Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 31 Jan 2017 13:04

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

We gaan niet alles op een hoop doen, gewoon vaste lasten op een aparte rekening en verder allebei ons eigen geld. Ik sta er hetzelfde in als Marsy. Mijn vriend verdient ook meer, dus hij betaalt wel meer.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem244

Bericht 31 Jan 2017 13:25

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Carrie schreef:
Radler schreef:
Carrie schreef:Fantine, volgens mij gaat er iets met het quoten! Ik zie iig geen reactie van jou.


Jawel staat er tussen
Boven jouw laatste zin
Ze heeft het op de verkeerde plaats getypt ;-)

Welke zin dan? Ik zie niks nieuws!


Ow ik dacht dat gierig
Maar zie dat dat je eigen zin is
Verkeerd gelezen
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 31 Jan 2017 13:38

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben beide een eigen rekening en een eigen spaarrekening. Daarnaast ook een gezamenlijke rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Van de gezamenlijke rekening gaan de vaste lasten: huur, gwl, boodschappen, auto en benzine, een vast spaarbedrag per maand, en ook cadeaus voor vrienden en familie etc. Soms betalen we er ook uitjes en etentjes van. En sinds deze maand trouwens ook de zorgverzekering, eerder betaalden we dat zelf maar we zijn nu via mijn man zijn werk collectief verzekerd dus ik sta nu bij hem op de polis, dus dan is dit makkelijker. Wij storten allebei een bepaald bedrag op de gezamenlijke rekening. Mijn man legt wat meer in, aangezien hij meer verdient. Wat overblijft is voor onszelf, en daar doen we mee wat we zelf willen: kleding, uitjes, sparen, telefoonabo etc. Wij doen dit al jaren zo en het werkt prima, dus ik zie niet in waarom we het zouden veranderen. Ik vind het ook leuk dat we zo de ander eens kunnen trakteren op een etentje of uitje, dat je zelf een cadeau koopt. Wij vinden het allebei prettig om nog 'eigen' geld te hebben (we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, dus puntje bij paaltje is het gewoon van samen natuurlijk). Zo betaal ik uitjes met vriendinnen dus zelf, net als kleding. Ik hoef met niemand rekening te houden, ik kan zelf bepalen wat ik ermee wil. Nou doen we allebei nooit hele rare grote uitgaven ofzo, maar ik vind het gewoon een fijn gevoel dat ik dat gewoon kan doen zonder nadenken mocht ik dat willen.
<<

Anoniem210

Bericht 31 Jan 2017 14:07

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Carrie schreef:We doen alles bij elkaar, betalen daar de rekeningen van, sparen enz., en wat over blijft delen we door 2, ieder op onze eigen rekening. Vind ik wel zo eerlijk, hij verdient iets meer dan ik nu ik 32 uur ben gaan werken. Zou lullig zijn als hij 400 heeft en ik 250 per maand (voorbeeld). Nu hebben we beiden precies evenveel. En kunnen we zelf bepalen waar we het aan uitgeven zonder te overleggen en ook kunnen we cadeautjes als verrassing houden.


Zo doen wij het ook. We hebben er samen voor gekozen om een gezin te zijn en dat hield ook in dat ik minder zou gaan werken dus minder ging verdienen. Wij vonden het beide oneerlijk als hij dan veel meer geld over zou houden dan ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Jan 2017 14:13

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bij ons is alles wel op één hoop, al hebben we twee rekeningen. Mijn man verdient veel meer dan ik, maar hij ziet het als iets van ons samen. Als hij met mij overlegt over een aankoop die hij wil doen en ik zeg 'het is toch jouw geld?' dan verbetert hij me ook altijd met 'ons geld'.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 31 Jan 2017 14:16

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij storten alles op 1 hoop. Nu werk ik niet, dus van zijn salaris betalen we de vaste lasten/boodschappen. Wat er overblijft gaat een deel van naar onze gezamelijke spaarrekeningen. Wat er dan overblijft is ons "zakgeld". Van dat zakgeld kopen we onze eigen dingen en zetten we zelf geld op onze eigen spaarrekening.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem221

Bericht 31 Jan 2017 14:24

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Leuk om al die verschillende constructies te lezen.

Alles wat er binnenkomt is ons geld. We hebben geen zakgeld en elke uitgave groot of klein wordt overlegd. De ene maand geef ik iets meer uit en de andere maand is mijn vriend aan de beurt. Zo proberen we het eerlijk te houden.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 31 Jan 2017 14:29

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Maar als elke uitgave overlegd wordt, waar is dan je eigen stem in de relatei? Ik zou er knettergek van worden dat ik voor ieder broodje/ ieder tijdschrift of ieder t-shirt ik eerst moet overleggen. Niet alleen omdat het me enorm onpraktisch lijkt, maar ook omdat IK nog een eigen stem wil hebben en niet dat alles WIJ moet zijn. Ik ben nog steeds ik in een relatie, en daar hoort voor mij ook bij dat ik dus zelf beslis wat ik met mijn geld doe.
<<

Anoniem281

Bericht 31 Jan 2017 14:33

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij overleggen alleen zaken boven de 100 euro denk ik. Of nouja, overleg.. Ik geef aan 'Joh ik wil dat eigenlijk kopen, maar 't kost 120 euro..' Meestal is 't geen punt, maar 't komt wel 's voor dat hij dan vraagt of 't kan wachten, omdat ik bijv. even niet aan die 3 aankomende verjaardagen heb gedacht. Maar als je al nagaat dat mijn kappersrekening soms al 100 euro is.. Ik overleg lang niet alles, moet er ook niet aan denken! Dan gaat 't haast als toestemming vragen voelen en op 't moment dat dat gebeurt, zit er iets fout.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Jan 2017 14:33

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ik lees ook bij helemaal niemand dat iedere uitgave overlegd moet worden.
Zelf had ik het in ieder geval over grotere uitgaven. En volgens mij geldt dat voor iedereen bij wie wordt overlegd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem281

Bericht 31 Jan 2017 14:36

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Fedora zegt dat alle uitgaven groot en klein worden overlegd. Wat zij met klein bedoelt, is dan weer niet duidelijk..
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Jan 2017 14:37

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

O ja oké, dat lijkt me wel wat te veel van het goede.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

anoniem213

Bericht 31 Jan 2017 14:45

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Fedora schreef:Leuk om al die verschillende constructies te lezen.

Alles wat er binnenkomt is ons geld. We hebben geen zakgeld en elke uitgave groot of klein wordt overlegd. De ene maand geef ik iets meer uit en de andere maand is mijn vriend aan de beurt. Zo proberen we het eerlijk te houden.

Hier staat dat.

Daar zou ik ook geen zin in hebben.
<<

anoniem213

Bericht 31 Jan 2017 14:46

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Oh spuit 11. Sorry.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 31 Jan 2017 14:54

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ik denk dat klein en groot subjectief is en dat het afhangt van je financiële situatie. Als je het maandelijks bijna niet redt, dan is het wel fijn als de ander niet iedere dag op zijn werk luxe broodjes in de kantine haalt. Hoe klein die 2 a 3 euro per keer ook is.

Wij wonen niet samen en hebben ook geen gezamenlijke rekening, obviously... ;)
<<

Anoniem282

Bericht 31 Jan 2017 15:19

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ik vind het niet egoïstisch als er een leeftijdsverschil is, waardoor de ene persoon al veel langer werkt dan de ander en het opleidingsniveau gelijkwaardig is. Over 10 jaar verdient de starter dan hetzelfde. Ik zou echt niet willen dat zijn opgebouwde spaarrekening dan opeens ook mijn geld is. Deze situatie komt wel voor in mijn omgeving en dan is het geld apart en allebei naar rato van inkomsten een bedrag inleggen voor de gezamenlijke/vaste lasten. Ook zou ik het niet egoïstisch vinden als de ene persoon, zonder dat er sprake is van een gezin, parttime werkt en de andere fulltime. Met parttime zonder gezin, krijg je er ook een extra dag vrij voor terug (die je feitelijk inkoopt, waardoor je salaris minder is dan bij fulltime werken). Grote verschillen in opleiding zou ik alleen meenemen in de berekening van de vaste lasten, maar niet doortrekken naar de overige uitgaven, die je voor jezelf doet. :)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 31 Jan 2017 15:29

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Als 1 van de partners parttime werkt en de ander fulltime en er zijn geen kinderen dan vind ik persoonlijk ook maar net wat je daar over afspreekt of het fair is dat de fulltimer meer geld over houdt dan de parttimer.

Als degene die parttime werkt die vrije dag voor zichzelf heeft dan vind ik het wel fair, maar als diegene het volledige huishouden in die dag doet zodat de fulltimer thuis komt in een schoon huis, schone kleding in de kast vindt, de voorraadkast gevuld is en er een maaltijd op tafel staat, dan vind ik het helemaal niet zo gek om de inkomsten ook eerlijk te verdelen. Dit is maar een voorbeeld, er zijn vast wel meer situaties waarbij dat op gaat.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 31 Jan 2017 15:32

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

ik overleg wel vaak de kleinere uitgaven. niet elk shirtje maar wel dat ik op pad ga voor kleding.

dat overleggen komt meer doordat ik veel minder inkomsten binnen breng en daardoor meer het gevoel heb mij te moeten verantwoorden voor mijn uitgaven. terwijl man dat helemaal niet belangrijk vind, hij weet dat ik niet met geld smijt.
Laatst gewijzigd door Elska op 31 Jan 2017 15:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 31 Jan 2017 15:37

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Elska schreef:ik overleg wel vaak de kleinere uitgaven. niet elk shirtje maar wel dat ik op pad ga voor kleding.

dat overleggen komt meer doordat ik veel minder inkomsten binnen breng en daardoor meer het gevoel heb mij te moeten verantwoorden voor mijn uitgaven. terwijl man dat helemaal niet belangrijk vind, hij weet dat ik niet met geld smijt.

En daarom willen wij het beide niet op 1 hoop. Ik zou dat namelijk ook heel erg hebben en dat vind ik geen fijn gevoel.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 31 Jan 2017 15:37

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

ander vraagje wat nu in mij op komt.
voor degene die aparte rekeningen hebben, hebben jullie daar nog iets speciaals voor geregeld?

stel er gebeurt iets met mijn man waardoor hij zijn betalingen niet meer kan doen. ik kan niet bij zijn rekening waar het inkomen op binnen komt en waarvan alle vaste lasten worden betaald. er gaat natuurlijk al veel via automatisch incasso maar lang niet alles.
Afbeelding
<<

Anoniem252

Bericht 31 Jan 2017 15:40

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bij ons komen de salarissen op onze gezamenlijke rekening binnen. Alle vaste lasten gaan daar vanaf. Onze telefoon en dingen als sporten betalen we zelf. In het bedrag dat we maandelijks naar onze eigen rekeningen overmaken zit dat ook verwerkt. We geven onszelf kleedgeld (75 euro per maand). En zakgeld (150). Wat we daarvan uitgeven overleggen we niet. Dingen als een extra reisje ofzo met vrienden doen we fewoon eerlijk extra. Bijv als mijn reisje 300 euro is betaal ik dat van de gezamenlijke rekening en krijgt mijn man dat bedrag ook extra.
Op deze manier doen we het nu sinds we getrouwd zijn en een koophuis hebben. Werkt perfect voor ons.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 31 Jan 2017 15:41

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Elska schreef:ander vraagje wat nu in mij op komt.
voor degene die aparte rekeningen hebben, hebben jullie daar nog iets speciaals voor geregeld?

stel er gebeurt iets met mijn man waardoor hij zijn betalingen niet meer kan doen. ik kan niet bij zijn rekening waar het inkomen op binnen komt en waarvan alle vaste lasten worden betaald. er gaat natuurlijk al veel via automatisch incasso maar lang niet alles.

Uhm, ik had dat eigenlijk niet. Word je rekening bevroren als je overlijdt? Want ik wist/weet gewoon zijn pincodes en alles. Dus zou dat eventueel gewoon door kunnen laten loipen voor de time being. Is eigenlijk nooit in mij opgekomen om dit te regelen.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 31 Jan 2017 15:43

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Cotton schreef:
Elska schreef:ik overleg wel vaak de kleinere uitgaven. niet elk shirtje maar wel dat ik op pad ga voor kleding.

dat overleggen komt meer doordat ik veel minder inkomsten binnen breng en daardoor meer het gevoel heb mij te moeten verantwoorden voor mijn uitgaven. terwijl man dat helemaal niet belangrijk vind, hij weet dat ik niet met geld smijt.

En daarom willen wij het beide niet op 1 hoop. Ik zou dat namelijk ook heel erg hebben en dat vind ik geen fijn gevoel.

het erge is ik heb nog gewoon mijn eigen rekening.
Afbeelding
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 Jan 2017 15:48

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben onze eigen rekeningen, maar ook een rekening samen.
Elke maand storten we geld op de vaste lasten rekening en voor de boodschappen.
Sparen doen we ook gezamenlijk.
Wel alles naar rato. Mijn man betaald meer omdat hij ook flink meer verdiend.

Hij wil dat ik voor mezelf ook elke maand iets spaar op mijn eigen spaarrekening en dat ik genoeg geld heb om een maand normaal van te kunnen leven (en ook uiteraard mijn telefoonabonnement en zorgverzekering kan betalen). Aan de hand daarvan hebben we berekend wie wat ongeveer betaald.
Hij houdt uiteindelijk wel meer over, maar daar verwend hij mij vaak wel mee. Ook gaat hij nu we een nieuw huis hebben extra sparen zodat we onze wensen in ons nieuwe huis kunnen vervullen.

Wij hebben beide geen bijzondere uitspattingen per maand. Geen dure hobby's of iets dergelijks.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 31 Jan 2017 15:49

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Winegum schreef:
Elska schreef:ander vraagje wat nu in mij op komt.
voor degene die aparte rekeningen hebben, hebben jullie daar nog iets speciaals voor geregeld?

stel er gebeurt iets met mijn man waardoor hij zijn betalingen niet meer kan doen. ik kan niet bij zijn rekening waar het inkomen op binnen komt en waarvan alle vaste lasten worden betaald. er gaat natuurlijk al veel via automatisch incasso maar lang niet alles.

Uhm, ik had dat eigenlijk niet. Word je rekening bevroren als je overlijdt? Want ik wist/weet gewoon zijn pincodes en alles. Dus zou dat eventueel gewoon door kunnen laten loipen voor de time being. Is eigenlijk nooit in mij opgekomen om dit te regelen.

ik dacht meer bij bijvoorbeeld ziekte. bij overlijden is het volgens mij wel goed geregeld. ik weet ook niet precies hoe dat in elkaar steekt daarom vraag ik het mij ook af.
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers