Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 10:57

Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik moet onderhand m'n bevalplan gaan schrijven van de verloskundige en zelf wil ik ook wel het één en ander op papier zetten. Nou ben ik daar wel een beetje over aan het nadenken. Sommige dingen zijn me erg duidelijk wat ik wil, andere dingen heb ik niet zoveel weet van of niet echt een voorkeur voor. Voor sommige dingen ben ik te nuchter en andere dingen weet ik gewoon niet zo goed of het bij me past.

Wat ik zelf echt belangrijk vind is dat er goed uitleg wordt gegeven wat er gebeurt. Ik kan er niet goed tegen wanneer ik niet weet wat er gaande is. Ook al heb ik ergens geen controle over (dat heb je nou eenmaal niet altijd) vind ik het erg vervelend wanneer andere mensen meer weten dan ik. Ook heb ik een angst dat er niet snel genoeg hulp komt wanneer ik daar om vraag (dat lees je soms, dat je dan persweeen krijgt maar dat je nog moet wachten op de gynaecoloog bijvoorbeeld). Dat lijkt me erg naar. Is zoiets iets wat je in een bevalplan kunt zetten?


Ook heb ik wel dingen gelezen over bepaalde zaken maar daar heb ik nog wat vragen over en weet niet persé of het iets voor mij is om er in te zetten:

Baby kan direct op de borst van de moeder gelegd worden. Is dit iets wat je echt in het bevalplan moet zetten of wordt dit tegenwoordig gewoon standaard gedaan? Dit is goed voor de hechting toch?

Uitstellen van medische checks en dus eerst baby een uur bij de moeder op de borst en daarna pas de checks. Heeft dit ook met de hechting van moeder/kind te maken? Kan je ook aangeven dat je júist die medische checks wilt hebben? Ik denk dat ik liever weet dat m'n kindje goed en gezond is voordat ik rustig adem kan halen.

Laat uitkloppen van de navelstreng (of zoiets?). Waar doe je dit voor? Weerstand van kindje? Helaas mag ik navelstrengbloed niet doneren in dit ziekenhuis, anders had ik dat gedaan, maar is het verstandig dit er in te zetten?

Baby bij man op de borst. Is dit ook gebruikelijk om te doen en/of in een plan te zetten? Dit lijkt m'n man en mij wel een goed idee voor de hechting met hem.

Wat ik heel belangrijk vind is dat ik weet wat er gebeurt en hoe het met het kindje (en mezelf) is. Liever iets meer medische achtergrond, dan zo natuurlijk mogelijk. Nou strookt dat volgens mij niet helemaal met de wens waar een bevalplan normaliter voor is (je leest altijd over zo natuurlijk mogelijk etc), maar is het dan juist slim om dit soort dingen er in te zetten?

Hadden jullie specifieke wensen voor de bevalling? En dan ben ik met name benieuwd naar de beweegreden er achter.
Let's discover the world together.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 05 Jan 2017 11:12

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Mijn enige "eisen" waren:
- vertel me precies wat er speelt, wat er is en waar je je zorgen over maakt. Geen geheimzinnig gedoe, niet voor mijn bestwil info achterhouden. Gewoon, praat met me.
- na de bevalling wilde ik indien de situatie dat toeliet zo lang mogelijk de baby op mijn borst zonder bemoeienis.
Als je kindje geboren is, huilt en de apgar score gegeven en goed is dan js er geen reden om al eerder de controles te doen. Ook dan kun je al rustig ademhalen! Het is zo fijn om na al dat harde werken en sat lange wachten eindelijk je kindje lekker vast en bij je te hebben. Je kunt natuurlijk wel aangeven dat je toch eerst de controles wilt doen, het gaat er tenslotte om wat jij fijn vindt! Veel dingen kun je ook op het moment zelf aangeven, mijn man wilde beide kinderen zelf aankleden bijvoorbeeld en heeft dat ook aangegeven.
Bespreek ook vooral met je man de situatie dat jij zelf niet in staat bent om dingen te bepalen. In geval van een keizersnede bijv. Met mijn man heb ik toen afgesproken dat hij de baby niet alleen zou laten, bloot op bloot zou buidelen en dat de baby niet aangekleed zou worden tot ik hem gezien had.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 11:12

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had dat ook, dat ik graag veel communicatie en informatie wilde. Er is eigenlijk maar één punt geweest waarop ik dat niet kreeg: ik had ongeveer vijf centimeter en moest weeën wegpuffen op m'n zij. De vk had heel netjes verteld dat het daardoor sneller zou gaan. Ging op zich best goed, maar op een gegeven moment was ik voor m'n gevoel al uuuuuren bezig en vertelde niemand me of het ook iets deed. De vk zat ook een beetje in de hoek en mijn zus en man coachten me erdoorheen. Dus toen riep ik: hoe laat is het nu en wanneer is dit afgelopen? En toen zei ze dat ik nog maar een uur bezig was op m'n zij en dat ik nu al op acht centimeter zat. Toen kwam de vaart er weer in, en gingen ze 'wedjes leggen' of het wel of niet de volgende dag geboren zou worden. Dus toen was ik weer gerustgesteld.

Anywayyyy, mijn ervaring is dat niemand echt in m'n bevalplan heeft gekeken, in elk geval niet dat ik heb gezien, maar goed, er gaat een hoop aan je voorbij. Toch werd ik min of meer continu op de hoogte gehouden van wat er gebeurde en wat ik moest doen. Ook toen aan het eind de gynaecoloog erbij kwam. Ik vroeg zelf, vooral in het begin, ook wat er gebeurde en wat iets betekende. Dus dat zou ik ook gewoon doen. Als je iets wilt weten, gewoon vragen.

Weet je wat het is, Marin? Je komt in een soort roes, als het goed is. En als je bij een goed ziekenhuis bent, vertellen ze je steeds wat ze doen en wat jij moet doen. Je moet besluiten je daaraan over te geven, dat is het beste voor je ontspanning en dus voor de bevalling.

Op borst van de moeder is eigenlijk standaard geloof ik. En die checks deden ze ook, maar ik heb daar niks van gemerkt joh. Die zusters zijn zo snel. Bij man op de borst raadden ze bij ons niet aan, éérst bij de moeder. Dat hechten met je man komt heus, maar jij bent even het belangrijkste voor je zoon.
Laatst gewijzigd door Geel op 05 Jan 2017 11:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jan 2017 11:14

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Misschien kun je in een zin samenvatten dat je het belangrijk vindt te weten of jullie kindje gezond is. Je hoeft er denk ik niet bij te zetten dat je hem gelijk op je borst wilt. Bij een natuurlijk bevalling is dat standaard. Mochten er medische problemen zijn dan wordt hij gelijk meegenomen voor onderzoek en/of behandeling. Geen bevalplan dat daar verandering in kan brengen.

Je zou wel kunnen vermelden dat in geval van een sectio, je een gentle sectio wilt. Dat houdt onder andere in dat je je kindje op de operatiekamer gelijk bij je krijgt. Ook hier geldt dat bij een spoedsectio de medici bepalen wat er gebeurt en niet de ouders.

Sowieso vind ik dat een verloskundige je niet kan verplichten een bevalplan te schrijven. Ik wilde dit bijvoorbeeld juist niet omdat ik bang was juist te gaan stressen wanneer dingen anders zouden lopen dan dat ik van te voren beschreven zou hebben. In mijn ogen is een bevalling weinig planbaar en moet je daar zo flexibel als mogelijk in stappen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Je zou er misschien nog wel in kunnen zetten dat je eerst wilt aanleggen aan de borst voordat de vitamine K gegeven wordt. Zodat borstvoeding het eerste is wat hij zal drinken en proeven en niet die vitamine K. Of dat je perse wilt dat jij en je man de eerste zijn die hem vasthouden en niet iemand van jullie familie (bijvoorbeeld wanneer jij voor OK zou moeten ivm ruptuur of niet te stoppen bloeding oid). En dat je man hem bloot op bloot wil.

Ik schets misschien wat horrorscenario's hier en daar maar gelukkig is de kans op een normale, ongecompliceerde bevalling het grootst. :)
Laatst gewijzigd door Lady op 05 Jan 2017 13:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 11:23

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Wat fijn dat jullie dat ook herkennen en hebben, van die communicatie. Fijn dat daar ook zo veel mogelijk rekening mee werd gehouden op een paar dingen na dan (bij Geel). Het lijkt me zo naar als je alleen (met man) in de kamer bent en er gebeurt dan ineens wat qua pijn/persweeen (geen idee of dat 'ineens' kan komen hoor). Maar wie weet duurt het allemaal vet lang en is eventjes geen polonaise aan je lijf ook wel fijn. Ik denk dat ik op zich wel goed ben in go with the flow. Ik houd graag controle, maar kan me ook realiseren dat sommige dingen niet te plannen zijn. Als zij inderdaad maar aangeven wat ik moet doen, dan doe ik dat wel. Zij zijn de experts er in, niet ik. Daar wil ik op kunnen vertrouwen.

Geel, met hechten bij de man bedoelde ik ook later hoor. Wil 'm zeker eerst op m'n eigen borst. Wat voor medische checks doen ze naast de apgar eigenlijk nog meer precies? Misschien moet ik dat eerst weten ;)
Maar ik dacht misschien als ik ga douchen na verloop van tijd ofzo, dat hij dan even fijn bij m'n man kan liggen op z'n warme borst.

Pleun, duidelijke dingen die je wenste. Dat eerste punt van jou is precies wat ik wil, misschien dat ik het zelfs een beetje zo kan verwoorden zoals jij. Dank je wel! Zelf aankleden zou ik bijv ook echt nooit aan denken. Ik vind dat op zich ook wel logisch, maar is dat het niet? Misschien vindt m'n man dat leuk om te doen, samen met hulp van de verloskundige ofzo.

Oh ja, over eventuele keizersnede wil ik er ook in zetten inderdaad. Man bij baby en níet andere familieleden er bij totdat ik de baby zelf gezien heb. Van dat aankleden denk ik dan weer maar wordt het kindje dan wel goed warm gehouden?
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 11:29

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Even een heel gequote Lady, maar vind je reactie heel fijn en wil op veel reageren.

Lady schreef:
Sowieso vind ik dat een verloskundige je niet kan verplichten een bevalplan te schrijven. Ik wilde dit bijvoorbeeld juist niet omdat ik bang was juist te gaan stressen wanneer dingen anders zouden lopen dan dat ik van te voren beschreven zou hebben. In mijn ogen is een bevalling weinig planbaar en moet je daar zo flexibel als mogelijk in stappen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.



Nou dat vind ik eigenlijk ook. Maar zij willen het graag hebben (zeker omdat ze met een groot team zijn en van te voren niet duidelijk is wie de bevalling gaat leiden) dus dan is het toch wel goed wat zaken op papier te hebben.

Lady schreef:Je zou er misschien nog wel in kunnen zetten dat je eerst wilt aanleggen aan de borst voordat de vitamine K gegeven wordt. Zodat borstvoeding het eerste is wat hij zal drinken en proeven en niet die vitamine K.



Zoiets vind ik wel goed om te weten, dat soort dingen weet ik allemaal niet.

Lady schreef:
Of dat je perse wilt dat jij en je man de eerste zijn die hem vasthouden en niet iemand van jullie familie (bijvoorbeeld wanneer jij voor OK zou moeten ivm ruptuur of niet te stoppen bloeding oid). En dat je man heb bloot op bloot wil.



Ja precies, dit vind ik belangrijk. Ook zeker in geval van noodsituaties. Wel heb ik met m'n man afgesproken dat als er écht iets naars is en ik out ben voor langere periode en hij steun nodig heeft hij uiteraard wel familie mag bellen. En, dit is ook wel heftig, we hebben afgesproken dat als het op dood en leven aankomt tussen moeder en baby, we voor moeder (mij) kiezen. Of bijv in geval van extreme bloeding en de baarmoeder verwijderd moet worden en ik kan hier zelf niet over beslissen, dat hij dat beslist met een ja. Dit zijn wel zware zaken maar wel waar we het (op aanraden van artsen in familie/vriendenkring over gehad hebben). Ik weet niet of dit iets is wat ook in het bevalplan moet maar op zo'n moment kan hij natuurlijk ook niet helder denken.

Lady schreef:Ik schets misschien wat horrorscenario's hier en daar maar gelukkig is de kans op een normale, ongecompliceerde bevalling het grootst. :)


Nee fijn juist.

Oh ja, en gentle sectio is denk ik een goede. Mits toelaatbaar natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 11:30

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik heb geen idee wat ze nog meer doen, haha. Na de bevalling heb ik gewoon lekker een uur met Maria gelegen, ik kreeg een boterhammetje, een kopje thee, gaf haar een fles en toen ging mijn man haar aankleden. Toen ik een beetje gegeten en gedronken had, gingen we douchen (toen ging ik bijna onderuit, ik was echt KA-POT na vijf dagen weeën, had de zuster me van tevoren ook voor gewaarschuwd) en toen met schone kleding terug in bed. Toen heeft mijn man Maria een tijdje vastgehouden en daarna gingen we allemaal even (proberen te) slapen.

Tuurlijk wordt je kindje goed warm gehouden! Ze zorgen er echt goed voor, maak je daar maar geen zorgen over. En over dat alleen in de kamer zijn: ik denk dat ze dat alleen doen als ze weten dat het kan. Die mensen hebben dit zo vaak gedaan, vaak schatten ze het goed in.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jan 2017 11:34

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik vind het echt heel goed dat jullie hebben gesproken over 'wat als' bij horrorscenario's. Jij zult er dan waarschijnlijk weinig tot niks van meekrijgen maar voor je man zal dat enorm heftig en traumatiserend zijn. Het is voor hem dan fijn dat hij met jou afspraken gemaakt heeft. Petje af voor jullie voorbereiding!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 11:37

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Lady schreef:Ik vind het echt heel goed dat jullie hebben gesproken over 'wat als' bij horrorscenario's. Jij zult er dan waarschijnlijk weinig tot niks van meekrijgen maar voor je man zal dat enorm heftig en traumatiserend zijn. Het is voor hem dan fijn dat hij met jou afspraken gemaakt heeft. Petje af voor jullie voorbereiding!


Mooi compliment, dank je wel.
Helaas ook uit ervaringen uit naaste omgeving, maar inderdaad, ik vind dit soort dingen wel belangrijk om te bespreken.
Maar gelukkig gaan we er natuurlijk vanuit dat het niet nodig zal zijn.

Geel, dat klinkt wel relaxed inderdaad naderhand, een moment van (relatieve) ontspanning na al die inspanning.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Jan 2017 11:52

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik heb er voor gekozen om geen bevalplan te schrijven. Ik wilde het graag een beetje op z'n beloop laten en had ook niet echt specifieke wensen. Ik had met mijn man besproken wat te doen bij noodsituaties en verder heb ik het gewoon over me heen laten komen.
Over dat bespreken van noodsituaties, ik vind het niet meer dan logisch dat je dat bespreekt voordat de bevalling begint.

♥♥
<<

Anoniem186

Bericht 05 Jan 2017 12:02

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had een paar wensen:
- in bad bevallen
- ik wilde absoluut niet dat m'n vliezen doorgeprikt werden
- en ik wilde na de bevalling niet direct een oxytocine injectie. Ik wilde eerst dat m'n lijf het zelf zou proberen om de placenta eruit te krijgen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 12:04

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Jans schreef:- ik wilde absoluut niet dat m'n vliezen doorgeprikt werden Waarom niet als ik vragen mag?
- en ik wilde na de bevalling niet direct een oxytocine injectie. Ik wilde eerst dat m'n lijf het zelf wilde proberen om de placenta eruit te krijgen. Is het standaard om direct een oxytocine injectie te krijgen dan? Daar heb ik nog niets over gelezen. In principe maakt je lichaam dit zelf aan toch na de bevalling?



Ik ben altijd benieuwd, hoe kom je aan dit soort kennis hierover?
Let's discover the world together.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 05 Jan 2017 12:05

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Uit laten kloppen van de navelstreng is omdat er in de placenta en navelstreng nog veel bloed zit nadat je kindje geboren is.
Als je meteen afnavelt heeft je kindje dus minder bloed in z'n lichaampje en begint dus met een soort achterstand.
Ik zet het zeker weer in het plan
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 05 Jan 2017 12:07

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Oxytocine injectie wil ik ook niet, het is een synthetisch hormoon. Als je dat in je lichaam hebt maakt je lichaam zelf minder aan. Wat bijvoorbeeld voor problemen kan zorgen bij de borstvoeding
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 05 Jan 2017 12:08

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 12:11

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is


Ah duidelijk! Dank je wel.
Maar je mag dus bijvoorbeeld ook kiezen om dat wél te doen, om te zorgen dat de placenta er misschien makkelijker uit komt? Ik vind dat soort dingen toch wel lastig hoor. Ik denk dan al snel: Maar in het ziekenhuis doen ze dat ook ongetwijfeld met een reden. Ik kan jouw en Jans' kant heel goed begrijpen, maar vraag me dan ook af of de andere kant niet ook een goede reden/kant heeft.
Let's discover the world together.
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 05 Jan 2017 12:19

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik heb geen bevalplan gemaakt en heb het ook niet gemist. Mijn vriend en ik hadden het vaak genoeg besproken en hij wist in geval van nood best wat ik wil. Tijdens m'n bevalling kon ik nog prima communiceren en op dat moment keuzes maken. Je weet van tevoren toch niet hoe je bevalling verloopt.
Ik was bv als de dood voor een ruggenprik en had ongeveer besloten dat ik dat niet wilde, maar toen ze zeiden dat dat in mijn geval wel de beste pijnbestrijding was, heb ik tijdens de weeën alsnog de keus gemaakt voor een ruggenprik.
Ik wilde gewoon flexibel zijn en me niet 'binden' aan een lijstje. Beviel:) mij prima.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Anoniem205

Bericht 05 Jan 2017 12:21

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had met O afgesproken wat we zouden doen in bepaalde gevallen. Zo had ik gezegd dat als ik naar de OK moest ofzo, hij bij zoon zou blijven no matter what. En dat hij pas mensen mocht informeren over de geboorte als ik onze zoon had gezien en vastgehouden, tenzij ik of zoon zeer kritiek zouden liggen.

Oxytocine prik was bij mijn vk niet bespreekbaar. Als zij het nodig vond, kreeg ik die. Amper 2 minuten na de geboorte van S werd die in mijn been geramd, maar dat was ook omdat mijn lichaam in shock raakte van het bloedverlies.

Plan opschrijven vond ik zinloos, maar heb duidelijke afspraken met O gemaakt. Ook voor een eventueel 2e kinsje: mocht hij tussen het kindje of mij moeten kiezen, wil ik dat hij voor mij kiest. Ik wil niet dat S zonder moeder opgroeit.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 05 Jan 2017 12:36

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Marin schreef:
Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is


Ah duidelijk! Dank je wel.
Maar je mag dus bijvoorbeeld ook kiezen om dat wél te doen, om te zorgen dat de placenta er misschien makkelijker uit komt? Ik vind dat soort dingen toch wel lastig hoor. Ik denk dan al snel: Maar in het ziekenhuis doen ze dat ook ongetwijfeld met een reden. Ik kan jouw en Jans' kant heel goed begrijpen, maar vraag me dan ook af of de andere kant niet ook een goede reden/kant heeft.


In het ziekenhuis/medische wereld wordt er volgens mij vaak uit angst gehandeld en voor hun zitten er geen nadelen aan die prik. Zij hebben er geen last van dat daardoor de borstvoeding misschien mislukt.
En wellicht is die prik bij 1 op de 100 wél nodig, zoals Oreo bijvoorbeeld aangeeft. (Nu is het ook al anders als je bevalling ingeleid wordt, dan heb je al synthetische hormonen in je lichaam waardoor de aanmaak van je eigen oxytocine al in de war kan zijn. Dus dan is een prik sneller nodig)
Dus dan zetten ze die prik liever voor de zekerheid dan dat ze later een claim krijgen...
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Jan 2017 12:40

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had geen bevalplan, heeft ook nooit iemand gezegd dat ik dat moest maken. Maar goed ik zou sowieso in het ziekenhuis bevallen en misschien is met een tweeling een plan niet standaard/nodig? Ik weet het niet.
Ik had wat afspraken met mijn vriend, bijv dat hij bij de kinderen blijft/met ze mee ging zo lang dat mocht.

Ik lees een aantal punten bij je over hechting. Ook al heb je je kindje niet meteen vast, die hechting is niet alleen het eerste half uur hoor. Hechting is een heel proces en natuurlijk huid op huid contact en lichamelijk contact bevorderd dat maar als dat niet meteen naar de geboorte kan/plaats vind maar iets later is dat echt geen probleem.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem331

Bericht 05 Jan 2017 12:46

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik heb het idee dat dit 8 jaar geleden en niet zo 'hip' was en dat lang niet iedereen zo'n plan had. Vind het wel een goede ontwikkeling. Sowieso dat je er van te voren over nadenkt is ook al goed.
<<

Geel

Bericht 05 Jan 2017 12:51

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Blue Phone schreef:Oxytocine is inderdaad behoorlijk standaard. Zeker in het ziekenhuis, daar gaat het "gewoon" in je infuus nadat je kindje geboren is
Maar dat is dan alleen als je niet poliklinisch bevalt, lijkt me? Ik ben met de vk in het ziekenhuis bevallen en de laatste twintig minuten kwam er een gyn bij, maar ik heb geen infusen gehad en dus ook niet zo'n prik.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 05 Jan 2017 12:56

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had de tweede keer een heel uitgebreid plan. Overigens weinig gekke dingen erin. En veel was standaard hier in het ziekenhuis, maar omdat ik natuurlijk vooraf niet zeker wist wat wel en niet gebruikelijk was daar heb ik gewoon alles wat me belangrijk leek genoteerd. Dit besproken met de gynaecoloog en gelukkig waren heel veel punten al standaard in het ziekenhuis. Zo even uit mijn hoofd wat punten die ik erg belangrijk vond:
- veel uitleg over wat er gebeurde of gedaan werd, tenzij enorme spoed
- veel rust, als het niet nodig was om steeds binnen te komen dan liever niet
- geen hoge vacuüm actie, dan keizersnede (in overleg met de gyn besloten ok bepaalde redenen en niet van toepassing achteraf, gelukkig)
- kindje zo lang mogelijk bij me voordat de controles gedaan worden, minimaal een uur (tenzij er iets aan de hand was uiteraard)
- als er iets met de baby zou zijn en deze moet bijv naar de kinderafdeling dan gaat vader met de baby mee
- geen pethidine prik (ook niet als ik er in wanhoop om zou vragen, want ik reageer er raar op)
- als ik aan zou geven persdrang te hebben dan altijd ontsluiting checken, eerste keer dachten ze dat ik nog niet zo ver was en heb ik langer dan nodig persweeën moeten negeren (was een goed punt achteraf, tweede keer ging het laatste stukje weer snel en door dit punt toch ontsluiting gecheckt en idd weer volledig)
- uitkloppen van de navelstreng als dit mogelijk was (uiteindelijk niet gelukt ivm dat de placenta er snel uit moest omdat ik meer bloed begon te verliezen dan wenselijk)
- wat dingetjes per soort bevalling, bijv of de baby bij vader op de borst kon als ik een keizersnede onder narcose gekregen zou hebben, bij een keizersnede in het algemeen iemand foto's laten maken (bij normale bevalling zou er iemand extra bij zijn voor foto's maar die mocht niet mee naar de ok als dat nodig zou zijn)

Verder had ik ook heel veel open deuren erin staan, maar omdat je zoveel rare verhalen hoort soms wilde ik bepaalde dingen gewoon toch even benoemd/besproken hebben.

Ik vond het wel heel prettig om een plan te hebben. Vooraf uitgebreid doorgenomen met de gynaecoloog en tijdens de bevalling twee verschillende vk's gehad die beiden aangaven het gelezen te hebben en ook lieten merken er zoveel mogelijk naar te handelen. Echt heel erg prettig!
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 05 Jan 2017 13:05

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Ik had ook een plan geschreven. Vooral dat ik goede communicatie wilde en zolang ik alleen met mijn vriend kon zijn wilde ik dat ook. Tot ik aan zou geven iemand er bij te willen hebben.

Daar hebben ze zich aan gehouden. Als ik op de bel drukte waren ze zo bij mij ondanks dat het heel druk was met bevallingen. Op een gegeven moment is de verpleegkundige gewoon naast mij komen zitten en zei eigenlijk niet zoveel, maar ik wilde dat ze bleef.

Na een uur persen moest de gynaecoloog komen kijken en ze vertelde mij duidelijk waarom, maar dat ik mij geen zorgen moest maken.
De gynaecoloog rade een knip aan en die is toen gezet. Een kwartier na de knip was mijn zoon er zonder de knip was het niet gelukt.
Ik heb twee keer een injectie gehad voor de placenta. E is gelijk op mijn borst gelegd zoals ik had gevraagd in het plan. En begon na 10 minuten te drinken aan de borst. Maar de placenta was er na 20 min nog niet. Toen kreeg ik de eerste injectie en na 30 min nog een mijn placenta is na bijna een uur geboren en het moet binnen het uur. Hij was denk ik niet vanzelf gekomen. Ze gaven wel aan dat ze de spuit gingen zetten ( ik had geen infuus alles zonder pijnstillers gedaan stond ook in mijn plan).
Nadat de placenta was geboren wilden ze gaan hechten en toen is E bij mijn vriend op de blote borst gegaan. Dat wilden wij graag.
Toen ze klaar waren met hechten heeft mijn vriend E aangekleed en hebben ze ons nog een tijd alleen gelaten voordat ik gewassen werd en eten kreeg.
Ik had namelijk geen honger wel veel dorst en kreeg ook veel drinken van ze.
Na het eten en wassen gingen we naar huis de verpleegkundige heeft de autostoel in de auto gezet hahaha dat wilde ze graag echt lief.

Ze hebben zeker mijn plan goed doorgelezen en zich eraan gehouden.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2017 13:32

Re: Specifieke bevalling wensen (voor in bevalplan)

Hippie schreef:- als ik aan zou geven persdrang te hebben dan altijd ontsluiting checken, eerste keer dachten ze dat ik nog niet zo ver was en heb ik langer dan nodig persweeën moeten negeren (was een goed punt achteraf, tweede keer ging het laatste stukje weer snel en door dit punt toch ontsluiting gecheckt en idd weer volledig)


Dit! Hoe kunnen ze dat dan niet checken eerst hoe ver je ontsluiting is? Dit vind ik zo'n voorbeeld van er 'medisch niet zijn'. Misschien was er wel iemand fysiek aanwezig, maar zoiets als dit zou ik heel vervelend vinden. Goed dat je dat hebt aangegeven bij de tweede, Hippie.

Dat klinkt inderdaad wel prettig Raven. Fijn dat het naar jouw wensen kon.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus