Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jan 2017 12:02

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik was alvast bezig met een eetlijstje voor volgende week en heb dit gerechtje bedacht. Beetje geinspireerd op de koolbladeren van Caulfield, maar dan in romaine lettuce cups (en dus niet gekookt, maar rauwe groenten allemaal).

Kipgehakt rullen met allerlei Thaise smaakmakers (chili, vissaus, gember, limoen zest, etc) met fijngesneden groenten in baby romaine sla cups. Qua groenten: Julienne wortel, radijsjes, fijne rode ui, bosui, thai basil, komkommer. Evt met beetje rijst als man gesport heeft want dan mogen koolhydraten wel. Maar zonder kan net zo goed.

En de dag daarna kunnen we dan het restje romaine sla weer eten in een salade met biefstukpuntjes (ik wil zo graag rood vlees, maar goed, ik doorbak ze wel voor mezelf dan) en paddenstoelenmix. Lekker beetje umami achtige salade. Suggesties voor smaken (extra groenten en dressing) daarbij zijn welkom, maar geen koolhydraten dus graag.
Misschien squeeze ik hier wel weer broccoli in :angel: (pregnancy craving)
Let's discover the world together.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 13 Jan 2017 10:51

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin schreef:Ik was alvast bezig met een eetlijstje voor volgende week en heb dit gerechtje bedacht. Beetje geinspireerd op de koolbladeren van Caulfield, maar dan in romaine lettuce cups (en dus niet gekookt, maar rauwe groenten allemaal).

Kipgehakt rullen met allerlei Thaise smaakmakers (chili, vissaus, gember, limoen zest, etc) met fijngesneden groenten in baby romaine sla cups. Qua groenten: Julienne wortel, radijsjes, fijne rode ui, bosui, thai basil, komkommer. Evt met beetje rijst als man gesport heeft want dan mogen koolhydraten wel. Maar zonder kan net zo goed.

En de dag daarna kunnen we dan het restje romaine sla weer eten in een salade met biefstukpuntjes (ik wil zo graag rood vlees, maar goed, ik doorbak ze wel voor mezelf dan) en paddenstoelenmix. Lekker beetje umami achtige salade. Suggesties voor smaken (extra groenten en dressing) daarbij zijn welkom, maar geen koolhydraten dus graag.
Misschien squeeze ik hier wel weer broccoli in :angel: (pregnancy craving)


Baby romaine is lekker hè! Leuke ideeen.

Ik zou bij de salade met bief en paddestoelen, het een beetje bij aardse smaken houden. Misschien wat geroosterde knolselderij of pastinaak erbij? En dressing misschien iets met truffel, of mosterd?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 10:58

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Hmm lekker! Knolselderijsalade met mosterddressing hebben we net deze week gegeten (m'n handen ruiken nog naar knolselderij haha), maar pastinaak is wel erg lekker. We hebben nog truffelolie en een beetje zwarte truffel in een potje in de koelkast staan (geen hele mooie hoor) dus dat zou zo kunnen.
Ik dacht nu zelf aan een hoisin dressing door wat Urban Naked in het Wat eten we vanavond topic schreef, maar dan eten we weer twee keer Aziatisch achter elkaar. Ik onthoud die truffel even, lekker! Goed excuus om ook weer wat Parmigiano te kopen! :)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Jan 2017 11:01

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Gisteren lekker carpaccio gegeten met rucola melange eronder. Simpel, maar lekker. En koolhydraatarm :D

Ik zit altijd bomvol na zo`n salade haha.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 13 Jan 2017 11:03

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Leuk! Of misschien iets van een aceto stroop? Ook lekker, en dan idd met parmezaan erbij, en heb je weleens chipolini's gegeten? Zijn van die Italiaanse zilveruitjes in aceto balsamico, heel lekker fris zuur!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 11:05

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Hmm mocht ik maar carpaccio, Cotton. Heerlijk, ik heb erge behoefte aan rood vlees haha. Rucola vind ik ook echt heel lekker inderdaad.

En ja ze hadden bij de AH een tijdje hele lekkere cipollini maar die hebben ze niet meer. Die waren heerlijk inderdaad! Kan 't wel een keer zelf inmaken natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Jan 2017 11:09

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ohja haha sorry. Nog 3 maandjes wachten!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Jan 2017 11:12

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik eet heel vaak Thaise curry (meestal Massaman, gele of rode curry) met veel Aziatische wokgroente en dan nog zoetzure komkommer ernaast. Kokosmelk vermijden doe ik niet, om wat Cotton al zegt. Ik ga niet elk beetje vet uit mijn eten bannen. Dat is sowieso lastig als je echt koolhydraatarm eet, want dan blijft er wel heel weinig over.

Wat ik laast ook heb gemaakt: paddenstoelen, rode ui, bosui, cherrytomaatjes en groene asperges met veel knoflook, oregano en zeezout endan in de oven. Ik had er dan nog een paar aardappeltjes bij gedaan, maar die kun je ook weglaten. Dat hebben we gegeten met zalmfilet met knoflook, dille, peper en zeezout.

Ik maak ook vaak moussaka zonder aardappel, dus met gehakt, tomaten, knoflook, kaneel, oregano en aubergine, gegratineerd met geitenkaas. Je kunt ook lasagne maken met bladen van courgette of paddenstoelen (bijvoorbeeld portobello), of een spirelli kopen en tagliatelli of bami maken van courgette of wortel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 11:17

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Cotton schreef:Ohja haha sorry. Nog 3 maandjes wachten!


M'n man vroeg gisteren wat ik als eerste wilde eten als weer 'echte maaltijd'. (ik hoef niet toastjes filet americain in 't ziekenhuis te eten namelijk) en dat was toch wel echt een goed biefstukje. Heerlijk.
Maar nee hoor, is niet erg, geniet lekker van de carpaccio, is ook zalig.

Lekkere gerechten, Susan. Inderdaad kan kokosmelk af en toe wel, maar gezien we ook wel echt op calorieen letten, probeer ik er wel echt op te letten het niet te vaak te doen. Laatst had ik een Indiase masala met Griekse yoghurt gemaakt. Nou ging dat schiften als een malle (en het recept vroeg hier echt om en ik had dit al voorspeld) maar het was wel lekker mager. Massaman is ook wel weer eens lekker om te maken, hebben we ooit wel eens gemaakt, goeie!

Dat soort ovenschotels met groenten en een vleesje/visje zijn inderdaad ideaal. Ben ik wel een beetje 'moe' van, omdat ik dat zo veel heb gegeten, maar het is een handig go-to recept.

Moussaka is ook wel weer eens lekker! Maakte ik vroeger vaak maar dan de volle ongezonde versie.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Jan 2017 11:45

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik let ook op de calorieën, maar ik eet toch zeker wel twee keer per week kokosmelk, maar alsnog kom ik op die dagen vaak niet eens aan de 1600 calorieën die ik volgens die app mag eten. Maandag bijvoorbeeld heb ik nog curry met kokosmelk gegeten en daar kwam ik in totaal aan 1353 calorieën.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 11:48

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Totaal op de gehele dag of in een maaltijd?
Ik merk dat een maaltijd rond de 500 calorieën goed is voor de avondmaaltijd. We proberen daar nu net steeds iets onder te zitten, maar soms gaan we er door bijv noten of zalm er over heen, maar dat zijn gezonde vetten dus is dan ook niet zo erg.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Jan 2017 11:51

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin schreef:Totaal op de gehele dag of in een maaltijd?
Ik merk dat een maaltijd rond de 500 calorieën goed is voor de avondmaaltijd. We proberen daar nu net steeds iets onder te zitten, maar soms gaan we er door bijv noten of zalm er over heen, maar dat zijn gezonde vetten dus is dan ook niet zo erg.

Als ze op de calorieën let mag je wel aannemen dat er geen 1300+ calorieën in haar avondmaaltijd zaten. :smile:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 11:55

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Cotton schreef:
Marin schreef:Totaal op de gehele dag of in een maaltijd?
Ik merk dat een maaltijd rond de 500 calorieën goed is voor de avondmaaltijd. We proberen daar nu net steeds iets onder te zitten, maar soms gaan we er door bijv noten of zalm er over heen, maar dat zijn gezonde vetten dus is dan ook niet zo erg.

Als ze op de calorieën let mag je wel aannemen dat er geen 1300+ calorieën in haar avondmaaltijd zaten. :smile:


Haha precies! Ik denk ook wel dat het om het totaal van de hele dag gaat haha. Althans, dat hoop ik, anders eet ik nooit meer kokosmelk curries ;)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Jan 2017 11:57

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik eet bijna iedere ochtend kokos trouwens in m`n kwark/yoghurt/vla. Jammie, kokos! <3
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Jan 2017 12:02

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin schreef:
Cotton schreef:
Marin schreef:Totaal op de gehele dag of in een maaltijd?
Ik merk dat een maaltijd rond de 500 calorieën goed is voor de avondmaaltijd. We proberen daar nu net steeds iets onder te zitten, maar soms gaan we er door bijv noten of zalm er over heen, maar dat zijn gezonde vetten dus is dan ook niet zo erg.

Als ze op de calorieën let mag je wel aannemen dat er geen 1300+ calorieën in haar avondmaaltijd zaten. :smile:


Haha precies! Ik denk ook wel dat het om het totaal van de hele dag gaat haha. Althans, dat hoop ik, anders eet ik nooit meer kokosmelk curries ;)


De hele dag ja, zou anders inderdaad wel een flinke maaltijd zijn geweest. Het was trouwens 1250 kcl zie ik nu, ik had de bakboter dubbel ingevoerd. De avondmaaltijd was 576 kcl.

Meestal gebruik ik trouwens olie als ik curry eet, maar dat zal wel op geweest zijn die dag.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 13 Jan 2017 15:08

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin schreef:
Cotton schreef:Ohja haha sorry. Nog 3 maandjes wachten!


M'n man vroeg gisteren wat ik als eerste wilde eten als weer 'echte maaltijd'. (ik hoef niet toastjes filet americain in 't ziekenhuis te eten namelijk) en dat was toch wel echt een goed biefstukje. Heerlijk.
Maar nee hoor, is niet erg, geniet lekker van de carpaccio, is ook zalig.

Lekkere gerechten, Susan. Inderdaad kan kokosmelk af en toe wel, maar gezien we ook wel echt op calorieen letten, probeer ik er wel echt op te letten het niet te vaak te doen. Laatst had ik een Indiase masala met Griekse yoghurt gemaakt. Nou ging dat schiften als een malle (en het recept vroeg hier echt om en ik had dit al voorspeld) maar het was wel lekker mager. Massaman is ook wel weer eens lekker om te maken, hebben we ooit wel eens gemaakt, goeie!

Dat soort ovenschotels met groenten en een vleesje/visje zijn inderdaad ideaal. Ben ik wel een beetje 'moe' van, omdat ik dat zo veel heb gegeten, maar het is een handig go-to recept.

Moussaka is ook wel weer eens lekker! Maakte ik vroeger vaak maar dan de volle ongezonde versie.


Hee wat gek! Ik heb die kip tikka ook gemaakt (uit de allerhande) en bij mij ging de yoghurt echt niet schiften. Ik had wel volvette yoghurt ipv magere, zou dat uitmaken? Had m uiteindelijk wel met tandoori massala gemaakt ipv garam massala (puur omdat er geen garam massala was bij de supermarkt en ik geen zin had nog ergens anders naar toe te gaan hehe). best spicy daardoor maar erg lekker vond ik!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 15:09

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Oh wat gek. Ja ik had magere 0% Griekse yoghurt. En het vuur al eventjes uit zodat de tomatensaus niet nog kookte. Ik had garam masala en curry masala gebruikt, omdat ik het met de garam masala niet zo heel veel smaak vond geven. Lekker pittig was lekkerder geweest denk ik. Grappig dat jij 'm ook had gemaakt.
Let's discover the world together.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 13 Jan 2017 15:21

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

oh dat is goed om te weten, dan maak ik m volgende keer weer met die spicy kruiden haha
<<

Anoniem202

Bericht 15 Jan 2017 18:34

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik gooi heel vaak als ik restjes groente heb deze in een ovenschaal met een berg kruiden en dan leg ik een stukje vlees of vis in het midden. Half uurtje in de oven en je hebt een hele smakelijke maaltijd! Kan eventueel ook met zoete aardappelblokjes, maar dan is 't niet meer low carb ;).

Ik eet regelmatig ook bloemkoolrijst, de rijst op zich vind ik niet zo lekker, maar met heel veel kruiden erdoor en wat granaatappelpitjes wel!

Wat ik ook vaak doe is een berg groenten en wat vlees of garnalen in de wok, en dan maak ik een woksausje van ketjap en wat kruiden. Ook heel simpel, maar ook erg lekker.

Gevulde courgette of gevulde paprika maak ik ook regelmatig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Jan 2017 10:12

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Lekkere tips Phoebe! Heb je op reis nog lekkere curries geproefd die de moeite waard zijn te kopieren? (zonder de noodles/rijst dan)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem193

Bericht 16 Jan 2017 10:46

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Cotton schreef:Ik eet bijna iedere ochtend kokos trouwens in m`n kwark/yoghurt/vla. Jammie, kokos! <3

Kokos is vet lekker!

https://www.ricedream.eu/nl/lactosevrij ... -vitamines
Deze melk is echt heel lekker en smaakt ook echt naar kokos. Je hebt wel meer soorten die kokosmelk/yoghurt claimen, maar dan moet je zoeken naar de smaak.
<<

Anoniem202

Bericht 24 Jan 2017 20:02

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin schreef:Lekkere tips Phoebe! Heb je op reis nog lekkere curries geproefd die de moeite waard zijn te kopieren? (zonder de noodles/rijst dan)



Ik heb enorm veel lekkere dingen gegeten, maar van de helft wist ik niet wat het was, haha!
Wel heb ik net een heerlijke caponata op en ik moest meteen aan dit topic denken:
http://www.deliciousmeetshealthy.com/on ... -caponata/
Lekker veel groenten en wat vis!
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers