Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 31 Jan 2017 09:47

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Carrie schreef:We doen alles bij elkaar, betalen daar de rekeningen van, sparen enz., en wat over blijft delen we door 2, ieder op onze eigen rekening. Vind ik wel zo eerlijk, hij verdient iets meer dan ik nu ik 32 uur ben gaan werken. Zou lullig zijn als hij 400 heeft en ik 250 per maand (voorbeeld). Nu hebben we beiden precies evenveel. En kunnen we zelf bepalen waar we het aan uitgeven zonder te overleggen en ook kunnen we cadeautjes als verrassing houden.


Ik vind dat niet lullig juist. Mijn vriend verdient veel meer dan ik, hij heeft dan ook een universitaire achtergrond en ik hbo. Hij heeft ook een veel verantwoordelijkere baan. Waarom zou ik dan precies evenveel over moeten houden terwijl ik sowieso ook een dag minder werk. Wij hebben alles naar rato verdeeld. Naar rato hou ik gelijkwaardig over maar het bedrag is natuurlijk netto minder.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 31 Jan 2017 09:55

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben een gezamenlijke rekening en onze eigen rekeningen.
We hebben uitgerekend wat de vaste lasten zijn en boodschappen en leuke dingen, en dat naar rato verdeeld. Ik betaal verder mijn benzine, dochter, verzekeringen etc. Als hij mijn auto wat vaker heeft gebruikt tankt hij weer een x.
We doen dit officieel pas een maand, na de verbouwing. Hij vind 't wel belangrijk dat ik ook gewoon rond kon komen, omdat ik minder verdien (parttime) en kosten van dochter nog heb.
Straks komt zoontje er bij, dus we zullen eerdaags nog een keer naar de verdeling moeten kijken
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem236

Bericht 31 Jan 2017 10:03

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Fantine schreef:
Carrie schreef:We doen alles bij elkaar, betalen daar de rekeningen van, sparen enz., en wat over blijft delen we door 2, ieder op onze eigen rekening. Vind ik wel zo eerlijk, hij verdient iets meer dan ik nu ik 32 uur ben gaan werken. Zou lullig zijn als hij 400 heeft en ik 250 per maand (voorbeeld). Nu hebben we beiden precies evenveel. En kunnen we zelf bepalen waar we het aan uitgeven zonder te overleggen en ook kunnen we cadeautjes als verrassing houden.


Ik vind dat niet lullig juist. Mijn vriend verdient veel meer dan ik, hij heeft dan ook een universitaire achtergrond en ik hbo. Hij heeft ook een veel verantwoordelijkere baan. Waarom zou ik dan precies evenveel over moeten houden terwijl ik sowieso ook een dag minder werk. Wij hebben alles naar rato verdeeld. Naar rato hou ik gelijkwaardig over maar het bedrag is natuurlijk netto minder.


Ik snap carrie daarin wel, gezien ik aanneem dat zij samen besloten hebben dat zij een dag minder is gaan werken sinds de komst van hun dochter. De meeste ouders besluiten meestal dat een van de twee minder gaat werken na de komst van een kind samen, zou ik ook niet eerlijk vinden als diegene die dat doet dan financieel benadeeld wordt.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 31 Jan 2017 10:08

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben een gezamenlijke rekening en daar storten we de gezamenlijke lasten op. Dat gaat bij ons 50/50 omdat we allebei ongeveer hetzelfde verdienen.

We hadden het merendeel van onze uitgaven gescheiden, maar dat wordt steeds meer samengevoegd allemaal met een gezamenlijke auto, dadelijk een nieuw huis enzo dus ik denk dat we er dan weer opnieuw naar gaan kijken maar beiden vinden het wel belangrijk gewoon ons eigen geld te hebben. HIj heeft ook gewoon alimentatie te betalen en ik vind dan weer dat ik daar niks mee te maken heb.

In de praktijk zijn we allebei niet moeilijk en als de een wat meer moet bijspringen dan de ander dan gebeurt dat zonder dat dat een probleem is.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 31 Jan 2017 10:09

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Maple schreef:Wij hebben beide eigen rekeningen en duidelijke afspraken wie wat betaalt. Maar het is niet zo dat zijn geld ook echt zijn geld is en mijn geld alleen van mij. In beginsel wel, maar we betalen ook veel voor elkaar, sparen voor vakanties doen we gezamenlijk enz enz. Nu is het zo dat m'n vriend meer ruimte heeft om te sparen dan ik, dus spaart hij uiteraard verhoudingsgewijs ook meer.
Zo hebben wij het ook.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 31 Jan 2017 10:12

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Lotus schreef:
Fantine schreef:
Carrie schreef:We doen alles bij elkaar, betalen daar de rekeningen van, sparen enz., en wat over blijft delen we door 2, ieder op onze eigen rekening. Vind ik wel zo eerlijk, hij verdient iets meer dan ik nu ik 32 uur ben gaan werken. Zou lullig zijn als hij 400 heeft en ik 250 per maand (voorbeeld). Nu hebben we beiden precies evenveel. En kunnen we zelf bepalen waar we het aan uitgeven zonder te overleggen en ook kunnen we cadeautjes als verrassing houden.


Ik vind dat niet lullig juist. Mijn vriend verdient veel meer dan ik, hij heeft dan ook een universitaire achtergrond en ik hbo. Hij heeft ook een veel verantwoordelijkere baan. Waarom zou ik dan precies evenveel over moeten houden terwijl ik sowieso ook een dag minder werk. Wij hebben alles naar rato verdeeld. Naar rato hou ik gelijkwaardig over maar het bedrag is natuurlijk netto minder.


Ik snap carrie daarin wel, gezien ik aanneem dat zij samen besloten hebben dat zij een dag minder is gaan werken sinds de komst van hun dochter. De meeste ouders besluiten meestal dat een van de twee minder gaat werken na de komst van een kind samen, zou ik ook niet eerlijk vinden als diegene die dat doet dan financieel benadeeld wordt.


Ja is ook weer zo. Bij ons zou dat gewoon echt niet eerlijk zijn omdat mijn vriend bijna het dubbele krijgt. Dan zou hij echt veel in moeten leveren, terwijl ik ook nog eens minder werk.
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 31 Jan 2017 10:22

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bij ons gaat alles op een hoop. We hebben de vaste lasten een hele tijd naar rato verdeeld maar op een gegeven moment vonden we dit veel makkelijker en kwamen we erachter dat we zo ook meer kunnen sparen. We krijgen wel ieder hetzelfde bedrag als 'zakgeld', daarvan deden we in het begin alle dingen die we echt voor onszelf deden zoals kleding, dingen met vrienden, cadeautjes. Maar dat bleek ook niet heel handig omdat dit echt iedere maand een ander bedrag is. Nu hebben we het bedrag verlaagd en kopen we alleen nog kleding van ons 'zakgeld'. We vinden dit allebei fijn omdat je dan automatisch een budget hebt voor kleding en zo voel ik me ook niet schuldig als ik ga shoppen.
Wij hebben trouwens wel nog onze eigen spaarrekeningen van voordat we samen gingen sparen omdat ik meer spaargeld had. We hebben sinds kort wel een geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen dus officieel is alles gewoon van ons samen.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 31 Jan 2017 10:22

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben alles op 1 hoop..
<<

Anoniem301

Bericht 31 Jan 2017 10:24

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Fantine schreef:
Lotus schreef:
Fantine schreef:
Ik vind dat niet lullig juist. Mijn vriend verdient veel meer dan ik, hij heeft dan ook een universitaire achtergrond en ik hbo. Hij heeft ook een veel verantwoordelijkere baan. Waarom zou ik dan precies evenveel over moeten houden terwijl ik sowieso ook een dag minder werk. Wij hebben alles naar rato verdeeld. Naar rato hou ik gelijkwaardig over maar het bedrag is natuurlijk netto minder.


Ik snap carrie daarin wel, gezien ik aanneem dat zij samen besloten hebben dat zij een dag minder is gaan werken sinds de komst van hun dochter. De meeste ouders besluiten meestal dat een van de twee minder gaat werken na de komst van een kind samen, zou ik ook niet eerlijk vinden als diegene die dat doet dan financieel benadeeld wordt.


Ja is ook weer zo. Bij ons zou dat gewoon echt niet eerlijk zijn omdat mijn vriend bijna het dubbele krijgt. Dan zou hij echt veel in moeten leveren, terwijl ik ook nog eens minder werk.

Ja, dat is ook een van de redenen. Maar ook als we geen kind hadden en ik evenveel werkte hadden we het ook zo gedaan, als hij dan meer verdiende dan ik. Het lijkt mij super oneerlijk als mijn vriend door een goede opleiding 5.000 euro per maand verdient, ik 2.000 en hij dus inderdaad veel meer te besteden heeft per maand dan ik. Dat ik lang moet sparen voor dingen en hij bepaalde dingen/reizen meteen aan kan schaffen. Ik vind dat eerlijk gezegd heel egoïstisch en gierig, kan er niks anders van maken.

Edit: en zeker als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 31 Jan 2017 10:32

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben alles op 1 hoop. Dat is voor mij beter dan voor mijn man :P ik verdien minder maar geef meer uit.... hahaha!
Maar dit hebben wij gedaan sinds we samen zijn gaan wonen. Daarvoor hadden we al een gezamelijke spaarrekening om de inboedel enzo van te kopen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 31 Jan 2017 10:35

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Carrie schreef:
Fantine schreef:
Lotus schreef:
Ik snap carrie daarin wel, gezien ik aanneem dat zij samen besloten hebben dat zij een dag minder is gaan werken sinds de komst van hun dochter. De meeste ouders besluiten meestal dat een van de twee minder gaat werken na de komst van een kind samen, zou ik ook niet eerlijk vinden als diegene die dat doet dan financieel benadeeld wordt.


Ja is ook weer zo. Bij ons zou dat gewoon echt niet eerlijk zijn omdat mijn vriend bijna het dubbele krijgt. Dan zou hij echt veel in moeten leveren, terwijl ik ook nog eens minder werk.

Ja, dat is ook een van de redenen. Maar ook als we geen kind hadden en ik evenveel werkte hadden we het ook zo gedaan, als hij dan meer verdiende dan ik. Het lijkt mij super oneerlijk als mijn vriend door een goede opleiding 5.000 euro per maand verdient, ik 2.000 en hij dus inderdaad veel meer te besteden heeft per maand dan ik. Dat ik lang moet sparen voor dingen en hij bepaalde dingen/reizen meteen aan kan schaffen. Ik vind dat eerlijk gezegd heel egoïstisch en gierig, kan er niks anders van maken.

Edit: en zeker als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 31 Jan 2017 10:37

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

We hebben een paar maanden naar rato betaald, maar zijn al gauw overgestapt naar een variatie op alles op één hoop. Alle inkomsten komen binnen op de gezamenlijke rekening en van die rekening krijgen we allebei maandelijks hetzelfde bedrag aan 'zakgeld' op onze persoonlijke rekening. We hebben samen een leven en gezin, dit is voor ons de meest logische keuze. En we kunnen toch zorgeloos geld uitgeven aan onze eigen hobby's en cadeautjes voor elkaar bv.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 31 Jan 2017 10:40

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben nu elk onze eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Op de gezamenlijke rekening zet ik elke maand het geld voor de boodschappen. Da's handig, kunnen we allebei van die rekening betalen ongeacht wie boodschappen doet. Eigenlijk betaalt m'n man alle andere vaste lasten, iig gerelateerd aan het huis. Onze zorgverzekering en telefoon enzo betalen we ieder zelf, ik nu dus ook nog. Dan houden we ieder geld over voor onszelf om vrij te besteden aan leuke dingen. M'n man een hoger bedrag dan ik, maar dat is logisch want hij verdient meer. Daarentegen betaalt hij ook veel meer aan leuke dingen voor ons samen, etentjes, vakanties etc. We hebben daar dus beide baat van.
Binnenkort gaat het natuurlijk allemaal veranderen en dan zal hij ook mijn vaste lasten daarbij gaan dragen en de boodschappen gaan betalen, dat zal dan via die gezamenlijke rekening gaan. En wanneer ik iets van een inkomen heb dmv fotografie, zal dat ook daar naar toe gaan, om een buffer op te bouwen en zelf te besteden. Zo kunnen we allebei nog genoeg leuke dingen doen, samen en ieder voor zich, alleen betaalt hij natuurlijk vrijwel alles.
Let's discover the world together.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 31 Jan 2017 10:59

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hadden in eerste instantie een eigen lopende rekening en een eigen spaarrekening en betaalden naar rato een bedrag voor de vaste lasten + boodschappen. Uitjes en zo betaalden we om en om. Later bleek dat dat naar rato niet eens nodig was, omdat onze inkomens zo ongeveer gelijk zijn.

Nu komen beide inkomens op 1 lopende rekening binnen en wordt daar ook alles van betaald. Onze eigen spaarrekeningen hebben we nog behouden, maar daarnaast hebben we ook een gezamenlijke spaarrekening waar elke maand iets op wordt gestort.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem301

Bericht 31 Jan 2017 11:33

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Fantine, volgens mij gaat er iets met het quoten! Ik zie iig geen reactie van jou.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 31 Jan 2017 11:52

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij verdienen ongeveer hetzelfde en maken elke maand een vast bedrag over naar onze gezamenlijke rekening. Daar worden alle vaste lasten, benzine, etentjes en boodschappen van betaald. Daarnaast sparen we voor onszelf tot we allebei een bepaald bedrag hebben opgebouwd. Daarna gaan we gezamenlijk sparen.
<<

anoniem213

Bericht 31 Jan 2017 11:58

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij verdienen ook ongeveer hetzelfde (alleen hij werkt er minder uren voor :face:). Wij maken een vast bedrag over naar de gezamenlijke rekening voor huur, g/w/l, internet, televisie, boodschappen, cadeautjes, gezamenlijke etentjes en we sparen daarvan ook een deel samen. Mijn vriend heeft een leaseauto en de kosten worden afgetrokken van zijn salaris. Ik stort hetzelfde bedrag maandelijks op de gezamenlijke rekening bij mijn maandelijkse bijdrage en dat sparen we dan dus al grotendeels. We betalen van onze eigen rekeningen collegegeld, kleding, cadeautjes voor de ander, etentjes met vrienden, telefoon en zorgverzekering.
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 31 Jan 2017 13:02

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

.
Laatst gewijzigd door Believe op 07 Mrt 2017 12:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Arizona

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 763

Geregistreerd: 16 Sep 2013 19:39

Bericht 31 Jan 2017 13:07

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben een gezamenlijke lopende rekening en een gezamenlijke spaarrekening, kortom alles gaat bij ons op één grote hoop. Grote uitgaven overleggen we samen altijd even, verder doen we uitgaven zonder enig overleg of wederzijds goedkeuren.

2014 - ♥
2019 - ♥
<<

Anoniem304

Bericht 31 Jan 2017 13:23

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Ik vind het systeem van Carrie ook wel een goede eigenlijk.

Wij hebben dus nu alles naar rato, waardoor ik dus minder over heb om vrij te besteden dan m`n vriend, maar we betalen ook heel veel samen en dan betaalt m`n vriend regelmatig weer meer. Dat leggen we niet op de weegschaal, dan doen we gewoon op gevoel. Als ik dus een verre reis zou willen maken (met of zonder m`n vriend) dan betalen we dat gewoon samen. Ik kan veel minder sparen dan m`n vriend dus dat vind ik dan heel sneu en oneerlijk voor mezelf als ik dan 2 jaar moet sparen en hij 4 maanden :P
Aan de andere kant betaal ik ook volledig mee aan dure dingen van m`n vriend, zoals zijn veel te dure auto en zijn hypotheek. We zijn samen, we gebruiken het samen dus betalen we samen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 31 Jan 2017 13:42

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Bij ons gaat alles op één grote hoop. Althans, salarissen komen binnen op onze eigen rekeningen. Van mijn vriend zijn rekening gaan alle vaste lasten. De rest boeken we over naar de gezamenlijke rekening. Van mijn rekening gaat eens per twee maanden mijn schoolgeld af, de rest boek ik over naar de gezamenlijke rekening. Dat is voor onszelf, gebruiken we van wat we nodig hebben. De ene keer wil mijn vriend een PS4 spel, ik heb onlangs een naaimachine gekocht, etc. Grote aankopen overigens in overleg. Ook heeft mijn vriend zijn fooi nog, elke maand altijd hetzelfde bedrag. Dit is uiteraard cash, dus dat gaat in een envelop en is ons maandelijks boodschappengeld. Zijn fooi, ik gebruik het.. ik doe tenslotte de boodschappen.

Het is hier wellicht niet helemaal eerlijk. Ik draag financieel weinig bij en 'verbruik' het meeste geld. Maar hier hebben we samen bewust voor gekozen.
<<

anoniem203

Bericht 31 Jan 2017 13:45

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben allebei een aparte lopende rekening en allebei een spaarrekening. Van mijn salaris betalen we de boodschappen van en kleding/cadeautjes/keer uiteten en mijn man betaald de rest van zijn rekening zoals onze zorgverzekeringen, verzekeringen en de hypotheek. Wat ik van mijn rekenig over hou zet ik op mijn spaarrekening. Dat is meestsl maar een paar tientjes en hij zet zijn deel op zijn spaarrekening. Zijn spaarrekening is voor spaardoelen zoals een aanbouw aan het huis en voor andere grote uitgaven zoals een nieuwe wasmachine ed. Mijn spaarrekening is onze buffer en ook de rekening waar ik zelf heel soms wat afhaal als ik zelf geld te kort kom. Dat bedrag schommelt iedere keer dus een beetje maar meestal beginnen we met hetzelfde bedrag en eindigen we met hetzelfde bedag aan het eind van het jaar. Maar dat mag ook. Ik vind het prima zo. Onze rekeningen zijn voor bepaalde dingen bedoelt en zo houden we overzicht. We hebben ieder onze aparte rekeningen maar eigenlijk dus ook weer niet.
<<

Anoniem244

Bericht 31 Jan 2017 13:55

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Carrie schreef:Fantine, volgens mij gaat er iets met het quoten! Ik zie iig geen reactie van jou.


Jawel staat er tussen
Boven jouw laatste zin
Ze heeft het op de verkeerde plaats getypt ;-)
<<

Anoniem301

Bericht 31 Jan 2017 13:58

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Radler schreef:
Carrie schreef:Fantine, volgens mij gaat er iets met het quoten! Ik zie iig geen reactie van jou.


Jawel staat er tussen
Boven jouw laatste zin
Ze heeft het op de verkeerde plaats getypt ;-)

Welke zin dan? Ik zie niks nieuws!
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1303

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 31 Jan 2017 13:58

Re: Inkomsten in relatie op één grote hoop? Of niet?

Wij hebben alles op 1 hoop. Houden absoluut niet bij wie wat binnenkrijgt. Ik werk minder maar verdien meer. Dit is soms wel een issue voor mijn man. Zijn loon gaat iedere maand helemaal op aan de vaste lasten. Mijn inkomen is voor de rest. Sparen, boodschappen, en leuke dingen. We hebben beiden een pas van die rekening en letten helemaal niet op wie wat waar aan uit geeft.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers