Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kunstvoeding en borstvoeding

<<

Anoniem260

Bericht 07 Feb 2017 15:23

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat goed Jip dat het combineren nog steeds goed gaat. Mijn motto is altijd geweest 'blije mama blije baby'.
Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken voor wat betreft live voeden te proberen of het zo te laten.

Ik vond het heel jammer dat live voeden bij mij niet gelukt is, maar nooit spijt gehad van fulltime kolven. S kreeg mijn melk en (wellicht een schrale troost) het werd steeds makkelijker: S kon zich op een gegeven moment prima even zelf 'vermaken' waardoor het minder 'stressig' was wanneer ik wilde kolven en zij wakker was.
S krijgt sinds kort ook 1 fles kv per dag en daar lijkt ze ook wat meer van te spugen, al heb ik het idee dat het wel steeds beter gaat, wellicht even wennen..!
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 07 Feb 2017 15:30

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat fijn dat het nog steeds lukt Jip!

Bij mijn oudste heb ik in het begin de meeste voedingen afgekolfd en met de fles gegeven omdat ik op dag 1 al gigantische kloven had. Ik legde hem wel 1 of 2 keer per dag nog aan, dus als je de wens hebt om haar ook nog zelf te voeden kun je dit proberen. Mijn zoon heb ik uiteindelijk weer volledig aan de borst gekregen en tot 15 maanden borstvoeding gegeven.

Ik denk dus dat ze het zeker nog goed kan leren, juist rond een week of zes. Waar ben je bang om stress over te krijgen?
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 07 Feb 2017 15:49

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Mijn oudste zoon heeft de eerste 8 weken afgekolfde melk gehad, aan de borst lukte niet goed. Daarna lukte het wel en heb ik hem tot 9 maanden gevoed. Je kan je dochter vast wel terugkrijgen aan de borst.
M:21072011
J :08012014
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Feb 2017 17:43

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik ben bang dat ze weer onafgebroken aan de borst wil. Of dat ze niet genoeg krijgt.

Wennen aan de kv hoeft niet lijkt me. Ze krijgt al drie weken half om half. Ik kolf genoeg voor nu vier a vijf flesjes (misschien zes maar ik heb steeds één bakje voorraad voor het geval dat). Overdag krijgt ze het meeste kv en dan in de nacht en ochted bv.

Ik kan haar natuurlijk overdag nu steeds aanleggen met een flesje er naast. Lukt het niet dan heb ik de fles dichr bij. Lukt het wel, maar heeft ze niet genoeg dan kan ik wat nageven. En kv weggooien is niet zo erg.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem260

Bericht 07 Feb 2017 21:25

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

T was maar een idee als verklaring voor het spugen na kv (hier leek t wel te moeten wennen, het is wel degelijk anders in de maag dan mm, dus eraan moeten wennen hoeft geen gekke gedachte te zijn).
Klinkt alsof je een goed plan voor jezelf hebt gemaakt..!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Feb 2017 21:45

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Hoe hebben jullie de baby's weer aan de borst gekregen na een tijdje gekolfd te hebben?

Bv verteerd veel sneller dan kv. Kv ligt zwaarder op de mag. Al merk ik overdag niet dat ze er langer over doet om het te verteren.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 07 Feb 2017 22:07

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik legde mijn zoon in elk geval 1 keer per dag aan zodat hij het aan de borst drinken niet zou verleren en zo kon de boel ook een beetje herstellen. Vanaf een week of 12 dronk hij geloof ik weer alles live.

In plaats van kolven zou je je dochter gewoon live kunnen voeden en indien nodig wat kunnen bijvoeden met de fles.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 07 Feb 2017 23:14

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Jip als ik jou was zou ik een lactatiekundige vragen om bij jullie mee te kijken en te denken. Zij kan beoordelen hoe V drinkt en jou advies geven hoe om te gaan met het vele voeden.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 08 Feb 2017 00:13

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Jip schreef:Hoe hebben jullie de baby's weer aan de borst gekregen na een tijdje gekolfd te hebben?

Bv verteerd veel sneller dan kv. Kv ligt zwaarder op de mag. Al merk ik overdag niet dat ze er langer over doet om het te verteren.



Ik kolfde genoeg dus dat was geen probleem.

Ik heb hem gewoon weer geprobeerd aan te leggen en dat lukte, duurde wel even voor ik het vertrouwen erin had maar oke'.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem260

Bericht 08 Feb 2017 08:35

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik heb het nog een aantal keren geprobeerd, maar of ze werd gefrustreerd of ze viel in slaap... LK is een aantal keer geweest, veel ook mee gebeld en gemaild, maar die wist het ook niet, alles leek goed, alleen dronk S niet... Na een week of 8 niet meer geprobeerd. Of nouja, daarna nog weleens, maar dan keek ze me aan alsof ze wilde zeggen "wat moet ik hiermee?" :face:
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 08 Feb 2017 08:41

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Precies hier zo Jerry! In het begin gaat het goed. Soms stroomt het dan te hard daarna stopt ze of wist ze gefrustreerd. Mogelijk omdat ze harder moet werken dan aan de fles en dat nog niet doorheeft. Maar zelfs met compressie (dan komt de melk er gewoon al uit) raakt ze gefrustreerd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Feb 2017 11:30

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik ga proberen je wat te helpen maar ik typ met 1 hand (want kolven haha) dus een beetje warrig misschien.

Het werkt zo; baby heeft 60cc nodig. Baby drinkt dit uit de borst. Baby drinkt 3 uur later weer 60cc, borst maakt weer nieuwe melk aan. Precies genoeg voor elke drie uur 60cc.
Baby wordt groter en wil wat meer drinken. Een extra schepje kan niet en er zit ook geen knopje om meer melk aan te maken.
Baby drinkt blij 60cc en wil dus meer. Baby gaat tutten, wil steeds bij je, neemt steeds een slokje. Drie uur later hetzelfde verhaal, baby is niet tevreden, wil langer drinken. Door dat getut en steeds een slokje merken je borsten dat er meer moet komen. Na een paar dagen tutten en kleine slokjes komt er weer precies uit wat baby wil.

Maar, geef je de baby na de borst de fles, dan krijgen je borsten het signaal niet dat er niet voldoende is. Eigenlijk moet je er gewoon even doorheen, er aan toe geven.
Je wil ook niet je baby laten huilen met honger dus ik zou eerst 1 voeding niet meer bijvoeden. Gaat dat goed dan de volgende etc.
R. 2013
D. 2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 08 Feb 2017 11:46

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik snap je verhaal Spencer! Thanks.
Net werd ze gewoon heel boos. Dan pakt ze de tepel ook niet meer. Ik kan haar toch moeilijk laten huilen dan? Ze heeft nu wel wat gedronken bij mij een ik kolf zo nog na: hef ik dan ook geen signaal dat er meer moet komen?
Ze zal toch niet in zo'n korte tijd de borst leeg hebben? Als ze los liet liepen de druppels er wel uit overigens.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Feb 2017 12:04

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik zou zeker na kolven als ze iets anders drinkt. Dan geef je (wel een iets minder goed maar toch) een signaal dat er melk moet komen.

En haar laten huilen zou ik ook niet doen. Laten mopperen en tutten wel, maar huilen van de honger niet. Dan inderdaad flesje (liefst gekolfde) melk en zelf kolven.

Uit de borst drinken gaat niet altijd zo makkelijk als uit een fles waar gewoon een vaste stroom uitkomt. Als jij gigantische dorst hebt drink je ook liever uit een gewoon glas en niet met zo'n xenos kreupelrietje waar je super hard aan moet zuigen.

Door het kolven steeds gaat je productie er als het goed is op vooruit en drinkt ze steeds meer aan de borst en kan je steeds minder uit de fles gaan geven. Het kost alleen wel wat tijd en moeite.

Laat je ook niet bang maken over de hoeveelheid trouwens. Het ene kind drinkt elke 2 uur 80 cc en het andere kind elke 3 uur 40cc. Kan allemaal. R dronk bijvoorbeeld elke 3 uur 150cc terwijl D om de 4 uur maar 60/70cc drinkt. Beide groeien goed en zijn gezond.
R. 2013
D. 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Feb 2017 12:05

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik hoop niet dat ik betweterig overkom trouwens. Ik vind het een ontzettend interessant onderwerp en lees er veel over.
R. 2013
D. 2016
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 08 Feb 2017 12:41

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Spencer schreef:Ik hoop niet dat ik betweterig overkom trouwens. Ik vind het een ontzettend interessant onderwerp en lees er veel over.


Ik vind het ook heel interessant, ik vind het dan ook jammer dat ik er bij de eerste veel minder over wist, vond flessen van 120 CC normaal voor een pasgeborene en dacht dat ik weinig kolfde.

Jip, ik heb ook wat afgeworsteld met mijn zoon, mijn productie is nooit een probleem geweest, maar hij was zo ongeduldig! Achteraf denk ik dat ik vaak te lang wachtte, hij daardoor echt honger had en niet de tijd nam om rustig aan te happen. Ook wist ik toen niet dat het niet abnormaal is wanneer een baby elke twee uur wil drinken. Ik had vooraf nooit verwacht dat het zo lastig zou zijn en dat zoiets natuurlijks je zo onzeker kon maken.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 08 Feb 2017 15:36

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Nee helemaal niet spencer. Ben blij met je info. Ik kan me haast niet voorstellen dat het voor haar als een kronkelrietje voelt, omdat het er zo uit loopt. Ik ga het deze week proberen. Lukt het niet, dan is het klaar met aanleggen en blijf ik zo lang het kan kolven.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers