Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stiefkind(eren)

<<

Anoniem331

Bericht 29 Dec 2016 21:45

Re: Stiefkind(eren)

Je krijgt natuurlijk ook zo een kind van 6 'erbij' Bliss. Ik denk dat haar gedrag normaal is, en dat jij het ook gewoon goed doet. Maar het heeft ook tijd nodig om daar in te groeien. Goed dat jullie het ook met haar bespreekbaar maken.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Dec 2016 21:48

Re: Stiefkind(eren)

Fijn dat het bij jou allemaal zo goed gaat, Caro. Ik denk dat jij van nature ook al een moederlijk instinct hebt, dat blijkt ook wel uit de vele adviezen die je hier op het forum altijd geeft. Ik heb dat totaal niet, het zit niet in me, en ik moet daar heel erg aan wennen. Ik ben er te egocentrisch voor denk ik, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kan leren.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem249

Bericht 29 Dec 2016 22:20

Re: Stiefkind(eren)

Nou ik vind dat je het knap doet hoor Bliss! Niet te streng zijn voor jezelf.
<<

Anoniem244

Bericht 29 Dec 2016 23:10

Re: Stiefkind(eren)

Bliss wat goed dat er een gesprek is geweest en zo te lezen ook een goed gesprek. Volgens mij boft dat meisje met jou als stiefmoeder. Alleen is het voor haar ook nog even wennen natuurlijk en is ze bang dat jij haar plekje inpikt bij haar papa.
Kan mij zo goed voorstellen dat het je raakt.

Caro, mooi beschreven

Ik was gister m'n spullen in m'n huisje aan het pakken en sinds vandaag woon ik officieel bij vriend.
Gister had hij zijn kindjes en toen hij ze op ging halen vroegen ze of ik ook mee was en of ik straks dan kwam.
Dat vond ik leuk om te horen dat ze naar mij vroegen :-)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 30 Dec 2016 09:43

Re: Stiefkind(eren)

Bliss, de beste tip die ik je denk ik kan geven is: loslaten. Dat heeft het bij mij allemaal een stuk makkelijk gemaakt. Ik was in het begin net zo'n controlefreak. Loslaten helpt echt, dingen meer op zijn beloop laten gaan en je niet te snel ergens druk over maken. Je zult merken dat het dan allemaal veel soepeler en daardoor ook leuker verloopt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem211

Bericht 30 Dec 2016 10:00

Re: Stiefkind(eren)

Ach lieve Bliss. Je weet hoop ik wel dat het niks persoonlijks is? Het is voor haar gewoon moeilijk en ook meteen een confrontatie dat papa en mama écht niet meer samen komen. Die wens heeft elk kind van gescheiden ouders.
Mijn oudste zoon heeft dit ook een aantal keer benoemd en zelfs nu op zijn leeftijd nu laat hij soms doorschemeren dat dat is wat hij het liefste wil, ondanks dat hij nu gek is op mijn partner en het naar zijn zin heeft hier. Mijn ex bijv geeft mijn jongens dan een kus en dan kan hij bijv zeggen: 'papa, geef je mama dan ook een kus?'

Ik weet van mijn eigen jeugd (ook gescheiden ouders en zelf stiefkind) dat die behoefte er altijd zal blijven maar dat het niet betekent dat het iets te maken heeft met jou als stiefouder. Voor haar is de confrontatie nu groot, maar het komt wel. Zolang jij maar moeite blijft doen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Dec 2016 10:58

Re: Stiefkind(eren)

Ahhh! maar weet je Bliss: het is zo goed dat je je ervan bewust bent, en dat je dit gesprek hebt gehad met dat meisje en dat je er zo over kan praten met je partner. Voor geen van jullie drieen is deze situatie makkelijk: je vriend staat er tussenin (en heeft schuldgevoelens), jij komt erbij en dat meisje moet ook maar ermee dealen wat de volwassenen in haar omgeving ervan maken. Dus geen wonder dat dat niet direct allemaal koek en ei is.

Maar hoeveel anderen maken er dan niet een drama van, willen perse de aandacht of gaan een strijd aan met de stiefkinderen? Vergis je daar niet in, de oudste dochter van mijn vriend heeft die ervaringen gehad met zijn ex en die heeft er gigantische last van gehad. Tot het punt dat ze haar vader drie jaar niet heeft gezien, en die band herstelt nu en dat is fijn: ze vindt mij ook heel lief en noemt mij haar 'liefmoeder' en daardoor slijt het verleden een beetje maar dat meisje heeft echt veel meegemaakt. Ik kan me er niks bij voorstellen dat iemand gemeen tegen een kind doet, maar die mensen zijn er echt

Dus wees ook niet te hard voor jezelf, jij bent ook maar jij. En je weet dat je niet zon moederlijk type bent (je eigen woorden :-)) dus geef jezelf ook de ruimte om hieraan te wennen. Niks forceren, die band komt wel uiteindelijk. Geef haar de ruimte, geef jezelf de ruimte, slik soms je ergernissen in en spreek ze uit op de momenten dat het je hoog zit. En dan komt dat heus wel goed.

Wat ik dus ook niet helemaal snap, dat vrouwen gemeen doen tegen de stiefmoeder. Ja, als dat een kreng is, maar anders kan je gewoon toch de situatie normaal houden? Wees blij dat er vrouwen liefdevol met je kinderen omgaan, soms wil ik ook wel eens zeggen tegen zijn ex 'wat wil je dan? Dat ik ze wegpest?' maar dat zeg ik niet, maar denk het wel. Die jaloezie snap ik gewoon niet.
<<

Anoniem211

Bericht 30 Dec 2016 11:57

Re: Stiefkind(eren)

Ik snap die jaloezie van moeders juist heel goed. Ik heb het zelf ook gehad, ondanks dat ik er zo min mogelijk naar heb proberen te handelen. En de moeder van mijn stiefdochter ook. Het kan best wel als bedreiging voelen dat iemand anders over jouw vlees en bloed gaat moederen. Ik vond het heel pijnlijk in het begin. Het was niet mijn keuze om mijn kinderen de helft van de week niet meer te zien. En verdriet over het gebroken gezin wat je niet voor je kinderen wilt. De moeder van mijn stiefdochter voelde dat ook zo, ondanks dat zij zelf de keuze heeft gemaakt de relatie te verbreken. Ik vind het pittig als een andere vrouw voor je kinderen gaat zorgen. Dat heb je maar te slikken als co-ouder en dat kan je ook behoorlijk doen twijfelen aan jezelf. Moederlijk instinct: raak mijn kinderen niet aan.
<<

Anoniem211

Bericht 30 Dec 2016 12:00

Re: Stiefkind(eren)

Ik heb heel vaak de ogen uit mijn kop gejankt dat er nu iemand anders voor mijn kinderen zorgde. En nog steeds af en toe hoor. Je kinderen niet altijd bij je hebben heeft zo'n impact. Dat onderschatten veel mensen enorm. Er is iets kapot dat nooit meer heel wordt. Voor je kind maar ook zeker voor ouders. En meestal hebben moeders daar nog meer last van dan vaders.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Dec 2016 12:08

Re: Stiefkind(eren)

Gelukkig heb ik nooit zulk gedrag opgemerkt van de ex van mijn vriend naar mij toe. Ik denk dat het ook komt omdat zij al een paar jaar een nieuwe relatie heeft, dat is toch anders dan wanneer de moeder nog alleen is. Ik kan me voorstellen dat er dan eerder gevoelens van jaloezie opspelen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem211

Bericht 30 Dec 2016 12:26

Re: Stiefkind(eren)

Dat is heel fijn Bliss! Echter denk ik niet dat het zozeer te maken heeft met zelf een relatie hebben maar gewoon met moederinstinct als de jaloezie er is.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 30 Dec 2016 12:40

Re: Stiefkind(eren)

Marilyn schreef:Dat is heel fijn Bliss! Echter denk ik niet dat het zozeer te maken heeft met zelf een relatie hebben maar gewoon met moederinstinct als de jaloezie er is.


Dat lijkt me ook stug, want dan zou het moederinstinct minder sterk zijn bij vrouwen die dit makkelijker los laten/relativeren? Beetje omgekeerde wereld.

Ik denk dat het een combinatie is van moederinstinct, eigen onzekerheid/twijfels en jaloezie en vast nog meerdere factoren.
<<

Anoniem211

Bericht 30 Dec 2016 12:45

Re: Stiefkind(eren)

Die combinatie ja. Ik wilde aangeven dat een relatie hebben er niet zozeer voor zorgt dat er geen jaloezie meer is. Dat merk ik bij mezelf maar ook bij anderen :). Het gaat bij de meeste vrouwen denk ik vooral om de zorg van het kind, niet omdat je de ex weer als je partner wilt.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 30 Dec 2016 13:39

Re: Stiefkind(eren)

Ik merk dat dus ook ontzettend en wordt na vijf jaar nog steeds heel naar behandeld door de moeder van mijn stiefzoon. En wat Marilyn zegt, de gedachte dat iemand anders voor je kind zorgt is bijna onverteerbaar, dat voel ik zelf ook tot in mijn tenen nu ik zelf moeder ben. Gelukkig is het voor mij niet aan de orde maar voor de moeder van mijn stiefzoon wel. Sterker nog, ik zorg meer voor hem dan zij. Maar toch, het is heel naar en pijnlijk om al vijf jaar als een stuk stront behandeld te worden terwijl je heel veel hebt veranderd of opgegeven om voor je stiefkind te kunnen zorgen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem244

Bericht 30 Dec 2016 14:09

Re: Stiefkind(eren)

Lady wat lastig zeg en zeker niet tof

De ex van mijn vriend vind mij ook helemaal niks, we kennen elkaar niet, maar ze heeft een hekel aan mij.
Dat laat ze gelukkig niet merken naar de kinderen maar naar vriend vliegen de verwijten en scheldwoorden over mij nog wel eens voorbij.
Ik kan mij goed voorstellen dat ze het niet leuk vind maar hoop echt dat er verandering in komt. We hoeven geen vriendinnen te worden maar normaal contact zou ik fijn vinden.
Zij heeft er nooit om gevraagd om uit elkaar te gaan en als alleenstaande moeder verder te gaan. Het zal niet makkelijk zijn dat je ex een ander heeft en diegene ook een rol gaat spelen in het leven van je kindjes.
Dus snap echt helemaal dat ze nu zo is, hopelijk gaat dat langzaam aan veranderen.
<<

Anoniem211

Bericht 30 Dec 2016 15:42

Re: Stiefkind(eren)

Lady, heb je wel eens echt met zijn moeder kunnen communiceren? En Radler? Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met de moeder van mijn stiefdochter en dat heeft wel geholpen.
<<

Anoniem250

Bericht 30 Dec 2016 16:23

Re: Stiefkind(eren)

Ik zou ook heel veel moeite hebben als een andere vrouw voor mijn kinderen zou zorgen, maar wat zou ik blij zijn met Caro. Die zou ik koesteren. Mijn hart breekt sowieso al bij het idee dat ik ze later misschien door een omgangsregeling moet missen en de zorg dan uit handen moet geven, maar mijn hart zou nog meer breken als ze ergens zouden zijn waar ze niet gewenst zijn en waar niet goed voor ze gezorgd wordt.
<<

Anoniem250

Bericht 30 Dec 2016 16:29

Re: Stiefkind(eren)

En met Lady trouwens ook.
<<

Anoniem187

Bericht 30 Dec 2016 20:23

Re: Stiefkind(eren)

Geen tips maar ik denk echt dat je het heel goed doet Bliss!!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Dec 2016 20:41

Re: Stiefkind(eren)

Lady schreef:Ik merk dat dus ook ontzettend en wordt na vijf jaar nog steeds heel naar behandeld door de moeder van mijn stiefzoon. En wat Marilyn zegt, de gedachte dat iemand anders voor je kind zorgt is bijna onverteerbaar, dat voel ik zelf ook tot in mijn tenen nu ik zelf moeder ben. Gelukkig is het voor mij niet aan de orde maar voor de moeder van mijn stiefzoon wel. Sterker nog, ik zorg meer voor hem dan zij. Maar toch, het is heel naar en pijnlijk om al vijf jaar als een stuk stront behandeld te worden terwijl je heel veel hebt veranderd of opgegeven om voor je stiefkind te kunnen zorgen.



Precies dit ook. En ook wat HGL zegt. Ik snap dat je moederinstinct erbij komt kijken, maar de stiefmoeder probeert ook maar het beste ervan te maken (in mijn geval dan). En bij voorbaat sta je al 10-0 achter, dat is een gegeven feit maar dat houdt niet in dat het zo naar hóeft te lopen mijn inziens.

Als ik naar mijn situatie kijk denk ik alleen maar dat ik niks aan de keuze van het uit elkaar gaan kan doen. Ik ben er later bijgekomen en bedoel het goed. Dan vind ik een vijandige houding gewoon niet volwassen danwel constructief. Feitelijk zit je nog je hele leven met elkaar opgescheept dus waarom het elkaar dan moeilijk maken? En juist het moederlijk instinct moet toch het beste willen? Dan wil je toch ook die band voor je kinderen goed houden? Maar misschien denk ik te simpel.
<<

Anoniem211

Bericht 31 Dec 2016 08:30

Re: Stiefkind(eren)

Verstand vs gevoel Caro. Je hoeft ook niet met een crappy behandeling akkoord
te gaan, maar je beschreef dat je niet snapte hoe het gebeurde. Vandaar mijn post.
<<

Anoniem211

Bericht 31 Dec 2016 08:31

Re: Stiefkind(eren)

Je denkt niet te simpel, maar gevoel en verstand gaan niet altijd samen. Je kunt verstandelijk iets vinden, maar je gevoel kan mijlenver de andere kant op liggen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 04 Jan 2017 20:11

Re: Stiefkind(eren)

Toen ik vrijdagavond thuis kwam lag ze al in bed, maar was nog wakker. Ik ging even bij haar kijken en toen zei ze weer heel enthousiast: "Ik heb je gemist!" Mood swings, baby! Wist niet dat dat zo vroeg al begon :laughcry: Maandag moest ik even iets afgeven bij haar moeder en toen begroette ze me ook enthousiast. Kortom: het is elke keer weer een verrassing. Ach, op den duur zal het voor iedereen wel wennen.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 16 Feb 2017 13:40

Re: Stiefkind(eren)

Pff het blijft toch lastig hoor, elke keer is het weer anders. Afgelopen weekend was ze er en zondag was het heel gezellig, lekker gek gedaan samen en gisteren was ze weer totaal afstandelijk en toen ik iets zei, kreeg ik te horen dat haar moeder de baas is en niet ik en dat ik haar moeder niet ben. Ik zit al niet goed in m'n vel momenteel en word hier gewoon best verdrietig van :cry:

Vanavond haal ik haar op bij haar moeder en ik zie er nu al tegen op. Ik vind het heel lastig om steeds weer met een schone lei te beginnen, terwijl zij het misschien allang weer vergeten is.
❤ 7 juni 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 16 Feb 2017 13:52

Re: Stiefkind(eren)

Lijkt me ook lastig Bliss. Misschien helpt het iets als ik zeg dat mijn oudste ook wel eens tegen mij zegt dat ik de baas niet ben maar z'n vader wel, of zoals gisteren dat z'n oma nog eerder de baas over hem is dan ik..? Het is ook wel echt een kinderdingetje om dat soort dingen te zeggen, omdat autoriteit en gehoorzamen nogal een thema is voor kinderen. Ze komen er niet onder uit en dat frustreert :)
#teammaple🍁
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers