Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe straf jij?

<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Jan 2017 13:04

Hoe straf jij?

Onze D. zoekt momenteel heel erg de grenzen op, is verschrikkelijk brutaal en kan totaal niet luisteren. Nu zal dat vast een combinatie zijn van de geboorte van A., ik weer aan het werk, toe zijn aan school en het slechtere weer maar er zijn nu meer dagen dat wij alleen maar boos (moet) worden dan dat het gezellig is.
Nu probeer ik het straffen altijd te linken aan datgene wat hij doet. Bijvoorbeeld als hij met speelgoed gooit/slaat dan gaat dat de rest van de dag de kast in maar dat gaat niet bij alles.

Straffen met op de gang is hier echt dramatisch, hij gaat dan echt compleet over de rooie, driftbuien, blijft niet staan, gaat schreeuwen en slaan, op de deur bonken. Of zou dat dan toch een kwestie zijn van doorzetten? Waarschuwen werkt ook niet, dan gaat hij juist bewust met dingen gooien, tong uitsteken en keihard wegrennen en zich verstoppen.
Op het moment dat je dan de straf uitvoert begint hij heel hard sorry te gillen en wanneer je hem probeert ze zeggen waarom hij straf heeft/krijgt zegt hij dat hij zal luisteren maar doet dit dus niet. Uitpraten is ook een drama want dat wil hij niet dus dan begint hij weer te gillen/slaan/gooien.

Nu zijn wij ook niet altijd even consequent genoeg dus dat is ook een aandachtspuntje maar is wil eigenlijk duidelijke regels scheppen met een consequentie er aan vast.

Dus welke straf geen jij bij:

- Gooien/slaan met spullen.
- Brutaal/uitdagend gedrag en schreeuwen.
- Bewust dingen kapot maken.
- De katten pesten.
<<

Anoniem236

Bericht 04 Jan 2017 13:25

Re: Hoe straf jij?

Ik reageer later uitgebreidt; maar zijn die van ons geen verwisselde tweelingbroers?
<<

anoniem196

Bericht 04 Jan 2017 15:05

Re: Hoe straf jij?

Is het geen schreeuw om aandacht

Al geprobeerd om hem geen aandacht te geven op zo'n moment.
Dan is de lol er misschien zo af.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 04 Jan 2017 15:16

Re: Hoe straf jij?

Erg herkenbaar.

Wat wij doen is onze zoon even op de bank/trap/zijn kinderstoel neerzetten, wel na een paar waarschuwingen en de mededeling dat het de laatste waarschuwing is, vervolgens laten we hem daar eventjes zitten, maximaal 2 minuten. Vervolgens lopen we naar hem toe en vragen hem of hij weet waarom hij even moest gaan zitten en meestal weet hij dat feilloos te benoemen. Als hij ons, zijn zusje, of een van de honden of katten pijn heeft gedaan moet hij sorry zeggen en een kus geven. Hier geldt dus wel voor elke situatie dezelfde straf, maar als hij bijvoorbeeld met speelgoed gegooid heeft mag hij met dat bewuste speelgoed even niet spelen.

Succes! Ik geloof inderdaad ook wel dat het een schreeuw om aandacht of verveling is bij ons, maar dat betekent niet dat je dit soort gedrag zomaar kunt negeren.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 04 Jan 2017 15:18

Re: Hoe straf jij?

ikknutsel schreef:Is het geen schreeuw om aandacht

Al geprobeerd om hem geen aandacht te geven op zo'n moment.
Dan is de lol er misschien zo af.


Dat wil ik altijd graag maar het meeste stoute gedrag is niet handig om te negeren. Op broertje klimmen, met auto's over de tv, fruit uit de fruitschaal gooien..

Ik lees mee want het is hier ook vaak alleen maar gemopper.
R. 2013
D. 2016
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 Jan 2017 15:53

Re: Hoe straf jij?

Wij lopen hier ook al sinds een paar maanden tegen aan. Sinds zijn zusje geboren is, werd het alleen maar erger. Over een week gaat hij naar school en ik kijk hier erg naar uit. Hijzelf trouwens ook.

Ik denk dat hij vooral meer uitdaging nodig heeft en dat niet krijgt. Daardoor gaat ie lopen vervelen.
Afgelopen week gingen we eten halen bij de Chinees en hij gooide met het speelgoed daar. Ik waarschuwde hem dat als hij dat nog een keer zou doen ik het zou afpakken. Hij gooide weer dus ik pakte het af. Kreeg gelijk een grote mond in een overvol restaurant. Schaamde me kapot. Hij schreeuwde echt. Gelukkig werd snel ons nummer geroepen en ben ik naar buiten gevlucht, maar in de auto ging hij gewoon door.

Ik loop op dit moment echt op mijn tandvlees (ook door de slechte nachten van de afgelopen maand van onze dochter) en weet ook gewoon soms niet wat ik moet doen. Waarschuwen helpt niet. Precies wat jij zegt. Als we echt de straf gaan uitvoeren gaat ie ineens lopen gillen dat ie wel luistert en wel lief zal spelen.

Hij lacht mij gewoon uit in mijn gezicht en gaat gewoon door waar hij mee bezig is. Ik word daar echt wanhopig van en weet dan echt niet meer wat ik moet doen.
We hebben helaas nog geen echte tactiek gevonden die echt helpt. Hij zit regelmatig op de gang om rustig te worden. Soms gaat hij dan ook uit zijn pan, maar hij moet van ons blijven zitten totdat hij rustig wordt.

Als hij naar bed gaat krijgt hij geen verhaaltje of we pakken zijn knuffelbeer af. Dat laatste is nog het enige waar hij echt verdrietig van wordt.

Heb dus ook niet echt tips en hoop dat iemand anders wel een goede kan vinden. In ieder geval ben je niet de enige, maar dat zal je vast ook wel geweten hebben :-).
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem250

Bericht 04 Jan 2017 15:59

Re: Hoe straf jij?

Ik heb hier nog niet zoveel ervaring mee. Miccie ik kan me voorstellen dat je op je tandvlees loopt en dat je echt op bent. 't Lijkt me ook heel moeilijk als je kind steeds zo bozig is en ik heb ook absoluut geen kant en klaar antwoord, maar ik denk niet dat je de dag niet fijn moet afsluiten. Ik zou juist altijd nog fijn knuffelen en voorlezen in bed en dan samen uitspreken dat je morgen er samen een fijne dag van gaat maken en dat je heel veel van hem houdt.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 04 Jan 2017 16:14

Re: Hoe straf jij?

Hier natuurlijk nog een veel jonger kindje maar het opvoeden is wel echt begonnen, de hoek is geïntroduceerd en hij begrijpt ook heel goed dat het serieus is als we hem daar in zetten.

Voor nu werkt het om hem 1 keer te waarschuwen en de tweede keer pakken we bijvoorbeeld het speelgoed af waar hij mee gooit of slaat of zijn bord weg als hij met zijn eten verveeld, ik probeer actie en reactie inderdaad op elkaar aan te laten sluiten. Als hij dan nog door gaat of met iets anders verveelt dan zetten we hem na nog een keer waarschuwen en ook benoemen dat hij in de hoek gaat als hij het nog een keer doet wel in de hoek. Na 2 minuten ongeveer zeggen we waarom hij in de hoek staat en knuffelen we even, vaak is het even uit de situatie halen meer dan genoeg. Daaraan biedt ik vaak iets anders aan of doen we even samen iets om die negatieve spiraal te doorbreken.

Hier krijgt hij altijd een toetje en een verhaaltje voor het slapen, een toetje vind ik een onderdeel van de maaltijd en geen straf middel en een verhaaltje is vaak even een mooie overgang om rustig te worden en te gaan slapen.

Geen idee hoe het over een kleine twee jaar gaat hoor maar voor nu werkt het heel goed en weet hij over het algemeen heel goed wat wel en niet mag en wat hij aan ons heeft, als iets niet mag dan mag het ook echt niet en dat is duidelijk. Ik probeer wel echt keuzes te maken wanneer ik hem corrigeer en wanneer ik hem afleid, ik wil ook niet de hele dag politie agent spelen en de sfeer in huis gezellig houden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 04 Jan 2017 16:31

Re: Hoe straf jij?

Tegenwoordig gaat het best goed ( ik klop dit nu even ergens af) maar ik heb wel periodes gehad dat ik niks anders deed dan corrigeren en straffen.

Straf is hier op de trap, en echt niet lang ofzo, maar ze zitten er wel even, op die manier zijn ze uit de situatie en gaat het daarna best weer goed. Zijn ze allebei "schuldig" of stront vervelend dan zitten ze allebei even op hun kamer.

En nu maken ze elkaar soms echt het leven zuur dan negeer ik het gewoon 9 van de 10 keer dan lossen ze het zelf maar ff op. Dat werkt ook wel.
:heart: :heart: 2011
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 04 Jan 2017 16:40

Re: Hoe straf jij?

Miccie schreef:Als hij naar bed gaat krijgt hij geen verhaaltje of we pakken zijn knuffelbeer af. Dat laatste is nog het enige waar hij echt verdrietig van wordt.


Wow, dat vind ik wel echt heftig. Dat is het enige waar hij echt verdrietig van wordt? Dat is toch niet je doel? En hopelijk geen manier om stout gedrag te (willen) verminderen :nopompom:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Geel

Bericht 04 Jan 2017 16:47

Re: Hoe straf jij?

Even heel snel: is het niet 'gewoon' een manier van kinderen om consequenties te testen? Als jou wordt verteld dat je iets niet mag, dan ga je t eerst uitproberen of dat echt zo is. En als het dus echt zo blijkt, gil je dat je het niet zo bedoelde. Wat ook zo is.

Ik denk dat een van de trucs is dat je het niet persoonlijk moet laten worden. En dat iedereen er profijt van heeft als jij als ouder consequent bent, inclusief je kind. Want het is wrsch een fase die je kind nieuwe kennis oplevert waar hij later veel aan heeft.
<<

Anoniem205

Bericht 04 Jan 2017 16:51

Re: Hoe straf jij?

Wat hier lijkt te werken (maar mijn peuter is pas 2) is het volgende:
Hem 2 opties geven (oppakken wat hij weggooide en weer verder spelen, of papa/mama pakt het en eer mag niet meer mee gespeeld worden). Deze optie geven wij 2x als waarschuwing. Doet hij dat niet, dan tellen we tlt 3 (1, 2, 2,5 -opties herhalen-, 3). Wonder boven wonder werkt dit best goed. Bij 2,5 voert hij meestal uit dat wat hem het beste uitkomt. En anders doen wij het en negeren we zijn gehuil daarna.

Speen afpakken of verhaaltje skippen zou ik alleen maar mijzelf mee hebben, plus een ontroostbaar kind wat de oorzaak-gevolg niet snapt
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 04 Jan 2017 16:54

Re: Hoe straf jij?

Reva schreef:
Miccie schreef:Als hij naar bed gaat krijgt hij geen verhaaltje of we pakken zijn knuffelbeer af. Dat laatste is nog het enige waar hij echt verdrietig van wordt.


Wow, dat vind ik wel echt heftig. Dat is het enige waar hij echt verdrietig van wordt? Dat is toch niet je doel? En hopelijk geen manier om stout gedrag te (willen) verminderen :nopompom:


Dat snap ik ook niet nee..

Hoe ik ga straffen weet ik nog niet. Maar niet met eten of slaap gerelateerde dingen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 04 Jan 2017 16:56

Re: Hoe straf jij?

Toen zoon geboren werd was dochter de eerste 2 maanden ook echt drama. Wat bij ons vooral heeft geholpen is positieve aandacht aan haar schenken. Zo veel mogelijk betrekken bij haar broertje. Maar ook niet direct boos reageren als ze iets deed wat niet mocht. Dochter sloeg broertje bijvoorbeeld steeds keihard op zn hoofd. Als wij dan boos reageerden was dat voor haar een trigger om het nogmaals te doen. Wij namen haar dan goed bij de hand en vertelden haar heel rustig dat dat niet mocht. Lieten haar zien dat broertje dan aan het huilen was. En dat het zeer deed. Verder vertelden we erbij dat we snapten dat het moeilijk is ineens de aandacht te verdelen.

Ook komen wij er steeds meer achter dat straffen hier juist averrechts helpt bij haar. Dochter heeft heel veel baat bij regelmaat en van te voren precies vertellen wat er gaat gebeuren.

Er zijn hier een aantal consequenties. Als ze gooit met spullen dan mag ze er niet meer mee spelen en leg ik het weg. Als ze gooit met haar eten moet ze het zelf oprapen.
Als ze broertje pijn doet dan moet ze sorry zeggen.
Niet zo heel anders dan bij jou, maar wat hier het beste werkt is zelf niet boos worden.
Zodra ik boos word, loopt het uit de hand en krijgen we niks meer voor elkaar. Als we rustig blijven dan wachten we de huil/driftbui af en leggen we haar later uit waarom iets moet of niet mag.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 04 Jan 2017 16:57

Re: Hoe straf jij?

Ik denk ook dat wat Geel zegt. Kinderen worden onrustig en moeilijk als de grenzen onduidelijk zijn of verschuiven.
Het lijkt me heel lastig voor je Mylady! Misschien helpt het om vooraf aan een situatie vast de richtlijnen te geven. 'Ok jij gaat nu met je auto's spelen en dat doe je zonder te gillen en te gooien. Als je gilt of gooit gaan de auto's weer in de bak.' En dan heel gedetailleerd vertellen hoe je het goede gedrag wilt zien, dus niet 'je moet rustig doen' maar 'We praten hier in huis met onze normale praatstem en we gooien niet met spullen'. Dat is duidelijk voor een kind én het helpt jou om consequent te zijn.

Probeer niet boos te worden maar gewoon consequenties te verbinden aan stout gedrag. 'Je hebt gegooid met speelgoed, dat doen we hier niet, dus dat is nu afgelopen' en het spul opruimen zonder emotie.

Ik heb supermakkelijk praten. Ik heb m'n kleuter in z'n hele leven 2 keer in de hoek laten zitten toen hij 2 was en daarna heeft hij nooit meer straf gehad. Die is niet wijs hoor, hij doet serieus niks wat niet mag. Dat is het andere uiterste en ik weet niet of dat zo goed is. Nouja.
#teammaple🍁
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Jan 2017 17:02

Re: Hoe straf jij?

Ik denk dat het inderdaad om aandacht gaat maar het lastige is dat hij er gewoon niet over wil praten of wil zeggen wat er is. Heel af en toe uit hij wat hij nu eigenlijk echt wil.
Zoals laatst was hij ook echt de hele dag vervelend en niet aan het luisteren en uiteindelijk gaf hij aan dat hij zo deed omdat hij niet wilde dat ik de volgende dag ging werken.
Maar over het algemeen krijg ik als antwoord op de vraag waarom hij dat doet: Ik wil het niet vertellen, ik ga het jou nooit vertellen, jij mag niet met mij praten.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 04 Jan 2017 17:03

Re: Hoe straf jij?

Miccie schreef:Als hij naar bed gaat krijgt hij geen verhaaltje of we pakken zijn knuffelbeer af. Dat laatste is nog het enige waar hij echt verdrietig van wordt.
Hier word ikzelf ook verdrietig van moet ik zeggen :(
Ik snap best dat je het soms ook niet meer weet maar dit klinkt niet als een constructieve oplossing. Kun je niet eens bij de huisarts vragen wat er aan ondersteuning is in de buurt (in amsterdam hebben we de opvoedpoli bijvoorbeeld, voor tips en begeleiding, kan heel fijn zijn!) ?
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 04 Jan 2017 17:05

Re: Hoe straf jij?

Oh lastig Mylady! Maar probeer het je alsjeblieft niet persoonlijk aan te trekken hoor! Hij is een kleintje he, hij snapt zelf ook niks van zichzelf en de situatie om hem heen.
#teammaple🍁
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Jan 2017 17:10

Re: Hoe straf jij?

En ik probeer ook inderdaad om niet boos te worden en meestal lukt dat aardig maar er zitten van die dagen bij... Maar van boos worden wordt het net als bij Boerenkool echt een drama.
Vaak krijg ik niet eens de kans om hem ergens op een te spreken, dan begint hij al te schreeuwen dat hij niet wil praten en ik mijn mond moet houden. En ja, dan krijgt hij straf maar het maakt het vaak alleen maar erger.

En een tijdje alleen maar positief heb ik ook gedaan maar dat hielp eigenlijk ook niet. En het proberen inderdaad zo concreet mogelijk te benoemen, met name mijn man heeft nogal de neiging om te zeggen: je moet je gedragen, je moet normaal doen maar als ik hem dan vraag of hij weer wat gedragen is dan weet hij dat niet en weet hij dus ook niet wat er van hem verwacht wordt. Maar goed, vaak krijg ik niet eens de kans om hem dat uit te leggen haha!
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Jan 2017 17:11

Re: Hoe straf jij?

Hij moet gewoon naar school denk ik. :smile:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 04 Jan 2017 17:17

Re: Hoe straf jij?

Heel herkenbaar hoor.

Ik doe het lekker toch haha! Ik luister toch niet! En de gang doet hem niks, hij gaat daarna vrolijk weer verder.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem313

Bericht 04 Jan 2017 17:19

Re: Hoe straf jij?

School helpt echt goed hoor, hier tenminste wel! Daar worden ze flink gecorrigeerd door anderen en merken ze dat ze niet het centrum van het universum zijn. Mijn kleuter werd echt beter handelbaar toen ie eenmaal op school zat. Dan krijg je wel weer andere dingen - mijn kleuter logeert nu bij oma en noemt haar voortdurend 'domme ouwe schurk'. Dat zeggen de jongens op school volgens hem :angel:

Ik heb hier ook nog een jochie van 18 maanden die de laatste tijd flink ondeugend wordt, smijten met dingen en gillen als ik op het idiote idee kom hem een boterham voor te zetten als ontbijt enzo. Daar kan ik dan weer niet zoveel mee, want van mijn vermanende woorden begrijpt hij geen ene jota. 'Nee' en 'foei' hoort hij zo vaak dat hij waarschijnlijk denkt dat ie zo heet.
<<

Anoniem236

Bericht 04 Jan 2017 17:23

Re: Hoe straf jij?

Hier is het 10x erger geworden sinds hij naar school is.

We zetten hem soms op de trap of naar z'n kamer, om hem uit de situatie te halen.

En verder dreigen we, dat helpt, maar vind ik geen fijne oplossing.

Dus als je nu niet luisterd dan gaan we niet zwemmen (als dat gepland stond bijv)

Ook hier zit ik soms met m'n handen in het haar, het is ook zo n leuk lief en vrolijk kind, maar soms weet ik gewoon niet wat werkt of waarom hij zo doet.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 Jan 2017 17:25

Re: Hoe straf jij?

Wat betreft het straffen met beer is volgens mij 2 of 3 keer voorgekomen in het afgelopen jaar. Natuurlijk breekt mijn hart als ik hem hoor huilen, maar hij haalt op dat soort momenten het bloed onder je nagels vandaan. Voordat we beer weghaalde hadden we echt alles geprobeerd. Dan zijn we zeker 1,5 uur a 2 uur met hem bezig geweest maar niets dringt tot hem door.
Wat betreft de hulp waar Urban Naked het over heeft. Dat heb ik zeker wel overwogen. Mijn man wil dit alleen nog niet. We willen nu ook eerst even aankijken hoe school verloopt. De gastouder geeft namelijk aan dat hij het altijd super bij haar doet. Ze heeft nu af en toe wel bonje met hem maar dat is snel weer voorbij en ze geeft aan dat hij echt toe is aan school.

Geel heeft zeker een goed punt. Je moet ook consequent zijn en dat is soms ook echt heel moeilijk.
Ik wil ook graag de dag goed afsluiten met hem. Dan geef ik ook bij hem aan. Ik zeg dat ik het niet leuk vind om boos te zijn en dat ik graag met hem wil knuffelen en een leuk verhaaltje wil lezen.

Het is moeilijk uit te leggen aan anderen hoe ons zoontje is. Mensen die dichtbij ons staan zien dat wij echt geen gemakkelijk kind hebben. Andere beweren dat hun kind ook wel druk is en niet luistert, maar als ze dan ons kind zien geven ze toch wel aan dat het nog een tikkie erger kan. Ik heb pas 1 kind ontdekt die net zo is als hij en dan is hij ineens de 'onderdaan' en zij de 'baas'.

Milady, dat geen antwoord willen geven herken ik ook. Hij weet het vaak niet of hij vindt het gewoon leuk. Soms komt er wel uit wat er is en dan geven we ook aan dat hij dat gewoon kan zeggen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 04 Jan 2017 17:25

Re: Hoe straf jij?

Z'n tante noemt ie ook zo Caulfield :(

Die van mij noemt iedereen 'big momma threethousand'. Mij niet trouwens.
#teammaple🍁
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers