Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De prijsvechter

<<

Twellie

Noob

Berichten: 101

Geregistreerd: 24 Dec 2016 00:37

Bericht 23 Jan 2017 00:00

De prijsvechter

Driedelige documentaire bij de VPRO, morgen is de laatste aflevering alweer. Toevallig meer mensen die hem kijken? Wat vind je ervan? Het heeft mij wel echt aan het denken gezet en ook wel tot actie aangezet om veel beter na te denken of ik een product wel echt nodig heb.

Voor wie het niet gezien heeft, aanrader! Hier gaat het over (ff gekopieerd): Hoe komen al die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap? En tegen welke prijs? Zijn we van de consumptiemaatschappij in de wegwerpmaatschappij terechtgekomen?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 23 Jan 2017 00:18

Re: De prijsvechter

Weer gezien. De stad met al die hal waar al die fabrikanten hun spulletjes toonden vind ik bijzonder om te zien.

Dat er plastic in bier en ander etenwaars zit wist ik eigenlijk al, maar zelfs in honing daar verbaasde ik mij wel over.

De plastic verpakkingen zijn het ergste. In de supermarkt verbaas ik mij er vooral bij de groente afdeling over. Neem bijvoorbeeld voorverpakte appels, stoplicht paprika's. Ook de plastictasjes waar je je groente in moet afwegen zou anders kunnen. Bij een plaatselijke boer wordt gebruik gemaakt van dunne papieren zakjes. Dat zou in de supermarkt ook kunnen met bijvoorbeeld een klein plastic venster zodat de kassamedewerker nog wel kan controleren of wel de juiste groente of fruit in de zak zit.
<<

Anoniem304

Bericht 23 Jan 2017 00:20

Re: De prijsvechter

Ik stop groente eigenlijk nooit in een tasje. Zacht fruit dan wel weer.
<<

Twellie

Noob

Berichten: 101

Geregistreerd: 24 Dec 2016 00:37

Bericht 23 Jan 2017 00:25

Re: De prijsvechter

Ja inderdaad! Ik leg groente en fruit als ik het gehaald heb op de fruitschaal zonder verpakkingen. Dus bananen uit het plastic, paprika's uit het plastic, gigantische zak om zes appels enzovoorts. Waar ik dan uiteindelijk mee naar de container loop aan afval, verbaast me elke keer.

Laatst had ik biologische koekjes gehaald, wat dan wel een verantwoorde keuze lijkt. Ze zaten in een enorm dik karton, daarin een groot plastic treetje in een plastic zak met daarin twee rijen kleine koekjes. Had met een kwart van het verpakkingsmateriaal gekund.

Die hal vond ik ook heel apart om te zien. Van de eerste aflevering is de Jumbo fabriek me bijgebleven. 'Made in Holland', behalve dan de plastic deeltjes uit China.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 23 Jan 2017 00:35

Re: De prijsvechter

Ik bedoel de kleinere groentes die je wel moet afwegen en in een zakje moet doen. Bijvoorbeeld spruitjes, sperziebonen etc.
<<

Anoniem184

Bericht 23 Jan 2017 05:37

Re: De prijsvechter

Bij mijn supermarkt kun je kuezen tussen papieren enplactic zakjes. Maar ik heb het idee dat er in dat papier ook nog een hoopplastic verwerkt zit..

Cotton, hoe neem jij je groenten en fruit dan mee?
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 13:06

Bericht 23 Jan 2017 06:34

Re: De prijsvechter

Ik kijk het ook!
In NL zijn we best goed bezig met plastic, als ik zie in Azië, echt alles stoppen ze in tasjes.
Ik ga bijv sochtends naar de 7 eleven om een koffie (zijn hele kleine supermarktjes) en dan willen ze dus om die beker nog een plastic zakje doen :palm:
Als het even kan ga ik in NL ook naar de markt, heb het idee dat dat wel scheelt qua plastic. Misschien volgende keer mn eigen tasje meenemen.
Maar ik denk inderdaad dat we een wegwerpmaatschappij aan het worden zijn en dat mensen er te weinig bij stilstaan wat al die goedkope plastic meuk voor het milieu doet.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Jan 2017 23:05

Re: De prijsvechter

Ik heb zojuist de aflevering van gisteren gekeken. Ik was er letterlijk even stil van. Ik heb me voorgenomen echt bewuster om te gaan met dergelijke producten. Ergens weet je het wel, maar na het zien van deze documentaire besef je het pas. Zeker een aanrader en eye opener!
<<

Fotoboek

Noob

Berichten: 9

Geregistreerd: 20 Jan 2017 20:59

Bericht 25 Jan 2017 22:59

Re: De prijsvechter

Je weet het al maar toch komt het wel binnen en wordt je er nog bewuster van. Zelfs als je erop let heb je nog een enorme berg aan verpakkingsmateriaal. We hadden laatst fruit uit de supermarkt wat in zo'n plastic netje zat maar vervolgens bleek dat er ook nog een plastic vacuüm verpakking omheen zat. Vraag mezelf dan echt af waarom dat nodig is!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 25 Jan 2017 23:16

Re: De prijsvechter

Ik ben wel benieuwd naar deze documentaire, binnenkort even terugkijken!

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers