Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2017 13:40

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Geel schreef:
Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is
Maar dat is dan alleen als je niet poliklinisch bevalt, lijkt me? Ik ben met de vk in het ziekenhuis bevallen en de laatste twintig minuten kwam er een gyn bij, maar ik heb geen infusen gehad en dus ook niet zo'n prik.


Ik heb dat ook niet gehad hoor. En sowieso vind ik dat medisch geschoold personeel dat goed kan inschatten. Ik had geen bevalplan, voor mij was het een goed lesje 'letting go'.

Haha, ik herinner me ineens dat m'n oudste onder het suikerprotocol viel ivm z'n gewicht, en dus direct na de geboorte moest worden bijgevoerd. Toen kermde ik, nog volledig daas van alles, 'oh, dat moet wel met een spuitje ofzo, geen fles, anders krijgt ie tepel-speen verwarring'! De verpleegkundige reageerde heel vriendelijk maar in haar ogen zag ik 'bitch, please'.
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 05 Jan 2017 13:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 05 Jan 2017 13:46

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:
Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is


Ah duidelijk! Dank je wel.
Maar je mag dus bijvoorbeeld ook kiezen om dat wél te doen, om te zorgen dat de placenta er misschien makkelijker uit komt? Ik vind dat soort dingen toch wel lastig hoor. Ik denk dan al snel: Maar in het ziekenhuis doen ze dat ook ongetwijfeld met een reden. Ik kan jouw en Jans' kant heel goed begrijpen, maar vraag me dan ook af of de andere kant niet ook een goede reden/kant heeft.


Die spuit heb ik bij de 1e en 2e nooit gehad (ziekenhuisbevallingen). Toen was dat nog niet standaard. Bij de 3e was ik thuis en wilde de verloskundige die prik ineens geven. Nou mooi niet. Ik heb het geweigerd omdat de placenta de andere keren ook prima op tijd kwam. Daarbij had ik ook geen trek in heftigere na weeën.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 13:47

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Hahaha Caulfield.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 13:48

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Caulfield schreef:Haha, ik herinner me ineens dat m'n oudste onder het suikerprotocol viel ivm z'n gewicht, en dus direct na de geboorte moest worden bijgevoegd.
Bij de Grote Gezellige Suikerfamilie?
<<

Anoniem197

Bericht 05 Jan 2017 13:48

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had er bij de eerste 1 en het ging toch anders. Bij de tweede geen want het meeste is toch standaard. Ze stellen dan toch vragen en man wist wel wat ik zou willen en wat niet.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 05 Jan 2017 13:52

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Hahaha geel!

Ik heb alleen besproken met mijn man wat ik wilde als ik niet zelf kon beslissen. Geen familie bellen tot ik wakker ben tenzij dit langer dan een dag of anderhalf gaat duren, alles doen om borstvoeding te geven (desnoods via een donor) en veel huid op huid contact.
R. 2013
D. 2016
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 13:53

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:Dit! Hoe kunnen ze dat dan niet checken eerst hoe ver je ontsluiting is? Dit vind ik zo'n voorbeeld van er 'medisch niet zijn'. Misschien was er wel iemand fysiek aanwezig, maar zoiets als dit zou ik heel vervelend vinden. Goed dat je dat hebt aangegeven bij de tweede, Hippie.
Nou ja, misschien hadden ze vijf minuten eerder wel de ontsluiting gecheckt, zat Hippie toen nog op zeven centimeter en kreeg ze ineens persdrang. Ja, dan denken ze: wacht jij nog maar even, anders wordt het gevaarlijk. Bovendien word je van ontsluiting checken niet heel happy, ik kreeg er bijvoorbeeld ontzettend weeën van. En die had ik al. Dus dat doen ze niet continu.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2017 13:54

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Geel schreef:
Caulfield schreef:Haha, ik herinner me ineens dat m'n oudste onder het suikerprotocol viel ivm z'n gewicht, en dus direct na de geboorte moest worden bijgevoegd.
Bij de Grote Gezellige Suikerfamilie?


En ze hebben 'm nooit meer laten gaan! Nou, hij is serieus wel een enorme snoepkont geworden. En ik was bij hem juist zo'n rechtsdraaiende speltmoeder - tot ie 3 was kreeg ie alleen rozijnen en dadels en zelfgebakken bananenbrood en verder geen zoetigheid. De jongste eet nu met 18 maanden al chocopasta op brood, en oliebollen lust ie ook wel.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 13:54

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik moet zó hard lachen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 05 Jan 2017 13:55

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Toen ik weeën kreeg zei de verloskundige trouwens dat ik gewoon mocht aangeven wat ik wilde. Veel of weinig checks, donker of lichte kamer etc. In de meeste gevallen beval je niet in 3 uur en kan je tijdens het bevallen gewoon aangeven wat je wil.

Ik gaf aan het niet te willen haha. Hup mes er in en baby er uit. Het was een gentle sectio en kon de hele bevalling gewoon zeggen wat ik wilde (behalve toen m'n bloeddruk opeens hard daalde maar dat duurde maar even)
R. 2013
D. 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 13:55

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Geel schreef:
Marin schreef:Dit! Hoe kunnen ze dat dan niet checken eerst hoe ver je ontsluiting is? Dit vind ik zo'n voorbeeld van er 'medisch niet zijn'. Misschien was er wel iemand fysiek aanwezig, maar zoiets als dit zou ik heel vervelend vinden. Goed dat je dat hebt aangegeven bij de tweede, Hippie.
Nou ja, misschien hadden ze vijf minuten eerder wel de ontsluiting gecheckt, zat Hippie toen nog op zeven centimeter en kreeg ze ineens persdrang. Ja, dan denken ze: wacht jij nog maar even, anders wordt het gevaarlijk. Bovendien word je van ontsluiting checken niet heel happy, ik kreeg er bijvoorbeeld ontzettend weeën van. En die had ik al. Dus dat doen ze niet continu.


Ja ik weet ook helemaal niet hoe vaak dat gecheckt wordt (en hoe het voelt, het lijkt me niet heel prettig nee). Maar dat soort situaties, daar ben ik gewoon niet zo goed in. Als ik dan niet zelf de controle er over heb, dan heb ik liever wel dat iemand anders doet wat ik wil, snap je.
Maar dit was wel zo'n voorbeeld waarvan ik dacht, ja daar ben ik bang voor.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2017 13:56

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Geel schreef:Ik moet zó hard lachen.


Lach jij maar, ik stuur jou z'n tandartsrekening wel.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 14:01

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ja, dat snap ik wel, maar geloof mij: je hebt op dat moment wel iets anders aan je hoofd. Ik had dat ook hoor. Je leest al deze informatie nu koud. Heel feitelijk en nuchter. Maar straks zit je er middenin, dat is zo anders.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 14:02

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik geloof je!
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 14:02

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Caulfield schreef:
Geel schreef:Ik moet zó hard lachen.


Lach jij maar, ik stuur jou z'n tandartsrekening wel.
Ach, als baby deed 'ie het ook heel leuk met een tandenloos smoeltje.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jan 2017 14:02

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Blue Phone schreef:
Marin schreef:
Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is


Ah duidelijk! Dank je wel.
Maar je mag dus bijvoorbeeld ook kiezen om dat wél te doen, om te zorgen dat de placenta er misschien makkelijker uit komt? Ik vind dat soort dingen toch wel lastig hoor. Ik denk dan al snel: Maar in het ziekenhuis doen ze dat ook ongetwijfeld met een reden. Ik kan jouw en Jans' kant heel goed begrijpen, maar vraag me dan ook af of de andere kant niet ook een goede reden/kant heeft.


In het ziekenhuis/medische wereld wordt er volgens mij vaak uit angst gehandeld en voor hun zitten er geen nadelen aan die prik. Zij hebben er geen last van dat daardoor de borstvoeding misschien mislukt.
En wellicht is die prik bij 1 op de 100 wél nodig, zoals Oreo bijvoorbeeld aangeeft. (Nu is het ook al anders als je bevalling ingeleid wordt, dan heb je al synthetische hormonen in je lichaam waardoor de aanmaak van je eigen oxytocine al in de war kan zijn. Dus dan is een prik sneller nodig)

Dus dan zetten ze die prik liever voor de zekerheid dan dat ze later een claim krijgen...


Nou, ik weet niet of je wel eens een echte fluxus postpartum hebt gezien maar dan liever iets te vroeg een injectie in mijn been dan iets te laat. Naast dat je gewoon dood kunt gaan is het herstel van je bevalling door zo'n complicatie ook vele malen langer. Ik zou zulke beslissingen gewoon aan de professionals overlaten en niet zelf gaan bepalen of je dat wel of niet wilt. Maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening, al is het in combinatie met werkgerelateerde (heftige) ervaringen.

Dat van die claim vind ik overigens een slecht onderbouwde aanname.
Laatst gewijzigd door Lady op 05 Jan 2017 14:11, in totaal 3 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 14:03

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:Ik geloof je!
You can do it girl! (Eng allemaal hè? :laughcry:)

Voor Lady: :hulde:
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jan 2017 14:04

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Blue Phone schreef:
Marin schreef:
Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is


Ah duidelijk! Dank je wel.
Maar je mag dus bijvoorbeeld ook kiezen om dat wél te doen, om te zorgen dat de placenta er misschien makkelijker uit komt? Ik vind dat soort dingen toch wel lastig hoor. Ik denk dan al snel: Maar in het ziekenhuis doen ze dat ook ongetwijfeld met een reden. Ik kan jouw en Jans' kant heel goed begrijpen, maar vraag me dan ook af of de andere kant niet ook een goede reden/kant heeft.


In het ziekenhuis/medische wereld wordt er volgens mij vaak uit angst gehandeld en voor hun zitten er geen nadelen aan die prik. Zij hebben er geen last van dat daardoor de borstvoeding misschien mislukt.
En wellicht is die prik bij 1 op de 100 wél nodig, zoals Oreo bijvoorbeeld aangeeft. (Nu is het ook al anders als je bevalling ingeleid wordt, dan heb je al synthetische hormonen in je lichaam waardoor de aanmaak van je eigen oxytocine al in de war kan zijn. Dus dan is een prik sneller nodig)
Dus dan zetten ze die prik liever voor de zekerheid dan dat ze later een claim krijgen...


Nou, ik weet niet of je wel eens een echte fluxus postpartum hebt gezien maar dan liever iets te vroeg een injectie in mijn been dan iets te laat. Naast dat je gewoon dood kunt gaan is het herstel van je bevalling door zo'n complicatie ook vele malen langer. Ik zou zulke beslissingen gewoon aan de professionals overlaten en niet zelf gaan bepalen of je dat wel of niet wilt. Maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening, al is het in combinatie met werkgerelateerde (heftige) ervaringen.

Dat van die claim vind ik overigens een slecht onderbouwde aanname.
Laatst gewijzigd door Lady op 05 Jan 2017 14:12, in totaal 3 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 05 Jan 2017 14:05

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had mij ook helemaal ingelezen, een bevalplan gemaakt met allemaal specifieke wensen.
Nou toen het eenmaal zo ver was, deed ik er niks mee.
Dan pas kom je er achter wat je wel en niet wil op het moment zelf.
En zo gebeurde het zelfs dat ik bijna smeekte om een ruggenprik, terwijl ik in mijn bevalplan had geschreven dat absoluut niet te willen....
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 14:07

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Geel schreef:
Marin schreef:Ik geloof je!
You can do it girl! (Eng allemaal hè? :laughcry:)


Nou het komt toch wel dichtbij (12 weken! Of eerder of later). Ik vind het niet eens echt eng, ik kijk er eigenlijk wel heel erg naar uit om dan ein-de-lijk mee te maken hoe een bevalling is (achteraf sla ik mezelf hier waarschijnlijk om). Ik hoop toch eigenlijk wel die soort oerpijn en daaropvolgende oerkracht te voelen.
Maar alles in de puntjes voorbereiden kan natuurlijk niet, dus is het ook een goede les in bepalen wat ik wel echt belangrijk vind en wat gewoon lekker op z'n Elsa's losgelaten kan worden.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jan 2017 14:08

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Er gaat iets niet helemaal goed met mijn quotes.. :eyes:
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 14:09

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

GeKKiE schreef:En zo gebeurde het zelfs dat ik bijna smeekte om een ruggenprik, terwijl ik in mijn bevalplan had geschreven dat absoluut niet te willen....


Oh jeetje ja. En heb je 'm gehad uiteindelijk? Bijna he, dus denk het niet.

Ik sta op zich wel open voor medicatie. Ik vind dat ook een lastige, want ik kan nu echt die pijn nog niet inschatten. Mijn familie (allemaal artsen) vindt het compleet barbaars hoe er in Nederland zonder pijnstilling bevallen wordt, maar anderzijds heb ik ook zelf weer zoiets dat ik de pijn wel eerst wil voelen en daarin volg ik dus meer m'n eigen gevoel dan hun advies. Ik heb toch ook wel heel sterk dat ik wil weten hoe dit voelt. Maar daarin ga ik denk ik met mezelf en de verloskundige afspreken dat zodra ik er echt om vraag het wel toegediend mag worden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2017 14:09

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Lady schreef:Er gaat iets niet helemaal goed met mijn quotes.. :eyes:


Toch heb ik ze wel kunnen lezen en ik ben het volledig met je eens.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 14:12

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:Nou het komt toch wel dichtbij (12 weken! Of eerder of later). Ik vind het niet eens echt eng, ik kijk er eigenlijk wel heel erg naar uit om dan ein-de-lijk mee te maken hoe een bevalling is (achteraf sla ik mezelf hier waarschijnlijk om). Ik hoop toch eigenlijk wel die soort oerpijn en daaropvolgende oerkracht te voelen.
Nou, dat kan nog best meevallen. Ik had hetzelfde als jij, ik wilde 't heel graag gaan doen, voelde me heel sterk. En het deed fákking veel pijn, zo veel dat ik het niet eens meer terug kan halen, maar ik vond het net zo bizar tof als ik had gedacht. Een beetje zoals bungeejumpen. Het is eng, je durft niet, maar wilt toch wel graag en achteraf voel je je beresterk dat je het gedaan hebt. Ik zou alleen nooit gaan bungeejumpen.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 14:14

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:Mijn familie (allemaal artsen) vindt het compleet barbaars hoe er in Nederland zonder pijnstilling bevallen wordt, maar anderzijds heb ik ook zelf weer zoiets dat ik de pijn wel eerst wil voelen en daarin volg ik dus meer m'n eigen gevoel dan hun advies.
Barbaars? Als je een ruggenprik wilt, mag je gewoon een ruggenprik hoor. Gezanik altijd. Verder ben ik meer van de ouwe stempel, dat ik denk dat die pijn nut heeft en dat je er doorhéén moet i.p.v. je 'verzetten', maar dat is voor iedereen persoonlijk en net wat je hebt meegemaakt.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers