Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen "te klein" opvoeden

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 18 Jan 2017 21:57

Kinderen "te klein" opvoeden

Ik weet geen goed topictitel en ik hoop dat ik het goed kan omschrijven wat ik bedoel..

Hoe beslis jij hoe je je kinderen opvoed? Kijk je alleen naar wat je zelf wilt/belangrijk vind/je normen en en waarden zijn of kijk jij ook naar leeftijdsgenoten/klasgenoten.

Ik vraag dit omdat ik soms door schoolkinderen of volwassenen in mijn omgeving het gevoel heb dat ik mijn kinderen " te klein opvoed".

Vorige week was hier een vriendinnetje spelen, vlak voordat ze werd opgehaald keken ze even TV, dat meisje had een bult commentaar op de zender die ik op zetten (nick jr of disney junior) dat zijn de zenders of kindertijd die wij hier kijken. Ze lachte eigenlijk mijn dochters uit want het was voor kleine kinderen (ze zijn 5) toen vroeg ik wat zij dan keek, zij keek naar de gewone nickelodeon.

Sommige kinderen in de klas krijgen cola of ander soort drinken met prik. Hier niet ik vind het niet nodig maar ze hebben het wel eens geproefd maar lusten het ook niet.
De buren kunnen er erg over verbaasd zijn dat ik mijn kinderen niet s'avonds een hele avond mee neem naar een verjaardag " want dat is zo gezellig" nou niet voor mij denk ik dan mijn kinderen zijn gewoon moe na 7 uur savonds. Als mogen ze van mij wel langer opblijven het wordt er niet gezellig van.
Net zo als met oud en nieuw de halve klas is opgebleven wat ik begreep, tja mijn kinderen lagen om 9 uur in bed, en dat hebben ze al met heel veel moeite vol gehouden. Maar los van dat vind ik het zelf denk ik ook niet nodig en ik merk dat ik een rustigere avond heb met hele anders gesprekken met vrienden als mijn kinderen op bed iggen en dat vind ik ook belangrijk.

Dit zijn enkele voorbeelden van de afgelopen maand,dat ik een beetje twijfel. Aan de andere kant denk ik bij sommige dingen ook " dat vind ik gewoon niet nodig" maar ja weet je ik wil ook niet mijn kinderen buiten de boot vallen. Of dat je dat idee krijgt van een puber " Iedereen mag naar de feestje maar ik niet" Of "iedereen mag tot zo laat weg blijven ik moet altijd als eerste naar huis"

Hoe staan jullie hier in? Hoe ga je er mee om? Kijk je ook echt naar omgeving of meer naar wat je zelf vind of maak is het een mix :-)
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem205

Bericht 18 Jan 2017 22:01

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Kinderen kunnen veel dingen verzinnen he :) Misschien mag dat meisje thuis wel helemaal geen gewone nickelodean kijken, maar bluft ze in de hoop dat het bij jou wel mag?
Jouw huis, jouw regels. Daarin zou ik, zeker als ze nog zo jong zijn als jouw meiden, voorlopig mijn eigen regels bepalen. Jij kent jouw kids het beste, en weethoe je de de dag erna ook leuke kinderen hebt
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 22:02

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Mijn dochter is zeven, maar zij krijgt ook nog geen cola of ander drinken met prik, ze heeft het zelfs nog nooit geproefd. Met Oud en Nieuw gaat ze nog gewoon eerst slapen voor ze er tegen middernacht uit mag. Ze kijkt ook nog echt naar kinderprogramma's, mijn ouders hebben ook al die zenders (wij hier thuis niet) en dan kiest ze ook meestal nog Nick Jr. of Disney Jr.

Daarnaast zullen er ook wel dingen zijn die zij al doet, kan en mag en anderen nog niet. Ik hou dat niet allemaal precies bij. Maar ik zou me er geen zorgen om maken, ik vind het niet klinken alsof jij je kinderen nou overdreven klein houdt. Ik vind de dingen die jij noemt vrij normaal voor vijfjarigen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Geel

Bericht 18 Jan 2017 22:06

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Mijn dochter kijkt alleen nog maar een filmpje van de Fabeltjeskrant. Hooguit één keer per week. Oké, ze is nog geen jaar, maar toch. Het kan me echt nog geen bal schelen. Regelmaat en ouderwetsheid zijn ondergewaardeerd imo. :nerd:
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 18 Jan 2017 22:16

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Wij kijken niet naar anderen. Denk dat wij in verhouding ook vrij 'ouderwets' opvoeden.
Soms vraag ik me juist af of wij niet al teveel verwachten van onze kids (2 en 3,5). Als ik zie wat ze allemaal al van ons 'moeten' en dus ook kunnen en doen, dan zie ik dat veel kids van 4/5/6 jaar oud bij mij op m'n werk (basisschool) dat nog niet zelf kunnen...
<<

Anoniem272

Bericht 18 Jan 2017 22:17

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Cola, drukke tv-programma's en laat naar bed gaan... dat klinkt mij vooral in de oren als een beetje onverantwoord, niet als 'groot'.

Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn zoon te klein houd en daar baal ik van. Maar dan denk ik aan dingen als: ik smeer nog zijn boterhammen voor hem, ik help hem met schoenen aandoen, breng zijn bordje naar de keuken na het eten. Ik neem me al maanden (jaren eigenlijk) voor om hem meer zelf te laten doen, maar doe het uiteindelijk toch weer voor hem. (Nou is T. ook wel een bijzondere jongen - zijn zusje is met sommige dingen al zelfstandiger dan hij - maar dat terzijde.)

Maar op mijn lijstje met goede opvoed-voornemens staan geen cola, nickelodeon en laat naar bed.
<<

Anoniem281

Bericht 18 Jan 2017 22:19

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik voed mijn kind op zoals ik dat nodig acht. Daar heeft een ander geen fuchsia mee te maken, hoor. Ja, m'n man mag af en toe z'n mening geven als ik daar om vraag :smile: (grapje natuurlijk. Soms.) Maar verder ken ik mijn kind het beste en weet ik wat goed voor 'm is. Als iemand het daar niet mee eens is, hebben ze pech en als-ie straks 'gepest' zou worden, zou ik m leren z'n schouders op te halen. Zo zijn wij ook en ik hoop hem dat mee te kunnen geven. Je kan niet de hele wereld tevreden houden, zorg gewoon dat je jezelf en naasten tevreden en gelukkig houdt.
<<

Brooke

Bericht 18 Jan 2017 22:19

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik let er niet zo op hoe anderen het doen. Ik laat mijn dochter ook nog wel eens babytv kijken, terwijl ze al ruim 3 jaar is, sommige programma's vind ze gewoon leuk en zijn ook rustiger, voor bepaalde momenten handig. Maakt mij niet uit wat een ander ervan vindt.

Ik zou me ook geen zorgen maken hoor, volgens mij doe jij het heel goed als ouder. Prik zou mijn kind trouwens ook nog niet krijgen met 5 jaar, zou er niet eens aan denken om te geven eigenlijk.
<<

Anoniem236

Bericht 18 Jan 2017 22:20

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

De dingen die jij noemt vind ik heel normaal voor vijfjarige kinderen.
Met klein houden denk ik eerder aan zaken overnemen die leeftijdsgenoten wel zelf kunnen. (Vaardigheden)

Hier blijft de oudste met feestjes/etentjes wel weleens op tot 22,00, maar hij vindt dat gezellig en blijft ook gezellig. Was dat niet zo, hadden we dat ook niet gedaan. Dat is echt kind afhankelijk en wat je er zelf voor over hebt om bijv naar een feestje te gaan.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 18 Jan 2017 22:23

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik probeer daar niet te veel op te letten. Iedereen doet het uiteindelijk toch op zijn eigen manier.

Mijn dochter van 4 kijkt ook geen nickelodeon ofzo. Vaak zappelin of een filmpje op Netflix. Maar ook daar kiest ze dan voor peppa big ofzo.
Ze drinkt geen fris soms in het weekend of op een feestje eens een sapje. Maar anders water of roosvicee. Iets met prik wil ze niet eens proeven.
En later opblijven dan nodig is gebeurd hier ook zelden.
Met oud en nieuw was ze even wakker om twaalf uur, maar ze wilde snel haar bed weer in.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 22:28

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Filoria schreef:Cola, drukke tv-programma's en laat naar bed gaan... dat klinkt mij vooral in de oren als een beetje onverantwoord, niet als 'groot'.

Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn zoon te klein houd en daar baal ik van. Maar dan denk ik aan dingen als: ik smeer nog zijn boterhammen voor hem, ik help hem met schoenen aandoen, breng zijn bordje naar de keuken na het eten. Ik neem me al maanden (jaren eigenlijk) voor om hem meer zelf te laten doen, maar doe het uiteindelijk toch weer voor hem. (Nou is T. ook wel een bijzondere jongen - zijn zusje is met sommige dingen al zelfstandiger dan hij - maar dat terzijde.)

Maar op mijn lijstje met goede opvoed-voornemens staan geen cola, nickelodeon en laat naar bed.


O, dat heb ik ook hoor, dat ik Y nog heel erg help. Ik heb haar jarenlang helemaal aangekleed voor school, tot het een keer druk was en ik zei: 'Maak maar een begin, dan maak ik het af' en toen bleek ze het al helemaal zelf te kunnen. Maar brood smeren, bord naar de keuken, et cetera, doe ik ook nog.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Jan 2017 22:37

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Dit zijn dingen die ieder voor zich mag bepalen. Ik let dan ook niet teveel op anderen en vindt weinig van anderen. Het zal afhankelijk zijn van verschillende factoren. Als dat meisje uit de beginpost misschien een oudere broer/zus heeft, dan zal het eerder met dit soort dingen te maken krijgen. Daarnaast is het ook echt heel erg afhankelijk van je kind en zijn/haar interesses. Mijn dochter (6 jaar) vindt Nick JR en Disney maar saai. Zij is juist weer dol op 'stoere' en grappige filmpjes over Minecraft, Lego, etc. Ook kijkt ze graag op Boomerang naar Tom & Jerry, Scooby Doo, Looney Tunes, Mr Bean (animatieserie, maar tegenwoordig vindt ze de echte ook hilarisch). Dit ligt echt geheel aan de interesses en het karakter van je kind. Als ouder ga je daarin als het goed is mee, uiteraard bijsturend en met grenzen. Zo hoorde ik laatst op de achtergrond een soort South-Park-achtig animatiefilmpje. Geen net taalgebruik in ieder geval. N. zag er niks kwaads in en vond het hilarisch. Ik heb haar uitgelegd wat ik ervan vond en haar verteld dat dit geen filmpjes zijn voor haar. Dat is dus bijvoorbeeld een grens.

Ik heb ergens wel een soort droombeeld van dochter en ik samen op de bank op zondagmiddag. Dat we beiden alle Disneyfilms uit onze hoofd kennen en ze zich uitleeft met het nadoen, zingen, dansen. In plaats daarvan zit ze als een volleerd gamer samen met papa liever op de Playstation te bouwen aan haar nieuwe Minecraft wereld. Vertelt ze in vlekkeloos Engels hoe het allemaal in elkaar steekt daarbij en gooit ze met benamingen die ons allen niks zeggen. Of speelt ze Mario Kart op de Wii. Totaal anders dus, niet geheel gepast aan haar leeftijd zullen velen misschien denken. Maar het past geheel bij haar als persoon en haar interesses. Fijn om haar zo gelukkig daarmee te zien.

Dingen als Cola is hier overigens niet aan de orde. Buiten dat ik het nog niet nodig vindt, lust dochter nauwelijks iets. Dus helemaal prima. Bedtijd is wel een dingetje. Ze slaapt steeds later in. Ze is gewoon nog te druk en wil teveel. Vindt het moeilijk een dag af te sluiten. Heeft een hekel aan slapen (altijd gehad). Er is zo weinig aan te doen. Je weet niet wat het achterliggende probleem is bij een ander, waarom een kind later naar bed gaat. N. kan moeiteloos een nacht gewoon niet slapen en de volgende dag doorgaan. Bizar, maar waar. Ook hierbij geldt dat het in mijn ogen voor een groot deel echt ligt aan het kind, het karakter en de interesses.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Jan 2017 22:41

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Overigens vindt N. Woezel en Pip nog steeds erg schattig, dat boek leest ze ontzettend graag en haar knuffels ervan liggen nog altijd in het zicht. Ook help ik haar nog te vaak met aankleden, brood smeren, naar bed brengen, douchen/afdrogen, enz. Ook slaapt ze nog met een zeepaardje met licht en muziekjes (vanaf haar geboorte) en gebruiken we de babyfoon nog steeds.

Ze is dus ook echt nog af en toe wel weer 'te klein'. Een groot contrast als je haar met koptelefoon op en PS-controller in de hand als volleerd gamer in zichzelf pratend op de Playstation ziet gamen :wink:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2017 22:50

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ja, die contrasten zijn hier soms ook wel. In heel veel opzichten is ze echt nog kind en ze wil ook heel graag schattig gevonden worden, maar in sommige opzichten is ze dan juist opeens weer groot.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Jan 2017 22:57

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Precies. Karakter en interesses zullen daar voor een groot deel bepalende factor in zijn. Uiteraard ook wat je als ouder toe laat. Maar ik maak mijn dochter echt niet gelukkig als ik haar enkel Nick JR of Disney laat kijken en haar verbied om naar Nickelodeon te kijken (of andere zenders/filmpjes die niet iedereen gepast vindt voor zesjarigen).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Jan 2017 06:48

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik denk dat het inderdaad ook heel erg scheelt of je oudere of jongere broertjes of zusjes hebt. Mijn man en ik schelen op zich maar twee jaar, maar hij had een oudere zus dus keek mee naar Beverly Hills en Baywatch en luisterde naar Bon Jovi, terwijl ik met mijn kleine zusje en broertje mee keek naar Kindernet en geen popmuziek kende. Onze 80s/90s cultuur is heel anders daardoor waardoor het lijkt alsof hij veel 'groter' en ik veel 'kleiner' ben opgevoed en ons leeftijdsverschil daarin veel groter lijkt terwijl dat helemaal niet zo is.

Jouw dochters hebben natuurlijk geen grotere broer of zus (weet niet of dat vriendinnetje dat wel heeft hoor) maar dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik bleef ook lang klein. Wilde een abonnement op de Okki toen ik de leeftijd van de Taptoe had. Hele klas lachte me uit. Maar ik vond dat leuker. M'n moeder ging daar gewoon in mee.
Maar op groep 6 of 7 reis tijdens de Bonte Avond merkte ik wel dat ik niet goed meer mee kwam. Iedereen keek een progamma over zoenen en ik kende het niet en durfde niet mee te doen samen met m'n vriendje. Ik speelde liever clown op de bonte avond. Toen ben ik zelf meer gaan vragen aan m'n ouders of ik dat soort dingen ook mocht kijken, zoals GTST en andere 'grote kinderen dingen'. Dat mocht gewoon, het was niet alsof m'n moeder me bewust klein hield.

Voor jouw meiden is er nu denk ik niets mis mee. Jij hebt duidelijke normen en waarden en die lijken me alleen maar goed. Ze zijn ook nog zo jong. Mochten ze zelf nou misschien een keer met een suggestie komen van iets op tv of iets eten of drinken, iets wat 'cool' is, dan merk je misschien dat dat gaat leven bij ze en dan kan je misschien kijken of zoiets oké is. Ik denk dat op een gegeven moment ze wel wat meer daar zelf ook bewust van worden en dan is het misschien een goed moment ze daar wat meer voor open te stellen.

Parisienne, jouw dochter klinkt zo als mijn zusje. Echt heel erg herkenbaar. Nou is mijn zusje bijna 12 dus meer de leeftijd voor dit soort dingen maar haar karakter en interesses komen erg overeen valt mij altijd op. Mijn zusje is ook een bijzonder meiske en gevoelig op sommige vlakken. Ik snap heel goed dat je 't soms lastig vind dat je niet de dingen kan doen die jij zo graag zou willen doen met haar. Wie weet komt dat nog of vinden jullie andere dingen samen uiteindelijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem245

Bericht 19 Jan 2017 07:50

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik hou mijn zoon ook klein op sommige punten, ik ben me daar ook volledig van bewust. Ik doe nog teveel dingen die hij prima zelf zou kunnen. En langzaamaan verandert dat ook, ik geef hem meer verantwoordelijkheid over zijn eigen spullen. Huiswerk, leerwerk etc, ik zorgde eigenlijk altijd dat hij dat netjes bij zich had naar school. ontbijt maak ik ook nog altijd voor hem, dat vind ik trouwens ook niet erg. Mijn ouders deden dat ook, en ik kan het nu ook prima zelf.
Qua tv kijken ben ik wel makkelijker, C kijkt veel superhelden series/films. Heeft hij altijd al leuk gevonden.
Bedtijd/visite/O&N ben ik ook makkelijker in, ook toen hij nog kleiner was. Nu scheelt het dat C met 10/11u slaap genog heeft. O&N blijft hij altijd op, ook toen hij kleiner was. Maar we deden tot vorig jaar dan wel overdag een flinke dut, samen in mijn bed. Dan hield hij het heel makkelijk vol.
Glaasje cola kreeg hij ook wel al af en toe toen hij 5 was, maar nu nog steeds en toen ook wordt er hier vooral water gedronken. Een glaasje cola af en toe betekent natuurlijk niet dat er alleen maar frisdrank gedronken wordt.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Jan 2017 09:10

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik ga grotendeels uit van mijn eigen ideeen over wat goed en gezond is voor kinderen. Toch kijk ik ook weleens naar anderen, maar dan alleen naar anderen waar ik me wat van aantrek en waarvan ik het idee heb dat ik er iets van kan leren. Mijn zus bijvoorbeeld, die is veel creatiever dan ik in het stimuleren en uitdagen van haar zoon, en daar pik ik dan iets van op. Of een vriendin, die net wat relaxter omgaat met dingen, daar kan ik wat van leren. Maar ik kijk niet naar wat andere kinderen in zijn klas allemaal doen of mogen. Als ik daaraan begin - er zitten erbij die elke dag chocomelk en koek mee krijgen naar school, en die tot 22h opblijven. Dan ben ik maar de rechtsdraaiende speltmoeder die haar kind water en fruit meegeeft en 'm om 19h z'n nest injaagt.
Ik merk wel een enorm verschil tussen wat de jongste mag en de oudste destijds. Mijn oudste heeft twee jaar lang alleen natuurlijke suikers gehad en kon je altijd blij maken met een rozijntje of een soepstengel. Mijn jongste krijst als een mager speenvarken als ie ook maar vaag het idee heeft dat z'n broer iets krijgt en hij niet, dus die eet dan ook een cupcake of een chocoladekoekje :palm: En op de iPad kijkt ie graag Ninjago mee.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Jan 2017 09:16

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Caulfield schreef:Ik ga grotendeels uit van mijn eigen ideeen over wat goed en gezond is voor kinderen. Toch kijk ik ook weleens naar anderen, maar dan alleen naar anderen waar ik me wat van aantrek en waarvan ik het idee heb dat ik er iets van kan leren. Mijn zus bijvoorbeeld, die is veel creatiever dan ik in het stimuleren en uitdagen van haar zoon, en daar pik ik dan iets van op. Of een vriendin, die net wat relaxter omgaat met dingen, daar kan ik wat van leren. Maar ik kijk niet naar wat andere kinderen in zijn klas allemaal doen of mogen. Als ik daaraan begin - er zitten erbij die elke dag chocomelk en koek mee krijgen naar school, en die tot 22h opblijven. Dan ben ik maar de rechtsdraaiende speltmoeder die haar kind water en fruit meegeeft en 'm om 19h z'n nest injaagt.
Ik merk wel een enorm verschil tussen wat de jongste mag en de oudste destijds. Mijn oudste heeft twee jaar lang alleen natuurlijke suikers gehad en kon je altijd blij maken met een rozijntje of een soepstengel. Mijn jongste krijst als een mager speenvarken als ie ook maar vaag het idee heeft dat z'n broer iets krijgt en hij niet, dus die eet dan ook een cupcake of een chocoladekoekje :palm: En op de iPad kijkt ie graag Ninjago mee.

Hoe herkenbaar!
Ontopic: dan hou ik F ook klein. Die krijgt heeeeeeel af en toe eens een glaasje prik, kijkt amper tv en ligt er doordeweeks rond 19.00 in. Als hij al tv kijkt, dan is dat telekids ofzo en op de tablet kijkt hij vooral filmpjes met lego instructies. Vindt hij fantastisch :eyes:
07.12.2011
11.12.2014
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 19 Jan 2017 09:18

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Mijn oudste is 7. Drinkt geen frisdrank (lust het ook niet maar krijgt dit ook niet). Is met Oud&Nieuw wel voor de eerste keer opgebleven maar dat mocht ook alleen omdat ik wist dat hij het makkelijk zou volhouden. Zijn zusje van 5 vond dat Heel Erg Niet Eerlijk als zij wel naar bed moest en is uiteindelijk ook opgebleven. NickJR is de enige zender die ze willen kijken hier :smile: Met verjaardagen word ik wel makkelijker, ze blijven dan wat langer op, maar dat is ook omdat ze het goed trekken. Vroeger lagen ze gewone tijd op bed altijd, daar zijn we het laatste jaar wel soepeler in geworden.

Maar ik ben wel van mening: ons kind, onze regels en ik pas me niet aan omdat andere kinderen meer mogen.

Oh en dat de jongste meer mag: heel herkenbaar, per kind werd ik makkelijker en daar heeft de jongste véél profijt van :smile:
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 Jan 2017 09:25

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Kinderen kunnen inderdaad ook wel eens bluffen terwijl het niet waar is.

Hier ook hetzelfde beleid hoor. Tvprogrammas worden nu wel ietsje uitgebreid, maar over het algemeen is Disney Jr of Nick Jr prima. Baby tv vindt de oudste van 4 soms ook nog leuk. Wordt hij ook lekker rustig van :-).
Gewoon normale tijd naar bed. Bij een verjaardag is het misschien een half uurtje later, maar dan houdt het ook op. Hij wordt er ook niet gezelliger op.
Met oud en nieuw lag hij gewoon om 19:30 op bed en hadden we afgesproken hem wakker te maken om 0:00. (en zelfs toen wilde hij liever gewoon doorslapen)
Hij krijgt ook nog geen prik. Heel soms wil hij een slokje proeven, maar hij vindt het helemaal niets. Ik wil het zo lang mogelijk uitstellen eigenlijk.

Doet me wel denken aan een uitnodiging die mijn zoontje deze week kreeg van een klasgenootje. Kinderfeestje van groep 1/2 wordt gehouden op zaterdagavond van 18:00-21:00. Ik dacht: huh??? Mijn kind gaat gewoon om 19:00-19:30 naar bed. Nu zitten wij onwijs in dubio. Hij is net gestart op school en het is de manier om zijn klas beter te leren kennen en aansluiting te vinden, maar het tijdstip vind ik eigenlijk te bizar.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 19 Jan 2017 09:26

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Ik denk niet dat je met deze regels je kind klein houdt.
Ik kan mij er ook erg in vinden.

Wij zijn thuis ook ongeveer zo opgevoed. En ik wil het ook zo gaan doen.
Ook werd er naar het kind zelf gekeken. Zo was het bij ons niet dat de jongste meer mocht toen hij bv 6 was dan toen de oudste 6 was.
Mijn zusje die jonger was had ook meer en strengere regels, omdat het voor haar beter werkte zo.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Jan 2017 09:27

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Dat vind ik ook wel een rare tijd, dat vind ik meer voor groep 7/8 als je een discofeestje gaat geven. Die feestjes waren meestal tot een uur of negen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 19 Jan 2017 09:36

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Miccie schreef:Kinderen kunnen inderdaad ook wel eens bluffen terwijl het niet waar is.

Doet me wel denken aan een uitnodiging die mijn zoontje deze week kreeg van een klasgenootje. Kinderfeestje van groep 1/2 wordt gehouden op zaterdagavond van 18:00-21:00. Ik dacht: huh??? Mijn kind gaat gewoon om 19:00-19:30 naar bed. Nu zitten wij onwijs in dubio. Hij is net gestart op school en het is de manier om zijn klas beter te leren kennen en aansluiting te vinden, maar het tijdstip vind ik eigenlijk te bizar.


Haha, dat hadden wij laatst ook ja, op zaterdagavond, duurde zelfs tot 21h30. Dan begin ik al te gapen :nerd: Gelukkig waren wij dat weekend er niet, dus hoefde ik geen beslissing te nemen.
<<

anoniem203

Bericht 19 Jan 2017 09:42

Re: Kinderen "te klein" opvoeden

Mijn oudste is 6,5 en ik heb deze week ook te horen gekregen dat ik hem te klein houd. Ik doe het een beetje bewust maar ook voor een deel onbewust. Mijn oudste kijkt ook nog gewoon naar Dora, Umizoomi en Peppa Big op Nick Jr. Dit eigenlijk meer omdat ik niet wil dat zijn kleine broertje naar Ninjago of Scooby Doo kijkt want die vind al heel gauw dingen eng. Maar hij vind het zelf ook nog gewoon leuk. Ook help ik heb in de ochtend met aankleden, smeer zijn brood en in de avond droog ik hem na het douchen af en help met aankleden. Hij zou het best alleen kunnen maar zo gaat het gewoon sneller en weet ik dat het gelijk goed gaat. Alleen buitenspelen op straat mag hij ook niet. En alleen thuisbljven als ik 10 minuten op en neer ben naar de winkel mag hij ook niet. Terwijl in zijn klas een paar kinderen dat wel mogen. Hetzelfde met bepaald etenswaar en drinken. Cola krijgt hij echt nog niet en als hij een lolly eet moet hij van mij op de bank zitten tot die op is. Ik vind dat gewoon enge dingen. Ik neem mzelf ook steeds meer voor om hem wat meer dingen zelf te laten doen maar ik vind het zelf gewoon lastig. Ik ben een erg zorgzaam en beschermend type en vind het zelf ook gewoon lastig om dingen los te laten en vaak denk ik hij kan het toch wel dus als de tijd rijp is kan hij zichzelf echt wel redden.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron