Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

<<

Vesper

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 166

Geregistreerd: 24 Jun 2016 13:41

Bericht 18 Jan 2017 13:20

Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik las net dit artikel:

http://www.ad.nl/utrecht/terminale-emma ... 0212814eec

Wat vinden jullie hiervan?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 13:27

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik snap dat ze over dat geld wil beschikken, zeker als ze nu weinig heeft en niet op familie terug kan vallen, maar ik begrijp ook dat dat niet de bedoeling is van zo'n actie en dat dat dus ook niet zomaar kan. Je kunt niet verhaal A ophangen omdat dat beter werkt, om er dan vervolgens verhaal B van te maken als het geld binnen is. Heel naar voor haar, maar ik denk dat het wel waar is dat toekomstige acties erdoor om zeep worden geholpen als zij nu vrij over het geld kan beschikken en een groot deel opmaakt aan zichzelf.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 13:43

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Wat vind je trouwens zelf? Nu lijk ik wel de enige die iets vindt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 18 Jan 2017 13:45

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik vind hetzelfde als jij hoor Susan! Dan ben je iig niet meer de enige :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Jan 2017 13:51

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik ben het ook eens met je Susan. Het is mooi dat dat geld beschikbaar is gekomen, maar lijkt me dat je dat niet zomaar ergens anders voor kan gebruiken. Ik snap dat dat heel cru voelt, maar ze heeft zelf besloten dat ze dit als doel wilde gebruiken en niet behandelingen en/of levensonderhoud.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem278

Bericht 18 Jan 2017 13:57

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik ben het ook met je eens, Susan.

Anders kunnen alle bekende 'goede doelen' ook wel halverwege acties en collectes van functie veranderen. De stichting en crowdfunding is opgezet met haar in gedachten maar voor haar EN anderen die in eenzelfde situatie zitten en door ziekte niet meer in aanmerking komen voor een uitvaartverzekering (en daar kennelijk niet eerder al van voorzien waren). Ik heb er ook een beetje moeite mee dat ze nu ineens ook geld wil voor 'bij leven' terwijl dat niet het doel was van de donatie van veel mensen.
<<

Vesper

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 166

Geregistreerd: 24 Jun 2016 13:41

Bericht 18 Jan 2017 13:58

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik deel jouw mening ook. Het komt op mij zelfs wat hebberig over. Het is al apart dat ze haar doel heeft aangepast omdat ze daarmee kennelijk meer geld hoopte op te halen, maar om nu een rechtszaak aan te spannen omdat ze er eigenlijk wel van op vakantie wil en haar boodschappen ermee wil betalen vind ik ergens profiteren van de mensen die geld hebben ingelegd voor haar uitvaart.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 14:02

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Wat er ook bij komt: zij heeft zelf ervaren dat het lastig is om zoiets op te zetten op het moment dat er al veel vergelijkbare verhalen zijn, maar doordat zij nu veel aandacht heeft gevraagd voor de uitvaart die ze niet kan betalen en daar ook veel geld voor heeft opgehaald, wordt het voor anderen in een soortgelijke situatie ook weer lastiger om daarvoor te crowdfunden, ik denk niet dat iemand anders pal hierna weer hetzelfde podium krijgt aangeboden en ook weer zoveel geld binnenhaalt, puur omdat dat pasgeleden al onder de aandacht is geweest en veel mensen toen al hebben gedoneerd. Zij zegt dat haar verhaal gekaapt is, maar anderen hebben weer hun eigen verhaal waar nu waarschijnlijk even minder schijnwerpers voor zullen zijn. Daarom vind ik ook dat mensen in een vergelijkbare situatie geld uit dat fonds zouden moeten krijgen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem281

Bericht 18 Jan 2017 14:12

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Dit was oktober

"Nu haar einde nadert, wil ze graag een mooie verzekering afsluiten, een mooie begrafenis én een stichting oprichten die jongeren in vergelijkbare situaties helpt. Met het geld dat tot nu is ingezameld kunnen acht mensen geholpen worden. Doneren kan nog altijd via haar website."


Ik denk dat ze gewoon niet op zoveel geld heeft gerekend en het nu liever in d'r eigen zak steekt. Logisch, op zich! Lijkt me ook heel chill. Maar ik vind 't verre van eerlijk, dit is onder valse voorwendselen geld inzamel en er dan nog een rechtszaak van (willen) maken, vind ik heel hebberig en naar overkomen. Ze kan het verpesten voor volgende goede doelen.
<<

Anoniem315

Bericht 18 Jan 2017 16:32

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Het voelt verkeerd dat ze het geld nu voor een ander doeleinde wil gebruiken.
Wat je zegt, Susan, dat komt andere toekomstige acties waarschijnlijk niet ten goede.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 18 Jan 2017 18:37

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik vind het egoïstisch.

In het artikel staat namelijk ook dat er een benefietconcert is geweest en dat zij daarvan de opbrengst mocht gebruiken voor leuke dingen en nu wilt ze nog meer.

Dit is opgezet met een doel en daar hebben de donateurs voor gegeven. Dus voor haar uitvaart en die van andere met hetzelfde probleem en niet voor leuke dingen voor haar.

En daarbij vindt ik het gewoon stom als mensen geen..uitvaart verzekering afsluiten voor hun kinderen en dat als je er geen hebt op je 18e het zelf niet doet.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem184

Bericht 18 Jan 2017 19:08

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Egoïstisch vind ik het niet. Haar overlevingskansen zijn laag, ze wil gewoon leven en het onderste uit de kan halen. Ik kan er ergens nog wel begrip voor opbrengen, ze heeft het alleen totaal niet handig aangepakt waardoor het nu negatief voor haarzelf uitpakt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 19:39

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Als ze het anders had aangepakt dan had ze waarschijnlijk niet zoveel geld binnengehaald. Maar dat is ergens ook precies het punt. Ze heeft het gegooid op de uitvaart omdat dat de aandacht trekt en mensen dat schrijnend vinden, daardoor is er nu zoveel gegeven, maar dan kun je niet halverwege de spelregels veranderen.

En ik snap haar op zich ook wel. Maar het kan gewoon niet.

Dat ze overigens geen uitvaartverzekering heeft hoeft niet haar eigen schuld te zijn. Er staat dat ze al op heel jonge leeftijd kanker had, wellicht dus al voor haar achttiende. En als je eenmaal een beperkte levensverwachting hebt, kun je niet meer zomaar een uitvaartverzekering afsluiten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 18 Jan 2017 20:14

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Dat snap ik Susan. Ik geef ook meer haar ouders de schuld. Die hadden er een bij de geboorte kunnen afsluiten.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 19 Jan 2017 15:24

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik begrijp haar keuze, maar ik zou het heel erg raar vinden. Om die reden hebben de mensen niet gedoneerd.
<<

Anoniem210

Bericht 19 Jan 2017 22:56

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik vind dat haar ex gelijk heeft. Zij heeft de stichting mede opgericht met het doel om haar begrafenis maar ook de begrafenis van lotgenoten te kunnen bekostigen. Ze lijkt dat doel nu uit het oog te verliezen en het geld ook voor andere dingen te willen gebruiken. Ergens begrijp ik dat het geld lonkt. Maar dan had ze niet met bovenstaand doel een stichting op moeten richten.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jan 2017 09:50

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik vind het een beetje verdrietig van twee kanten. Aan de ene kant heb je een meisje dat er volledig alleen voor staat, en dat kanker heeft en daardoor zichzelf niet kan laten verzekeren. Dan gaan mensen een crowdfunding oprichten die van haar houden, en vervolgens komt er opeens veel meer binnen en dan? Dan ontstaat er gedoe over geld en dat vind ik sneu voor beide partijen.

Ik vind het nobel dat er andere mensen ook geholpen zullen worden maar je zou ook kunnen stellen dat sommige mensen alleen aan Emma hebben willen doneren en niet aan Truus van op de hoek. Ik zit er dus heel erg tussenin: zoals het stuk geschreven is komt het meisje er niet heel positief vanaf maar dat kan ook de schrijfwijze zijn. Dus daarin wil ik ook niet te hard oordelen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 20 Jan 2017 10:02

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Hm ik heb op de site van RTL een inteview (filmpje) met haar en haar vrienden gevonden toen de crowdfundingsactie net was gestart. Toen zeiden haar vrienden ook al dat alles wat er meer werd binnengehaald dan het beoogde bedrag zou worden besteed aan de uitvaart van andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Op het eind van het filmpje perst ze er nog een traan uit en zegt ze hoe mooi ze het vindt en hoe dankbaar ze is. Oké, dat klinkt wat oordelend maar zo lijkt het echt, zeker als ik nu lees hoe berekenend ze in heeft gezet op geld inzamelen voor haar uitvaart omdat er al zoveel acties waren voor patiënten die geld inzamelden voor behandelingen en leuke dingen.

Het waren de spelregels, die kende ze. Daarom vind ik het wel egoïstisch om dat geld nu tóch zelf te willen besteden aan levensonderhoud en extra's. Natuurlijk gun ik haar dat ze de laatste tijd die ze nog heeft kan genieten zoveel ze wil, maar er zijn vast andere mogelijkheden om dat te realiseren dan gebruik te maken van het geld dat ergens anders voor is opgehaald.

Edit: erg eens met Susan dus!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 20 Jan 2017 10:23

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Als ik gedoneerd had, zou ik me enorm belazerd voelen als het geld ineens voor andere zaken gebruikt zou worden.

Ook eens met Susan dus.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Jan 2017 10:28

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Caro schreef:
Ik vind het nobel dat er andere mensen ook geholpen zullen worden maar je zou ook kunnen stellen dat sommige mensen alleen aan Emma hebben willen doneren en niet aan Truus van op de hoek. Ik zit er dus heel erg tussenin: zoals het stuk geschreven is komt het meisje er niet heel positief vanaf maar dat kan ook de schrijfwijze zijn. Dus daarin wil ik ook niet te hard oordelen.


Ja, maar goed, Truus van de hoek krijgt straks waarschijnlijk niet het podium dat Emma nu gehad heeft en dus ook niet de kans om op dezelfde manier geld in te zamelen. Dat is niet de schuld van Emma, maar dat is helaas wel hoe het werkt, en dat heeft ze zelf ook al mogen ervaren, want ze had ook geld nodig voor andere dingen, maar dat lag lastig want 'er zijn al zoveel van dat soort verhalen' en daarom moest ze het hierop gooien, zoals ze het zelf omschrijft. Als er nu weer iemand geld gaat inzamelen voor een uitvaart zien mensen dat precies hetzelfde, als weer eenzelfde verhaal en daar hebben ze al net voor gedoneerd. Dus met haar actie heeft ze ook wel een beetje het gras voor andere voeten weggemaaid en dan vind ik het ook wel hard als die anderen gewoon pech hebben.

Daarbij denk ik dat mensen die Emma niet persoonlijk kennen toch meer doneren omdat ze de situatie erg vinden dan om haar persoonlijk. Ik kan me niet voorstellen dat het ze dan uitmaakt of het aan Emma of aan Truus wordt besteed. Je geeft meestal toch geld voor een bepaald inhoudelijk doel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 20 Jan 2017 10:28

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Caro schreef:Ik vind het een beetje verdrietig van twee kanten. Aan de ene kant heb je een meisje dat er volledig alleen voor staat, en dat kanker heeft en daardoor zichzelf niet kan laten verzekeren. Dan gaan mensen een crowdfunding oprichten die van haar houden, en vervolgens komt er opeens veel meer binnen en dan? Dan ontstaat er gedoe over geld en dat vind ik sneu voor beide partijen.

Ik vind het nobel dat er andere mensen ook geholpen zullen worden maar je zou ook kunnen stellen dat sommige mensen alleen aan Emma hebben willen doneren en niet aan Truus van op de hoek. Ik zit er dus heel erg tussenin: zoals het stuk geschreven is komt het meisje er niet heel positief vanaf maar dat kan ook de schrijfwijze zijn. Dus daarin wil ik ook niet te hard oordelen.


Helemaal eens. Ik ken de situatie verder niet en vindt het krantenartikel duidelijk geframed om precies die reacties uit te lokken die je in dit topic ziet. Het komt op mij over als een situatie waarin heel veel verdriet en complexiteit verborgen zit die wij niet kennen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 20 Jan 2017 10:34

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik zie inderdaad dat het een stemmingmakend artikel is, maar ze heeft zelf het risico genomen om de media op te zoeken om haar verhaal over het voetlicht te brengen. En dit is, hoe triest ook, de keerzijde daarvan.

En hoewel ik de ins en outs van haar relatie met haar ex en vrienden natuurlijk niet ken, lijkt het er wel op dat ze zelf het geld een andere bestemming wil geven dan waarvoor het bedoeld is.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Jan 2017 10:44

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding

Ik vind niet dat de reacties hier nou uitgelokt zijn door de toon van het artikel, het is niet dat zij hier nou door een heleboel mensen keihard wordt veroordeeld. De vraag is toch gewoon of je vindt dat zij aanspraak zou mogen maken op het geld, ja of nee? Daarover kunnen de meningen verschillen natuurlijk, maar ik heb niet het idee dat mensen hier nou opgestookt zijn door de berichtgeving. Ik vind het allemaal heel naar voor haar, ik snap dat ze dat geld echt nodig heeft en ik snap dat het frustrerend is als dat geld er door jouw actie is en je kunt er niet bij, maar door de manier waarop het is ingezameld vind ik toch dat ze er geen aanspraak op kan maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 20 Mrt 2017 19:28

Re: Terminale Emma wil zelf geld crowdfunding


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers