Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kunstvoeding en borstvoeding

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 13:04

Kunstvoeding en borstvoeding

Even mijn ei kwijt en misschien helpt het mij tot een keuze te komen.

Ik wil(de) heel graag borstvoeding gaan geven. Doordat V iets eerder geboren is, behoorlijk geel ziet, te veel afgevallen was en erg misselijk was de eerste week is de borstvoeding niet goed op gang gekomen. Plus dat iedereen er bovenop zat dat ze goed bij mij moest drinken ivm het afvallen. Extra aangelegd, veel gekolfd om de productie op gang te krijgen, dat kwam maar mondjesmaat op gang.
Toen ze niet meer misselijk was, heeft ze drie dagen onafgebroken aan mijn borsten gelegen. Clusteren of regeldagen noemde men het. Ik had het gevoel dat ze onverzadigbaar was. Na drie dagen leeggezogen te zijn qua borsten en energie en tranen kon mijn man het niet meer aanzien en heeft een fles kunstvoeding aangeboden. Ik had direct een tevreden meisje, wat daarna ook langer tussen de voeding liet zitten. Wat een rust gaf dat. Maar aan de andere kant: Ik ben er behoorlijk onzeker over geworden. Ik heb elke dag tranen hierom gehad. Heb altijd geroepen dat als BV stress opleverde ik zou stoppen, maar nu weet ik het niet meer.

Om wat meer rust te creëeren heb ik haar (ook in overleg met lactatiekundige) niet meer aangelegd en geven we nu voedingen om en om. Dat wil zeggen de ene voeding afgekolfde melk, de andere voeding kunstvoeding. Ik kolf zo'n vier keer per dag en dan haal ik ongeveer 70-90 cc.

De lk denkt dat ik te weinig melkklieren heb. Medicatie kan helpen om de productie te verhogen, maar dat vind ik te ver gaan. Het moet ook genieten blijven. En dat was het niet meer. Vanmorgen wel eventjes hoor, zo'n klein warm wurmpje tegen je aan.
Vanmorgen had ik geen zin om het bed uit te gaan voor voeding en heb ik haar weer aangelegd. Na twee keer tien minuten bleef ze worstelen en aan willen happen even zuigen, weer loslaten, etc. Eigenlijk hetzelfde als voorheen. Na een klein flesje na de BV was het goed.

Ik zit nu zo in dubio wat te doen. Ik heb mezelf inmiddels overtuigd dat de hechting niet te maken heeft met wel of geen borstvoeding. Huid op huid probeer ik elke dag te doen en daar genieten we allebei van. Ik heb haar ook lekker veel bij me (nog op zoek naar een draagzak).

Wil ik helemaal stoppen met de bv of ga ik nog een tijdje zo door.?Ik denk dat met vier keer per dag kolven de productie ook wel zal afnemen. Heeft hier iemand ervaring met kolven en kunst gecombineerd en dat een tijd lang?

Sorry voor het lange verhaal en liever niet quoten.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 18 Jan 2017 13:16

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat ben je aan puzzelen :( Wat stom juist in deze tijd :( Ik zie de lactatiedeskundige maar heel weinig zeggen in je verhaal, maar die zou wel denk ik je beste raadgever moeten zijn (naast jezelf natuurlijk :) ). Ik zou, als je van deze dame niet genoeg info krijgt om een fijne keuze te maken, een andere benaderen. Of La Leche League bellen. Vooropgesteld dat je echt graag nog even wil kijken wat er mogelijk is he :) Je kunt ook gewoon zeggen mehh ik stop!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 18 Jan 2017 13:21

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Lastige keus hoor! Ik heb niet echt advies, maar wilde even zeggen dat ik 70-90cc per keer kolven helemaal niet zo weinig vind.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 18 Jan 2017 13:23

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Je verhaal klinkt een beetje zoals bij mijn jongste. Hier is de BV uiteindelijk toch gelukt. Niet dat ik je daarmee een bepaalde richting op wil helpen, want elke keuze hierin is goed natuurlijk.

Wat bij mij heeft geholpen:
- een deadline stellen voor mezelf (dit bracht vooral rust, ik had mezelf twee weken gegeven om in elk geval verbetering te gaan zien)
- powerkolven een paar keer per dag en dat een aantal dagen lang (10 min kolven, 10 min wachten en weer opnieuw en dat een uur lang, 2 uur ertussen en weer opnieuw) in overleg met de lk
- fenegriek capsules om de productie te stimuleren (op aanraden van de lk)
- een lactatiekundige laten komen net als jij en om de paar dagen even telefonisch overlegd over de voortgang en eventuele dingen om nog te proberen

En als ik eerlijk ben, vind ik je kolfopbrengst al best goed. Ik kwam de eerste week / twee weken de 50ml geloof ik niet eens voorbij! Maar kan me voorstellen dat het je wel onzeker maakt als je het idee hebt dat je meisje niet voldoende verzadigd is en dat wel lijkt op kunstvoeding (wat kan kloppen want dit ligt zwaarder op de maag).

Ik zou verder vooral kijken wat voor jou/jullie goed bevalt en goed voelt. Wat het ook is. Alleen als je BV blijven geven overweegt, dan zou ik persoonlijk niet te snel minderen omdat je productie dan kan afnemen. Heel veel succes Jip!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 13:25

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik had in de la L groep op Facebook vragen gesteld en daar werd ik alleen nog maar meer onzeker van. Ik moest haar nog meer aanleggen, nog meer kolven, niks uit de fles dat hadden we al fout gedaan...

De lk stelde de pauze voor. Ook zoals we het flesje geven was goed (ze moet er nog wel voor werken om het eruit te krijgen). Te weinig melkklieren, denkt zij. Dan kun je aanleggen wat je wil, maar dan komt er niet meer. Mits ik medicatie (wat gebruikt wordt tegen misselijkheid en kans geeft op hartklachten).
Zij vond in elk geval ook dat het, zoals het ging, niet langer kon.

Ik merk wel dat ik nu veel meer rust heb. Mijn man is voor stoppen met BV. In elk geval in de nacht. Ik was soms twee uur bezig met voeden. Maar goed, ik merkte dus vanmorgen dat ze er weer niet genoeg uit krijgt.

Stomme keuzes dit, want moedermelk is zo gezond!

@gp en hippie, dat is dan om de voeding. Als ik elke keer kolf dan komt er maar 30/40 uit twee borsten. Nu zit er vaak 4-6 uur tussen en dat is niet goed genoeg voor elke drie-drieeneenhalf uur voeden.
Powerkolven zie ik nu niet meer zitten eigenlijk. Ik heb ook de zorg voor V en als ik dan ook nog weer eens de hele dag boven zit met een kolfapparast, haar moet verzorgen...dan word ik weer zo ongelukkig. Er komt dan zo'n druk op te liggen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bibi

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:17

Bericht 18 Jan 2017 13:27

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat jammer dat het niet zo goed gaat als je had gehoopt! Ik zou ook even contact opnemen met la leche league, je kunt lid worden op facebook van de groep en daar je verhaal kwijt, maar je kunt ze ook bellen.
Misschien dat je kindje zo aan het worstelen is aan de borst, omdat het flesje makkelijker gaat en het haar nu nog erg veel moeite kost om bij jou te drinken.
Als je twijfelt zou ik nog niet direct een beslissing maken, maar eerst met een deskundige overleggen of er nog neer opties zijn. Ik denk dat met 4 keer kolven op een dag je productie niet echt goed op gang komt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Succes!
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 18 Jan 2017 13:28

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Als ik je laatste post lees dan ben je er volgens mij al uit: stoppen.

Borstvoeding heeft misschien nog wel kans van slagen, maar dat kost heel veel tijd/energie en ik snap heel goed dat je daar geen zin meer in hebt. Je hebt al erg je best er voor gedaan.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 18 Jan 2017 13:29

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ow wat rot Jip! Ik denk niet dat bv koste wat het kost goed is. Ik zou voor de rust van jullie allemaal overstappen op kv denk ik. (maar ja, ik heb makkelijk praten)
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Jan 2017 13:30

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Wat rottig, Jip. Dat gestoei is niet fijn. Klinkt alsof je wel wat maar niet heel uitgebreid advies van de lactatiedeskundige hebt gekregen.
Ik denk dat wij allemaal kunnen zeggen dat een blije baby en blije mama het belangrijkste zijn in dit verhaal, maar ik begrijp ook heel goed dat dit een proces is waarbij je doorheen moet bij zo'n beslissing. Ik denk dat het goed is om te realiseren dat wanneer jullie beide blijer worden van kunstvoeding dit wellicht de beste optie is. Dan volgt nog het psychische element voor jou dat je je niet gefaald moet voelen, wat me wel heel lastig lijkt. Weet dat je dat écht niet doet. Ik denk dat je daar het beste echt open over kunt praten met je man, met het forum en evt de LLL of lactatiedeskundige (alleen weet ik niet of zij daarin gekleurd staan richting de bv, dat lijkt me dan wel lastig). Hoe dan ook, advies geven kan ik niet zo heel goed, want ik weet ook niet hoe het is om in deze situatie te zitten (wie weet over paar maanden wel), maar ik zou goed proberen te realiseren wat voor jou de grens is. Medicatie is duidelijk een nee voor je. Dat is een duidelijke grens. Zou je louter willen kolven ipv ook voeden aan de borst zelf? Dat soort vragen kun je jezelf stellen. Succes met het acceptatieproces, op welke manier je dan gaat voeden ook. Je doet het sowieso goed en hebt het beste met je kindje voor.

Even iets anders, ik las dat je nog op zoek bent naar een draagzak. Ik zag dat Bazinga er eentje voor een prettig prijsje te koop aanbiedt: bykay-classic-ssc-dark-jeans-t25732.html
Let's discover the world together.
<<

Bibi

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:17

Bericht 18 Jan 2017 13:32

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Oh ik zie nu jouw reactie pas. Misschien kun je dan beter la leche league even bellen, dan krijg je niet meteen oordelen van vele moeders op je verhaal. Ze kunnen daar echt met je meedenken in opties. Eerlijk toegegeven, ik vond de eerste periode heel zwaar, was continu bezig met voeden en zorgen. Achteraf ontzettend blij dat ik toen volgehouden heb, inmiddels drinkt ze al meer dan een jaar bij mij en is het geen enkele moeite meer, ookal gebruik ik nog steeds een tepelhoedje.
Succes!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 18 Jan 2017 13:33

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Zo'n opbrengst had ik in het begin ook en dat was inderdaad niet heel ruim. Kan me voorstellen dat je powerkolven niet ziet zitten, ik vond het ook best pittig. En de medicatie wilde ik ook liever niet. Maar als je het wat vindt zijn er nog wel natuurlijke middelen om te overwegen (zoals fenegriek, maar waren dacht ik ook nog andere opties toen).

En anders kijk je gewoon hoe het gaat als je zo blijft doorgaan. Als je je daar voor nu goed bij voelt, lijkt me dat het belangrijkst! Een moeder die goed in haar vel zit lijkt me meer waard dan het soort voeding en de manier waarop dit wordt gegeven.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 13:35

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Bibi schreef:Wat jammer dat het niet zo goed gaat als je had gehoopt! Ik zou ook even contact opnemen met la leche league, je kunt lid worden op facebook van de groep en daar je verhaal kwijt, maar je kunt ze ook bellen.
Misschien dat je kindje zo aan het worstelen is aan de borst, omdat het flesje makkelijker gaat en het haar nu nog erg veel moeite kost om bij jou te drinken.
Als je twijfelt zou ik nog niet direct een beslissing maken, maar eerst met een deskundige overleggen of er nog neer opties zijn. Ik denk dat met 4 keer kolven op een dag je productie niet echt goed op gang komt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Succes!


Contact heb ik al gehad, in de groep met name van een la L dame. Telefonisch vond ik ze ook niet begripvol. Ik krijg bij hun nog meer een rotgevoel. Ik heb uiteraard veel meer gekolfd. Sinds zondag doen we het nu zo. En sindsdien krijg ik er ook weer meer uit. Daarvoor steeds aangelegd en ze dronk goed, grote slokken, compressie erbij, tot ze zelf los liet. Maar dan na een minuut of tien ontevreden. Weer aanleggen, zelfde verhaal. En dat dan bijna de hele dag door.

Overleg gehad met deskundige en veel adviezen gekregen van veel mensen, waar ik nog meer onzeker van werd. Ik weet ook dat het investeren is, maar ik geloof toch wel dat ik daar mee aan mijn tacx zit. Juist omdat het bergafwaarts ging en niet bergopwaarts.

Ik wijs je opties niet af hoor, maar wat je omschrijft heb ik dus gedaan bijna twee weken.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 18 Jan 2017 13:36

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ik vind wat je kolft ook echt niet weinig hoor.
Wij hebben hier ook op de eerste dagen ook veel moeite gehad. Bij mijn zoontje heb ik de eerste drie weken bijgevoed (fingerfeeding) en dan na elke voeding kolven. Bij mijn dochter was ze de tweede dag veel hongeriger dan ik kon aanmaken, toen heeft zij ook een halve week, af en toe een flesje gehad. Daarna (met extra kolven) zonder problemen 11 maanden mijn zoon gevoed en dochter nu ook 11 maanden.

Maar.... die aub waar jullie je goed bij voelen, je kan voor jezelf ook een grens stellen van hoe lang je het wil proberen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Jan 2017 13:38

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Jip schreef:
Contact heb ik al gehad, in de groep met name van een la L dame. Telefonisch vond ik ze ook niet begripvol. Ik krijg bij hun nog meer een rotgevoel. ...

Overleg gehad met deskundige en veel adviezen gekregen van veel mensen, waar ik nog meer onzeker van werd. Ik weet ook dat het investeren is, maar ik geloof toch wel dat ik daar mee aan mijn tacx zit. Juist omdat het bergafwaarts ging en niet bergopwaarts.



Daarom zei ik dat de LLL misschien gekleurd is richting de borstvoeding. Logisch, daar zijn ze voor. Zij zullen het advies richting borstvoeding sturen, meer proberen, meer aanleggen, etc. Maar misschien is dat niet het advies wat het beste werkt voor jou en V. Ik denk dat dat echt heel persoonlijk is. Zeker als je van dat soort adviezen nog onzekerder wordt, denk ik dat het niet werkt voor jullie.
Ik vind het al heel goed van je dat je realiseert en accepteert dat de hechting niet uit maakt en je onderneemt goede stappen om dat goed te laten verlopen. Dat hoef je dus niet te gebruiken als argument vóór de bv. Wat blijft er dan nog over? De kwaliteit van de melk, absoluut. Maar ten koste van wat? Ik vind het alleen maar goed van je dat opties overweegt nu. Dat geeft denk ik ook aan dat je open staat voor kv.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 13:40

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

@ Marin, dank voor de link!

We hebben een consult gehad thuis van een lactatiekundige. Op zich wel veel aan gehad hoor. Maar alles wat anderen noemen noemde zij ook. Ik ben in elk geval blij dat zij wel begripvol was en mee dacht naar oplossingen ipv het moeten van louter en alleen BV geven.

Het is bij mij denk ik ook mis gegaan omdat ze zo aan het pushen waren vanwege haar gewicht. Voor en na de voeding wegen. En dan was ze in drie dagen maar 10 gram aangekomen. Ik werd bang dat ze naar het ziekenhuis moest voor een sonde of zo. Nouja, het hielp allemaal niet mee.

Het voelt inderdaad als falen. Wat is nou twee weken proberen. Het drinken an sich doet geen pijn. Dus waar klaag ik dan over... Maar ik ben ook iemand waarbij het dan gewoon goed moet gaan en niet wil opgeven tot het gelukt is. Alleen denk ik nu dat ik mijn verwachtingen daarin moet bijstellen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 18 Jan 2017 13:50

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Als ik dit zo lees zou ik persoonlijk overstappen op kv.
Mijn oudste dochter zelfde gezeur mee gehad, geboren met een ks, dronk niet aan de borst, melk kwam niet op gang en heb 5 mnd fulltime gekolfd m.b.v. Domperidon, iets wat nu verboden is.
Met medicatie moet je het eigenlijk ook niet willen. Door alleen te kolven zal je productie trouwens steeds meer afnemen, alleen de baby kan je productie verhogen door idd zoveel mogelijk aan te leggen. Maar dit levert stress op.
De oudste pakte de fles meteen goed dus na een week heb ik niet meer aangelegd. Dat aanleggen was een enorm gevecht. Toen ik besloot over te stappen op de fles viel er 1000 kilo van mijn schouders.
De jongste bleek na de geboorte direct al een natuurtalent te zijn. Zij heeft alleen altijd een flesje geweigerd. Ook dat leverde stress op. Vooral als ik de hele dag weg was voor mijn werk.
Ze is bijna 15 mnd en drinkt nog 4x per dag.
Doe wat je gevoel je ingeeft. Zet de voor- en nadelen op papier. Echt elk kind is anders en de een doet het gewoon beter op flesvoeding dan op borstvoeding.
04-2014
10-2015
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 18 Jan 2017 13:55

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Dat wegen na een voeding hebben zij bij ons soms ook gedaan hoor, gewoon, om te checken of alles goed ging. En 2u 's nachts klooien is echt lang idd, zeker als je moe bent! Maar toen het bij ons goed ging was ik met een hele voeding ook soms wel een uur bezig hoor! 20 min aan beide kanten en geklooi tussendoor.

Heeft de LK ook gekeken naar V's tongriempje?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Stitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:24

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 18 Jan 2017 14:02

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Hoi Jip, wat jammer dat het zo moeizaam verloopt, kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt.
Is er door de lactatiekundige ook goed gekeken naar haar lipbandje en (verborgen) tongriempje? Hier was/is dat een probleem bij onze jongste zoon, pas na 7 maanden aanklooien en vechten kwamen we erachter dat zijn verborgen tongriempje te kort bleek. Deze hebben we toen laten klieven en ging het drinken ook al een stuk beter. Nu blijkt ook zijn lipbandje nog te kort, dus die moet aanstaande vrijdag gelaserd worden. Het schijnt dat niet elke lactatiekundige dat goed kan diagnostiseren. Op de facebookgroep tongriempjes en lipbandjes kun je vragen naar een lactatiekundige bij jou in de buurt die hier verstand van heeft, mocht je dat fijn vinden.

En was de lactatiekundige ibclc gekeurd? Het schijnt dat iedereen zich lactatiekundige mag noemen, maar niet iedereen is ook ibclc (ze moeten daar dan internationale examens voor afleggen, en regelmatig opnieuw examens doen en bijleren) vaak zijn lactatiekundigen van het ziekenhuis of cb bijvoorbeeld niet ibclc en zie daar regelmatig hele rare uitspraken over voorbij komen. Wat ik hoor van jouw lactatiekundige vind ik dat ze vrij karig is in informatie en hulp, maar dat kan uiteraard ook alleen maar zo overkomen door het internet natuurlijk. Overigens zou je ook vbn kunnen bellen, ik vind dat ze daar altijd een stuk vriendelijker en begripvoller overkomen.

En daarnaast, je moet vooral doen waar jij je zelf het prettigst bij voelt! Hier zijn we zijn eerste jaar al aan het strijden om hem goed te laten drinken, maar ik vraag mezelf soms ook weleens af of we het wel goed doen zo, maar als moeder moet je echt doen waar jij je goed bij voelt. Want een gelukkige mama is veel meer waard dan de voeding die je kindje krijgt.

Heel veel succes en een dikke knuffel, het is ook gewoon zwaar!
If overthinking situations burned calories, I'd be dead.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 14:08

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Ze is idd geregistreerd. Ik heb ook niet alles uitgeschreven wat verteld is. Het is ook gewoon allemaal veel en overweldigend.

Tongriempje is al door de verloskundige naar gekeken, ze kan haar tong heel ver uitsteken.

Bedankt voor de knuffel. Dat is ook al fijn even te lezen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Jan 2017 14:10

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

De lll zegt waarschijnlijk dat je de fles niet had moeten geven, dat zit zo; ze clusterde om jen productie op haar niveau te krijgen. Zuigen zuigen zuigen.. Echt fantastisch voor je productie maar echt vermoeiend. Ze kreeg een fles en met een buik vol melk dacht ze He! Er is veel melk! Ik hoef de productie niet meer te stimuleren, mijn buik zit vol.

Waarschijnlijk vindt ze het nu ook wel lekker makkelijk uit de fles en zit te prutsen aan de borst. Je kan powerkolven, haar om de haverklap aanleggen, medicatie nemen, borden vol havermout eten en liters borstvoedingsthee drinken om zo haar zo veel mogelijk melk te geven. Want, dat verwachte je al, met vier keer kolven zakt je productie waarschijnlijk!

Dit is echt wel heel veel tijd en moeite investeren en dat moet je maar net willen. Op flesvoeding worden ze prima groot en ze heeft de belangrijke colostrum maar mooi gehad!

Wil je echt graag borstvoeding geven kan je het nog proberen op te krikken dus maar je kan ook gewoon kijken hoe het gaat en blijven kolven zoals je nu doet en dan bouwt het vanzelf af. Beide is goed :)
R. 2013
D. 2016
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 18 Jan 2017 14:15

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Eens met Spencer. En persoonlijk denk ik dat als je echt graag bv wilt geven, je wel meer moet kolven dan vier keer per dag. Ik denk dat dat te weinig is om je productie op peil te houden.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem250

Bericht 18 Jan 2017 14:16

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Jip je moet doen wat voor jullie het beste is en je hoeft je niet schuldig te voelen. Ik ben bij R en S tot het uiterste gegaan om borstvoeding te geven. Om de 3 uur kolven, ook in de nacht, cupfeeding, fingerfeeding, aanleggen, nog meer kolven, na elke voeding wegen, baby's wakker maken om weer aan te leggen en met zo'n cupje te voeden, ect. Ik zat op een enorme roze babywolk en daarom kon ik het aan. Maar man, als ik eraan terug denk. Ik was alleen maar bezig met voeden. Ik heb overigens 6 weken lang naast het kolven en cup- en fingerfeeding R en S aangelegd, maar ze zijn zelf nooit aan de borst gaan drinken. Helaas. Na die 6 weken ben ik nog 3 maanden blijven kolven en de gekolfde melk uit een flesje gaan geven. Ik vond lactatiedeskundige maar vervelend. En maar doorgaan over tepel-speen verwarring en cupfeeding en aanleggen. Ze hebben geen moment er bij stil gestaan dat ik alleen maar bezig was met voeden. Dag en nacht. En dat het eigenlijk niet haalbaar was. Dus als het voor jou en je man voelt als niet haalbaar dan stap je over op KV. En dan ben je nog steeds een geweldige moeder die het allerbeste voor heeft met haar kind. En met die hechting komt het ook wel goed.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 18 Jan 2017 14:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 18 Jan 2017 14:17

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Jip is ze nu wel goed aan het aankomen? (Misschien lees ik eroverheen)
Het klinkt niet alsof je weinig opbrengst hebt, maar misschien bevat jouw melk te weinig voedingstoffen.
Omdat ze ontevreden is na het drinken en na flesvoeding niet.

Ik heb na 2 weken de keuze gemaakt om te stoppen omdat ik te weinig opbrengst had. (medicatie gehad, dit hielp amper) Mijn baby heeft wel sondevoeding gehad. Voor mij gaf de keuze om fv te geven toen heel veel rust. Ik werd ook aan alle kanten gepushed om door te zetten. Ik vond het heel moeilijk om het te accepteren en was heel bang voor alle meningen. Maar het gaf enorm veel rust uiteindelijk.
2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 14:22

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Dank je HG, de afgelopen twee weken stonden inderdaad in het teken van de voedingen. Ik donderde heel snel van mijn roze wolk af. Nu zit ik er weer op.

Misschien heb ik dan eigenlijk mijn keus ook wel al gemaakt, ik kijk gewoon hoe het kolven verder gaat en laat het natuurlijk aflopen. Ik denk dat ik daar de meeste rust bij heb.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2017 14:23

Re: Kunstvoeding en borstvoeding

Precies jouw laatste zin Salome! Het voelt alsof ik een reden moet hebben om te stoppen, anders dan dat ik niet genoeg doorgezet zou hebben.

We gaan morgen weer wegen. Ze was nu in een week van 3080 naar 3195 geklommen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers