Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kunstvoeding en borstvoeding

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 18 Jan 2017 14:34

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ze vallen natuurlijk wel wat af in de eerste week, dus kun je daar nog niet zoveel van zeggen..
Onze zoon was ook te vroeg en maar 2kg, dus mocht niet afvallen. Ik had voor mijn gevoel toen alles geprobeerd. En had in mijn hoofd de keuze al gemaakt om te stoppen. Ik durfde het alleen niet uit te spreken.
Dit laat ik mij nooit meer gebeuren bij een eventuele nieuwe zwangerschap.

Als jij nu je keuze gemaakt hebt voor je gevoel is het goed. Wat de reden ook is en wat anderen er ook van vinden.
2016
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 18 Jan 2017 14:42

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Als je haar borstvoeding wilt blijven geven dan zou ik per direct stoppen met bijvoeding geven via de fles en je dochter bij iedere kick aanleggen. Dat kost tijd, heel veel tijd en dat is niet altijd leuk. Als je dit niet ziet zitten dan zou ik er rekening mee houden dat bij maar vier keer kolven per dag het heel snel gedaan is met je productie en je dan volledig moet overstappen op kunstvoeding.

In het begin is het geven van borstvoeding vooral heel veel investeren, de fijne en leuke momenten komen, is mijn ervaring, later pas als het allemaal goed loopt.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 18 Jan 2017 14:53

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat een stress! Heel vervelend! Ik heb ook problemen gehad om Lu. aan de borst te krijgen, hier was het probleem dat Lu. gewoon te prematuur was in het begin en later gewend aan de fles.
Ik heb een hele tijd zitten tobben en fulltime gekolfd, daarna door stress en pijn zakte de productie ook nog eens. Uiteindelijk een hele tijd getobt met een combinatie van kunstvoeding en afgekolfde voeding, dat kolven bleef een gedoe. Met vier maanden besloten om over te gaan naar volledige kunstvoeding en het kolven gaan afbouwen. Dat gaf echt heel veel rust. Ik ben er nog steeds wel een beetje verdrietig om dat het niet gelukt is, maar van het overstappen op kunstvoeding heb ik nooit spijt gehad. Ik ben Lu. gewoon op verzoek blijven voeden, met 6 maanden gestart met rapley en ik heb hem ontzettend veel in de draagdoek bij me gedragen. Dus eigenlijk alles wat ik belangrijk vond aan borstvoeding heb ik voortgezet met kunstvoeding.
Het enige wat ik had gewild is dat ik die keuze eerder had durven maken, dat ik die borstvoeding gewoon wat minder belangrijk had gevonden dan ik het vind en dat ik daardoor niet maanden was blijven klooien. Zelfs toen de lactatiekundige het niet meer wist ben ik een tijdje doorgegaan, maar ik zou de volgende keer wel eerder stoppen.
Het belangrijkste is niet die borstvoeding, het belangrijkste is die liefde voor je kind, de nabijheid, het grootbrengen, moeder zijn. Als jij gestrest bent en steeds bezig met kolven is er ook minder ruimte voor je baby, voor het zorgen voor je baby. Dat vond ik best zonde achteraf.
<<

Anoniem197

Bericht 18 Jan 2017 15:50

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik heb bij zoon 6 weken combi gedaan. Uiteindelijk niet vam de fles afgekomen maar gestopt met de bv. Ik had ook niet genoeg blijkbaar. Het stoppen heeft mij zo goed gedaan! Geen stress, minder onzekerheid en daarom bij dochter niet meer geprobeerd. Ik wilde heel graag bv geven maar uiteindelijk is een blije moeder meer waard dan bv. Bij dochter was ik in het begin nog bang om net zo'n terugval te krijgen als zoon maar dit is niet gekomen en na een week was het dan ook goed.
Zoek geen reden om te stoppen, als je het niet trekt of wat dan ook, stop. Dit zorgt onnodig voor stress.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 17:06

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Puck schreef:Als je haar borstvoeding wilt blijven geven dan zou ik per direct stoppen met bijvoeding geven via de fles en je dochter bij iedere kick aanleggen. Dat kost tijd, heel veel tijd en dat is niet altijd leuk. Als je dit niet ziet zitten dan zou ik er rekening mee houden dat bij maar vier keer kolven per dag het heel snel gedaan is met je productie en je dan volledig moet overstappen op kunstvoeding.

In het begin is het geven van borstvoeding vooral heel veel investeren, de fijne en leuke momenten komen, is mijn ervaring, later pas als het allemaal goed loopt.


Per direct stoppen kan niet zomaar. Ze heeft haar geboortegewicht nog niet behaald. En aan afvallen hebben we ook niks. Bij elke kik aanleggen heb ik drie dagen gedaan, mogelijk veel te kort, maar ik was alleen maar aan het voeden. 19 uur per dag was ik er mee bezig. Dat kan en wil ik niet nog een keer.

Ik hou er ook rekening mee dat het snel afloopt. Alles wat ze nog krijgt is mooi meegenomen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem257

Bericht 18 Jan 2017 17:18

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

En met KV worden ze ook groot. Mijn zoontje is het bewijs. Was 1700 gram bij de geboorte en nu 8 kilo ;)
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 18 Jan 2017 17:29

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Voel je ajb niet schuldig of een slechte/falende moeder als je nu zou stoppen met de bv. Je hebt het geprobeerd en alles gedaan wat voor jou en je kleine meisje haalbaar was. Je wilde het heel graag en als het dan niet lukt is het juist een hele moedige keuze om te beslissen dat het nu klaar is.
Wij kunnen jou tips, adviezen en meningen geven over hoe wij het zouden aanpakken maar jij moet deze keuze maken en geen enkele keuze die je maakt hierin is slecht.
Kies wat voor jullie haalbaar is en waarvan jij denkt dat jullie gelukkig worden, of dat nu koste wat kost voor de bv gaan is of over stappen op volledig kunstvoeding. Zolang jullie meisje genoeg voeding krijgt kun je hierin geen foute keuze maken.

Heel veel succes en een dikke knuffel
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 18 Jan 2017 18:17

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Jip, mijn dochter is ook iets te vroeg geboren. Werd geel en moest bijgevoed worden. Ze heeft vanaf het prille begin flessen gehad omdat is zwangerschapsdiabetes had en hierdoor haar suiker kon gaan dalen. Ik heb de eerste twee weken 8 keer per dag gekolfd om de bv op gang te krijgen. Af en toe legden we A aan om te kijken wat ze deed. Ze heeft eerst met tepelhoedjes gedronken. Pas toen ze de uitgerekende datum voorbij was merkte ik dat ze sterker werd. Ik heb toen om de voeding nog maar bijgevoed. Dus ene keer aanleggen en andere keer daarna nog kijken wat ze uit de fles wilde drinken na het aanleggen. Erg intensief maar na 4 weken zat ze volledig op de bv. Ik heb toen wel een voeding de fles geven erin gehouden zodat ze die niet ging weigeren.
Ik heb in het begin ook vaak gedacht, ik stop. Ik had mijzelf een deadline opgelegd. Als het met 6 weken niet beter is dan stop ik. Vandaag is ze een half jaar en ik geef nog steeds 4 voedingen per dag bv en 1 keer de fles.
Uiteindelijk blij dat ik doorgezet heb maar destijds zag ik het somber in.

Uiteindelijk kun alleen jij de keus maken. Dit is een ervaringsverhaal. Helaas geldt dit natuurlijk niet in iedere situatie. Op kv worden baby's ook hardstikke groot. Succes met kiezen meid!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Stitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:24

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 18 Jan 2017 18:28

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Dat herken ik inderdaad ook wel september. Mijn oudste zoon is geboren met 38 weken (ingeleid), zag erg geel, en kon gewoon niet krachtig genoeg drinken. Eerst met fingerfeeding alles gegeven (zodra de bv op gang kwam bv, daarvoor kv). Toen hij eenmaal voorbij uitgerekende datum was, het geel minder werd èn hij voorbij zijn geboortegewicht was werd dit beter. Minder suffig, wakkerder, kon hij zichzelf beter op temperatuur houden en hij had toen zelf de kracht om goed te drinken.
Jip, je gaf aan dat je meisje ook erg geel ziet, en nog niet boven geboortegewicht is gekomen. Dit kan ook heel goed invloed hebben op hoe krachtig ze drinkt, ook al lijkt het er goed uit te zien. Je zou nog kunnen proberen (als je dit wilt natuurlijk) on te kijken hoe het gaat als dit allemaal verbeterd is. Hier duurde dat geloof ik wel 2-3 weken.
If overthinking situations burned calories, I'd be dead.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 18 Jan 2017 19:45

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik vind dat eigenlijk alles wel gezegd is, maar met name in jouw eigen reacties lees ik veel wijsheid. Het is ontzettend nobel dat je door wilt zetten, je hebt echt een lioness-mindset; je straalt als moeder zijnde. Dikke knuffel en succes met je keuze - er is geen foute keuze in deze.
L2014 & H2017
<<

Stitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:24

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 18 Jan 2017 20:06

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

mzcharlotte schreef:Ik vind dat eigenlijk alles wel gezegd is, maar met name in jouw eigen reacties lees ik veel wijsheid. Het is ontzettend nobel dat je door wilt zetten, je hebt echt een lioness-mindset; je straalt als moeder zijnde. Dikke knuffel en succes met je keuze - er is geen foute keuze in deze.


Eens!
If overthinking situations burned calories, I'd be dead.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 18 Jan 2017 22:15

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Eens met Spencer. Na 4 weken zat ik op hetzelfde punt als waar jij nu zit, compleet gesloopt en onder/op een grijze donderwolk met een ontevreden baby. Toen een fles gegeven, man kwam thuis in een stil huis en dacht serieus dat ik de baby iets had aangedaan. Nog niet eerder was hij thuisgekomen in een huis waar onze zoon niet huilde, die dag sliep hij voor het eerst in de box.
Jip, hard werken voor iets kan nooit kwaad maar de babytijd gaat zo snel voorbij dat genieten ook belangrijk is. Bepaal voor jezelf waar je staat, laat je niet van de wijs brengen. Wat zegt je onderbuik, wat zegt je 'achterhoofd', wat zegt je gevoel. Eerlijk zijn naar jezelf en daarnaar handelen. Je hebt het al heel goed gedaan!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 19 Jan 2017 07:59

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Je hebt nu al een paar weken gegeven en het colostrum heeft ze al binnen. Ik denk dat ik gewoon 4 keer per dag zou blijven kolven zo lang je verlof hebt en je daar puf voor hebt, dan loopt de borstvoeding vanzelf terug en komt er een natuurlijk moment waarop je wel moet stoppen omdat je gewoon geen voeding meer hebt, prima. Dan hoef je nu geen harde beslissing te nemen, krijgt ze de komende tijd naast de flesvoeding ook nog jou voeding mee en dus ook nog al het goede daar uit en kost het jou hopelijk niet alle energie en geeft het je de kans om te genieten van deze periode.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem197

Bericht 19 Jan 2017 08:03

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Pleun schreef:Eens met Spencer. Na 4 weken zat ik op hetzelfde punt als waar jij nu zit, compleet gesloopt en onder/op een grijze donderwolk met een ontevreden baby. Toen een fles gegeven, man kwam thuis in een stil huis en dacht serieus dat ik de baby iets had aangedaan. Nog niet eerder was hij thuisgekomen in een huis waar onze zoon niet huilde, die dag sliep hij voor het eerst in de box.
Jip, hard werken voor iets kan nooit kwaad maar de babytijd gaat zo snel voorbij dat genieten ook belangrijk is. Bepaal voor jezelf waar je staat, laat je niet van de wijs brengen. Wat zegt je onderbuik, wat zegt je 'achterhoofd', wat zegt je gevoel. Eerlijk zijn naar jezelf en daarnaar handelen. Je hebt het al heel goed gedaan!


Wat hier staat klopt helemaal. Luister gewoon naar jouw gevoel. Dit is de tijd dat je jezelf zo klein voelt van onzekerheid. Vertrouw op jezelf.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 19 Jan 2017 11:35

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik zou persoonlijk meer waarde hechten aan een rustige eerste paar weken, voor zowel mezelf als de baby, dan aan het alles op alles zetten om bv te laten slagen. Hierin is ieder voor zich, hierin is geen goed of fout. Ik vind het al enorm bewonderingswaardig hoe graag jij het wil laten slagen en hoeveel je daarvoor doet en bereid bent om te doen. Bepaal voor jezelf een grens en laat je gevoel spreken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Jan 2017 11:54

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Hoe gaat het nu Jip?
Let's discover the world together.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 21:14

Bericht 19 Jan 2017 13:10

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Parisienne schreef:Ik zou persoonlijk meer waarde hechten aan een rustige eerste paar weken, voor zowel mezelf als de baby, dan aan het alles op alles zetten om bv te laten slagen. Hierin is ieder voor zich, hierin is geen goed of fout. Ik vind het al enorm bewonderenswaardig hoe graag jij het wil laten slagen en hoeveel je daarvoor doet en bereid bent om te doen. Bepaal voor jezelf een grens en laat je gevoel spreken.
Helemaal mee eens.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 19 Jan 2017 17:02

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Salome schreef:Ze vallen natuurlijk wel wat af in de eerste week, dus kun je daar nog niet zoveel van zeggen..


Ze was bijna 9 procent afgevallen en dat is te veel. Net gewogen op het cb en ze is weer bijna op geboortegewicht! Nog 10 gram te gaan!

Hoe het nu gaat: ik kolf vier-vijf keer per dag. Vannacht har ik daardoor helemaal moedermelk voor haar. Ik ga de komende weken nog zo door.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem260

Bericht 19 Jan 2017 18:36

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Hey Jip, wat naar dat het niet wil zoals je van tevoren had gehoopt.
Ik ben na twee weken verdriet, boosheid en frustratie, fulltime gaan kolven. Ik heb vanaf het begin 6x per dag gekolfd en toen ik weer ging werken afgebouwd naar 4x per dag. Ik heb de luxe dat ik daarmee nog (meer dan) voldoende had om S te voeden.
Als het voor jou goed voelt, zou ik het zo blijven doen zoals je nu doet. Als je de deur naar moedermelk open wilt houden, moet je blijven kolven. Je kunt altijd zien hoe het loopt, mocht je productie heel erg teruglopen en vind je dit niet prettig, dan kun je altijd overwegen om wat vaker per dag te kolven. Het is super dat je dochter op deze manier alsnog jouw voeding kan krijgen!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 19 Jan 2017 19:55

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat goed Jip, dan groeit ze nu dus wel lekker.

Gewoon zo door gaan zo lang het voor jullie beide goed voelt en je melk hebt. Mijn zoontje deed er ook een maand over om boven zijn geboorte gewicht te komen, maar toen hij eenmaal ging aankomen kreeg hij ook de kracht om aan de borst te drinken, uiteindelijk heeft hij een half jaar volledig en tot 9 maanden gecombineerd borstvoeding gekregen.
Gewoon kijken wat goed voelt en fijn is en misschien kan ze over een paar weken wel bij je drinken en kan je stoppen met kolven wat meer tijd en moeite kost dan aanleggen, combineren met flesvoeding is prima, mocht de borstvoeding terug lopen is het ook prima en een natuurlijk moment om te stoppen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 20 Jan 2017 21:49

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik heb dit precies zo bij de oudste gehad en ben toen overgegaan op FV. Wat een verademing was dat. Geen geklooi meer. Als het niet lukt en het vreet veel engergie ook lees ik zou ik ermee stoppen als ik jouw was. Meer als je best doen kun je niet en zoals je zegt moet het leuk en een fijn moment zijn en dat is het zo te lezen niet (meer).
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Anoniem260

Bericht 20 Jan 2017 22:12

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

O.C.C. Leuk en fijn moment is het bij mij nooit geweest maar ben heel blij dat ik het zo lang heb gedaan en nu deels nog doe. "Als ik jou was zou ik stoppen" vind ik een riskante uitspraak en kan voor onzekerheid en twijfel zorgen bij Jip
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 21 Jan 2017 11:00

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Zo lang ik zelf melk produceer, krijgt ze dat nog. Gister heb ik veel kunnen kolven. Dus dat is mooi. Daar stop ik dus voorlopig nog niet mee.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem260

Bericht 21 Jan 2017 11:05

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Fijn dat je een manier hebt gevonden waar je zelf een fijn gevoel bij hebt. Dat je nog melk maakt, geeft wellicht ook rust en dát is weer goed voor je productie :wink:
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Feb 2017 13:54

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Inmiddels is V vijf weken en combineer ik nog steeds. KV lijkt ze wat meer uit te spugen dan BV. Mijn productie is stabiel. Ene keer wat meer dan de andere keer. Ik leg haar heel soms aan. Ze verslikt zich dan eerst en na een kwartier drinken bdz moet er alsnog zo'n 50ml extra via fles in.
Ik twijfel of ik toch weer wil proberen naar live voeden te gaan. Al twijfel ik of ze het nog goed kan leren en of ik de bijkomende stress aan kan.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31, Verde