Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

<<

Anoniem315

Bericht 01 Feb 2017 12:58

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Sarah, je gebruikt steeds 'die', maar het is óf hij of -ie. Ik doe zelf altijd 'ie, maar dat is ook fout.

Bijvoorbeeld: Dan gaat-ie naar de snackbar.
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 13:00

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Exogenesis schreef:Sarah, je gebruikt steeds 'die', maar het is óf hij of -ie. Ik doe zelf altijd 'ie, maar dat is ook fout.

Bijvoorbeeld: Dan gaat-ie naar de snackbar.

'ie is toch gewoon goed en -ie fout? Anders moet ik ook nog wat leren :smile:
<<

Anoniem250

Bericht 01 Feb 2017 13:01

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Exogenesis schreef:Wij hebben beide een eigen spaar- en lopende rekening en hebben één gezamenlijke lopende rekening naar rato.


Zo zou ik het ook doen. Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is dat wel onzinnig. Dan kan alles op een hoop. Maar ik zou dan weer nooit in gemeenschap van goederen trouwen.
<<

Anoniem281

Bericht 01 Feb 2017 13:02

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ja maar Sarah, hij heeft toch geen pinpas zeg je net? Dan pin jij dus en geef je hem (zak?)geld?
<<

Anoniem315

Bericht 01 Feb 2017 13:03

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Carrie schreef:
Exogenesis schreef:Sarah, je gebruikt steeds 'die', maar het is óf hij of -ie. Ik doe zelf altijd 'ie, maar dat is ook fout.

Bijvoorbeeld: Dan gaat-ie naar de snackbar.

'ie is toch gewoon goed en -ie fout? Anders moet ik ook nog wat leren :smile:


Ik heb net het genootschap van onze taal even geraadpleegd en daar stond het zo. Wist ik ook niet!
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 13:14

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Exogenesis schreef:
Carrie schreef:
Exogenesis schreef:Sarah, je gebruikt steeds 'die', maar het is óf hij of -ie. Ik doe zelf altijd 'ie, maar dat is ook fout.

Bijvoorbeeld: Dan gaat-ie naar de snackbar.

'ie is toch gewoon goed en -ie fout? Anders moet ik ook nog wat leren :smile:


Ik heb net het genootschap van onze taal even geraadpleegd en daar stond het zo. Wist ik ook niet!

Dus met -ie? Nouja wat raar zeg, klopt niet in mijn hoofd!
Edit: even op Onze Taal gekeken maar je gebruikt -ie inderdaad maar dan als koppelstreepje. Dus 'hoe gaat-ie?' ja dan snap ik 'm beter. Weer wat geleerd!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Feb 2017 13:19

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bazinga schreef:Ja maar Sarah, hij heeft toch geen pinpas zeg je net? Dan pin jij dus en geef je hem (zak?)geld?

.
Laatst gewijzigd door sarah1985 op 01 Feb 2017 13:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem281

Bericht 01 Feb 2017 13:20

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

De apostrof is toch ter vervanging van de letter 'D'? Zodat je alsnog 'die' zegt? Maar dan zeg je 'Mijn hond is zo dom, loopt die steeds tegen de muur aan!' En je wil geen 'die' zeggen :nerd:

@Sarah; Maar dan moet je dus ook de pincode opschrijven of zo?
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Feb 2017 13:20

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

.
Laatst gewijzigd door sarah1985 op 01 Feb 2017 13:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 13:21

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bazinga schreef:De apostrof is toch ter vervanging van de letter 'D'? Zodat je alsnog 'die' zegt? Maar dan zeg je 'Mijn hond is zo dom, loopt die steeds tegen de muur aan!' En je wil geen 'die' zeggen :nerd:

@Sarah; Maar dan moet je dus ook de pincode opschrijven of zo?

Ja maar in die context zeg je nooit die. Die klopt niet, dus de 'ie is geen vervanging voor de letter D, want dat klopt sowieso niet. Dat moet hij zijn en 'ie (wat dan dus niet klopt) of -ie is de vervanging van hij, niet van die.
<<

Anoniem281

Bericht 01 Feb 2017 13:27

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Nee maar ik bedoel bij 'ie is de apostrof toch een vervanging van een letter? En dat bedoel je toch juist niet te zeggen?

En met -ie trek je 't werkwoord en onderwerp samen? Of zo? Oké laat maar, June? Bliss? Iemand? Ik snap 't niet meer :')
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 13:44

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bazinga schreef:Nee maar ik bedoel bij 'ie is de apostrof toch een vervanging van een letter? En dat bedoel je toch juist niet te zeggen?

En met -ie trek je 't werkwoord en onderwerp samen? Of zo? Oké laat maar, June? Bliss? Iemand? Ik snap 't niet meer :')

Haha ja die kunnen het beter uitleggen want ik raak nu ook helemaal in de war. Kon je al mensen taggen, nee he? @June ?
<<

Anoniem281

Bericht 01 Feb 2017 13:46

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

#Ikzoekbliss doet ook nog niks hè?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2017 13:48

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ik heb ook even Onze Taal gecheckt en vond dit:

Als je ie in plaats van hij gebruikt, schrijf je dat dan los, met een streepje of met een apostrof?

Wij raden het streepje aan: 'Hij liegt dat-ie scheelziet', 'Wat zegt-ie?', 'Zo gaat-ie goed.' Het streepje is het gebruikelijkst omdat ie niet als zelfstandig woord voorkomt. Het ligt daarom het meest voor de hand het met een streepje 'vast te plakken' aan het voorgaande woord.

Een apostrof is niet aan te raden. In bijvoorbeeld 'Wat zegt 'ie?' suggereert de spelling 'ie dat deze vorm een verkorting zou zijn en dat is niet zo. De vorm ie bestond al in de Middeleeuwen naast hi (dat later hij werd). Het is ook te verdedigen om ie los te schrijven: 'Wat zegt ie?' Van Dale (2015) geeft naast het voorbeeld dat-ie scherp is in een ander lemma het voorbeeld wacht ie. Dan wordt ie als verouderde variant van hij opgevat.

Voor 'nog spreektaliger' gevallen bieden de naslagwerken geen regels. In bijvoorbeeld zei-d-ie en was-t-ie zouden twee streepjes gezet kunnen worden, maar één is ook mogelijk (en iets gebruikelijker): zei-die, was-tie.


Ik gebruik trouwens ook weleens 'ie, maar zal voortaan een streepje zetten! In elk geval is de apostrof geen vervanging van een letter in dit geval. Sorry Baz, ik weet hoe gek je bent op apostrofs! :D
Laatst gewijzigd door Bliss op 01 Feb 2017 13:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 13:48

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bazinga schreef:#Ikzoekbliss doet ook nog niks hè?

:nopompom:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2017 13:49

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bazinga schreef:#Ikzoekbliss doet ook nog niks hè?


Haha kennelijk wel dus! :P
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 13:50

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bliss schreef:Ik heb ook even Onze Taal gecheckt en vond dit:

Als je ie in plaats van hij gebruikt, schrijf je dat dan los, met een streepje of met een apostrof?

Wij raden het streepje aan: 'Hij liegt dat-ie scheelziet', 'Wat zegt-ie?', 'Zo gaat-ie goed.' Het streepje is het gebruikelijkst omdat ie niet als zelfstandig woord voorkomt. Het ligt daarom het meest voor de hand het met een streepje 'vast te plakken' aan het voorgaande woord.

Een apostrof is niet aan te raden. In bijvoorbeeld 'Wat zegt 'ie?' suggereert de spelling 'ie dat deze vorm een verkorting zou zijn en dat is niet zo. De vorm ie bestond al in de Middeleeuwen naast hi (dat later hij werd). Het is ook te verdedigen om ie los te schrijven: 'Wat zegt ie?' Van Dale (2015) geeft naast het voorbeeld dat-ie scherp is in een ander lemma het voorbeeld wacht ie. Dan wordt ie als verouderde variant van hij opgevat.

Voor 'nog spreektaliger' gevallen bieden de naslagwerken geen regels. In bijvoorbeeld zei-d-ie en was-t-ie zouden twee streepjes gezet kunnen worden, maar één is ook mogelijk (en iets gebruikelijker): zei-die, was-tie.


Ik gebruik trouwens ook weleens 'ie, maar zal voortaan een streepje zetten! In elk geval is de apostrof geen vervanging van een letter in dit geval. Sorry Baz, ik weet hoe gek je bent op apostrofs! :D

Ja dit stukje had ik ook gelezen en probeerde ik aan Bazinga uit te leggen maar jij doet 'm korter :smile:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2017 13:51

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

In elk geval kan 'die' nooit een vervanging zijn van 'hij' en dat zie ik niet alleen bij Sarah regelmatig gebeuren (helaas)!
❤ 7 juni 2018
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Feb 2017 13:54

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Only op het yesforum kan een topic over geld uitmonden over taalgebruik :smile:
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Feb 2017 13:56

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Jemig wat een gezeur over een typ fout. Ik zit hier toch niet op school.
Ja ik typ soms iets fout kan toch gebeuren of niet.
Afbeelding
<<

Anoniem201

Bericht 01 Feb 2017 14:02

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Caro schreef:Only op het yesforum kan een topic over geld uitmonden over taalgebruik :smile:

:ja:
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 01 Feb 2017 14:03

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Dat is toch geen gezeur? Er wordt jou aangegeven dat het gebruik van 'die' niet klopt (wat mij ook al was opgevallen) en er wordt gezocht naar de uitleg m.b.t. het juiste gebruik door een aantal dames.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem201

Bericht 01 Feb 2017 14:05

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben een gezamenlijke rekening wat naar rato is verdeeld. Mijn vriend heeft meer inkomen dan ik.
beide hebben we ook onze eigen rekening waar we met name de rekeningen betalen die puur van ons zelf zijn.
Oh en we hebben een gezamenlijke spaarrekening.

Gezien wij beide ervaring hebben met de grote hoop en dit geen goede ervaringen waren, hebben we hier bewust voor gekozen.
<<

Anoniem315

Bericht 01 Feb 2017 14:10

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

HollyGolightly schreef:
Exogenesis schreef:Wij hebben beide een eigen spaar- en lopende rekening en hebben één gezamenlijke lopende rekening naar rato.


Zo zou ik het ook doen. Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is dat wel onzinnig. Dan kan alles op een hoop. Maar ik zou dan weer nooit in gemeenschap van goederen trouwen.


Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd ;) Maar dit vinden we juist hartstikke goed werken. We hebben afgesproken dat we elkanders spaarrekening met rust laten, mochten we ooit gaan scheiden. Hij heeft in z'n tienerjaren alles uitgegeven aan uitgaan en brommers enzo en ik heb alles opgepot (dus wat van mij is, blijft van mij).
<<

Anoniem315

Bericht 01 Feb 2017 14:12

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

sarah1985 schreef:Jemig wat een gezeur over een typ fout. Ik zit hier toch niet op school.
Ja ik typ soms iets fout kan toch gebeuren of niet.


Nou zeg, wat Amandine ook zegt, we vinden het een interessante typefout. Ik zeg toch zelf ook dat ik het fout doe. Kun je juist wat van leren. Ik val je toch niet persoonlijk aan ofzo?
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers