Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

<<

Anoniem75

Bericht 23 Okt 2013 11:00

Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ik zag gisteren op Omroep Brabant dat ze donkere mensen aanspraken in de stad over het hele gedoe rondom Zwarte Piet. De meeste mensen reageerde erg positief dat het gewoon zo moest blijven etc en er was 1 donkere mevrouw die er opzich ook geen kwaad in zag maar het wel altijd vervelend vond als kinderen Zwarte Piet naar haar riepen. En dan ook vooral hoe de ouders dan reageerde. Schaapachtig lachen noemde ze het en dat toonde geen respect vond ze.

Is het ooit voorgekomen dat jouw kindje een donker persoon aansprak als Zwarte Piet? En wat zei je toen tegen je kind en tegen die persoon? Of wat zou je zeggen als het zou gebeuren?
Laatst gewijzigd door Anoniem75 op 23 Okt 2013 11:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem2

Bericht 23 Okt 2013 11:12

Re: Jouw kindjes en Zwarte Piet

Nee nog nooit gebeurd. Ik denk dat als het gebeurd wel eerst met de mond vol tanden zou staan maar Y. heeft nu de leeftijd dat sommige dingen wel makkelijker uit leg baar zijn, dus ik zou wel zeggen tegen haar ze die persoon kwetst en dat de persoon in kwestie een andere huidskleur heeft omdat hij/zij vroeger zijnde ergens anders vandaan kwam uit een ander land waar veel van deze mensen wonen.
<<

Anoniem75

Bericht 23 Okt 2013 13:24

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Hier ook (nog) niet. Ik denk dat ik er van zou maken dat Zwarte Pieten andere kleding aan hebben en cadeautjes/pepernoten uitdelen. En dat die mevrouw of meneer gewoon een donkere huid heeft net als de Zwarte Pieten maar gewoon een gewoon mens is net als mama en papa en dat die hier woont. En natuurlijk zeg ik dan even sorry tegen die persoon. Zoiets.
<<

Anoniem 42

Bericht 23 Okt 2013 13:28

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Mijn dochter heeft wel eens een zwarte piet opmerking gemaakt toen we langs een gekleurd persoon liepen. Ik wist echt niet hoe ik moest reageren, dus waarschijnlijk was ik een van de schaapachtig lachenden.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 23 Okt 2013 13:29

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Dat weglachen is idd echt gloeiend irritant. Biedt gewoon je excuses aan als ouder, dat is voor mij, voldoende. Overigens kri kg ik het elk jaar wel een keer te horen van kinderen. Tot een bepaalde leeftijd vind ik het schattig en soms speel ik mee (dan maak ik het ssst gebaar en geef een knipoog, kindjes blij en ik blij).
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 23 Okt 2013 16:53

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Mijn dochter gelukkig nog nooit gedaan.

Wel had ze toen ze kleiner was ze donkere mensen maar reuze raar vond. Ik woon zelf in een dorp, waar eigenlijk alleen boerse types wonen.. En dan ging ze een dagje naar oma in de grote stad, en o, wat moest ik dan soms lachen om haar gezicht. Ik weet nog dat ze toen ze ongeveer een jaar was in de bus in de buggy stond en dat er 2 donkere mensen stonden te praten in de bus. Ze heeft die de HELE rit met grote ogen aan zitten kijken... O, dorpsboerinnetje...

Nu is ze eraan gewend, komt elke week in de grote stad, dus verwacht eigenlijk niet zo'n opmerking... Wel heeft ze een keer tegen een mevrouw in een scootmobiel een opmerking gemaakt. Daar ben ik toen ook gewoon serieus op ingegaan en die mevrouw ging er ook heel leuk op in.
Ik snap de link die kinderen maken tussen bv zwarte piet en donkere mensen (of tussen bv de scootmobiel en haar kinderwagen)... Het is aan ons aan ouders om daar uitleg over te geven. Ik zou dan ook zeker erop ingaan als mijn dochter dit zou roepen en ook de desbetreffende persoon erin te betrekken en eventueel mijn excuses aan te bieden...

Steep, gewoon interesse- hoe zie jij de hele discussie die er op het moment is over zwarte piet?
Afbeelding

Afbeelding
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 23 Okt 2013 17:05

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ow totaal uit z'n verband getrokken. Ik vind het goed dat er discussie is, maar dit gaat wel erg ver. Het is voor mij nu een wij/zij verhaal en in mijn ogen is dat echt totaal niet de bedoeling van Sinterklaas. Ik heb het er ook met mijn vader over gehad (echt een donkere antiliaan) en die kan er alleen maar om lachen. Hij begrijpt beide kanten maar vind het net zoals mij jammer dat er nu 2 kampen zijn en wij ineens bij de buitenlanders horen die tegen zwarte piet zijn. Verder schrik ik enorm van hoe mebsen zich op fb uitlaten over deze kwestie en daar voel ik me wel door gediscrimineerd. De statussen die mensen delen vind ik soms onwijs kwetsend en totaal niet overna gedacht. Het is waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar het voelt echt rot als mensen het over 'die zwarten' hebben die Sinterklaas verpesten. Het zijn niet alle gekleurde mensen die er zo over denken..
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Okt 2013 17:15

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ik kan me voorstellen dat dat erg kwetsend is, maar ik kan me andersom ook voorstellen dat het kwetsend is om te horen dat je per definitie racistisch bent als je wel voor het behoud van Zwarte Piet in z'n huidige vorm bent. Het is goed dat er nu kritisch naar wordt gekeken, maar het moet mensen nog wel vrij staan om er geen kwaad in te zien zonder voor racistisch of dom te worden uitgemaakt (niet dat jij dat doet, Steep, maar ik zie het wel veel voorbij komen). Het is net zo goed niet leuk als je dat in je schoenen geschoven krijgt.

Ik denk trouwens dat als ouders schaapachtig lachen, dat vooral is omdat ze niet goed weten hoe ze erop moeten reageren en er niet teveel aandacht op willen vestigen, niet omdat ze het een reuzegrap vinden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem73

Bericht 23 Okt 2013 17:18

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Nee nog nooit gebeurd. Maar mijn dochter ziet zwarte piet ook als de persoon die bij sinterklaas hoort met bijbehorend pak en grote oorbellen. En ja donkere mensen hebben zo'n pak niet aan dus associeert zij ze niet met zwarte piet.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 23 Okt 2013 17:21

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ja Steep, dat idee krijg ik ook steeds meer. Het wordt totaal uit zijn verband getrokken en het wordt er vaak alleen maar racistischer op... Zij en wij idee inderdaad, terwijl dat het helemaal niet is in mijn ogen.. Maar goed, dat zeg ik, vanuit mijn opvoeding en ervaring... Ik heb altijd geleerd dat de pieten door de roet zwart zijn en ben het hele feest ook gewoon zo gewend. Snap de ophef dan ook niet heel goed. Haha, en ik hou van zelfreflectie, dus ik vraag me dan soms af, of ik dan niet gewoon heel klein denk...Vandaar mijn vraag :)
Er zijn denk ik ook genoeg donkere mensen die voor sinterklaas en zwarte piet zijn en het op dezelfde kunnen relativeren denk ik. Maar ik kan me voorstellen dat als je elk jaar voor zwarte piet wordt uitgemaakt dat het wel echt frustrerend is en vooral als ouders daar niet op reageren.. :thumbdown: Dat het mensen op den duur ook gewoon echt gaat storen...

Denk meer dat dat het probleem dan is... Het asociale.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 23 Okt 2013 17:24

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Mijn zoontje zei vorig jaar tijdens sinterklaas wel een keer tegen mij: kijk zwarte piet! Toen er een donkere man liep, toen heb ik hem uitgelegd dat het gewoon een meneer is met een donkere huidskleur, maar die man had het gelukkig toen niet gehoord.
(Hij zei laatst ook tegen me toen we bij de jumbo waren: aargh, een spook. Toen liep er een vrouw in een soort van boerka, maar dat het gezicht wel te zien is)
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem16

Bericht 23 Okt 2013 17:28

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

R heeft een keer, in de Sinterklaastijd een donkere meneer gevraagd of hij ook een piet was. Die man moest lachen en maakte er een verhaal omheen. Ik heb wel mijn excuses aangeboden maar die man vond het nergens voor nodig omdat het bij kinderen hoort zulke vragen.

R is wel bang voor mensen met een burka maar dat kan ik wel begrijpen.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 23 Okt 2013 17:36

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ow dat zeker Susan. Beide partijen zijn niet fair naar elkaar toe en van beide kanten zie ik op fb domme dingen voorbij komen. Ik kan me ook zeker indenken dat het niet leuk is om als racist neergezet te worden terwijl je alleen maar wil dat Piet, piet blijft..
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem16

Bericht 23 Okt 2013 17:39

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Overigens vind ik het nu ook echt te ver gaan. Al die dingen op fb denk ik ook van tsja. Over bruine vs witte boterhammen, witte kerst etc etc etc.

Maar 94% wil het exact houden zoals het is dus misschien moet dat wel gewoon de eindconclusie worden.
<<

Anoniem 77

Bericht 23 Okt 2013 20:08

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Mijn vriend is donker en heeft dit nog nooit gehad.
Ik word ook een beetje gek van dat gedoe rondom zwarte piet...
<<

Anoniem16

Bericht 23 Okt 2013 20:13

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

En een vd dingen waar ik me inmiddels ook dood aan irriteer zijn al die nieuwsberichten midden op de dag. Ze verbloemen het wel enigszins maar kinderen krijgen er toch wel wat van mee natuurlijk.
Er zijn zelfs doodsbedreigingen geweest hoorde ik net op het nieuws bij Q music wanneer het feest doorgaat zoals het is, wat een mensen heb je toch, ik kan er met mijn pet niet bij.

94% zegt laten zoals het is, lijkt me wel een eindpunt voor deze discussie.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Okt 2013 22:43

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Nee, heeft N. nog nooit gedaan. Wij wonen in de grote stad, ze ziet dus genoeg 'kleur' en weet niet beter. Ook is de vriend van mijn zusje Antilliaans. Nog nooit een opmerking over gemaakt. Die vriend is juiste degene die er leuke grapjes over maakt. Oh, N. heeft het toch weleens gedaan. Zegt N. ineens: "Ik wil net als *naam vriend* ook een chocolade kleur. Jammm!" :laughcry: Maar zomaar tegen mensen op straat, nee, nooit.
<<

Anoniem255

Bericht 24 Okt 2013 19:19

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ja, mijn dochter tegen een collega.
En ik kon haar geen ongelijk geven op dat moment.
Hij heeft een enorme bos met krullen en hij had een afgeknipte spijkerbroek aan met sportschoenen, een roze longsleeve en blauw t-shirt daar overheen en als klap op de vuurpijl een gouden ringetje in zijn oor.
Ik heb uitgelegd dat die meneer bij mama werkt en geen zwarte piet is. Dat er inderdaad mensen zijn die heel veel op zwarte piet lijken maar dat zwarte piet er alleen is, als sinterklaas er ook is en dat zwarte piet pepernoten en cadeautjes uitdeelt. Ze heeft het er daarna ook nooit meer over gehad terwijl ze mijn collega (en andere getinte mensen) regelmatig ziet en tegenkomt, ook op de speelzaal en in de winkel etc. Dus volgens mij was mijn uitleg vrij duidelijk.
<<

Anoniem123

Bericht 24 Okt 2013 20:12

Re: Jouw kindje(s) en Zwarte Piet

Ik had dat vroeger met een man uit ons dorp. Hij had een hele lange witte baard en ik noemde hem standaard sinterklaas. Zwarte piet heb ik nooit gezegd tegen een donker iemand.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron