Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sta ik in mijn recht?

<<

ChiQ

Bericht 06 Feb 2017 19:23

Sta ik in mijn recht?

Hello ladies!

Ik heb even een vraagje omtrent ziek zijn van kind en werkende ouders. Het zit zo: afgelopen vrijdag heb ik Julian uit school gehaald met ontstoken oogjes, smorgens was er nog niets aan de hand en vrijdagmiddag had hij twee ontstoken prutogen. Zaterdag ging het wel,btje hangerig maar gisteren werd hij heel ziek, hoge koorts en kronkelen van de pijn. Twee keer de spoedpost gebeld, de tweede keer mochten we komen. Hij heeft dus dubbele middenoorontsteking en daardoor ook flink vieze ogen. Vanmorgen was hij nog steeds ziek, dus heb ik me moeten afmelden. Ik heb een manager on side en ik heb haar twee keer gebeld, maar kreeg haar niet te pakken. Ik heb haar een bericht gestuurd (is gewoon ok!) waarin ik dus uitleg dat ik noodgedwongen thuis moet blijven omdat Julian ziek is, en ik voor vandaag (maandagmorgen als iedereen weer naar werk en school is) geen oppas heb kunnen regelen, man ook echt belangrijke afspraken had etc. Ik geef nog in het bericht aan: voor morgen is er al een oplossing dus ik ben er morgen weer, maar bel me gerust als het kan. Hierop volgend kreeg ik een bericht: 'Ok, dank voor je bericht, maar ik wil het hier graag eens met je over hebben.' Dus toen ik dat las werd ik echt ineens zó kwaad. Hoezó hier een keer over hebben? Ik ben eerder 1dag thuis geweest voor Julian maar die dag heb ik ingehaald de week erop. Dus ik belde haar weer. Ze nam op en ik vroeg of ze het er nu over wilde hebben. Stak ze van wal met: ik vind het voor jou héél vervelend dat jij een ziek kind hebt, maar dat is natuurlijk heel bot en zakelijk gezegd niet mijn probleem. (Nee, idd het is MIJN probeem..) dus ik vroeg: ok maar hoe zie je dit dan precies voor je? We kregen toen een beetje een meningsverschil: zij zegt dat ik hiervoor vrij moet nemen. Ze zei letterlijk: je zadelt mij nu met een probleem op, jij bent zelf immers niet ziek etc etc. Ik voelde me zo gekwetst, ik zei toen tegen haar dat ik het echt niet leuk vind, ik werk heel regelmatig een half uur a uur over, ik declareer dat nooit, ga nooit eerder weg en nu dat ik dan 2x me 1 dag heb afgemeld spreekt ze me direct aan?! Ik heb notabene een dag extra gewerkt terwijl ik eigenlijk gewoon recht heb op zorgverlof. We hebben het gesprek afgesloten met dat we om tafel moeten maar dat gaat tegen mijn gevoel in. Er valt niets te overleggen. Ik zal nog vaker thuis moeten zijn ivm een ziek kind, ik heb totaal geen achterban of een blik oppas die ik kan optrommelen. Bovendien vraag je ook wat van iemand voor je zieke kleuter te zorgen, diegene is volledig aan huis gekluisterd etc. Ik heb gezegd dat er wat mij betreft geen ruimte is voor overleg want er valt mi niets te overleggen over dit.

Nu is de vraag:
Ik heb toch gewoon recht op zorgverlof? Ik mag toch gewoon thuis blijven bij mijn kind als hij 40 graden koorts heeft? Er moeten hier toch wettelijke afspraken over zijn? Wie schijnt zijn licht op de situatie?
<<

Anoniem184

Bericht 06 Feb 2017 19:38

Re: Sta ik in mijn recht?

Bij ons neem je dan ook gewoon een dag vrij inderdaad, als je kind ziek is. Ik heb een collega die regelmatig met haar zoontje in het ziekenhuis zit/operaties etc, en zelfs zij neemt volgens mij geen zorgverlof op.
<<

Anoniem253

Bericht 06 Feb 2017 19:40

Re: Sta ik in mijn recht?

Heeft het bedrijf een cao? Naar mijn weten heb je recht op zorgverlof om voor je zieke kindje te zorgen.
<<

Anoniem253

Bericht 06 Feb 2017 19:41

Re: Sta ik in mijn recht?

<<

Anoniem184

Bericht 06 Feb 2017 19:42

Re: Sta ik in mijn recht?

Die link die Champagne geeft, kom ik inderdaad ook tegen. Je hebt dus wel recht op zorgverlof.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 06 Feb 2017 19:54

Re: Sta ik in mijn recht?

Champagne heeft het antwoord al gegeven,maar wat een vervelende situatie. Beterschap voor J hopelijk is hij snel weet opgeknapt.
2015 💙
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 06 Feb 2017 20:01

Re: Sta ik in mijn recht?

Kijk, ik snap best dat het vervelend is voor je werk/werkzaamheden, maar zoals aangegeven is dit gewoon je recht. Je kunt moeilijk je kind alleen thuis laten. Ik zou het ook hoogst ongepast vinden dat ze dit afdoet als een soort van 'hier hebben wij niet om gevraagd' geneuzel. Beterschap in elk geval!

Vreemd dat je collega altijd vrij neemt Maple. Ik kan me voorstellen dat je er misschien over overlegt met je werkgever en elkaar tegemoet komt, maar verlofdagen zijn er over het algemeen m.i. om bij te tanken of eens een andere afspraak in te kunnen plannen, juist om te voorkomen dat je zelf langdurig ziek raakt (door stress symptomen).
L2014 & H2017
<<

ChiQ

Bericht 06 Feb 2017 20:11

Re: Sta ik in mijn recht?




Ja dit heb ik idd ook gevonden. Ik sta dus gewoon in mijn recht (heb ook detacherings cao)
<<

Anoniem253

Bericht 06 Feb 2017 20:19

Re: Sta ik in mijn recht?

ChiQ schreef:


Ja dit heb ik idd ook gevonden. Ik sta dus gewoon in mijn recht (heb ook detacherings cao)

Jep! Val je onder de ABU cao? Dan kan je daar ook in kijken maar dit is de wet dus heb je gewoon recht op. Wat sneu trouwens voor Julian! Hoop dat hij snel weer beter is. Sterkte!
<<

Anoniem210

Bericht 06 Feb 2017 20:33

Re: Sta ik in mijn recht?

Maple schreef:Bij ons neem je dan ook gewoon een dag vrij inderdaad, als je kind ziek is. Ik heb een collega die regelmatig met haar zoontje in het ziekenhuis zit/operaties etc, en zelfs zij neemt volgens mij geen zorgverlof op.


Wat raar dat je collega voor al deze situaties een vrije dag opneemt. Volgens mij heb je in veel CAO's recht op zorgverlof bij dergelijke situaties als operaties van je kind.
<<

Anoniem250

Bericht 06 Feb 2017 20:40

Re: Sta ik in mijn recht?

Ik neem meestal vrij of werk thuis. Zorgverlof heb ik alleen opgenomen toen mijn kind in het ziekenhuis lag en ik daar met haar heb geslapen.
<<

ChiQ

Bericht 06 Feb 2017 20:43

Re: Sta ik in mijn recht?

HollyGolightly schreef:Ik neem meestal vrij of werk thuis. Zorgverlof heb ik alleen opgenomen toen mijn kind in het ziekenhuis lag en ik daar met haar heb geslapen.



Geen optie. Je kunt bij ons niet adhoc vrijnemen. Dat moet manager goedkeuren. Maar mag het ook afkeuren...
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 06 Feb 2017 20:57

Re: Sta ik in mijn recht?

Je hebt recht op zorgverlof of bijzonder verlof. Vervelend voor je baas maar ze zal het er mee moeten doen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Feb 2017 21:08

Re: Sta ik in mijn recht?

Zo vervelend hoeft dat voor je baas niet eens te zijn, want hij hoeft dan maar 70% van je loon te betalen (lees maar eens de info verder, alleen zou dit hem wat meer administratieve rompslomp kunnen bezorgen als het maar om 1 dag gaat (denk aan doorgeven aan bijv. een loonadministratie bedrijf als de salarisverwerking wordt uitbesteed)). Bij een mindere drukke periode op het werk zou dat best goed uit kunnen komen voor een werkgever.
<<

Anoniem236

Bericht 06 Feb 2017 21:14

Re: Sta ik in mijn recht?

Ik heb alleen zorgverlof opgenomen toen mijn zoontje geopereerd werd. Als hij gewoon ziek is regel ik een oppas of neem ik vrij. (Of mijn man) Om een of andere reden denk ik zoals jouw manager; mijn zieke kind is niet hun probleem.
Maar je hebt in dit geval gewoon recht op zorgverlof, dus ik snap wel dat het voor jou klaar moet zijn en er niet meer op terug gekomen hoeft te worden. Beterschap voor je zoontje.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 06 Feb 2017 21:21

Re: Sta ik in mijn recht?

Je heb recht op zorgverlof, overmacht is dit.
En je heb goor morgen alles geregeld dus dit is overmacht.
Hoe vervelend voor iederee, dit kan helaas gebeuren.
<<

ChiQ

Bericht 06 Feb 2017 21:46

Re: Sta ik in mijn recht?

Thnx meiden.

Lotus - het is niemands probleem.
<<

Anoniem236

Bericht 06 Feb 2017 22:06

Re: Sta ik in mijn recht?

ChiQ schreef:Thnx meiden.

Lotus - het is niemands probleem.


Ik zeg ook, je staat in je recht. Maar om een of andere reden is dat mijn gevoel erbij. En als ik een dienst op een groep niet kan draaien omdat mijn kind ziek is, voelt dat wel alsof ik mijn collega s met een probleem opzadel. Iemand moet die dienst dan draaien, ook kost het opnemen van zorgverlof de werkgever geld. Hoort erbij, kunnen ze incalculeren, staat in de CAO, maar om te zeggen dat niemand zijn probleem is.
<<

Anoniem205

Bericht 06 Feb 2017 22:21

Re: Sta ik in mijn recht?

Ja, je hebt er recht op. Maar je zadelt ook je werkgever op met onderbezetting.

Ik heb zowel zakelijk als privé met dit soort situaties te maken. 99% van de gevallen zijn het de moeders die het verlof opvragen. Mijn eerste vraag is áltijd: hoe is de verdeling tussen vader/moeder. Met een antwoord als 'op het werk van vader doen ze niet aan zorgverlof' verwijs ik altijd naar de wet dat het recht voor elk werkend persoon in NL geldt. Maar, je werkgever mag wel de voorwaarden enigszins aanpassen. Zo wordt het bij ons gestimuleerd om er verlofdagen voor op te nemen en alleen bij ziekenhuisopname echt zorgverlof op te nemen. Dat werkt bij ons vrij goed, zeker omdat ze die 30% minder inkomsten heel erg merken. Maar als er geen andere opties zijn, keur ik het goed.

Privé heb ik het ook wel eens dat zoon ziek is. 2x heb ik zorgverlof gekregen omdat ik geen andere opties had (verlofdagen op, partner en ouders in buitenland). De 3e keer heb ik een compromis gesloten: paar uur werken vanuit huis, paar uur verlof en paar uur op kantoor. Of ik switch mijn parttime dag. Zo is de arbeidsrelatie goed gebleven.

Mijn advies: ga wél in overleg. Vraag naar wat volgens de manager de oplossing is en kijk of jullie een gulden middenweg kunnen vinden. Met overleg bereik je veel meer dan met je poot stijfhouden, ookal heb je gelijk. Succes!
<<

Anoniem282

Bericht 07 Feb 2017 00:39

Re: Sta ik in mijn recht?

Zonder alle reacties gelezen te hebben: je kunt je zorgverlof aanspreken. :)
<<

ChiQ

Bericht 07 Feb 2017 10:00

Re: Sta ik in mijn recht?

Thnx meiden, voor alle reacties.

Ik maak me geen zorgen hoor, maar ik ze kan me niet dwingen vrij te nemen op iets wat wettelijk geregeld is, dus dan sta ik sowieso in mijn recht. Het is echt zo'n dame die steengoed is in haar werk maar nooit een gezin of iets dergelijks heeft gesticht ivm haar werk dus ik denk dat daar ook een knik zit, ze kan zich niet inleven. Ik kon dat ook niet toen ik geen kind had, vond ik collega's met kinderen maar aanstellers die dan steeds weg moesten ivm hun kind. Little did I know..
<<

Anoniem253

Bericht 07 Feb 2017 11:05

Re: Sta ik in mijn recht?

Haha herkenbaar, ben je al op je werk? Heb je haar al gezien? Ben benieuwd naar haar reactie.
<<

Anoniem282

Bericht 07 Feb 2017 13:20

Re: Sta ik in mijn recht?

Oreo: dan zie je toch dat werkgevers hier anders mee omgaan. In mijn geval mocht ik destijds wel zorgverlof opnemen voor mijn moeder, maar dan niet tijdens de uren dat ze in het ziekenhuis was voor onderzoek. HR vatte dat op als: dan wordt er al voor haar gezorgd. Ik kon dus een halve dag opnemen, zodat ik haar wel weg kon brengen en erbij kon zijn totdat het onderzoek begon en daarna weer met haar kon wachten in het ziekenhuis tot ze weer naar huis mocht. Tussendoor werd ik geacht te werken en anders dat deel mijn eigen verlof voor aan te spreken. :)

ChiQ: als ik me niet vergis, maar dat zou ik zeker nakijken, heb je recht op 2x het aantal uren dat je per week werkt. Het is te kort als er echt iets aan de hand is, maar vaak (ruim) voldoende als het gaat om iets dat niet ernstig is. Beterschap voor J.!
<<

Anoniem205

Bericht 07 Feb 2017 16:35

Re: Sta ik in mijn recht?

Klopt Guat, daar gaan ze allemaal anders mee om. Hier doen ze dat (retail) omdat ze "bang" zijn dat er dan voor ieder wissewasje zorgverlof opgenomen wordt en er dus iedere keer invallers (uurloners) geregeld moeten worden. De bezettingen zijn al krap en slecht (moeilijk personeel te vinden) en dan maak je loonkosten voor een vaste kracht, maar ook voor de invalkracht. Dus ik snap wel dat ze het zo veel mogelijk proberen in te perken door het niet actief te stimuleren.

Je mag idd 2x je contracturen per 12 maanden aan zorgverlof opnemen. Dus bij 40u contract heb je 80 uur zorgverlof per 1 12 maanden.

Chiq, je staat idd in je recht. Maar in sommige gevallen bereik je in overleg meer dan met op je strepen staan. Dat zie ik wel vaker in mijn werk. Leuk trouwens, dat je weer werkt! Bevalt het goed, afgezien van dit akkefietje?
<<

Anoniem282

Bericht 07 Feb 2017 16:59

Re: Sta ik in mijn recht?

Oreo: ik begrijp dat iedere werkgever hier anders mee omgaat. Valt idd samen met de branche. Ik was destijds heel blij dat mijn werkgever heel soepel was in het opnemen van zorgverlof. Het MT hechtte veel waarde aan er kunnen zijn voor familie, indien nodig. Dat zorgverlof werkt alleen op basis van goed vertrouwen en zolang dat er is, is er vaak veel mogelijk. :)

ChiQ: ik snap dat je geïrriteerd raakte en helemaal omdat je in je recht staat. Toch zou ik zelf mijn leidinggevende willen spreken nadien, als ik zo raar te woord werd gestaan. Niet om nog verder te discussiëren, maar puur om te voorkomen dat dit in de toekomst alsnog een discussie kan worden. Je zegt het zelf al: J. zal vast nog wel een keer ziek zijn in de toekomst. Dit werkt averechts: als je de vorige keer zelfs de opgenomen dag hebt ingehaald en verder nooit moeilijk doet over overwerken, zal deze toewijding ook afnemen zodra er zo bijdehand wordt gedaan als je je zorgverlof wilt aanspreken.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers