Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een beetje meer lak hebben

<<

Anoniem301

Bericht 25 Jan 2017 11:26

Een beetje meer lak hebben

Hoi,

Dit is wel het meest nutteloze topic ooit misschien, qua aanleiding.

Maar ik heb dus een collega en zij is heel gevoelig, qua geluiden (zelf is ze vrij luidruchtig, praat de hele dag hardop in zichzelf, tikt steeds met haar voet en zet haar muziek met oordopjes soms zo hard dat je het alsnog hoort)

Maar ze kan dus niet goed tegen geluiden. Ik knak met mijn vingers, vrij hard, en dat vindt ze irritant. Snap ik heel goed, ze is niet de enige in mijn omgeving die dat vindt. Dus ik let daar nu echt op. En anders krijg ik het meteen te horen (gaat vaak onbewust, het is een soort tic).

Bij de receptie staan nootjes, allerlei zakjes en die mogen collega's dus pakken. Ik hou wel van nootjes dus ik haal die wel eens bij de receptie en die doe ik dan in zo'n papieren bekertje. Japanse mix, Katjang Pedis, harde nootjes dus. Nou daar kan mijn collega dus ook niet tegen, tegen "dat geknaag". Ze heeft zich zojuist (ja eet nu al nootjes) 3 keer omgedraaid en gezegd "zit je weer te knagen" en net toen ze weg liep naar het toilet en ik een nootje in mijn mond stopte draaide ze zich ook om om naar me te kijken voor ze weer doorliep.

En nu probeer ik heel zachtjes mijn nootjes te eten maar dat gaat natuurlijk niet. Ben me nog nooit zo bewust geweest van mijn kauwen.

Maar daar moet ik natuurlijk wel maling aan hebben. Maar hoe doe je dat? Kan je dat leren? Ik trek het me dan meteen zo aan terwijl andere collega's zeggen "joh die heeft altijd wat te zeuren" en zich er niks van aantrekken.
<<

anoniem213

Bericht 25 Jan 2017 11:39

Re: Een beetje meer lak hebben

Er is een behandeling voor misofonie. Daar kun je haar misschien op wijzen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 25 Jan 2017 11:45

Re: Een beetje meer lak hebben

God wat irritant dat ze zo passief agressief gaat doen. Ik zou me ook heel bezwaard gaan voelen waarschijnlijk, terwijl je er inderdaad gewoon meer lak aan moet hebben en moet denken "als je er last van hebt zet je die oordoppen toch op?". Maja, hoe je dat doet... blijven herhalen voor jezelf? Aangeven dat je het echt vervelend voor haar vindt en dat je er al rekening mee houdt (je vingers knakken) maar dat jij ook normaal moet kunnen leven daar.

Het is soms irritant, hard geknaag op de werkvloer. Maar zolang je normaal eet, met je mond dicht en het niet de hele dag door is (ik had ooit op stage een meisje op dieet die de HELE dag - en ik bedoel letterlijk de hele dag - wortels zat te knagen, daar werd ik ook gestoord van en ik ben totaal niet lastig met geluiden - en zelfs toen deed ik dus gewoon muziek op, maar irritante waa dat dat niet de hele dag kan). Als je een appel of een chipje of iets anders hards eet heb je dat soort geluiden nu eenmaal ook.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Jan 2017 12:18

Re: Een beetje meer lak hebben

Bij de zin: "zit je weer te knagen", moest ik lachen. Ik zou alleen zeggen: "ja!" en als ik het iets minder irritant zou vinden: "goed opgelet" en dan met een glimlach, zodat ze merkt dat je er verder geen heel gesprek over gaat beginnen.

Enige wat denk ik werkt, zonder dat het heel ongemakkelijk voor jullie beiden wordt is haar geen ruimte geven. Ze constateert/vraagt iets en jij geeft een duidelijk, kort antwoord. Als zij aandacht krijgt voor deze onzin, worden het non-discussies. Daartoe zou ik me niet laten verleiden. Succes!

En wat betreft het je aantrekken: dat valt samen met dat je collega zo spastisch erover doet. Vandaar dus dat ik zou adviseren haar hiertoe zo weinig mogelijk gelegenheid te geven. Ik vermoed dat iedereen zich opgelaten zou voelen, als een ander je zo wijst op wat je doet/eet. Die rare opmerkingen horen bij haar. Ik zou het daar laten. :)
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 25 Jan 2017 12:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 25 Jan 2017 12:39

Re: Een beetje meer lak hebben

Ja inderdaad, geen ruimte geven. Ik vind die van Whatever wel goed. Denk als ze het nogmaals zegt, of me aan gaat kijken als ik iets eet ik even benoem dat ik let op het knakken van mijn vingers maar dat ik verder wel mezelf moet kunnen zijn. En het daarna dan maar loslaten en negeren.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 25 Jan 2017 13:14

Re: Een beetje meer lak hebben

Wat irritaaaant! Mezelf kennende zou ik het al aankondigen/mezelf indekken voordat ik datgene ga doen waar ze zich aan stoort. Dus ik zou dan grappend zeggen: hier komt de maalmolen weer hoor :smile: Op die manier hoop ik dan dat ze doorkrijgt dat ze er zelf misschien een te groot ding van maakt, en zeg ik er zelf tenminste wel iets over. En dan verder laten gaan... Er echt lak aan hebben lijkt me supermoeilijk, want dan zou je er uberhaupt niet eens bij mogen stilstaan dat iets mogelijk een issue is! Laat staan er een topic over openen :wink:

Ik ben trouwens wel enorm gefascineerd door het nootjes-bij-de-receptie-concept. Geniaal!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem301

Bericht 25 Jan 2017 13:53

Re: Een beetje meer lak hebben

Ja dat deed ik vanmorgen al, ik zei "vandaag ga ik hier zitten, heb jij er tenminste geen last van als ik nootjes eet!"
(Paar werkplekken verderop, die collega is vandaag vrij en dat is het beste plekje van de afdeling) Maar toen kwamen toch de opmerkingen.

En ja top he, die nootjes? En dan gewoon hygiënisch en een grote bak met deksel, en daarin zitten dan zakjes die je bij de AH koopt, dus niemand graait steeds met z'n handen erin. Er ligt ook elke dag vers fruit zoals bananen, appels, lychee, peer, mandarijntjes, cherry tomaatjes, kleine komkommertjes en teveel om op te noemen maar dat heb ik nu al bijna gedaan.
<<

anoniem213

Bericht 25 Jan 2017 14:43

Re: Een beetje meer lak hebben

June schreef:Er is een behandeling voor misofonie. Daar kun je haar misschien op wijzen.

Dit was een serieuze suggestie. Het is best een heftige 'aandoening' als je er heel veel last van hebt.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Jan 2017 14:53

Re: Een beetje meer lak hebben

June schreef:
June schreef:Er is een behandeling voor misofonie. Daar kun je haar misschien op wijzen.

Dit was een serieuze suggestie. Het is best een heftige 'aandoening' als je er heel veel last van hebt.


Zoiets zou ik opperen als het om een collega gaat die ik hoog heb zitten en we ook andere zaken bespreken dan puur werkgerelateerd. Dat haal ik niet uit wat Carrie omschreef. Zou het risico in het geval van Carrie te groot vinden dat dit de (werk)verhouding alleen maar op scherp zet en het ook niet mijn rol vinden om het persoonlijk te maken, zelfs niet met de beste bedoelingen en puur als suggestie. :)
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 25 Jan 2017 14:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem203

Bericht 25 Jan 2017 14:54

Re: Een beetje meer lak hebben

Mijn vader heeft ook Misofonie. Die kan er echt niet tegen als andere mensen kauwen op harde dingen. Zo gaat hij vaak niet naar feestjes want hij loopt zich dan gigantisch op te vreten want hij vind het tot op het bot irritant. En als hij ergens is waar ze ineens noten op tafel gaan zetten dan loopt hij weg. Wij aten thuis vroeger ook nooit chips of andere harde dingen waar hij bij zat. Alleen op maandag avond want dat ging hij altijd biljarten. Dan hadden mijn moeder echt een avondje met allemaal lekkere dingen zoals toastjes, borrelnootjes, chips enz. Als ik zelf een feestje geef voor de kinderen dan hou ik er rekening mee. Er komt geen chips op tafel of toastjes met een salade. Ik neem dan stokbrood voor de salade en maak zachte hapjes zoals wraps. Als hij weg is dan komen er harde dingen op tafel. Voor iemand die het niet kent is het best vreemd maar ik ben er mee opgegroeid en ik weet gewoon dat mijn vader dat heeft. Ik weet niet beter. Ik kan elf niet tegen herhaaldelijke geluiden. Dus het tikken van een klok, klapperde deur en ik vind zelf etende-geluid-makende mensen ook irritant. Maar ik kan me er nog wel overheen zetten.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:10

Bericht 25 Jan 2017 15:14

Re: Een beetje meer lak hebben

Die persoon heeft inderdaad volgens mij last van Misofonie. Een vriendin van mij heeft het ook en reageert dan op dezelfde passief agressieve manier. Ze heeft me wel eens verteld hoeveel last ze er soms van heeft en hoe de reactie in haar hoofd is. Deze geluiden komen heel duidelijk bij haar binnen, waarbij een ander ze niet eens hoort. Ik heb er zelf altijd last van als ik in een winkel loop en er lopen mensen te fluiten. Die kan ik wel wat aandoen! Mijn vriendin heeft dat dus met heel veel dingen. Ze loopt bij sommige dingen ook gewoon weg (mensen in de trein die zitten te typen bijvoorbeeld).
Ik vind het best lastig om mee om te gaan, Ik probeer er rekening mee te houden (als we onderweg zijn, doe ik geen kauwgom in of zet ik de radio wat harder als we wat eten) of ik negeer haar reactie. Je zou iets kunnen zeggen van "Ik weet dat je het vervelend vindt, maar ik heb zin in nootjes en het is maar een paar minuten dat ik ze eet, dus dan doe je maar even je oordoppen in" Verder geen aandacht aan besteden.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Jan 2017 15:17

Re: Een beetje meer lak hebben

Ava en Lenthe: jullie zeggen 'ook' misofonie. Het is helemaal niet zeker dat de collega van Carrie dit heeft en met een collega heb je een geheel andere verstandhouding dan met familie/vrienden. Bij deze collega kan het net zo goed gaan om een zuur persoon die zeurt om het zeuren. Misschien is het een aandoening, misschien niet. Dit opperen zou ik alleen aandurven bij iemand die ik beter ken, of minimaal een klik mee voel. Maar goed, misschien ziet Carrie dat anders. :)
<<

Brooke

Bericht 25 Jan 2017 15:23

Re: Een beetje meer lak hebben

Beetje flauw, maar ik zou direct na WEER zo'n opmerking expres harder gaan kauwen op mijn nootjes en er overdreven geluid bij maken.

Ik kan soms ook niet tegen bepaalde geluiden en ik word ook agressief en chagrijnig van geluiden waar niemand op let, maar vind het wel wat ver gaan om er meteen een naam aan te geven. Laat staan dit bij de desbetreffende persoon te melden.
<<

Anoniem301

Bericht 25 Jan 2017 15:24

Re: Een beetje meer lak hebben

Bijzondere aandoening wel. Ik kan geluiden ook irritant vinden, als iemand 4x achter elkaar niest, of de hele dag z'n neus ophaalt, of elke minuut de keel schrapen, tikken met een voet of nagels of weet ik wat. Ja vreselijk irritant kan dat zijn. Maar de wereld draait niet alleen om mij.

Als iemand die aandoening heeft, in hoeverre moet je daar dan rekening mee houden? Ik zou inderdaad diegene aanraden hulp te zoeken. Maar bij mijn collega zal ik dat inderdaad niet opperen, kan wel inschatten hoe ze dan reageert.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 25 Jan 2017 17:02

Re: Een beetje meer lak hebben

Geweldig al die goodies Carrie!!

Ik vind haar echt maar een flauwe zeur hoor. Als je zelfs al aangeeft verder weg te gaan zitten, dat ze alsnog de urge niet kan bedwingen er wat over te zeggen. Puh.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Jan 2017 17:10

Re: Een beetje meer lak hebben

Ik zou lekker nootjes blijven eten en er verder niet op ingaan. Dat weet je nou eenmaal als je op een plek bent waar veel mensen komen, zoals een kantoor, dat je eetgeluiden hoort. Zolang mensen niet enorm onfatsoenlijke geluiden zitten te maken, zoals slurpen, keihard smakken, boeren, et cetera, moet je daar gewoon mee dealen, dat zijn normale leefgeluiden.

Mijn zoon is ook erg overgevoelig voor bepaalde geluiden, met name de wasmachine en de vaatwasser en in mindere mate de droger. Bij hem is het natuurlijk wel een ander verhaal, hij raakt van de wasmachine zelfs echt in paniek, dus met hem wil ik wel rekening houden door die apparaten alleen aan te zetten als hij er niet is (alleen de droger kan wel als hij thuis is, als de deur boven goed dicht is en hij het niet weet), maar we zijn niet altijd stil als hij dat wil. Soms wil hij ook niet dat er gepraat wordt en dan heeft hij gewoon pech. Op het kinderdagcentrum zijn er ook geluiden waar hij moeite mee heeft en ook daar moet hij aan wennen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem236

Bericht 26 Jan 2017 06:40

Re: Een beetje meer lak hebben

Aandoening of niet, je moet als collega toch gewoon kunnen eten. Zij moet er dan maar voor zorgen dat ze de geluiden niet hoort of haar aandoening aanpakt.
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 27 Jan 2017 07:54

Re: Een beetje meer lak hebben

Carrie schreef:

Als iemand die aandoening heeft, in hoeverre moet je daar dan rekening mee houden? Ik zou inderdaad diegene aanraden hulp te zoeken. Maar bij mijn collega zal ik dat inderdaad niet opperen, kan wel inschatten hoe ze dan reageert.


Dat is het dus een beetje. De enige optie tot hulp, die niet eens voor iedereen werkt, zit in het AMC. Ikzelf heb ook misofonie. De tikkende klok, muziek, mensen die van appels eten of de tanden in iets hards zetten voordat de mond dicht is... Brr! Helaas heb ik het ook met bewegende voeten. Het is echt heel lastig iets aan te doen, de bekendheid komt nu pas een beetje...
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

anoniem213

Bericht 27 Jan 2017 08:03

Re: Een beetje meer lak hebben

Ik ben het er overigens wel mee eens dat je collega misschien zelf eens kan nadenken over een oplossing. Vervelend dat je blijkbaar met haar ook geen open gesprek kunt voeren. Eigenlijk zou ik namelijk denken dat de oplossing vooral zit in luisteren naar haar verhaal en zij naar dat van jullie en daarin nadenken over een oplossing die voor iedereen mogelijk en prettig is.

Ik heb geen misofonie hoor, maar ik ben wel overgevoelig voor geluid. Als ik lang voor mij storende geluiden hoor die ik zelf niet kan stoppen, maakt me dat wel wanhopig. Dan kan ik echt wel huilen. Vandaar dat ik me misschien wat te veel inleef. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand zo heftig reageert als ze er niet echt heel veel last van heeft. De oplossing ligt denk ik wel vooral bij haar.
<<

Anoniem245

Bericht 27 Jan 2017 08:57

Re: Een beetje meer lak hebben

Rose. schreef:
Carrie schreef:

Als iemand die aandoening heeft, in hoeverre moet je daar dan rekening mee houden? Ik zou inderdaad diegene aanraden hulp te zoeken. Maar bij mijn collega zal ik dat inderdaad niet opperen, kan wel inschatten hoe ze dan reageert.


Dat is het dus een beetje. De enige optie tot hulp, die niet eens voor iedereen werkt, zit in het AMC. Ikzelf heb ook misofonie. De tikkende klok, muziek, mensen die van appels eten of de tanden in iets hards zetten voordat de mond dicht is... Brr! Helaas heb ik het ook met bewegende voeten. Het is echt heel lastig iets aan te doen, de bekendheid komt nu pas een beetje...


Ik heb dat ook, een tikkende klok kan ik nog wel "uitzetten" maar een druppende kraan, ander getik, voeten, mensen die fluiten :cry: , kauwen (als ik chagrijnig ben zelfs ademen).
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2017 09:34

Re: Een beetje meer lak hebben

Ik heb misfonie en zij waarschijnlijk ook. Daar kan ze voor in therapie. Ik word agressief van sommige geluiden. Dat gaat voor mij door merg en been. Als iemand met zijn vingers knakt dan weet ik niet waar ik het moet zoeken. Ik verga ongeveer van dat geluid. Wat ik doe is oortjes in en ergens anders gaan zitten. Alleen. Ik heb trouwens ook last van iemands ademhaling.

Wat jij moet doen? Niks. Behalve dan dat knakken met je vingers. Dat is te erg :smile:
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2017 09:38

Re: Een beetje meer lak hebben

Rose bewegende voeten heb ik ook veel last van. Wij hebben op het werk flexibele werkplekken dus ik kan ergens anders gaan zitten. Ik verander soms drie keer van plaats.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jan 2017 09:40

Re: Een beetje meer lak hebben

Kira schreef:
Rose. schreef:
Carrie schreef:

Als iemand die aandoening heeft, in hoeverre moet je daar dan rekening mee houden? Ik zou inderdaad diegene aanraden hulp te zoeken. Maar bij mijn collega zal ik dat inderdaad niet opperen, kan wel inschatten hoe ze dan reageert.


Dat is het dus een beetje. De enige optie tot hulp, die niet eens voor iedereen werkt, zit in het AMC. Ikzelf heb ook misofonie. De tikkende klok, muziek, mensen die van appels eten of de tanden in iets hards zetten voordat de mond dicht is... Brr! Helaas heb ik het ook met bewegende voeten. Het is echt heel lastig iets aan te doen, de bekendheid komt nu pas een beetje...


Ik heb dat ook, een tikkende klok kan ik nog wel "uitzetten" maar een druppende kraan, ander getik, voeten, mensen die fluiten :cry: , kauwen (als ik chagrijnig ben zelfs ademen).

Mensen die 'hijgen' tijdens het eten. Kan dan echt wel janken zo gefrustreerd raak ik ervan. :redface:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 27 Jan 2017 11:38

Re: Een beetje meer lak hebben

Ik heb het overigens alleen met messen die op borden snerpen. Daar krijg ik echt de rillingen van over mijn rug en doet zeer in mijn oren. Ik kramp dan echt in elkaar. Mijn vriend weet het inmiddels en let erop. Gisteren aten we met zijn zus en ouders, boerenkool met worst. Wist was al in plakjes. Gaat zijn vader (die tegenover me zat) als eerste met heel veel kracht al snerpend ieder plakje nog een keer in tweeën snijden! Oh ik zat de plakjes af te tellen haha!
<<

Anoniem301

Bericht 27 Jan 2017 11:48

Re: Een beetje meer lak hebben

Ik heb van al die dingen ook 'last' hoor, zoals ik aangaf. Maar ik neem dan weer niet zoveel ruimte in dat ik dat heel erg ga ventileren hier bij mijn collega's. Ik ga ze niet lastig vallen met mijn ergernis over een geluid, (tenzij het echt heel de dag door tikken met je nagels op het bureau ofzo is). Je leeft hier nou eenmaal met elkaar, dan kan je beter thuis gaan werken, of in de stilteruimte gaan zitten, die hier dus beschikbaar is.

En het ironische is dat zij de meest luidruchtige persoon is op onze afdeling, dus rekening houden met een ander doet ze zelf dan weer niet :laughcry:
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers