Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 16:17

Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik zoek weer wat inspiratie! Nieuw jaar, nieuwe inspiratie nietwaar?

Wij eten heel veel koolhydraatarm. Niet volledig koolhydraatvrij, maar in de avondmaaltijd proberen we het onderdeel van aardappel/pasta/rijst/noodles/granen/wraps toch vaak weg te laten. Lukt en hoeft niet altijd, soms eten we dat wel, maar we beperken het wel graag zo veel mogelijk. We eten dus veelal alleen vlees/vis (100 a 150 gr) en groenten (200 gr of meer).

Maar ook bij mij is de inspiratie wel eens even op. Ik zoek vaak op glutenvrije gerechten of paleo gerechten. Niet dat ik daar een dieet in volg, maar daarin vind ik wel vaak wat soortgelijke gerechten. Echter hoef ik ook niet dagelijks een soort vervanger voor pasta/rijst te maken, zoals courgettini of bloemkoolrijst. 'Gewoon' een gerecht waarin groenten en vlees/vis verwerkt zit, is ook prima.

Iemand die hier nog goede tips voor lekkere recepten/gerechten heeft? Hoeft geen volledig recept te zijn hoor (maar mag wel), combinaties is vaak al genoeg om er iets lekkers mee te bedenken. Lekkere ovenschotels, wokgerechten, dat soort dingen kan je prima zonder de 'zetmelerige koolhydraatvolle' ingredienten maken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2017 16:18

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik lees mee!! Goed topic dit. Ik laat ook vaak bij het avondeten de koolhydraten weg.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Jan 2017 16:23

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Same here! Gisteren hebben we gewoon lekker een bak sla gegeten met allemaal lekkere dingetjes erin. Ik mis dan echt geen koolhydraten. Vriend heeft nog een restje Turks brood erbij gegeten.

Soms eet ik ook curry en dan alleen de curry. Of chili con carne zonder iets erbij hoewel bonen ook we koolhydraatrijk zijn?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 16:28

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Tips van mij:

Kipfilet in mosterdsaus (zelf maken van mosterd met een bouillonblokje, geen room) met groenten uit de oven zoals broccoli of bloemkool.

Kipfilet met caponata, een soort aubergine stoof/saus met geroosterde paprika, ui, bleekselderij (evt), tomaat, olijven, kappertjes en rode wijn azijn. Lekker beetje zurig.

Aziatische salade (met biefstuk, kip of garnalen) met julienne gesneden wortel, komkommer maantjes (komkommer door de helft en in stukjes snijden), radijsjes, allerlei sprouts, taugé, andere sla enzo die je lekker vindt zoals snijbiet of wasabi rucola (bij de AH te krijgen). Met een dressing van sojasaus, klein beetje sesamolie, het water van de ingemaakte sushigember uit potje plus beetje fijngesneden gember, chilipeper, vissaus, beetje honing of rietsuiker (of palmsuiker, nog beter), en flink veel limoensap. En dan een klein handje sesamzaadjes en pinda's tegelijkertijd toasten in een pan, waardoor de sesam aan de pinda's vast plakt. Dit is echt het favoriete gerecht van m'n man wat ik maak. Heel simpel maar zo lekker.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2017 16:30

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik eet ook vaak bietjes trouwens, lekker stukje kip erbij. Ik mis de extra koolhydraten dan ook helemaal niet. En dat doe ik ook met spruitjes, bloemkool en brocolli en veel andere groente. M`n vriend heeft dan aardappeltjes en vlees (hij is niet echt zo`n groente fan) en ik heb vlees en groente.
Of ik maak een eierwrap met groentes en zalm.
Of ik eet een carpaccio salade (lust m`n vriend niet).
Als we gyros ofzo eten heb ik alleen vlees en een goede bak sla (uiteraard wel tzaziki erbij haha).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 16:30

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ja curries en stoofschotels enzo eten wij vrijwel ook nooit met pasta/rijst/aardappel etc. Is echt helemaal prima! Alleen probeer ik curries met kokosmelk te vermijden. Heerlijk, maar ook wel weer heel vet. Als je daar een alternatief op weet, heel graag.

Uitgebreide maaltijdsalades eten wij ook veel, maar inderdaad opletten dat het niet met brood/croutons er bij is. Liever dan een eitje of kipfilet er in.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 16:31

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Cotton schreef:Als we gyros ofzo eten heb ik alleen vlees en een goede bak sla (uiteraard wel tzaziki erbij haha).


Bietjes is het enige wat m'n man niet lust! ;)

Maar hier zie ik ook wel wat leuks in, die gyros. Beetje gezond vlees kopen (kip of evt runderreepjes, liefst geen varken) met soort gyroskruiden, een knoflooksausje van gepofte knoflook met Griekse yoghurt en dan gewoon sla. Kan je zelfs een gemengde salade van maken. Of 'wraps' van romaine sla ofzo. Lekker, ik ga 't onthouden :)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2017 16:32

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Kokosmelk vermijd ik niet. Goede vetten heb je ook nodig en zolang je het niet 3x per week eet lijkt me dat geen probleem.
En nu heb ik trouwens zin in chili con carne door die post van Whatever.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2017 16:32

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin schreef:
Cotton schreef:Als we gyros ofzo eten heb ik alleen vlees en een goede bak sla (uiteraard wel tzaziki erbij haha).


Bietjes is het enige wat m'n man niet lust! ;)

Maar hier zie ik ook wel wat leuks in, die gyros. Beetje gezond vlees kopen (kip of evt runderreepjes, liefst geen varken) met soort gyroskruiden, een knoflooksausje van gepofte knoflook met Griekse yoghurt en dan gewoon sla. Kan je zelfs een gemengde salade van maken. Of 'wraps' van romaine sla ofzo. Lekker, ik ga 't onthouden :)

Exact! Ik heb ook altijd nog lekker stukjes komkommer door de sla enzo.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 16:36

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Cotton schreef:Kokosmelk vermijd ik niet. Goede vetten heb je ook nodig en zolang je het niet 3x per week eet lijkt me dat geen probleem.


Dat is ook wel weer waar. Net zoals avocado, dat eet ik ook wel (lekker!).

Ik heb nu zin in je gyros door jou :) Misschien voor vrijdag onthouden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2017 16:38

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Haha ik ook! Denk dat ik het ook vrijdag of zaterdag ga maken.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 02 Jan 2017 16:52

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Echt recepten heb ik niet, maar had laatst een soort lasagne gemaakt met kip, spinazie, tomaat, rode ui, en dan dunne plakken courgette gebruikt ipv lasagnebladen.

Aubergine in dunne schijfjes, zout erop, en dan het vocht er goed afdeppen met keukenpapier. Deze kan je dan lekker krokant pakken of grillen. Lekker met kip en tomaat.

Zoals je zelf schrijft met zo'n oosterse salade doe ik zelf ook vaak, je kan er zoveel in doen! Ik vind mango er ook altijd zo lekker in. Of enoki paddestoeltjes.

Met prei bladen kan je ook veel doen, pakketjes met gehakt bijvoorbeeld, lekker in combinatie met kerrie.

Ik ben ook benieuwd naar meer ideeën! Met die little gem en gyros is een leuk/slim idee.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 16:59

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ah super Kreeft! Ik heb vaak ook geen hele recepten nodig, dit volstaat perfect wat je zo opschrijft.

Zo'n soort lasagne maak ik eigenlijk nooit. Is best een goed idee!

Wat bedoel je met prei bladeren? Het bovenste groene gedeelte? Is dat niet te hard? Of bedoel je per ongeluk kool?
Let's discover the world together.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 02 Jan 2017 17:10

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Nee bedoel wel prei. Als je er 1 snee in maakt, kontje eraf, zodat je een vol blad hebt zeg maar, beetje lastig uit te leggen. Maar als je die dan kort blancheert, kan daar vanalles mee doen. Ook bv ipv (pasta)cannelloni, oprollen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 17:14

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Hee wat tof. Daar had ik echt nooit aan gedacht. Leuk! Ik ga 't eens proberen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Jan 2017 17:36

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Je Aziatische salade klinkt echt lekker Marin!
Ik maak geregeld kipshoarma van kipfilet, flink kruiden, sausje maken van knoflook, yoghurt en mayo (ik let niet op vet) en dat eet ik dan met een grote berg rauwe andijvie, augurkjes en jalapenos uit zo'n potje.
Ook lekker: koolbladeren even koken en dan vullen met kipgehakt gekruid met gember, rode peper, knoflook en vissaus. Oprollen en de rolletjes in de oven en overgieten met kippenbouillon, dan garen ze daarin.
En wat ik ook vaak doe is een echte bolognese maken, zo een die de hele dag pruttelt, en in plaats van spaghetti eet ik het dan met gerilde aubergine en wat parmezaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 19:25

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Lekkere tips Caulfield. Een echte goede Bolognese heeft ook geen pasta nodig. Mag, maar hoeft niet. Aubergine lijkt me er ook lekker bij.

Die koolbladeren wil ik wel eens proberen. Slim dat je even er bij zegt hoe ze te bereiden, dat vroeg ik me al af. Stomen kan ook, lijkt me, maar dan vangen ze natuurlijk wel minder smaak.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 02 Jan 2017 20:03

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Mensen die koolhydraatarm- of beperkt eten, maken rijst van bloemkool en ipv spaghetti gebruiken ze courgette. Ik heb beide niet geprobeerd, maar vooral de eerste optie lijkt me niet zo lekker. Bloemkool heeft best wel een uitgesproken smaak, dus het lijkt me dat je dan met heel veel kruiden moet werken om deze smaak niet te laten overheersen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 20:40

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik heb dat wel eens geprobeerd maar vond 't eerder nog nogal smakeloos, die bloemkoolrijst. Hoewel ik bloemkool wel lekker vind hoor. Maar ik hoef idd niet zo nodig pasta of rijst te vervangen, meer gewoon lekker veel groenten, als je snapt wat ik bedoel.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 02 Jan 2017 21:10

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Marin, hoe maak je die mosterdsaus?


Guat, ik vind dat wel lekker eigenlijk, de bloemkool smaakt vergaat een beetje door alle andere groenten en kruiden die er doorheen zitten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jan 2017 21:24

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Mosterd en bouillon. Ik mix vaak wel meerdere soorten mosterd, beetje scherpe gladde en een paar scheppen van mosterd met veel mosterdzaadjes er in. Dat over de kip en dan met wat bouillon aanlengen.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Jan 2017 09:54

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

En dan de kip daarin laten koken?
Of de kip eerst bakken en dan de saus er overheen?
Klinkt goed!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Jan 2017 10:14

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ik zou 'm zelf eerst even aan laten braden, wel zo lekker!
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Jan 2017 12:18

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Aanbraden.. of euh gaar bakken?
*kook noob*
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 07 Jan 2017 12:41

Re: Koolhydraatarme gerechten (vlees/vis + groenten)

Ottolenghi heeft volgens mij ook veel koolhydraatvrij/-arm. Zijn gevulde tomaat lijkt me nog steeds vet lekker, die wil ik een keer maken.

http://eetlekker.blogspot.nl/2013/03/gevulde-tomaten.html
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers