Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Help! Opvangproblemen

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 20 Jan 2017 14:43

Help! Opvangproblemen

Pff ik zie door de bomen het bos even niet meer. Al toen ik krap 12 weken zwanger was heb ik contact opgenomen met een gastouder. We hebben continu contact gehad, maar omdat mijn man van baan wisselde vlak voor de geboorte van onze zoon kon ik de definitieve dagen pas later doorgeven (ik kreeg in december zijn rooster pas voor deze periode). Ik was in de veronderstelling dat zij plek vrij zou houden voor onze zoon, maar blijkbaar was er een miscommunicatie ergens want zij gaf toen aan inmiddels geen plek meer te hebben. Oftewel: paniek! Ik moet over anderhalve week weer werken, en heb nu dus nog steeds geen opvang.

Inmiddels heb ik contact met het gastouderbureau waar de gastouder van onze eerste keuze bij aangesloten is en zij zijn voor mij aan het zoeken. Nu hebben zij een hele leuke gastouder voor ons gevonden, die hier ook in de buurt zit, maar zij heeft pas vanaf 1 mei plaats (dit omdat zij nu al twee baby's onder de 1 heeft, één baby wordt eind april 1 dus dan kan ze er weer een kleintje bij hebben). Het gastouderbureau heeft wel een alternatief voor de eerste drie maanden, maar dat is in een andere plaats die voor ons allebei niet op de route naar ons werk ligt. Heel onhandig dus.
Het kinderdagverblijf hier in de buurt heeft geen wachtlijst dus ik heb hen net gebeld. Zij hebben in beginsel wel plek, maar zijn terughoudend omdat ze liever geen kindjes plaatsen voor drie maanden. Dit in verband met wennen enzo. Had ik zelf nog niet bij nagedacht, maar is natuurlijk ook heel logisch.

En nu weet ik het niet meer. Ik heb nu geloof ik drie opties:
1. Hopen dat het gastouderbureau vervangende opvang kan regelen voor de eerste drie maanden, voor lief nemen dat ik dan drie maanden dik een uur extra moet rekenen omdat ik David een eind verderop moet wegbrengen en vanaf mei hem hier in de buurt naar de andere gastouder brengen.
2. Hopen dat het kinderdagverblijf hem wil plaatsen voor drie maanden zodat ik niet drie maanden lang een eind moet rijden en hem dan vanaf mei naar de gastouder brengen.
3. Het hele concept gastouder vergeten en een vaste plaatsing op het kinderdagverblijf regelen.

Welke optie zou jullie voorkeur hebben? Ik neig nu geloof ik naar de laatste omdat dat voor David wat rustiger is op lange termijn, maar ik vind het ook lastig om m'n hele gastouderidee overboord te gooien. Mijn voorkeur ging daar juist naar uit omdat het wat kleinschaliger is dan een kinderdagverblijf.

Iemand die met me mee wil denken? Het liefst zou ik nu ouderschapsverlof opnemen tot mei zodat ik nog even bij David kan blijven, maar dat gaat 'm ook niet worden denk ik haha!

♥♥
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 20 Jan 2017 14:48

Re: Help! Opvangproblemen

Familie die niet tijdelijk kan oppassen?

Ik zou voor een vaste plek op de kinderopvang gaan kijken. Gastouders.... als ze ziek zijn heb je geen oppas als je moet werken.
Ik ben ook niet voor het KDV voor baby's eigenlijk, maar wat ik heb gehoord over gastouders word je ook niet vrolijk van (al zijn er natuurlijk toppers).
04-2014
10-2015
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Jan 2017 14:49

Re: Help! Opvangproblemen

Ik zou voor vaste plaatsing bij kdv doen.
Maar ik ben sowieso meer van 't kdv dan een gastouder.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Jan 2017 14:50

Re: Help! Opvangproblemen

En ik zou eens op het kdv gaan kijken. Bij ons zijn er bv maximaal 10 kindjes per dag, met 3 leidsters dan.
Wij vinden het zelf echt een verrijking voor P.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Brooke

Bericht 20 Jan 2017 14:51

Re: Help! Opvangproblemen

Ik zou dan denk ik voor de laatste optie gaan en opvang op het kinderdagverblijf regelen, maar dat is puur wat ik zou kiezen. Ook zou het niet zo prettig vinden om na een poosje weer om te moeten schakelen, niet eens voor jezelf maar vooral voor je kindje. Dan is het net een beetje gewend en dan zou hij weer ergens anders heen moeten. Hij is nog zo klein.

Ik had zelf ook altijd gastouder in mijn hoofd en die hadden we ook om dezelfde reden die jij aangeeft, totdat we gingen verhuizen en er hier nauwelijks gastouders waren. Toen moesten we wel opvang bij een kinderdagverblijf regelen toen d'r tijd (nu zit ze daar niet meer maar dat terzijde). Maar op een kinderdagverblijf doen ze net zoveel leuke dingen als bij een gastouder en op de groep stonden genoeg leidsters en toen was ik om.
<<

Anoniem272

Bericht 20 Jan 2017 14:52

Re: Help! Opvangproblemen

Heb je al op je werk overlegd of je later kunt beginnen?

Wij hebben trouwens voor T. KDV gehad en nu voor I. al 3 jaar dezelfde gastouder. Een topvrouw. Ze is in die 3 jaar maar één keer ziek geweest. Ze heeft heel veel aandacht voor de kinderen, want ze heeft er maar maximaal drie tegelijk. En als I. zelf ziek is (wat dus echt veeel vaker gebeurt dan dat de gastouder ziek is), mag ik haar gewoon brengen. Ook als ze koorts heeft en alleen maar wil liggen. I. voelt zich helemaal thuis daar en vindt dat ook prima. Is wel ideaal hoor.

I. gaat nu naast de gastouder ook nog naar een PSZ, zodat ze zich wel leert handhaven in een grotere groep kinderen.
Laatst gewijzigd door Anoniem272 op 20 Jan 2017 14:59, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Jan 2017 14:52

Re: Help! Opvangproblemen

Mits het een leuk kinderdagverblijf is zou ik voor de laatste optie gaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 20 Jan 2017 14:53

Re: Help! Opvangproblemen

Ik zou gaan voor optie 3. Dan ben je ook altijd verzekerd van opvang.

Tot 2 weken terug gingen onze jongens naar mijn moeder. Maar nu ze gevallen is kan dat niet meer. Wij hadden dus ook met spoed opvang nodig. Gelukkig konden ze direct terecht bij de kinderopvang en het bevalt me nu al heel goed.
<<

Anoniem272

Bericht 20 Jan 2017 14:57

Re: Help! Opvangproblemen

Fauve, wat heb je allemaal gehoord over gastouders dan?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 20 Jan 2017 15:00

Re: Help! Opvangproblemen

Ik zou ook voor de laatste optie gaan, ik vond de eerste periode werken best pittig, we waren beide vaak ziek ( elk griepje pikte ik op na de zwangerschap) en zoveel reistijd had ik er slecht bij kunnen hebben. Ik zou wel even goed uitzoeken voor welke minimale periode je tekent, mocht D er niet op zijn plek zijn kan je na die periode altijd op zoek naar iets kleinschaligers.

Dat je geen opvang hebt als je gastouder ziek is, is lang niet in alle gevallen zo. Wij hebben een vaste vervangende gastouder die in die gevallen kindjes er bij kan hebben omdat ze nooit vol zit, zij vangt onze zoon ook op tijdens vakanties van onze gastouder, hij kent haar dus ook en heeft daar prima naar zijn zin. Grotere gastouderbureau's hebben vaak ook gastouders die als vliegende keep werken voor dit soort situaties, dat werk heb ik zelf ook gedaan toen ik studeerde.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem205

Bericht 20 Jan 2017 15:14

Re: Help! Opvangproblemen

Lastig he Elliot?
Wij hebben een GO is een ander dorp (15min rijden vanaf ons huis) dat ook totaal niet gunstig is qua route. Maar, we hebben het er wel voor over. We hebben het uur extra er voor over. Dus ik zou voor de GO gaan.

Wij doen een combinatie kdv en GO. Zoon gaat 2 dag pw naar de GO en 2 dagen per week naar het kdv wasr Maple werkt. De continuiteit van het kdv is fijn en handig, maar het kleinschalige van de GO is ook fantastisch.
<<

Anoniem251

Bericht 20 Jan 2017 15:19

Re: Help! Opvangproblemen

Wij hadden juist een voorkeur voor een kdv, dus ik zou voor optie 3 gaan. Je kunt in ieder geval even een kijkje nemen op het kdv om je eigen beeld erbij te vormen. Om hoeveel dagen in de week gaat het?
<<

Brooke

Bericht 20 Jan 2017 15:30

Re: Help! Opvangproblemen

Filoria schreef:Fauve, wat heb je allemaal gehoord over gastouders dan?


Ja inderdaad, dat vraag ik me ook af. Ik hoor ook wel eens mindere verhalen, maar dat geldt net zo goed voor kdv en voor alles valt wel wat te zeggen.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 20 Jan 2017 15:34

Re: Help! Opvangproblemen

Lastig zeg. Hopelijk kan het gastouderbureau iets voor jullie betekenen.

Mijn oudste heeft op het kdv gezeten vond ik niet altijd wat. Want druk en vast ritme maar niet haar ritme.

Oudste en middelste zijn naar een gastouder geweest en dat was wel echt heel fijn. Heel flexibel, huiselijk, volgde ritme van het kind.

Ben ook wel benieuwd naar die mindere verhalen. Ik hoor hier in de omgeving eigenlijk niets dan goeds.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem236

Bericht 20 Jan 2017 16:20

Re: Help! Opvangproblemen

Optie 3, maar ik ben pro kdv. Anders 3 maanden kdv, een kleintje merkt dat niet zo hoor die wisseling. (Tenminste in september moesten wij ook met spoed opvang hebben, tot volgende week, maar onze jongste vindt het best, oudste is zich er wel bewust van)
<<

Anoniem236

Bericht 20 Jan 2017 16:21

Re: Help! Opvangproblemen

Mindere kanten gastouder;
- opvang van ziekte en vakantie gastouder
- geen invloed op hygiene
- een opvoedmethode
- minder kinderen van dezelfde leeftijd
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 20 Jan 2017 16:25

Re: Help! Opvangproblemen

Ik heb ongeveer 2,5 jaar ervaring met gastouders. De eerste die we hadden (ruim 2 jaar) was echt een hele leuke, lieve dame voor mijn zoon maar zakelijk niet sterk. Hierdoor zaten wij altijd te wachten op haar nukken (ineens en laat tariefswijzigingen doorgeven, toch minder flexibel dan aangegeven, etc). Het gastouderbureau kon hier weinig mee en zei alleen ingeschakeld te kunnen worden als we er niet uitkwamen en dus voor bemiddeling. Bij ziekte en vakantie was het altijd lastig om vervanging te vinden. De tweede gastouder stopte er na een maand mee (terwijl ze in eerste instantie 3 jaar als gastouder zou werken), omdat ze een baan aangeboden had gekregen die ze wilde. Hoewel ik echt het idee van een gastouder fijn vind, ben ik naar een KDV gegaan, omdat het me (zonder achterwacht, we hebben geen familie om terug oo te kunnen vallen) te veel geregel was met te weinig zekerheden. Mijn zoon was 2 jaar en 9 maanden toen hij naar de opvang ging, maar ten opzichte van bij de gastouder, vind ik zijn ontwikkeling veel soepeler (en sneller lijkt wel) gaan. Dit is natuurlijk nu niet echt een factor, voor jou maar ik ben er wel aangenaam door verrast.

Succes met de keuze.
L2014 & H2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 20 Jan 2017 16:50

Re: Help! Opvangproblemen

Ik ben benieuwd waarom jullie voor een Gastouder hebben gekozen, en niet voor een kdv.
Het is nu heel makkelijk kdv te adviseren, als dat een optie is voor jullie
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 20 Jan 2017 17:09

Re: Help! Opvangproblemen

Ik heb verder niks over gastouders want geen ervaring mee maar er zijn wel dingen die je wel eens hoort.
Vakantie, als ze die hebben moet je je kind bij een andere brengen.
Als ze ziek zijn idem.

Daarom liever een kdv, ik zou voor de laatste optie gaan.
M:21072011
J :08012014
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 20 Jan 2017 17:16

Re: Help! Opvangproblemen

Ik reageer straks even uitgebreid, ik ben nu de fles aan het geven namelijk. Weet iemand misschien wat het beleid is met betrekking tot buikslapen? Ik heb echt alles geprobeerd maar David gaat alleen slapen als hij op zijn buik ligt. zijn er opties bij een kinderdagverblijf voor buikslapers?

♥♥
<<

Catoo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 178

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:21

Bericht 20 Jan 2017 17:18

Re: Help! Opvangproblemen

Bij het kindercemtrum waar ik werk mogen baby's gewoon op hun buik slapen mits de ouders schriftelijk toestemming hebben gegeven.
Soms is het beter iets moois te verliezen.
Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 20 Jan 2017 17:40

Re: Help! Opvangproblemen

Ik zou in eerste instantie gaan voor optie 3. Je bent verzekerd van opvang, hoeft er geen uur extra voor uit te trekken en D. kan meteen terecht.

Je kan de optie gastouder altijd nog in je achterhoofd houden, mocht het kdv toch niet bevallen.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem316

Bericht 20 Jan 2017 17:43

Re: Help! Opvangproblemen

Hoewel ik voor gastouders ben, zou ik in jouw geval voor optie 3 kiezen. Dit is het meest rustig voor D. En ik denk dat een kdv ook zo zijn voordelen heeft.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 20 Jan 2017 17:50

Re: Help! Opvangproblemen

Ons gastouderbureau doet dat hetzelfde, op de buik slapen bij jonge baby's alleen als je daar als ouder voor tekent.

Opvang als de gastouder ziek of op vakantie is, is bij ons door een vaste vervanger opgelost dus geen issue. Ik hoor juist dat kinderdagverblijven regelmatig gewoon tussen kerst en oud en nieuw dicht zijn bijvoorbeeld, dat zou voor ons echt een probleem zijn omdat wij die week met collega's moeten verdelen en we dus ook jaren niet vrij zijn.

Laatst was onze zoon na zijn middag slaapje met koorts wakker geworden, de gastouder had zijn temperatuur opgenomen, hem lekker bij haar genomen en ons laten weten van de situatie maar dat we niet eerder hoefde te komen. Ik hoor van vriendinnen dat ze van het kinderdagverblijf dan gewoon bellen en dat je ze op moet halen, dat zou bij ons ook echt een probleem opleveren.

Onze gastouder zit vol en er zijn altijd minstens 3 peuters, genoeg leeftijdgenootjes dus, ze gebruikt voorschools opvang programma AAP, heeft een schoonmaakster en het huis ziet er altijd keurig uit als wij onze zoon halen en brengen.

Ik heb niks tegen een kinderdagverblijf, maar ben heel blij dat onze gastouder het nooit een probleem vind als we later zijn ivm treinen/ file, ze flexibel is in halen en brengen ( een keer om 7 uur brengen is prima of half 7 ophalen ook bijvoorbeeld, die flexibiliteit hebben wij nodig), ze het geen probleem vind om onze zoon warm eten te geven 's avonds terwijl ik van mijn broer hoor dat het kinderdagverblijf dat tot 1 jaar doet enz.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 20 Jan 2017 18:07

Re: Help! Opvangproblemen

Lekker naar t kdv zou ik doen!
#teammaple🍁
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Lexi