Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Jan 2017 12:07

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Maar in de praktijk draait het ook om spelen bij vriendinnetjes, later gaan ze op paardrijden/ hockey en dat soort dingen. Ik merk dat dat half uur daarin dat we nu hebben echt wel de max is. Wij hebben dan beiden ons werk hier (echt op 5 min) en de kinderen zijn bij ons om het weekend en dan van vrijdag tot maandag. Maar we hebben ze ook als moeders op vakantie gaat, en dat is het wel even bijschakelen. En dan merk je dat de gewone dingen voor het kind, lastiger worden.

Is het 45 minuten ook in de spits? Of als je door kan rijden? Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar de vriend van mijn zus is samen met haar ook verhuisd. Ze hebben co-ouderschap (met zijn ex, en mijn zus ooK) en hij moest in dit geval dus verder weg gaan rijden. Hij woont nu op een uur van zijn kind, en hij heeft het voordeel dat hij daar ook werkt maar hij vindt het, een jaar later, echt wel een gedoe en eigenlijk een te lange reistijd. Maar iemand moest opofferingen maken en nu is hij dat. HIj heeft woensdagmiddag vrij, dan haalt hij zijn dochter op, en blijft dan óf tot zondag óf de andere week brengt hij haar op donderdagochtend naar school. Maar nu is dat nog basisschool en dadelijk middelbare school wordt ook weer een tandje zwaarder. Ze vertrekken dan namelijk echt al om half zeven om niet te laat te zijn.

Wij dachten ook iets makkelijker over dat half uur in de praktijk, terwijl wij allebei hartstikke makkelijk zijn en ook heel flexibel maar alsnog vinden we het echt aan het randje van wat acceptabel is.
<<

Anoniem201

Bericht 30 Jan 2017 12:11

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Hier was het wel makkelijk omdat ik nu nog in de stad werk waar mijn ex woont dus ik moet hoe dan ook die kant op. S zit daar ook op school. Ik ben verhuisd en neem dan ook die reiskosten voor lief. Nu wonen wij amper een kwartier uit elkaar en is alles goed te bereiken met auto, fiets ect.

Ik zou overigens niet eens meer in die stad willen wonen waar mijn ex woont. Voor mij was de keuze snel gemaakt de kant van mijn vriend op te verhuizen. Ik voel mij hier veel fijner en op mijn gemak.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Jan 2017 12:23

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

.
Laatst gewijzigd door Bliss op 31 Jan 2017 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Jan 2017 12:27

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Ik snap dat wel Bliss! Ik wilde hier dan weer niet weg om ergens in de middle of nowhere te zitten, met inderdaad alleen schoonfamilie om me heen. Dus ik snap dat wel.

Maar dat is wel lastig, omdat het in de praktijk ook allemaal soms wat anders werkt dan gepland. Wij dachten ook dat het uiteindelijk iets eenvoudiger zou zijn dan nu in de praktijk is gebleken, dus dat is het enige dat ik je wil meegeven :-).
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 30 Jan 2017 12:50

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Wij hebben een afstand van maximaal 30km van deur tot deur vastgelegd in het ouderschapsplan. Vond ik in eerste instantie nog teveel, maar hij begon dacht ik met 75. Nu zou ik sowieso hier blijven wonen (mijn huurhuis) en hij ging bij zijn ouders in en op zoek naar een huis. Als het alleen om hem en mij ging dan zou het me niks uitmaken, hoe verder hoe beter. Maar dat kan niet als je kinderen hebt, als we er dan toch het beste van moeten maken dan liever ook dit soort dingen goed proberen te regelen. In eerste instantie wilde ex toch wel duidelijk maken dat hij wel even zelf ging uitmaken waar hij ging wonen, wat op zich natuurlijk logisch is. Maar hij begon het te snappen toen ik aangaf dat ik er op termijn dan ook voor kon kiezen verder weg te gaan wonen, en of hij dat leuk zou vinden. Niet echt dus, logisch ook. Nu ga ik hier niet zomaar weg, en als ik weg zou gaan dan naar de stad naast onze woonplaats. En daar komt ex vandaan en heeft hij inmiddels een huis gekocht. We wonen ongeveer 10km uit elkaar, hemelsbreed is dat eigenlijk nog korter, maar hij woont in een afgelegen nieuwbouwwijk.

Onder normale omstandigheden zou ik nog het liefst kiezen voor dezelfde wijk ivm school en dat soort dingen, maar dat is hier sowieso niet aan de orde omdat ik destijds bij dochter al voor een school 6km verderop, in de woonplaats van ex, heb gekozen. De school is qua kilometers voor beiden ongeveer even ver rijden. Voorlopig zal het hier dan ook wel meevallen, maar zoon zal niet gauw zelfstandig heen en weer kunnen. Sowieso niet omdat hij pas bijna 3 is, maar het meest praktische is met de auto omdat je er verder amper nog kunt komen (hopelijk verandert er nog wat in, maar dan nog vind ik 10km fietsen echt veel teveel, ook voor een groter kind).

Hier is zoon trouwens om de week van zaterdagochtend tot maandagavond bij zijn vader (die is maandag altijd vrij) en de andere week van maandagochtend tot dinsdagochtend. In het weekend haalt hij hem hier op en ik hem op maandag daar, al brengt hij hem soms ook thuis. Maandagochtend breng ik hem bij zijn vader nadat de oudste op school zit en dinsdagochtend brengt zijn vader hem naar de psz en ik haal hem daar op. Voor nu is dat iig prima geregeld zo.

Ik zou denk ik wel vooraf eventuele plannen doorspreken met de ex, of dat nu wel of niet verplicht is. Voorkomt denk ik al snel een hoop gedoe. En vast bedenken wat haar bezwaren zouden kunnen zijn en of jullie daarin iets zouden kunnen betekenen. Bijvoorbeeld in extra reiskosten tegemoetkomen of als de huidige regeling dan minder handig wordt eens kijken of er een nieuwe regeling gevonden kan worden waar iedereen zich in kan vinden.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 30 Jan 2017 12:52

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Even vanuit de (verre) toekomst een perspectief. Mijn vader is (met allemaal plausible redenen) na de scheiding ruim 200km verderop gaan wonen en woont daar nu nog. Ik baalde en baal ervan dat het niet makkelijk is om 'even' bij mijn vader langs te gaan, ik moet het altijd plannen. Misschien is dat ook een overweging waard.
L2014 & H2017
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 30 Jan 2017 13:23

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Gezien onze huidige (panibele) situatie het hier van de week over gehad. Ik zou teruggaan naar de stad waar ik vandaan kom, hij zou 2 dorpen/stad verder willen gaan wonen, ongeveer een km of 10. Het is een afweging tussen eigen rust/geluk en die van de kinderen. Tientallen km verderop zou ik verschrikkelijk vinden voor de kinderen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem211

Bericht 30 Jan 2017 13:25

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Wij hebben co-ouderschap en wonen een paar minuten van elkaar vandaan. We hebben ook afgesproken dat we in dezelfde plaats blijven wonen totdat de kinderen volwassen zijn. De ex van mijn vriend woont zo'n 40 minuten verderop. Toen we nog niet samenwoonden een half uur van hem. We zaten in een lastig pakket omdat ik co ouderschap heb en dus niet kan verhuizen. Hij heeft een omgangsregeling maar we merken dat 40 min eigenlijk wel echt teveel is.

Eerlijk gezegd zou ik als ik jullie was er niet voor kiezen om zoveel verder weg te gaan wonen.
<<

Anoniem236

Bericht 30 Jan 2017 13:31

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Als jullie gaan verhuizen dan ziet zijn dochter hem minder? Dan zou ik niet kiezen voor verhuizen. Je zegt dat die woensdagmiddag eigenlijk toch niet in het plan staat, maar het is toch fijn dat dat kan? Ik zou het sneu voor het kind in kwestie vinden als zij haar vader minder ziet vanwege een verhuizing die papa s nieuwe vriendin graag wilt. ( niet lullig bedoeld naar jou, maar ik vind dat kinderen altijd op plek 1 moeten staan)
<<

Anoniem211

Bericht 30 Jan 2017 13:33

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Lotus schreef:Als jullie gaan verhuizen dan ziet zijn dochter hem minder? Dan zou ik niet kiezen voor verhuizen. Je zegt dat die woensdagmiddag eigenlijk toch niet in het plan staat, maar het is toch fijn dat dat kan? Ik zou het sneu voor het kind in kwestie vinden als zij haar vader minder ziet vanwege een verhuizing die papa s nieuwe vriendin graag wilt. ( niet lullig bedoeld naar jou, maar ik vind dat kinderen altijd op plek 1 moeten staan)


Ja, eens... Jij als volwassene kunt nog in de auto stappen ergens naartoe. Of je kunt mensen ontmoeten in de omgeving. Het gaat hier wel om een meisje die niet om een scheiding gevraagd heeft en haar vader een extra dag kan zien. Kinderen horen hier in altijd voor te gaan..
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Jan 2017 13:50

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

.
Laatst gewijzigd door Bliss op 31 Jan 2017 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem210

Bericht 30 Jan 2017 14:13

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Wat is de reden dat jullie willen verhuizen?
Persoonlijk zou ik er voor kiezen in het zelfde dorp te blijven. Dit biedt de mogelijkheid voor zijn dochter om zelfstandig langs te kunnen komen. Dat vind ik zelf heel waardevol.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Jan 2017 14:34

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

.
Laatst gewijzigd door Bliss op 31 Jan 2017 12:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem244

Bericht 30 Jan 2017 19:40

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Mijn vriend en zijn ex wonen 5min met de auto van elkaar vandaan. Ze komt oorspronkelijk uit een plaats 1,5uur hier vandaan, maar heeft er voor gekozen in deze buurt te blijven zodat de kinderen niet te ver bij hun vader vandaan wonen. Heel netjes van haar, want kan mij voorstellen dat ze graag terug richting familie wilde. Ze heeft echt in het belang van de kinderen gedacht.
<<

Anoniem281

Bericht 30 Jan 2017 19:49

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Ik, als kind van gescheiden ouders, vond 't heel fijn dat m'n ouders nog zo dicht bij elkaar woonden. Niet voor de omgangsregeling en niet toen ik nog jonger was, maar vanaf een jaar of 10 ongeveer was het heel prettig! Ik kon zelf heen en weer fietsen, de zomervakantie was bijv. heel fijn. Ik zou het zelf dan ook niet zo snel doen, op zo'n afstand van m'n kind gaan wonen. Niet voor mezelf, maar je ontneemt het kind een stukje zelfstandigheid en initiatief, vind ik.
<<

Twellie

Noob

Berichten: 101

Geregistreerd: 23 Dec 2016 23:37

Bericht 30 Jan 2017 20:10

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

De vader van mijn kinderen en ik wonen vlakbij elkaar, minder dan een minuut uit elkaar. Zelf vind ik het heel ideaal, we hebben een co-ouderschap met een verdeling, maar de twee oudsten kunnen ook zelfstandig het eindje naar hun vader toe lopen of naar mij toe vanaf hun vader.

Hun vader en ik hebben afgesproken dat we in drie wijken hier in de stad vrij kunnen verhuizen, alles daarbuiten is in overleg.

Op zich is een half uurtje uit elkaar wonen niet heel ver en zeker niet onoverkomelijk. Denk wel dat zijn dochter op een gegeven moment niet meer elk weekend de kant van jouw vriend op wil komen als ze ouder wordt omdat ze op een andere plek haar sociale leven zal hebben.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 30 Jan 2017 20:33

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Ik heb alleen mijn eigen extreme ervaring als kind (1300 km verderop gaan wonen) en dat kan ik uiteraard niemand aanraden. Als je vriend en zijn ex nu ook al dusdanig ver uit elkaar wonen dat zelfstandig heen en weer niet haalbaar is voor hun dochter kan ik me voorstellen dat tien kilometer meer of minder niet zoveel uitmaakt. Maar als hij het belangrijk vindt om de relatie niet te laten verslechteren, zou ik zeker niet bewust voor een verhuizing kiezen die er voor zorgt dat hij haar structureel minder kan zien.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 30 Jan 2017 21:38

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar..

Bliss schreef:In ons geval zou het dan zo'n drie kwartier rijden zijn. Mijn vriend heeft daar geen moeite mee en zijn werk zit op zo'n twintig minuten rijden van waar we nu wonen (en hij zal daar gewoon blijven werken), dus volgens ons is dat prima te combineren. Ook kan hij gewoon aanwezig zijn bij oudergesprekken op school e.d. Maar goed, binnenkort dus maar eens kijken hoe zijn ex hier tegenover staat.

Lady, anderhalf uur is inderdaad een flinke tijd! Hoe regelen jullie dit in de praktijk? Hoe vaak is zijn zoon bij jullie?


..
Laatst gewijzigd door Lady op 31 Jan 2017 11:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Dazzle

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 208

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:55

Bericht 31 Jan 2017 07:06

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Zijn ex is na de scheiding 20 min verderop gaan wonen. Het is te doen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Op sommige dagen rijdt mijn vriend 3 of 4x heen en weer. Hij heeft de mazzel dat hij zijn werk flexibel kan indelen en hij makkelijk thuis kan werken indien nodig.
Wij overwegen sterk om op zoek te gaan naar een huis in de woonplaats van ex, omdat dat voor zo veel meer rust voor iedereen zou zorgen. Zeker als de kinderen wat ouder zijn en ze kunnen fietsen van de een naar de ander, naar school, naar sport, naar klasgenootjes...
<<

Anoniem280

Bericht 31 Jan 2017 07:26

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Mijn ouders woonden in hetzelfde dorp, alleen viel er geen afspraak te maken, afspraken werden niet nagekomen of over mijn rug afgezegd.
Daarna is mijn moeder verhuisd naar een ander dorp, 15 minuten hier vandaan.
Ben er misschien 7x geweest in al die tijd dat ze gescheiden zijn.
Ik ben verder gebroken met mijn moeder, alleen ziet zij dat niet zo.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 31 Jan 2017 10:17

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

.
Laatst gewijzigd door Bliss op 31 Jan 2017 12:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 31 Jan 2017 10:19

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

In mijn tijd voor de klas zag ik trouwens vaak vaders die verder weg waren gaan wonen en dat ging in de meeste gevallen in goed overleg en de kinderen leken er ook niet onder te lijden.
❤ 7 juni 2018
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 31 Jan 2017 10:27

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Ik snap dat het lastig is Bliss.

Mijn ervaring is echter ook helaas dat ver uit elkaar wonen niet makkelijk is. Als kind van gescheiden ouders heb ik het vaak als erg lastig ervaren. Zo kon ik niet aan teamsporten doen, omdat ik dan met wedstrijden zat op zaterdag. Mijn vader ging niet op vrijdagavond mijn zusjes halen en ergens op zaterdagmiddag mij weer. Ik zou dan teveel tijd met mijn vader verliezen, want vooral die vrijdagavonden vond ik altijd zo gezellig. Het had fijn geweest als ik op zaterdag vanaf zowel mijn vader als mijn moeder naar een sportclub, vriendinnetjes of feestjes zou kunnen gaan. Hetzelfde gold toen ik een bijbaantje had. Verder, op ouderavonden of andere dingen op school kon mijn vader er vaak niet bij zijn ivm de tijd en zijn reistijd.

Het ligt er dus geheel aan of jullie het niet erg vinden om best vaak heen en weer te rijden.
<<

anoniem213

Bericht 31 Jan 2017 10:28

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Hé Bliss, ik denk echt dat jij het zo goed mogelijk wil doen voor de dochter van je vriend en dat lees ik ook in je reacties. Tegelijkertijd snap ik dat jij niet voor zijn woonplaats hebt gekozen en zelf juist zo graag ergens anders wilt wonen. Jij hebt zelf ook gescheiden ouders toch? Of zijn zij pas uit elkaar gegaan toen je al wat ouder was? Ik vraag me namelijk af hoe jij dat zelf hebt ervaren.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik elf was en ik vergat echt altijd alles mee te nemen naar mijn vader, dus ik was blij dat ze in hetzelfde dorp woonden. Ik vond het ook echt heel fijn dat ik elk weekend in elk geval ook gewoon met mijn vriendinnen kon gaan stappen/leuke dingen doen/hockeyen, omdat mijn ouders in hetzelfde dorp woonden. Op een gegeven moment ging het steeds slechter met mijn moeder en besloten mijn broer en ik om elke week ook op woensdag bij mijn vader te gaan slapen. Dat soort dingen kunnen alleen als je zelfstandig op en neer kunt en de volgende dag op tijd op school kunt zijn. Dus misschien als je verder weg gaat wonen, dat je dan ook kunt kijken naar de mogelijkheden in het openbaar vervoer. Als zij zelf met de bus ook in drie kwartier bij jullie kan zijn en eventueel de dag erna zelf weer met de bus terug om naar school te gaan, dan geeft dat haar ook wat meer mogelijkheden tot spontane bezoekjes.

Mijn vader kreeg trouwens op mijn vijftiende een vriendin op ruim een uur afstand met de auto. Zij zijn pas gaan samenwonen toen alle kinderen het huis uit waren. Ze hebben dus zeven of acht jaar een latrelatie gehad. Ik vind het nog steeds heel fijn dat zij de keuze hebben gemaakt om het op die manier te doen en allebei dicht bij hun kinderen te blijven wonen. Tegelijkertijd is die vergelijking voor jou nu natuurlijk niet helemaal hetzelfde, omdat jij zelf geen kinderen hebt en dus dan de enige bent die zich moet aanpassen. Ik vind het lastig voor je! Veel succes. Ik ben benieuwd welke oplossing de toekomst jullie brengt.
<<

anoniem213

Bericht 31 Jan 2017 10:29

Re: Gescheiden ouders: hoe ver uit elkaar?

Bliss schreef:In mijn tijd voor de klas zag ik trouwens vaak vaders die verder weg waren gaan wonen en dat ging in de meeste gevallen in goed overleg en de kinderen leken er ook niet onder te lijden.

Ik denk eerlijk gezegd dat het juist lastiger wordt op het moment dat kinderen op de middelbare school zitten. Meer huiswerk, dus meer gesjouw met boeken, meer leuke feestjes in het weekend, teamsporten worden serieuzer, bijbaantjes in het weekend etc.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers