Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2017 11:04

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Maar Frankie, waarom betalen jullie de vaste lasten dan niet naar rato? Lijkt me wel zo eerlijk!

Mzcharlotte, waarom hebben jullie allebei een eigen woning??
❤ 7 juni 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Feb 2017 11:06

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Dat vraag ik me ook af Caulfield en Caro.. En heel eerlijk, ik zou me ook beperkt voelen in mijn vrijheid. Mijn man doet maar lekker van zijn geld wat hij wil, ik moet gewoon grinniken bij de gedachte dat ik 'toestemming' moet gaan vragen of uberhaupt het gesprek aan zou gaan als ik wat wil kopen. Ik ben hier veelste zelfstandig en feministisch voor.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Feb 2017 11:11

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ja dat noemde ik ook al op de vorige pagina Marsy. Ik zou me doodongelukig voelen. Overigens niet in de situatie dat je gewoon alles op één hoop gooit en over grote uitgaves beslist: als dat werkt lijkt me dat helemaal prima. Maar voor ieder wissewasje toestemming vragen? Nee, ik vind onafhankelijkheid een groot goed, en dat komt door die opzet in het gedrang (mijn inziens).
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 01 Feb 2017 11:16

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bliss schreef:Maar Frankie, waarom betalen jullie de vaste lasten dan niet naar rato? Lijkt me wel zo eerlijk!



*
Laatst gewijzigd door Frankie op 01 Feb 2017 11:59, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 01 Feb 2017 11:20

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

* weg* had even gemist dat het loon van je man mee wordt genomen in de berekening
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Feb 2017 11:24

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Frankie schreef:
Bliss schreef:Maar Frankie, waarom betalen jullie de vaste lasten dan niet naar rato? Lijkt me wel zo eerlijk!



Ik wil het het liefste allemaal zelf kunnen en er niet over zeuren. Dat zeuren doe ik dan ook nauwelijks tegen hem (haha, daar heb ik het forum voor). Ik ben ook echt zo opgevoed, dat ik mijn eigen boontjes moet kunnen doppen en zelfstandig moet zijn. En hij is niet zo van draagkracht en vind dat iedereen evenveel moet bijdragen, hij zegt ook altijd dat hij nooit SP zal gaan stemmen :laughcry: Ik weet niet of hij dat ook in onze situatie bedoelt, maar wel als het om Nederland gaat.. Mede daardoor praat ik er niet echt over met hem behalve als ik dus echt niks heb.

Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat gesprek zou moeten beginnen. Stom eigenlijk want de situatie hoe hij nu is, is echt niet blijvend. Ik heb wel de ambitie om meer te werken en een baan te vinden die meer verdiend dan mijn baan die ik nu heb.


Maar Frankie: dat is allemaal hartstikke nobel van je maar als dat ervoor zorgt dat je er niet open over kan spreken (wat me erg verbaast want jullie lijken me het toonbeeld van relaties waarin ALLES besproken kan worden) dan is er ergens iets niet goed. Je kán het nu gewoon even niet en dat je DUO omhoog gaat, heeft ook met hem te maken dus ik vind dat je dat eerlijk moet kunnen bespreken en aangeven dat je gewoon niet weet hoe je het moet gaan redden. Weet hij dat je zó krap zit? Misschien laat jij dat niet genoeg doorschemeren en lijd je alleen maar in stilte!

Ik denk dat jullie daar echt wel een betere balans in moeten kunnen vinden hoor!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Feb 2017 11:25

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Siem schreef:* weg* had even gemist dat het loon van je man mee wordt genomen in de berekening


Je mag ervoor kiezen dat eruit te laten toch? Volgens mij is dan alleen de consequentie dat als je het inkomen van je man eruit laat, dat je het aantal maanden bij de uiteindelijke aflossingsperiode moet tellen dat je ervoor koos om het enkel te berekenen op je eigen inkomen.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 01 Feb 2017 11:28

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

*
Laatst gewijzigd door Frankie op 01 Feb 2017 11:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 01 Feb 2017 11:29

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ja Caro! Je hebt zo gelijk. Wij bespreken echt alles met elkaar maar dit vind ik gewoon zo moeilijk. Het ligt ook echt bij mij hoor. Hoe begin ik dat gesprek.

Ja schat, eigenlijk heb ik geld van je nodig? Meeh, ik vind dat heel erg moeilijk om te vragen.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 01 Feb 2017 11:30

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Frankie, volgens mij kun je daar niet meer onder uit helaas. Je kunt, dacht ik, alleen een regeling kiezen als je nog niet bent begonnen met aflossen. Jij hebt al een jaar betaald, dus ik denk niet dat je nu nog kunt wisselen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 01 Feb 2017 11:31

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Het is precies wat Caro zegt zie hier de verschillende regelingen:

https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... regels.jsp
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 01 Feb 2017 11:32

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bliss schreef:Maar Frankie, waarom betalen jullie de vaste lasten dan niet naar rato? Lijkt me wel zo eerlijk!

Mzcharlotte, waarom hebben jullie allebei een eigen woning??


Onze beide flats (zelfde wijk) stonden na terugkomst uit Londen onder water. We hebben niet voldoende middelen om beide te verkopen, dus heb ik als een malle gespaard om mijn woning te verkopen. Nu zijn we toch een stapje verder en zijn nu bezig voor zijn woning.
L2014 & H2017
<<

Anoniem301

Bericht 01 Feb 2017 11:34

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Frankie schreef: verhaal

Misschien een brutale vraag maar waarom doen jullie dan niet alles bij elkaar, alles betalen en het restant delen door 2? Is dat niet veel eerlijker? Wat jij beschrijft komt op mij wat scheef over, zeker als je probeert de terugbetaling uit te stellen. En niks overhoudt voor jezelf en je man wel.

Edit: had deze laatste pagina nog niet gelezen en zie nu dat je het moeilijk vindt. En zelfstandig (willen) zijn lijkt me heel erg goed maar jullie zijn wel getrouwd en het moet niet zo zijn dat hij 'alles' kan en jij niks.
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 01 Feb 2017 11:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 01 Feb 2017 11:36

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Siem schreef:Het is precies wat Caro zegt zie hier de verschillende regelingen:

https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... regels.jsp


Oh dank! Ik kan dus wel onder zijn inkomen uit. Dan verleng ik mijn afbetalingsperiode wel maar de schuld is niet torenhoog. Dus ik heb die 15 jaar niet eens nodig.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2017 11:38

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

mzcharlotte schreef:
Bliss schreef:Maar Frankie, waarom betalen jullie de vaste lasten dan niet naar rato? Lijkt me wel zo eerlijk!

Mzcharlotte, waarom hebben jullie allebei een eigen woning??


Onze beide flats (zelfde wijk) stonden na terugkomst uit Londen onder water. We hebben niet voldoende middelen om beide te verkopen, dus heb ik als een malle gespaard om mijn woning te verkopen. Nu zijn we toch een stapje verder en zijn nu bezig voor zijn woning.


Ah, op die manier! Hopelijk gaat het lukken met de verkoop!
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2017 11:39

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Frankie, maar je man weet toch ook wel dat het bij jou geen vetpot is? Stelt hij zelf dan niet voor om de lasten meer naar rato te verdelen? Ik zou echt eens een goed gesprek met hem aangaan hoor!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem304

Bericht 01 Feb 2017 11:40

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Frankie schreef:
Ja schat, eigenlijk heb ik geld van je nodig? Meeh, ik vind dat heel erg moeilijk om te vragen.

Maar dat is niet wat je vraagt. Je moet denken aan jullie samen, niet aan zijn geld, jouw geld. In voor en tegenspoed toch?

'Kunnen we misschien nog eens naar onze rekeningen kijken, want we doen het nu 50/50 en op deze manier hou ik niks over én kan ik niet eens m`n schuld aflossen'.

Mijn vriend verdiend ook veel meer en hij trok de eerste keer wel even vreemd z`n wenkbrauw op toen ik het zei, maar toen hij hoorde wat ik over had en hoe ik bij wijze van spreke krom had gelegen voor ons zag hij ook wel in dat het totaal niet eerlijk was. Helemaal omdat ik ook nog eens 'zijn' hypotheek betaal voor de helft.
Nu hebben we lekker alles naar rato en wat er overblijft op de rekening splitten we 50/50 dus ik heb er nog wat voordeel aan ook. :smile:
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 01 Feb 2017 11:43

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bedankt Cotton. Je laat me een hele andere invalshoek zien. Zo had ik het nog niet bekeken.

Jullie hebben mij aangespoord om erover in gesprek te gaan. Volgens mij heeft hij helemaal niet in de gaten dat ik hier zo mee zit en lach ik het elke maand een beetje weg. Als tieners hebben we ook wel eens een gesprek gehad dat 'als we later groot zijn we dan gewoon alles op één hoop zouden gooien'. Ons vaste lasten zijn ook beide even hoog. Telefoons zijn ongeveer even duur, zorgverzekeringen zijn precies hetzelfde, we gaan even vaak lunchen, uit eten met collega's/vrienden en dergelijke. Qua hobby's zijn er ook geen speciale/dure uitgaves. En verder doen we echt heel erg veel samen, dus geven we het samen uit.

Wordt vervolgd. Ik heb goede moed.
Laatst gewijzigd door Frankie op 01 Feb 2017 11:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 01 Feb 2017 11:43

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Cotton schreef:
Frankie schreef:
Ja schat, eigenlijk heb ik geld van je nodig? Meeh, ik vind dat heel erg moeilijk om te vragen.

Maar dat is niet wat je vraagt. Je moet denken aan jullie samen, niet aan zijn geld, jouw geld. In voor en tegenspoed toch?

'Kunnen we misschien nog eens naar onze rekeningen kijken, want we doen het nu 50/50 en op deze manier hou ik niks over én kan ik niet eens m`n schuld aflossen'.

Mijn vriend verdiend ook veel meer en hij trok de eerste keer wel even vreemd z`n wenkbrauw op toen ik het zei, maar toen hij hoorde wat ik over had en hoe ik bij wijze van spreke krom had gelegen voor ons zag hij ook wel in dat het totaal niet eerlijk was. Helemaal omdat ik ook nog eens 'zijn' hypotheek betaal voor de helft.
Nu hebben we lekker alles naar rato en wat er overblijft op de rekening splitten we 50/50 dus ik heb er nog wat voordeel aan ook. :smile:


Eens. En voor je geruststelling, ik ben vrij trouw VVD-stemmer en zou ook nooit SP stemmen! :smile:
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 01 Feb 2017 11:46

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Hahaha! Bedankt Whatever :cheers:

Dat geeft deze :wink: burger moed!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Feb 2017 12:06

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ik denk echt dat jij het veel groter maakt dan het moet zijn hoor! Als hij het niet weet allemaal en denkt dat je wel rondkomt maar gewoon nét wat minder dan hij, terwijl jij stiekem geld-stress hebt vindt hij dat vast niet leuk dat je dat niet met hem hebt gedeeld! Je hebt zo'n lieverd, dan moet je dit ook kunnen bespreken hoor :-).
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 01 Feb 2017 12:18

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bij ons gaat alles op een hoop, meteen vanaf dat we samen gingen wonen al. Nooit problemen mee gehad. We kopen allebei wat we willen zonder toestemming te vragen aan elkaar. Grote dingen (auto, tv enz.) overleggen we wel maar dat zouden we ook doen als we aparte rekeningen hadden lijkt me.
2010 2012
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 01 Feb 2017 12:37

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Katie schreef:Wanneer vinden jullie iets groot om te overleggen?

Ik overleg vaak met vriend maar niet om geld maar omdat ik dan twijfel of het echt leuk is haha... ik ga iig geen toestemming vragen als ik in de stad loop ofzo, is gewoon geld van beide.

nog even hier op terugkomen.

ik overleg niet elk klein dingetje van een paar euro. zeker iets als koffie/broodje/ijsje/enz niet. als ik in de winkel sta ga ik ook niet bellen/appen om direct te overleggen. dan is het kopen en laat ik het thuis zien of niet kopen en thuis overleggen. ligt er een beetje aan wat het is.

dat ik de stad in ga overleg ik dan weer wel maar dat is meer omdat ik dan met hem terug kan rijden en als ik op de fiets ga moet de fietsendrager in de auto worden gegooid.
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 01 Feb 2017 12:50

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben beide een eigen spaar- en lopende rekening en hebben één gezamenlijke lopende rekening naar rato.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Feb 2017 12:50

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Caro schreef:
Caulfield schreef:
sarah1985 schreef:hier alles op 1 hoop. Alles komt binnen op mijn rekening

mijn man heeft niet eens een pinpas en weet niet de inlogcode van de rekening die we voor alles gebruiken


He, hoe werkt dat dan in de praktijk? Hoe doet ie dat als ie even ergens gaat lunchen, een koffie haalt, kleren koopt, een biertje gaat drinken, uit eten gaat met iemand? Er zijn toch in een gegeven week tallozen momenten waarop je even iets moet betalen? Ik begrijp het niet geloof ik. Netzomin begrijp ik het overleggen over alle bedragen, ook de paar eurootjes. Als ik elke keer dat mijn vriend of ik een paar euro ergens aan uitgeven, moet gaan overleggen, houd ik geen tijd meer over. Het interesseert me ook nog eens geen fluit of hij nou wel of niet een cappuccino heeft gehaald, of bitterballen heeft besteld bij z'n vrijdagmiddagborrel.


Dit dus exact. Dank je. Ik zou niet alleen doodmoe worden van alle keren dat mijn vriend mij moet opbellen/ appen om te vragen of iets wel of niet kan, maar als ik zelf ergens ben wil ik toch ook niet eerst overleggen?

Ik stel me zo voor: Ik sta voor de Starbucks: heb al een gesprek met mezelf of ik wel of geen koffie/ whatever ga halen en dan moet ik mijn vriend bellen. Die neemt niet op, dus ik app 'mag ik een koffie halen?' Daar komt geen antwoord op. En dan? Mag ik het dan halen? Niet halen? Moet ik mijn trein missen omdat ik op antwoord wacht? Allememachies: ik vind het erover nadenken al ingewikkeld, laat staan de uitvoer.


.
Laatst gewijzigd door sarah1985 op 01 Feb 2017 13:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers