht? Mijn vriend en ik verschillen daarin altijd van mening.

De brug is open als het brugdeel omhoog staat en de boten erdoor kunnen. De brug is dicht gebruik ik nooit. Als de brug dicht is, kan je er namelijk langs en hoef je het niet over die brug te hebben :P


Jij vaart zeker nooit? Haha!
Maar ik zeg inderdaad ook dat de brug open is als de boten er door kunnen en auto's dus moeten wachten.

Betrapt haha.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 12 Feb 2017 20:59

Re: Hey lieve mensen

Fedora schreef:Oh, ik ben wel voor het aanspreken op dialect-fouten. Want ik maak me er sowieso schuldig aan.

Ik weet niet of ik het ooit verteld heb, maar mijn moeder was van mening dat wij kinderen het dialect niet moesten leren kennen. Ze wilde ons dialectloos laten opgroeien. Vergetende dat mijn vader en moeder onderling Gronings spraken en dingen letterlijk voor ons vertaalden uit het Gronings. Mijn vader was daar het ergste in. Mijn buurman zei altijd: Het is om te gieren, hoe jullie met elkaar praten. Jij Nederlands en jouw vader antwoord in het Gronings en andersom.Ik heb ooit tegen mijn vader gezegd dat hij geen moeite meer hoeft te doen om alles naar het Nederlands te vertalen, dat ik hem ook begrijp in het Gronings en zo is het ontstaan. Enige probleem? Ik heb ontzettend veel Gronings meegekregen en kom soms niet op het Nederlandse zin, waardoor ik het vrij vertaal. En dat heeft geen porem. Ik ben dus wel gebaad bij zo'n bijschaafcursus op het forum.

Heb ik dan misschien nu ook uitgelegd waarom ik zinnen zo verschrikkelijk krom opschrijf? :redface:


Gebaat ;)
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem221

Bericht 12 Feb 2017 21:00

Re: Hey lieve mensen

Das mijn eigen fout. Kan ik niet wijten aan mijn ouders. Maar thanks! :D
<<

anoniem213

Bericht 12 Feb 2017 23:05

Re: Hey lieve mensen

En ook dat is geen porem, toch?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 12 Feb 2017 23:06

Re: Hey lieve mensen

June schreef:En ook dat is geen porem, toch?


Ook dat!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem221

Bericht 12 Feb 2017 23:11

Re: Hey lieve mensen

Bliss schreef:
June schreef:En ook dat is geen porem, toch?


Ook dat!


Dat komt ook niet uit het noorden. Dat moeten jullie jezelf toe-eigenen. Ook al heb ik het gezegd. :12:
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 13 Feb 2017 07:31

Re: Hey lieve mensen

En je komt niet op het Nederlandse woord of de Nederlandse zin.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 13 Feb 2017 07:49

Re: Hey lieve mensen

Ik zie ook vaak dat mensen de 'W' vergeten. Het is jouW boot, jouW huis, etc. Niet jou huis en jou boot. Het staat ook gewoon echt niet.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 13 Feb 2017 09:36

Re: Hey lieve mensen

Meneer de Uil schreef:En je komt niet op het Nederlandse woord of de Nederlandse zin.


En het is 'jouw vader antwoordt' :P
❤ 7 juni 2018
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers