Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 06 Jan 2017 09:50

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Bedankt voor je antwoord, Henque. Duidelijk verhaal. Ik ben dan toch meer voor het geven van die prik op indicatie dan uit voorzorg vanwege het protocol. Misschien een heel domme vraag, maar kan die oxytocineprik ook leiden tot overproductie bij borstvoeding?

Marin, ik had bij onze zoon alleen als specifieke wensen in het bevalplan dat ik dus geen oxytocineprik (tenzij noodzakelijk) wilde en dat ik graag zelf de navelstreng wilde doorknippen. Voor de rest niets bijzonders, maar gewoon datgene wat toch al standaard is bij een goed verlopende bevalling.
<<

Anoniem286

Bericht 06 Jan 2017 10:11

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had geen bevalplan, wel nagedacht over wat ik wilde maar dit met man besproken. En ook op het moment zelf dingen veranderd, zo wilde ik geen pijnmedicatie maar toen het eenmaal zo ver was wilde ik dat wel. Gelukkig geen probleem geweest. Verder idd wat al gezegd wordt, geen bezoek voordat ik erbij ben etc.
Een volgende keer wil ik sowieso wel een gentle sectio, dat kon nu niet en ik voelde me zo intens alleen op de uitslaapkamer. Zo blij maar ook alleen, echt niet leuk. En mijn man had de familie al gebelt, volgende x wil ik dat samen doen maar dat was een staaltje verwarring bij hem door de spanning van de bevalling die niet goed ging.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 06 Jan 2017 10:44

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

mevrouw Stemband schreef:Ja die knip! Daar maakte ik me van te voren ook zo druk om. Het engste van die hele bevalling vond ik het idee van een knip, dat ik moest overgeven of dat ik in bed zou poepen..... Geen van de drie gehad.

Vooraf leek dit me ook zo vervelend, vooral het overgeven en het poepen leek me genant. De knip leek me naar, maar als het nodig zou zijn, moest het maar. Uiteindelijk is alles me overkomen, maar dat poepen en overgeven denk ik nooit aan. Het was op dat moment zo'n futiliteit, dat het voor mij helemaa geen onderdeel meer is van de bevalling.

Ik had geen bevalplan. Ik vertrouwde volledig op de verloskundige, haar ervaring. Ik was best gespannen, omdat ik nogal snel iets als heel pijnlijk ervaar. Ik had verwacht het gevoel te hebben dat ik het niet zou kunnen en daardoor niet te weten wat ik moest doen. Uiteindelijk kwam ik vrij snel een een roes terecht en is het me alles meegevallen. Toen ik mocht persen, had ik het gevoel dat het veel te vroeg was, ik moest eerst nog écht pijn krijgen. Het is voor mij alles meegevallen en een heel bijzondere, mooie ervaring. Ik heb ook een 'makkelijke' bevalling gehad, ontsluiting verliep vlot, persen mocht met de eerste perswee en ook daarna liep alles redelijk goed (wel veel bloedverlies). Met complicaties kan ik me voorstellen dat dit heel anders verloopt.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 06 Jan 2017 11:09

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Naar aanleiding van mijn eerste bevalling had ik bij de tweede wel wat dingen op papier gezet. Zo wilde ik bijvoorbeeld niet dat ze aan zouden dringen op pijn medicatie wat bij de eerste wel op een hele vervelende manier gebeurde. Ik wilde de baby bij me voordat de controles werden gedaan en meteen aan de borst (voor zover mogelijk natuurlijk, de eerste is geboren met 36 weken en waren er wat complicaties, toen kon dat uiteraard niet). En ik wilde niet dat er tijdens het persen constant werd gezegd dat ik stil moest zijn, dat haalde me echt compleet uit mijn concentratie en vond ik heel irritant.

De verloskundige bij mijn tweede bevalling deed het fantastisch, liet me lekker m'n gang gaan en had duidelijk het bevalplan gelezen. Dat ze dat gedaan had en er rekening mee probeerde te houden vond ik al heel fijn, als het door omstandigheden anders was gelopen had ik haar dat dan ook niet kwalijk genomen.
2010 2012
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 06 Jan 2017 11:25

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Lady schreef:Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat je graag wilde reageren Henque. Ik ben geen verloskundige maar heb wel op de verloskamers gewerkt en ik kan me echt wel verbazen over hoe sommige vrouwen de regie rondom de bevalling willen overnemen. Ik zeg bewust overnemen want in mijn ogen is bevallen met name een medische handeling en heeft de verloskundige, arts(assistent) of gynaecoloog de regie in handen.

Ik vind het tegenwoordig steeds meer overkomen alsof het doel van bevallen niet meer helemaal duidelijk is, namelijk: een baby gezond en op een zo veilig mogelijke manier op de wereld zetten. Leuk als je daar allemaal rituelen omheen verzint maar de beleving van de bevalling an sich mag in mijn ogen niet voorop staan; je baby gezond geboren laten worden wel.


Maar is het zo dat een kind minder gezond geboren wordt wanneer een vrouw het doet op een manier die voor haar ontspannend is? Ik kan me dat namelijk niet voorstellen. Neem hypnobirth. Is dat een voorbeeld van wat jij bedoelt? Oprechte vraag hoor! Ik ben gewoon benieuwd hoe je het ziet.
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:42

Bericht 06 Jan 2017 11:43

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had bij mijn zoon geen bevalplan opgesteld. Wel had ik met mijn vriend wat dingen door gesproken over als het een noodsituatie zou worden dat de grootouders de baby niet eerder te zien zouden krijgen dan mij.

Bij deze bevalling zou ik wel een paar kleine dingetjes anders willen. Ik zou willen dat er iets meer uitgelegd wordt waarom dingen gedaan worden. Na de bevalling werd er zo bij mij die spuit in mijn been gejasd en ik had geen idee waarom. Later werd het mij wel uitgelegd dat ik tijdens de bevalling al best wat bloed was verloren en dat ze hem daarom zette om nog meer bloedverlies te voorkomen. Wat natuurlijk helemaal goed was. Maar had dat graag toen meteen willen weten.
Ook zou ik nu willen vastleggen dat als ik borstvoeding ga geven dat ik na de geboorte van ons kindje meteen zodra mogelijk kan gaan aanleggen. Zoon is om 20.03 uur geboren en om half 1 kan de verpleegkundige pas om mij te helpen met aanleggen.

Verder heb ik geen wensen en vertrouw ik volledig op de medische kennis.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Anoniem313

Bericht 06 Jan 2017 12:28

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Zenna schreef:
Maar is het zo dat een kind minder gezond geboren wordt wanneer een vrouw het doet op een manier die voor haar ontspannend is?


Ik ben Lady niet, maar neem toch de vrijheid te reageren. Uiteraard is er geen direct negatief verband tussen de mate van ontspannenheid bij de moeder en de gezondheid van de baby. Het is, in mijn ogen, goed dat vrouwen meer ruimte krijgen dan vroeger in het bevallen. Tegelijkertijd is het wel een vreemd idee dat vrouwen zoveel ruimte krijgen dat ze het idee krijgen bepaalde medische beslissingen zelf te kunnen nemen, op basis van wat ze voelen of van anderen horen. Medische beslissingen zouden moeten worden genomen door medisch geschoold personeel, en zij doen dat volgends evidence-based protocollen. Niet op basis van 'wat goed voelt'.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 06 Jan 2017 14:42

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Caulfield schreef:
Zenna schreef:
Maar is het zo dat een kind minder gezond geboren wordt wanneer een vrouw het doet op een manier die voor haar ontspannend is?


Ik ben Lady niet, maar neem toch de vrijheid te reageren. Uiteraard is er geen direct negatief verband tussen de mate van ontspannenheid bij de moeder en de gezondheid van de baby. Het is, in mijn ogen, goed dat vrouwen meer ruimte krijgen dan vroeger in het bevallen. Tegelijkertijd is het wel een vreemd idee dat vrouwen zoveel ruimte krijgen dat ze het idee krijgen bepaalde medische beslissingen zelf te kunnen nemen, op basis van wat ze voelen of van anderen horen. Medische beslissingen zouden moeten worden genomen door medisch geschoold personeel, en zij doen dat volgends evidence-based protocollen. Niet op basis van 'wat goed voelt'.



Dit dus. Dank je wel Caufield :).
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 06 Jan 2017 14:47

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

En jullie bedankt voor de bijdragen in dit topic want het heeft me echt enorm geholpen en gerustgesteld :)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem250

Bericht 06 Jan 2017 14:47

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Lady schreef:
Caulfield schreef:
Zenna schreef:
Maar is het zo dat een kind minder gezond geboren wordt wanneer een vrouw het doet op een manier die voor haar ontspannend is?


Ik ben Lady niet, maar neem toch de vrijheid te reageren. Uiteraard is er geen direct negatief verband tussen de mate van ontspannenheid bij de moeder en de gezondheid van de baby. Het is, in mijn ogen, goed dat vrouwen meer ruimte krijgen dan vroeger in het bevallen. Tegelijkertijd is het wel een vreemd idee dat vrouwen zoveel ruimte krijgen dat ze het idee krijgen bepaalde medische beslissingen zelf te kunnen nemen, op basis van wat ze voelen of van anderen horen. Medische beslissingen zouden moeten worden genomen door medisch geschoold personeel, en zij doen dat volgends evidence-based protocollen. Niet op basis van 'wat goed voelt'.



Dit dus. Dank je wel Caufield :).


Heel goed antwoord. Ik vind dit ook toepasbaar op vaccinaties.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 06 Jan 2017 15:12

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Hasse schreef:Bedankt voor je antwoord, Henque. Duidelijk verhaal. Ik ben dan toch meer voor het geven van die prik op indicatie dan uit voorzorg vanwege het protocol. Misschien een heel domme vraag, maar kan die oxytocineprik ook leiden tot overproductie bij borstvoeding?


Dat is niet bij mij bekend!
http://www.apotheek.nl/medicijnen/oxyto ... jwerkingen
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 06 Jan 2017 15:22

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Lady schreef:
Caulfield schreef:
Zenna schreef:
Maar is het zo dat een kind minder gezond geboren wordt wanneer een vrouw het doet op een manier die voor haar ontspannend is?


Ik ben Lady niet, maar neem toch de vrijheid te reageren. Uiteraard is er geen direct negatief verband tussen de mate van ontspannenheid bij de moeder en de gezondheid van de baby. Het is, in mijn ogen, goed dat vrouwen meer ruimte krijgen dan vroeger in het bevallen. Tegelijkertijd is het wel een vreemd idee dat vrouwen zoveel ruimte krijgen dat ze het idee krijgen bepaalde medische beslissingen zelf te kunnen nemen, op basis van wat ze voelen of van anderen horen. Medische beslissingen zouden moeten worden genomen door medisch geschoold personeel, en zij doen dat volgends evidence-based protocollen. Niet op basis van 'wat goed voelt'.



Dit dus. Dank je wel Caufield :).


Maar ik bedoelde eigenlijk of je dan doelt op hypnobirth of echt iets anders waarbij moeders dingen weigeren die wel gewoon medisch nodig zijn.

Ik ben het overigens eens met jouw stuk Caufield. Maar lees nu het boek 'vrije geboorte' en vind dat echt een heel fijn boek dat me nog meer uit laat kijken naar een ontspannen manier van bevallen. Ik heb al een fijne bevalling gehad bij dochter maar wil er nog meer ontspannen in gaan. Uiteraard tot de grens waar het medisch veilig is en ook wel in het ziekenhuis omdat ik op de goede plek wil zijn als er iets mis gaat.

Marin, heel fijn topic dit, goed dat je het hebt geopend. Ik heb al een hoop notities gemaakt!
<<

Anoniem328

Bericht 06 Jan 2017 16:12

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik sta/stond er eigenlijk hetzelfde in als Bazinga.
De helft van wat sommigen hier allemaal noemen heb ik totaal niet over nagedacht.
Ik wou perse bevallen in het ziekenhuis en stond open voor pijnstilling. Dat heb ik duidelijk aangegeven. Verder had ik geen bevalplan en ik heb tijdens de bevalling steeds gedaan wat op dat moment goed (of het minst slecht :P ) voelde.
Misschien wat onvoorbereid maar ik wou er van tevoren niet teveel mee bezig zijn. Ik heb het allemaal maar over me heen laten komen. Ik heb volledig vertrouwd op de aanwijzingen en handelingen van de verpleegkundige en verloskundige. Ook direct na de geboorte liep het eigenlijk allemaal vanzelf zonder dat wij om dingen hebben moeten vragen. De kleine heeft eerst een uur bij me op de borst gelegen. Daarna werd hij gewogen etc en kreeg mijn man hem op de arm voor z'n eerste flesje. Ik had het achteraf allemaal niet anders gewild.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 897

Geregistreerd: 16 Sep 2013 12:41

Bericht 06 Jan 2017 17:06

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Krijg je ook zo'n oxytocineprik na een keizersnede? Alles is dan natuurlijk wel weggehaald maar ik heb nog wel heel lang behoorlijke bloedingen gehad?
Zoja doen ze dat dan zonder dat je het weet?
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 06 Jan 2017 17:54

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Olijfje schreef:Misschien wat onvoorbereid maar ik wou er van tevoren niet teveel mee bezig zijn. Ik heb het allemaal maar over me heen laten komen.

Ik had dit ook, heb ook bijna niks gelezen vooraf. Terwijl ik voor de vruchtbaarheidsbehandelingen alles las wat ik kon vinden. Had jij dat ook?
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem186

Bericht 06 Jan 2017 18:29

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:
Jans schreef:- ik wilde absoluut niet dat m'n vliezen doorgeprikt werden Waarom niet als ik vragen mag?
- en ik wilde na de bevalling niet direct een oxytocine injectie. Ik wilde eerst dat m'n lijf het zelf wilde proberen om de placenta eruit te krijgen. Is het standaard om direct een oxytocine injectie te krijgen dan? Daar heb ik nog niets over gelezen. In principe maakt je lichaam dit zelf aan toch na de bevalling?



Ik ben altijd benieuwd, hoe kom je aan dit soort kennis hierover?


Ik lees het nu pas en heb de reacties na mij niet gelezen.
Bij m'n eerste bevalling werden m'n vliezen doorgeprikt, om het te versnellen. Maar dat is kennelijk voor mijn lijf niet nodig. Ik beval sowieso heel snel. Hierdoor kwam ik in een weeenstorm terecht, en dat was geen pretje. Daarom wilde ik het bij de volgende bevalling niet.

Bij de 2 vkpraktijken waar ik gelopen heb was het een standaard procedure om een oxytocine injectie krijgen. Ik was er niet van op de hoogte. De eerste keer toen ik net bevallen was en m'n dochter in m'n armen had, jaste de vk zo die injectie er in, zonder iets te zeggen. Ik vond het echt aso, dat doe je toch niet zomaar?! Daarna ben ik me er in gaan verdiepen wat het precies was en daarom wilde ik dat de 2e keer niet.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 06 Jan 2017 18:58

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Zenna schreef:
Lady schreef:
Caulfield schreef:
Ik ben Lady niet, maar neem toch de vrijheid te reageren. Uiteraard is er geen direct negatief verband tussen de mate van ontspannenheid bij de moeder en de gezondheid van de baby. Het is, in mijn ogen, goed dat vrouwen meer ruimte krijgen dan vroeger in het bevallen. Tegelijkertijd is het wel een vreemd idee dat vrouwen zoveel ruimte krijgen dat ze het idee krijgen bepaalde medische beslissingen zelf te kunnen nemen, op basis van wat ze voelen of van anderen horen. Medische beslissingen zouden moeten worden genomen door medisch geschoold personeel, en zij doen dat volgends evidence-based protocollen. Niet op basis van 'wat goed voelt'.



Dit dus. Dank je wel Caufield :).


Maar ik bedoelde eigenlijk of je dan doelt op hypnobirth of echt iets anders waarbij moeders dingen weigeren die wel gewoon medisch nodig zijn.

Ik ben het overigens eens met jouw stuk Caufield. Maar lees nu het boek 'vrije geboorte' en vind dat echt een heel fijn boek dat me nog meer uit laat kijken naar een ontspannen manier van bevallen. Ik heb al een fijne bevalling gehad bij dochter maar wil er nog meer ontspannen in gaan. Uiteraard tot de grens waar het medisch veilig is en ook wel in het ziekenhuis omdat ik op de goede plek wil zijn als er iets mis gaat.

Marin, heel fijn topic dit, goed dat je het hebt geopend. Ik heb al een hoop notities gemaakt!


Sorry, dat had ik niet goed begrepen. Ik sta helemaal niet negatief tegenover hypnobirth of iets dergelijks. Integendeel, hoe mooi is het als de vrouw een zekere mate van ontspanning en focus kan vinden waardoor de bevalling mogelijk vlotter en makkelijker verloopt. Ik heb zelf ook zo'n boek aangeschaft tijdens mijn zwangerschap maar bleek daar toch te nuchter voor :) . Ik doel echt op medische beslissingen zoals bijvoorbeeld die oxytocine injectie of het breken van vliezen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2017 19:14

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had bij de tweede een uitgebreid bevalplan.

Als iets gevaarlijk is, of als er enig gevaar voor mij of het kindje zou zijn, hadden ze zonder twijfel in mogen grijpen. Iedereen wil het beste voor zichzelf en zn kind, daar twijfel ik geen moment aan.
Ik ben alleen niet voor al die, in mijn ogen, onnodige ingrepen. Een bevalling wordt, in mijn ogen, onnodig medisch en dramatisch gemaakt. Je wordt er gewoon bang van.

Alle "standaard" dingen om dingen sneller te laten gaan ed hoefde van mij niet en liever ook geen lichaamsvreemde stoffen (zoals pijnstilling). Dus nee, ze hoefde geen "randje weg te masseren" of "de vliezen door te prikken" (als er geen noodzaak zou zijn voor mijn dochter) en ik wilde eigenlijk ook geen oxytocineprik alvast op voorhand, zonder aanleiding, binnen 10 minuten na de geboorte van mn dochter.

Ja, ik ben zo'n zeur. :smile: Dit voelt nu allemaal een beetje als vloeken in de kerk na jullie reacties.

Maar ik heb wel een fantastisch fijne mooie (hypnobirthing/vrije geboorte) bevalling gehad (met een super verloskundige), nadat mijn eerste bevalling 1 groot drama was.
Laatst gewijzigd door snoezel op 06 Jan 2017 19:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem328

Bericht 06 Jan 2017 19:16

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Taeda schreef:
Olijfje schreef:Misschien wat onvoorbereid maar ik wou er van tevoren niet teveel mee bezig zijn. Ik heb het allemaal maar over me heen laten komen.

Ik had dit ook, heb ook bijna niks gelezen vooraf. Terwijl ik voor de vruchtbaarheidsbehandelingen alles las wat ik kon vinden. Had jij dat ook?


Herkenbaar!
De behandelingen wist ik alles van en over. Ik wou zo goed mogelijk voorbereid zijn op alles. Alsof ik er dan nog wat grip op had ofzo. Gewoon voor m'n eigen zekerheid denk ik.
Een bevalling is heel anders. Je weet dat dat (normaal gesproken) uiteindelijk wel goed komt. Dat je kleine er uiteindelijk is, hoe de bevalling dan ook mag verlopen. Dat is een heel ander gevoel dan een vruchtbaarheidsbehandeling.

Ik heb me van tevoren nog geen seconde druk gemaakt over de bevalling, dit in tegenstelling tot de ivf behandeling.
Herken je dit?
<<

Patsy

Bericht 06 Jan 2017 19:42

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had ook bijna niks in mijn bevalplan staan. De verloskundige weet het beter dan ik. Ik ben het dan ook volledig eens met Lady en Caulfield. Het enige wat er in stond was dat ik flesvoeding ging geven en daar geen discussie over wenste (voor als ik in het ziekenhuis zou bevallen, mijn eigen verloskundige was op de hoogte van mijn motivatie) en dat ik enorm bang was voor toucheren en dit dus zo veel mogelijk beperkt moest worden en dat ik hier goed op voorbereid (met dt?) wilde worden.
<<

Anoniem260

Bericht 06 Jan 2017 20:08

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had een bevalplan, maar vraag me af of daar überhaupt naar gekeken is. Of er is naar gekeken en ze hebben gedacht 'niks bijzonders, allemaal standaard', zoals baby meteen bij mij (en als niet mogelijk; bij papa), navelstreng uit laten kloppen, pijnstilling in overleg, als ik niet kan beslissen dan man etc.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 06 Jan 2017 21:14

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Het blijkt wel dat een heleboel staat en valt met goede communicatie en het is jammer dat dit in veel gevallen niet goed gegaan is. Uiteraard is bij medische noodsituaties de tijd er niet altijd voor uitleg en komt die achteraf (als wij bijvoorbeeld reanimeren en de familie is daarbij aanwezig dan communiceren wij ook niet op dat moment wat we allemaal doen maar vertellen we dat achteraf maar wel melden wel dat we alles achteraf zullen uitleggen) maar ik vind het wel heel jammer om te lezen dat Jans bijvoorbeeld zonder enige vorm van communicatie zo'n injectie krijgt. Dat is in mijn ogen ook echt niet correct.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem243

Bericht 06 Jan 2017 21:23

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Dat is het hele punt ook denk ik Lady. Volgens mij zijn er weinig vrouwen, hier zie ik ze in ieder geval niet, die volledig de controle willen overnemen en medische adviezen in de wind slaan. Ik ben ook helemaal niet per sé tegen het breken van mijn vliezen, maar ik wil de volgende keer wel graag weten en overleggen hoe, waarom en wanneer. Als het noodzakelijk wordt geacht omdat het anders ten koste van de gezondheid van mijn kind zou gaan zou ik natuurlijk gek zijn om te zeggen dat het niet mag. Bovendien mag ik hopen dat ze mij dan lekker laten lullen en het toch doen.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 06 Jan 2017 21:50

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik ben er iedere keer juist helemaal blanco ingestapt. Ik had geen plannen en liet het gewoon op me afkomen. Dat werkte voor mij het beste. Bovendien ben ik ook geen persoon die een eisen/wensenlijst zou maken eigenlijk vooral gewoon omdat ik vertrouw op de medische kennis van de mensen die hielpen.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 06 Jan 2017 22:09

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Olijfje schreef:Herkenbaar!
De behandelingen wist ik alles van en over. Ik wou zo goed mogelijk voorbereid zijn op alles. Alsof ik er dan nog wat grip op had ofzo. Gewoon voor m'n eigen zekerheid denk ik.
Een bevalling is heel anders. Je weet dat dat (normaal gesproken) uiteindelijk wel goed komt. Dat je kleine er uiteindelijk is, hoe de bevalling dan ook mag verlopen. Dat is een heel ander gevoel dan een vruchtbaarheidsbehandeling.

Ik heb me van tevoren nog geen seconde druk gemaakt over de bevalling, dit in tegenstelling tot de ivf behandeling.
Herken je dit?

Hier precies zo, na de 20 weken echo was ik heel relaxed. De baby was gezond, ik voelde me prima en het zou dus wel goed komen. Ik had wel boeken, maar ik was informatie-moe en had niet meer het gevoel dat ik controle moest krijgen. Ik kon het eindelijk 'loslaten' :wink:
Aan het eind voelde ik me wel een beetje schuldig dat ik geen enkel boek had gelezen over bevallen en de eerste weken.

Bijzonder dat jij dit ook had! Zo'n voorgeschiedenis heeft een grote impact op de hele zwangerschap en eerste periode. Ik was bang voor een pnd, omdat ik me dat goed kon voorstellen (ook door jouw verhaal). Alle spanningen komen los en (te?) hoge verwachtingen krijgen vorm, erg heftig in combinatie met de hormonen en emoties van de kraamtijd.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Nan