Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Burn-out?

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 08:49

Burn-out?

Pff moet echt even van me af schrijven. Heb het gevoel tegen een burn-out aan te zitten, alles is me te veel (al maanden eigenlijk). Ik ben alleen maar moe, kan alleen nog maar janken, vergeet van alles; ik kán gewoon niet meer! M'n teamleider komt zo een dag hier werken en ik wil vragen of ik een afspraak met de bedrijfsarts kan krijgen, want ik kan zo niet verder vrees ik. Het fulltime werken is me al maanden te veel (en ik werk er pas sinds september) en er is wel sprake van dat ik hier minder ga werken, maar sowieso ben ik hier niet echt happy. Ik zit hier nu in m'n eentje keihard te janken op kantoor, blegh.

Iemand nog tips of trucs? Ik weet het even niet meer.
❤ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 03 Feb 2017 09:04

Re: Burn-out?

Hulp zoeken of ontslag nemen.

Je eigen geluk staat voorop!
<<

Anoniem201

Bericht 03 Feb 2017 09:10

Re: Burn-out?

Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met het feit dat je ongelukkig bent op deze werkplek dan daadwerkelijk een burn out. Al voelt het voor jou bijna hetzelfde.
Je bent energie loos, wordt niet langer meer geprikkeld door je werk dus weinig zin erin, zit niet op je plek, voelt je er niet prettig. Dan kan ik mij voorstellen dat elke dag 1 te veel is.
Je bent actief opzoek naar een andere baan en ik zou dit ook zeker doen. Al zou ik nu ook even een stapje terug nemen. Lukt het om een weekje verlof op te nemen? Even rust aan je hoofd?
<<

Anoniem313

Bericht 03 Feb 2017 10:08

Re: Burn-out?

Stuiterbal schreef:Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met het feit dat je ongelukkig bent op deze werkplek dan daadwerkelijk een burn out. Al voelt het voor jou bijna hetzelfde.
Je bent energie loos, wordt niet langer meer geprikkeld door je werk dus weinig zin erin, zit niet op je plek, voelt je er niet prettig. Dan kan ik mij voorstellen dat elke dag 1 te veel is.
Je bent actief opzoek naar een andere baan en ik zou dit ook zeker doen. Al zou ik nu ook even een stapje terug nemen. Lukt het om een weekje verlof op te nemen? Even rust aan je hoofd?


Hier sluit ik me bij aan. Niet op je plek zitten qua werk kan echt killing zijn. En je bent in grofweg dezelfde periode ook nog verhuisd en gaan samenwonen, toch? Waar je werkt en waar en hoe je woont zijn hele belangrijke basisfactoren voor je welzijn, als dat verandert, ben je best even van de leg. Dus vrij nemen, rust pakken, en solliciteren.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 10:16

Re: Burn-out?

Ik ga straks naar huis en heb voor maandag een afspraak bij de huisarts ivm mijn klachten. Eigenlijk wil ik nu eens doorpakken en kijken wat er mogelijk is met het UWV: heb ik me al eerder in verdiept, mogelijk kan ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard worden ivm met chronischevermoeidheidsklachten die ik al mijn halve leven heb.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem192

Bericht 03 Feb 2017 10:29

Re: Burn-out?

Helaas wordt dat denk ik heel lastig, omdat het moeilijk aantoonbare dingen zijn, maar aan jezelf denken lijkt me wel heel belangrijk. Ik hoop dat je huis snel verkocht is en je wellicht samen goed kan praten over jouw situatie en dat je misschien, desnoods tijdelijks, wel 24/28 uur kan werken om een beetje tijd en energie voor jezelf te hebben.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 10:31

Re: Burn-out?

Ja zal wel lastig worden, maar cvs is wel erkend tegenwoordig bij het UWV. Ik loop al vanaf m'n vijftiende met die klachten en heb dat ook in het dossier van m'n huisarts staan, dus ik ga me er toch maar eens in verdiepen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem313

Bericht 03 Feb 2017 10:51

Re: Burn-out?

Waarom vraag je om tips als je daar verder niet op reageert?
Ik wens je rust toe, hoop dat je een beetje kunt bijkomen en dat je een oplossing vindt die bij je past. Steeds zo moe zijn lijkt me erg akelig.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 11:06

Re: Burn-out?

Ja doe ik nog hoor, ik ga zo naar huis en ga nog even goed nalezen wat jullie hebben gezegd. In elk geval alvast bedankt voor het meedenken!
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 11:45

Re: Burn-out?

Caulfield schreef:
Stuiterbal schreef:Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met het feit dat je ongelukkig bent op deze werkplek dan daadwerkelijk een burn out. Al voelt het voor jou bijna hetzelfde.
Je bent energie loos, wordt niet langer meer geprikkeld door je werk dus weinig zin erin, zit niet op je plek, voelt je er niet prettig. Dan kan ik mij voorstellen dat elke dag 1 te veel is.
Je bent actief opzoek naar een andere baan en ik zou dit ook zeker doen. Al zou ik nu ook even een stapje terug nemen. Lukt het om een weekje verlof op te nemen? Even rust aan je hoofd?


Hier sluit ik me bij aan. Niet op je plek zitten qua werk kan echt killing zijn. En je bent in grofweg dezelfde periode ook nog verhuisd en gaan samenwonen, toch? Waar je werkt en waar en hoe je woont zijn hele belangrijke basisfactoren voor je welzijn, als dat verandert, ben je best even van de leg. Dus vrij nemen, rust pakken, en solliciteren.


Klopt, ik zit niet echt op m'n plek, ben verhuisd, gaan samenwonen, huis staat te koop, kortom: genoeg aan m'n hoofd. Maar alle klachten die ik al een tijd ervaar komen precies overeen met die van een burn-out, dus in hoeverre zit daar dan verschil in? Ik ben gevoelig voor depressie, maar dit voelt toch anders. Ik ben niet depressief, maar gewoon 'op' ofzo. Ik kan niet meer. Ik wacht nu op de trein en ga thuis eerst slapen. Morgenochtend nog werken, maar maandag ben ik ziekgemeld en dan is het afwachten wat de huisarts ervan zegt en wat ik verder kan ondernemen.

Ik heb zeer weinig vakantiedagen, dus als ik nog op vakantie wil dit jaar (en dat wil ik), ga ik nu geen verlof opnemen. Zolang ik me zo voel, vind ik ook eigenlijk wel dat ik me ziek kan melden. Ik kijk wel uit naar andere banen, maar eerlijk gezegd kost me dat ook dusdanig veel energie dat ik het ook gewoon even niet op kan brengen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem184

Bericht 03 Feb 2017 12:12

Re: Burn-out?

Ik heb deze klachten een tijd terug ook gehad, exact dezelfde klachten en die kwamen inderdaad ook exact overeen met een burn out. Ik ben er op dat moment ook even zeker van geweest dat ik daadwerkelijk een burn out had, en daardoor ging ik de klachten natuurlijk nog intenser voelen. Achteraf gezien is het echt geen burn out geweest maar een opstapeling van. Ik had toen collega's naast me staan waar ik niet prettig mee werkte, die er een totaal andere manier van werken op nahielden dan ik (waar ik niet achter kon staan), voelde me de hele dag door beoordeeld en had continu het gevoel me te moeten bewijzen. Uiteindelijk kwam er een andere meer gelijkgestemde collega in ons team, had ik al wat meer plezier in m'n werk en voelde ik me al beter, en sinds een tijdje werk ik op een hele andere groep en in een heel ander team en zijn m'n klachten als sneeuw voor de zon verdwenen en heb ik nu weer energie en plezier voor 10. Was het een burn out geweest dan had dat allemaal niet zo eenvoudig gegaan.

Ik wil niet zeggen dat het bij jou maar hetzelfde is, maar hou wel in je achterhoofd dat je lichaam rare dingen met je kan doen. Zeker als je nu gaat vasthouden aan het idee dat je (mogelijk) een burn-out hebt, ga je je uiteindelijk alleen maar slechter voelen. Ik sluit me daarom bij Caulfield en Stuiterbal aan: neem een week vrij, pak je rust, solliciteer naar een baan met minder uren waar je beter tot je recht komt, en bekijk het met het moment. Het lijkt mij eigenlijk ook wel dat een burn out in combinatie met cvs heel heftig tot uiting komt, maar dat kan ik ook verkeerd hebben.
<<

Anoniem282

Bericht 03 Feb 2017 12:24

Re: Burn-out?

Wat naar dat je je zo voelt. Ik denk dat het heel verstandig is dat je naar de huisarts gaat en eens informeert bij het UWV naar de mogelijkheden bij CVS. Houd alleen wel in je achterhoofd dat als je het met een dag minder werken financieel niet zou redden, dat gedeeltelijk afgekeurd worden dus ook geen optie voor je is. Verder durf ik niet te zeggen wat nou de boventoon voert: CVS of burn-out. Ik weet niet hoe het is om CVS te hebben. Het klinkt iig niet goed en houdbaar, waardoor ik me aansluit bij Caulfield en Stuiterbal. Ergens zal je wel in moeten leveren; hetzij op je vakantiedagen, hetzij op je inkomen. Veel succes en sterkte de komende tijd!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 12:25

Re: Burn-out?

Het gaat mij ook niet zozeer om het label 'burn-out', maar dat is nou eenmaal wel hoe ik me voel. Ik weet ook niet hoe daar een diagnose voor gesteld wordt eigenlijk. Jaren geleden heb ik ook al eens tegen een burn-out aan gezeten.

Het probleem is dat ik gewoon niet fulltime kan werken, terwijl ik dit wel zou willen i.v.m. financiën. Maar goed, zelfs vier dagen (wat me beter leek) lijkt nu al veel te veel. Als er dus iets mogelijk is op het gebied van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, dan wil ik dat zeker goed gaan uitzoeken. Ik neem maandag na de afspraak bij de huisarts dus ook maar eens contact op met het UWV.

Mijn werkgever heeft trouwens geen bedrijfsarts, want daar wilde ik anders eigenlijk liever heen, maar hopelijk kan de huisarts me ook tips & tricks aandragen.

Een burn-out lijkt me trouwens altijd een opeenstapeling van factoren, toch? Het is niet een aangeboren afwijking ofzo.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 12:33

Re: Burn-out?

Guattari schreef:Houd alleen wel in je achterhoofd dat als je het met een dag minder werken financieel niet zou redden, dat gedeeltelijk afgekeurd worden dus ook geen optie voor je is.


Hoe werkt dat dan eigenlijk precies? Ik heb gelezen dat je voor zo'n uitkering in aanmerking kunt komen als je minstens 20% en maximaal 65% van je laatste verdiende loon nog kunt verdienen. Is het dan niet zo dat je dan dus een paar dagen kunt werken en daarnaast een aanvullende uitkering krijgt ofzo?
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem282

Bericht 03 Feb 2017 12:35

Re: Burn-out?

Een burn-out is heel simpel uitgelegd: draagkracht en draaglast die verstoord zijn geraakt. Het is niet meer in balans. Het lastige is vaak voor een werkgever dat de oorzaak niet alleen ligt in het werk, maar ook privé. Idd dus een opeenstapeling van factoren.

Een bekende van mij is officieel afgekeurd door CVS en houdt aanzienlijk minder over dan toen ze nog werkte. Daarom lijkt het me voor jou ook heel vervelend als jouw CVS wordt erkend, want er zitten wel financiële consequenties aan vast.

Bij een vastgestelde burn-out door een bedrijfsarts (die je dus niet hebt, maar waarschijnlijk heeft je werkgever daar wel een oplossing voor, toch?), handelt een bedrijfsarts volgens de Wet Verbetering Poortwachter. Bij een burn-out is er een voorgeschreven protocol. Uit m'n hoofd, dus pin me er niet op vast, een maand volledig rust en daarna een plan voor re-integratie. Maar dit wordt dus per individu bekeken, omdat niet iedereen in staat is na een maand gedeeltelijk terug te keren op de werkvloer.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 12:54

Re: Burn-out?

Kan een huisarts het niet vaststellen? Want ik geloof niet dat ze daar bij ons een regeling voor hebben (net zoals voor veel andere dingen).

Ik lig nu in bed, ga eerst een paar uur slapen. Bedankt voor de reacties so far.
❤ 7 juni 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Feb 2017 13:06

Re: Burn-out?

Bullshit een werkgever is verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen in geval van langdurige ziekte. Hij kan wel zeggen dat hij het niet heeft maar dan wordt het hoog tijd dat hij zijn zaken eens goed gaat regelen. Dit soort dingen mogen gewoon niet. Mijn ex werkgever had ook geen contact met een bedrijfsarts en dat is gewoon dom. Een huisarts mag geen reintegratieplan opstellen omdat een huisarts er alleen voor jou is en met jou geen verstoorde band wil hebben.

Verwacht overigens ook niet te veel van het UWV want die zeggen waarschijnlijk je hebt een werkgever zoek het daar maar mee uit.
2015 💙
<<

Anoniem282

Bericht 03 Feb 2017 13:36

Re: Burn-out?

Bliss schreef:
Guattari schreef:Houd alleen wel in je achterhoofd dat als je het met een dag minder werken financieel niet zou redden, dat gedeeltelijk afgekeurd worden dus ook geen optie voor je is.


Hoe werkt dat dan eigenlijk precies? Ik heb gelezen dat je voor zo'n uitkering in aanmerking kunt komen als je minstens 20% en maximaal 65% van je laatste verdiende loon nog kunt verdienen. Is het dan niet zo dat je dan dus een paar dagen kunt werken en daarnaast een aanvullende uitkering krijgt ofzo?


Ik ben hier niet voldoende mee bekend om hier iets zinnigs over te zeggen. Dat zou ik navragen bij het UWV. :) Ik weet niet hoe het zit met aanvulling krijgen en of dit dan 100% van je inkomen betreft. Lijkt me niet, maar wellicht kun je daarover meer vinden op internet of via het UWV.

En nee, een huisarts is niet bevoegd jouw belastbaarheid voor werk te bepalen. Daar zijn juist bedrijfsartsen voor. Een bedrijfsarts kan hooguit de huisarts raadplegen om te kijken of ze op een lijn zitten, maar het is de bedrijfsarts die over werkgerelateerde zaken gaat. Het lijkt mij ook heel gek dat jouw werkgever nooit eerder hiermee te kampen heeft gehad en dat er dus geen bedrijfsarts hebben. Hoe moet dit dan met werknemers die ziek worden? Ik zou hier nog even verder op doorvragen, want dit klopt niet.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Feb 2017 14:01

Re: Burn-out?

Waarom overleg je niet met je vriend of je minder kunt werken zodra jouw huis verkocht is? Dat is echt geen schande hoor. Sommige mensen kunnen gewoon iets minder hebben, daar hoef je niet meteen een label op te plakken of een (gedeeltelijke) uitkering voor aan te vragen. Daarmee wil ik trouwens niet jouw CVS ontkennen ofzo, maar gezien je andere klachten denk ik niet dat dat het enige is waar je last van hebt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 14:07

Re: Burn-out?

Iets minder werken en inkomen zal idd wel mogelijk zijn, maar ik wil dan wel alles uitgezocht hebben en zo veel mogelijk als mijn situatie toelaat kunnen verdienen. Dus als ik door mijn beperking, wat het eigenlijk is, recht heb op een aanvulling, dan zou dat mooi meegenomen zijn. Maar dat lijkt me wel weer een heel traject waar ik nu ook alleen maar doodmoe van kan worden.
❤ 7 juni 2018
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:37

Bericht 03 Feb 2017 14:27

Re: Burn-out?

Kan het niet misschien een bore-out zijn? Nieuwe term, vergelijkbare symptomen, maar de oorzaak is anders. Bij een bore-out raak je dusdanig verveeld dat je klachten krijgt. Verveeld betekend niet direct niks te doen hebben, maar ook vooral ergen geen plezier,uitdaging en energie uit halen. Zodra je dan weer iets doet waar je wel wat energie van krijgt bloei je snel weer op en zijn de klachten verdwenen.
In combinatie met je cvs en alle veranderingen vanhet afgelopen half jaar, lijkt het me voor jou wel lastig om een duidelijke oorzaak aan te kunnen wijzen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Feb 2017 14:35

Re: Burn-out?

Een bore-out heb ik in 2009 gehad bij een baan waar ik zo weinig te doen had, dat een collega en ik uit verveling maar sudoku's gingen maken en Triviant gingen spelen. Dat was ook niet tof en had dus wel echt met verveling te maken. In dit geval denk ik daar zelf eigenlijk niet aan.
❤ 7 juni 2018
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 03 Feb 2017 21:39

Re: Burn-out?

Qua uwv en afkeuren, de regels zijn recent veranderd. Je kunt alleen in aanmerking komen voor Wajong als je volledig wordt afgekeurd. Als je nog wel voor een deel kunt werken dan kom je bij de sociale dienst terecht. En ik ga er vanuit dat je daar geen aanvulling zal krijgen als je vriend werkt. Ik weet niet helemaal hoe alles zit, maar zo is het in het kort wel volgens mij. Google maar eens op participatiewet, daar valt de Wajong ook onder voor degenen die niet volledig worden afgekeurd.

Je kunt je er natuurlijk zeker verder in verdiepen, kan geen kwaad om goed uit te zoeken of je toch niet ergens voor in aanmerking komt. En ik hoop uiteraard dat er op wat voor manier dan ook een prettigere situatie voor je bereikt kan worden. Sterkte!
<<

Anoniem278

Bericht 04 Feb 2017 08:21

Re: Burn-out?

Wat rot, lieve Bliss.

Ik zou vooral eerst de focus leggen op tot rust komen. Ik denk dat het ook belangrijk is om hulp in te schakelen, ook al is de oorzaak misschien redelijk duidelijk, het is ook voor een eventueel verder proces belangrijk om te laten zien dat jij er zelf actief mee bezig bent, dus dat je een arts en ik vermoed ook een psycholoog gaat bezoeken.
CVS is helaas behoorlijk omstreden bij het UWV, meer van dergelijke moeilijk aantoonbare aandoeningen worden vaak genegeerd of niet serieus genomen. (je moest eens weten hoeveel brieven van artsen en telefoontjes ik heb moeten voeren plus bezwaarschriften)
En dan is het dus belangrijk dat je zelf al een medisch en psychisch circuit hebt doorlopen. Je kunt wel naar een UWV arts en aangeven dat je CVS hebt, maar als je bv nog nooit daarvoor een soort revalidatie of belastbaarheid traject hebt doorlopen is de kans dat het UWV meewerkt en meedenkt niet zo groot.
Ik zou daar zeker nu je zo op bent en je al zo rot voelt echt serieus over denken of je bereid bent dat allemaal aan te gaan, zeker als je geen positief resultaat zou kunnen verwachten.

Wat ik er even als kanttekening bij wil schrijven is dat je nu ook echt niet op je plek lijkt en er ook veel andere dingen lijken te spelen. Relatie, verhuizing, nieuwe baan, verkoop huis.
De vraag is of je dus nu al naar het grote plaatje moet gaan kijken, en niet eerst eens je rust moet nemen en met iemand moet gaan praten om alles goed op een rijtje te zetten.
<<

Anoniem280

Bericht 04 Feb 2017 08:35

Re: Burn-out?

Bliss schreef:Kan een huisarts het niet vaststellen? Want ik geloof niet dat ze daar bij ons een regeling voor hebben (net zoals voor veel andere dingen).

Ik lig nu in bed, ga eerst een paar uur slapen. Bedankt voor de reacties so far.


Een huisarts steld de diagnose niet.
Enige wat hij zegt, althans dat was hier zo, neem je rust en schakel professionele hulp van een psycholoog in.
Zij kwamen met de diagnose burnout.

2 jaar geleden raakte ik burnout. Had nergens geen kracht meer voor. Werk werd teveel, thuis, verhuizing, de kinderen en noem maar op.
Ik kon de slaap amper meer vatten en schrok 's nachts meerdere malen bezweet wakker.
Kreeg last van lichamelijke pijnen, die niet over gingen.
Ik haalde nergens geen energie meer uit. Een middag ergens thee drinken was voor mij teveel.

Met hulp van een psycholoog ben ik weer op het goede spoor gezet.
Doe weer leuke dingen, heb een andere werkgever, en zie het leven weer positief in.
Al heb ik soms een tegenslag, maar dan pak ik iets waarbij ik bv niet veel bij na hoef te denken, ga lekker een wandeling met de kinderen maken, of ga iets met de kinderen bakken.

Bliss, ik wil je veel sterkte wensen.
Als ik jou was zou ik maandag ook de huisarts inschakelen en daarna verder stappen ondernemen.
Een burnout is een samenloop van allerlei factoren. Ik wil en kan niet zeggen dat jij burnout bent, daar zijn professionals voor nodig om dat uit te sluiten.
Erg vervelend dat CVS ook mee speelt.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers