Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind gebonden budget

<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2017 13:12

Re: Kind gebonden budget

Caro, ik denk dat ze een behoorlijk bedrag krijgt. Je krijgt als alleenstaande inderdaad een verhoging, maar die is wel afhankelijk van je eigen inkomen. Ik krijg bijvoorbeeld met drie kinderen een aanzienlijk lager bedrag dan dolphinne en ik krijg ook geen zorg- en huurtoeslag. Dus het hangt af van haar inkomen. Kinderbijslag is voor iedereen hetzelfde.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2017 13:17

Re: Kind gebonden budget

Als haar inkomen dus nihil is (bijstand) dan krijgt ze het maximale aan toeslagen. Je kan denk ik wel opzoeken hoeveel dat is. Je kan er dan vast van rondkomen, maar echt vetpot zal het niet zijn.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 13:22

Re: Kind gebonden budget

Nee, een vetpot zal het zeker niet zijn. Alhoewel ze wel het voordeel heeft geen huur te betalen: op papier dus wel, aan haar ouders en daardoor krijgt ze huurtoeslag, maar dat krijgt ze via een andere ingang dus weer terug van haar ouders.

Ik vind het soms lastig als ik zie dat de kinderen geen schoenen krijgen, of geen eten hebben maar dat ze dan wel 2,5 week naar Gambia gaat en zegt geen geld te hebben.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 13:27

Re: Kind gebonden budget

Via de site van Nibud zie ik staan dat je max per twee kinderen 170 euro per maand krijgt. Inclusief de alimentatie krijgt ze voor de kinderen dan per maand 500 euro, los van de kinderbijslag. Daarnaast betaalt mijn vriend alle extra's van school: zwemles, schoolreisjes etc. Dat moet toch wel te doen zijn?

En de kinderbijslag komt in haar geval per maand met twee kinderen neer op 150 euro. Dan heb je per maand dus 650 euro te besteden. Of reken ik nu verkeerd?
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2017 14:00

Re: Kind gebonden budget

Ja als ze dus geen echte huurkosten heeft dan is de huurtoeslag een extraatje (en daar is de huurtoeslag natuurlijk niet voor bedoelt). Je moet met die toeslagen voor je kinderen kunnen zorgen. Ze krijgt ook nog alimentatie. Hebben jullie co-ouderschap? Als ze de kinderen in hun verzorging verwaarloost dan kan je haar daar op aanspreken en eventueel een professional bij betrekken. Ik kan in ieder geval goed voor mijn kinderen zorgen als alleenstaande. Ik werk dan wel, maar ik vind dat je in Nederland echt behoorlijke toeslagen krijgt.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2017 14:02

Re: Kind gebonden budget

De kinderbijslag krijg je per drie maanden en je krijgt volgens mij iets van 65 euro per kind per maand. Dus dat is niet zoveel.

Huurtoeslag is afhankelijk van hoeveel huur ze betaalt of opgeeft aan de belasting.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 27 Jan 2017 14:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 14:30

Re: Kind gebonden budget

Ja van de huurtoeslag weet ik hoe het werkt. Ze huurt officieel van haar ouders, maar krijgt het dus via een achterweg weer terug van hun. Of dat cash is of niet, dat weet ik niet.

De alimentatie is vastgesteld door de gemeente omdat zij in de bijstand zit. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar er is gekeken naar zijn inkomen en op basis daarvan is vastgesteld hoeveel hij kan betalen aan alimentatie. Dat wordt feitelijk van haar bijstand 'afgetrokken' zodat het bedrag dat ze van de gemeente krijgt + alimentatie dus de bijstandsnorm is.

Ik had dus net even gekeken naar wat ze krijgt per kind via Nibud, en daar komt het volgende uit:

Per kind tot 5 jaar is dat 198 per kwartaal en voor kinderen van 6 tot 12 jaar is dat 240 euro. Samen is dat dus 440 per kwartaal: dus 146 per maand.

En het gaat mij er totaal niet om dat ik haar in wel opzicht dan ook haar iets misgun of wat dan ook: en wij betalen genoeg extra dingen alleen zegt ze dus altijd dat ze niet rondkomt (maar gaat wel naar Gambia op vakantie). En opeens was ik door dit topic getriggerd dat ze dus ook kind gebonden budget krijgt. Ik vind het dan op zich best aardig wat ze per maand binnen krijgt en ik snap dan dus niet goed hoe het kan dat de kinderen bijna niks hebben.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 14:33

Re: Kind gebonden budget

Elska schreef:In de bijstand word je gekort voor andere inkomsten zoals alimentatie. Toeslagen als kindgebonden budget worden niet gekort op de uitkering.


Dit was idd precies het antwoord dat ik nodig had :-). Ik had deze helemaal over het hoofd gezien! Dank je wel :-)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jan 2017 15:13

Re: Kind gebonden budget

Lotus schreef:Vriendin van mij zit in de bijstand, 3 kinderen, geen alimentatie en heeft 1800 in de maand. (Zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebondenbudget. kinderbijslag komt er ook nog bij ieder kwartaal.

Ja, krijg die maar eens aan het werk...


Dat is gewoon heel dom. Je eigen deel is maar iets meer dan 900 euro. Dat heb je in principe best makkelijk verdiend. Je hebt dan nog steeds recht op een heleboel toeslagen en je wordt niet gekort op de alimentatie. Daarbij krijg je dan ook behoorlijk kinderopvangtoeslag. Het loont gewoon heel erg om te werken (zei zij die zelf ook niet aan het werk is)

Maar het is in principe een vrij simpele rekensom.

933,75 aan bijstand en daar dan de toeslagen bovenop. De toeslagen zijn wel een beetje afhankelijk van hoe duur je huurt maar met de wet passend toewijzen mag een moeder met 1 kind niet meer huur hebben dan 592,.. en een moeder met 2 of meer kinderen die mag niet hoger dan 635,.. als ze in de bijstand zitten en nu naar een andere sociale huurwoning gaan. De alimentatie wordt inderdaad 100% gekort op die 933,75.
2015 💙
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 15:29

Re: Kind gebonden budget

Ja precies Minx: maar de ex van mijn vriend snapt ook niet helemaal dat ze beter kan werken, omdat ze dan hoe dan ook de alimentatie meer over houdt. Overigens begrijp me niet verkeerd, ik oordeel nergens maar het valt ons steeds meer op dat het geld niet naar de kinderen lijkt te gaan maar het excuus 'er is geen geld' gaat mijn inziens dan niet helemaal op. Kijk, dat het geen vetpot is: dat is duidelijk maar er kunnen wel degelijk dingen.
<<

Anoniem236

Bericht 27 Jan 2017 15:29

Re: Kind gebonden budget

Minx schreef:
Lotus schreef:Vriendin van mij zit in de bijstand, 3 kinderen, geen alimentatie en heeft 1800 in de maand. (Zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebondenbudget. kinderbijslag komt er ook nog bij ieder kwartaal.

Ja, krijg die maar eens aan het werk...


Dat is gewoon heel dom. Je eigen deel is maar iets meer dan 900 euro. Dat heb je in principe best makkelijk verdiend. Je hebt dan nog steeds recht op een heleboel toeslagen en je wordt niet gekort op de alimentatie. Daarbij krijg je dan ook behoorlijk kinderopvangtoeslag. Het loont gewoon heel erg om te werken (zei zij die zelf ook niet aan het werk is)

Maar het is in principe een vrij simpele rekensom.

933,75 aan bijstand en daar dan de toeslagen bovenop. De toeslagen zijn wel een beetje afhankelijk van hoe duur je huurt maar met de wet passend toewijzen mag een moeder met 1 kind niet meer huur hebben dan 592,.. en een moeder met 2 of meer kinderen die mag niet hoger dan 635,.. als ze in de bijstand zitten en nu naar een andere sociale huurwoning gaan. De alimentatie wordt inderdaad 100% gekort op die 933,75.


Ze woont al jaren in dezelfde huurwoning, tuurlijk zal ze met werken meer overhouden, al is het alleen het gevoel van onafhankelijkheid. Maar luxepaarden werken liever niet de hele week voor 'een paar honderd euro'.

Alimentatie krijgt ze niet. Ze moet in haar vak minstens 24 uur werken voor 900 euro.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jan 2017 15:45

Re: Kind gebonden budget

Caro schreef:Ja precies Minx: maar de ex van mijn vriend snapt ook niet helemaal dat ze beter kan werken, omdat ze dan hoe dan ook de alimentatie meer over houdt. Overigens begrijp me niet verkeerd, ik oordeel nergens maar het valt ons steeds meer op dat het geld niet naar de kinderen lijkt te gaan maar het excuus 'er is geen geld' gaat mijn inziens dan niet helemaal op. Kijk, dat het geen vetpot is: dat is duidelijk maar er kunnen wel degelijk dingen.


Eerlijk ik vind het voor niets doen best veel geld. Want daar komt het eigenlijk op neer. Het is geen recht het is een vangnet voor mensen die het op de een of andere manier niet voor elkaar krijgen om zelf hun boterham te verdienen. Als je gezond bent wil je toch zo snel mogelijk de bijstand weer uit. Je wil toch niet dat de gemeente eens in de zoveel tijd inzicht in je rekeningen heeft of dat je alles moet verantwoorden. Ik ben blij dat het vangnet er is maar baal er wel van dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt.

En ik snap jullie gevoel want zelfs als je per maand het niet kan redden heb je altijd nig 4x oer jaar de kinderbijslag.
2015 💙
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 18:49

Re: Kind gebonden budget

Wat zijn eigenlijk de plichten van iemand in de bijstand?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jan 2017 18:58

Re: Kind gebonden budget

Caro schreef:Wat zijn eigenlijk de plichten van iemand in de bijstand?


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

In principe kunnen ze dus elk moment inzicht in je rekeningen vragen bv als ze vermoeden dat je de boel bedonderd. Ook heb ik een hele lijst in moeten leveren met al mijn sollicitatieactiviteiten. Je bent in principe een groot deel van je privacy kwijt.
2015 💙
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jan 2017 19:33

Re: Kind gebonden budget

Mijn moeder moet inderdaad iedere maand een formulier invullen en daar wordt dan op gebaseerd of ze nog bijstand krijgt. Nou verandert er nooit iets, dus krijgt ze het altijd wel, maar er is (tenminste hier) wel heel strenge controle.

Mijn moeder moet voor haar uitkering 1 dagdeel vrijwilligerswerk doen. Normaal is dit meer dan 2 volle dagen, maar aangezien ze al 2 dagen mantelzorg verleend binnen de familie hoeft dat niet. Ze heeft geen sollicitatieplicht maar moet wel ingeschreven staan als werkzoekende bij het UWV. Echt top dat je uitkering af hangt van zo`n enorm brakke website als werk.nl toen was, maar goed. Ze zijn hier dus wel echt streng, tenminste voor de 'nieuwe' mensen in de bijstand.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jan 2017 19:58

Re: Kind gebonden budget

Werk.nl is drama inderdaad je cv ziet er niet uit in hun format. Je kan de helft niet invullen omdat het systeem niet werkt. En inderdaad elke maand het rechtmatigheidsformulier opsturen want dat gaat (jawel) nog per post. Hier zijn ze ook best wel streng. Al waren ze dan wel weer vrij makkelijk met mij een vrijstelling geven omdat ze vonden dat ik eigenlijk nog in de ziektewet thuishoorde.
2015 💙
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jan 2017 20:05

Re: Kind gebonden budget

Ja het is nog steeds zo he? Ze moest zich laatst weer inschrijven en dat wou niet. Ik kon het ook amper vinden. We hebben een soort van CV geplaatst en als dat niet voldoende is dan moet die kerel van de gemeente haar maar helpen hoor. Het is gewoon niet te doen.
M`n moeder is in de bijstand gekomen door het overlijden van m`n vader en daar waren ze inderdaad ook heel soepel mee. Ze kreeg ruim te tijd om te rouwen en alles weer een beetje op gang te krijgen alvorens ze dingen 'moest'. Omdat ze ook al 60+ is en nooit gewerkt heeft hoeft dat nu ook niet meer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jan 2017 21:37

Re: Kind gebonden budget

Ik heb daar ook een soort van cv waar de helft niet op staat omdat dat niet mogelijk is. Wil je je cursussen invullen herkent dat ding het niet. Als ze gaan lopen zeiken stuur ik ze wel door naar m'n LinkedIn.
2015 💙
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jan 2017 22:28

Re: Kind gebonden budget

Dank je wel!
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 29 Jan 2017 10:47

Re: Kind gebonden budget

HollyGolightly schreef:Caro, ik denk dat ze een behoorlijk bedrag krijgt. Je krijgt als alleenstaande inderdaad een verhoging, maar die is wel afhankelijk van je eigen inkomen. Ik krijg bijvoorbeeld met drie kinderen een aanzienlijk lager bedrag dan dolphinne en ik krijg ook geen zorg- en huurtoeslag. Dus het hangt af van haar inkomen. Kinderbijslag is voor iedereen hetzelfde.


Jij werkt dacht ik ook meer uur dan mij?
Ik werk nu 22 uur als zwemonderwijzer, dus een mbo functie.

Maar ik hoop als de rust weer wat terug is iets met mijn studie te kunnen doen als onderwijskundige.

Ik ga nu als alleenstaande in elk geval meer overhouden in de maand als dat we samen deden. Best krom eigenlijk....

Caro, ik denk dat zij het dus in principe ook makkelijk moet kunnen redden met het bedrag dat ze krijgt.

Ik red het nu in elk geval makkelijk. En dan heb ik best een paar duurdere keuzes gemaakt zoals een private-leaseauto. Maar ik zie mijzelf niet een dure vakantie maken. Het ligt eraan waar ze haar prioriteiten heeft liggen natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem250

Bericht 29 Jan 2017 12:36

Re: Kind gebonden budget

Ik werk 24 uur. Maar ik ben blij metijn kgb, ik vind dat je in Nederland veel krijgt als alleenstaande moeder.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 29 Jan 2017 13:37

Re: Kind gebonden budget

HollyGolightly schreef:Ik werk 24 uur. Maar ik ben blij metijn kgb, ik vind dat je in Nederland veel krijgt als alleenstaande moeder.


Vind ik ook. Het is super fijn om te krijgen maar het is wel veel geld.
2015 💙
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 31 Jan 2017 15:49

Re: Kind gebonden budget

Het is inderdaad een flink bedrag wat iemand in de bijstand allemaal aan inkomsten binnen kan krijgen.
De dame die ik begeleid met twee kinderen en een bijstandsuitkering ontvangt iets meer dan 1800 netto per maand (inclusief toeslagen). Daarnaast ontvangt zij nog bijna 400 euro aan kinderbijslag elk kwartaal. Een hele hoop geld dus!

Zeker als de ex van je vriend geen woonlasten hoeft te betalen, of wellicht niet altijd, mag je wel verwachten dat ze geld heeft om haar kinderen goed te kunnen onderhouden eigenlijk. Wat triest dat de werkelijkheid anders ligt.
<<

Anoniem269

Bericht 29 Nov 2019 21:46

Re: Kind gebonden budget

*
Laatst gewijzigd door Anoniem269 op 29 Nov 2019 22:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 29 Nov 2019 21:52

Re: Kind gebonden budget

Volgens mij is de maximale inkomensgrens voor kgb vanaf 2020 een stuk hoger dan in 2019, waardoor veel meer gezinnen recht hebben op een deel kgb. Dit is dus misschien bij jullie ook wel van toepassing. De precieze regels en inkomensgrenzen zijn vast via google te vinden.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers