Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

<<

Anoniem80

Bericht 22 Okt 2013 20:46

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Printje schreef:Skywise; volgens mij klopt dat niet dat kinderen max 5 uur per week mogen missen. Je haalt dan nooit je urennorm voor deze kinderen. Er is namelijk wettelijk bepaald dat kinderen een x aantal uren school moeten hebben gehad in 8 jaar tijd wanneer kleuters dan 5 uur zouden mogen missen haal je dat al niet meer.

Wij hebben het daar maandag nog over gehad in de vergadering, of eigenlijk waarom andere scholen 2 weken vakantie hebben en wij niet. en daarin werd dus weer uitgelegd hoe die uren in elkaar zitten.


Artikel 11a van de leerplichtwet staar het in. Ik gebruik deze wet meerdere keren per dag dus weet er wel iets vanaf ;)

En inderdaad in de praktijk zal het niet vaak voorkomen, maar wettelijk gezien hebben ze hier recht op.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Okt 2013 20:48

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik ga het donderdag eens navragen, ben benieuwd of er iemand o school bekend is over die regeling.

En hoe gaat het dan met de wettelijke aantal verplichte uren onderwijs, want die haal je dan namelijk niet. ( er even vanuitgaande dat een kind ook daadwerkelijk iedere week die uren mist)

Ik zou het als juf zijnde trouwens niet goed vinden in het belang van de ontwikkeling van het kind.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 22 Okt 2013 20:52

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Maar als een kind duidelijk nog niet toe is aan een volledige schoolweek (door bijvoorbeeld vermoeidheid), dan lijkt het mij in het belang van het kind dat het die 5 uur wel thuis kan blijven zodat het de rest van de week wel volledig mee kan draaien.
<<

Anoniem80

Bericht 22 Okt 2013 20:54

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Printje schreef:Ik ga het donderdag eens navragen, ben benieuwd of er iemand o school bekend is over die regeling.

En hoe gaat het dan met de wettelijke aantal verplichte uren onderwijs, want die haal je dan namelijk niet. ( er even vanuitgaande dat een kind ook daadwerkelijk iedere week die uren mist)

Ik zou het als juf zijnde trouwens niet goed vinden in het belang van de ontwikkeling van het kind.


Dat weet ik niet precies met de onderwijstijd printje. Ff hard gezegd: maar wat jij als juf vindt is ondergeschikt aan de wet. Als ouders van een kind onder de 6 dit persé willen voor hun kind kan een leerkracht hoog of laag springen. Het is een wettelijk recht.

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen hoor, juist om het argument dat jij ook geeft, maar goed. :D al kan het best zo zijn dat een kind echt nog niet toe is hieraan, dan is het wel goed dat de mogelijkheid bestaat.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Okt 2013 20:55

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Liadan; ja dat klopt dat gebeurt ieder jaar wel een keer. Maar dat is vooral bij net 4- jarige en niet meer bij een 5 jarig kind.

En onofficieel snap ik het helemaal om het zo te doen, en zou ik hier als juf ( wanneer het voor het kind goed zou zijn) ook voor kiezen maar wettelijk zit je met die x aantal uren die je moet 'verantwoorden'.. Je zou dan dus nergens moeten aangeven dat een kind niet alle uren komt, wat officieel niet mag natuurlijk maar meld je het wel en wordt het gecheckt heb je een probleem.
<<

Anoniem80

Bericht 22 Okt 2013 20:59

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Maar ik zou denken dat daar dus een uitzondering voor deze groep moet gelden, want het is een wettelijke regeling. Ik wil het wel eens verder uitzoeken, maar dat wordt op mijn gsm een beetje lastig. Maar als ik morgen ergens een gaatje vind zal ik eens verder zoeken hoe het zit met de urennorm en deze vrijstelling van de leerplicht.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Okt 2013 21:01

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ja daar ben ik nu wel benieuwd naar, als je er tijd voor hebt natuurlijk.
Want naar mijn weten moeten kinderen in 8 jaar onderwijs een x aantal uren onderwijs gehad hebben. Hierbij tellen kleuters dus gewoon mee, en voor de onderbouw (tm groep 4) is er ook een wettelijk vastgesteld aantal uren meen ik zelfs.
<<

Anoniem80

Bericht 22 Okt 2013 21:07

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ja dat klopt. Voor de onderbouw is dit 3.520 uur en de bovenbouw 3.760 uur (uit mijn hoofd). De totaalnorm voor 8 jaar is in elk geval 7.520 uur.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Okt 2013 21:44

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

SkyWise schreef:Ja dat klopt. Voor de onderbouw is dit 3.520 uur en de bovenbouw 3.760 uur (uit mijn hoofd). De totaalnorm voor 8 jaar is in elk geval 7.520 uur.



Ja idd. En volgens mij is het dus zo dat ze het anders niet redden, als je dus consequent die 5 uur minder in de week naar school zou gaan.
<<

Anoniem 48

Bericht 23 Okt 2013 11:21

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Hmm dat had ik niet verwacht, ik dacht dat de norm van de middelbare scholen lager zou liggen
<<

Anoniem80

Bericht 24 Okt 2013 06:23

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Welke norm bedoel je minx?
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers