Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Filmpje over de vleesindustrie

<<

Anoniem305

Bericht 03 Sep 2013 21:46

Filmpje over de vleesindustrie

Ik heb vandaag een filmpje gezien over de vleesindustrie en vond het erg 'interessant' en ook best een beetje schokkend (Want waarom kocht ik in hemelsnaam nog (niet biologisch) vlees.) Het filmpje zelf laat op een hele neutrale manier zien waar ons vlees vandaan komt.


http://www.minds.com/blog/view/201538/q ... er-on-film

Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn! Ik eet zelf voornamelijk biologisch vlees, maar ik wil er nu eigenlijk helemaal mee stoppen. Ik heb alleen veel allergieën waardoor ik bang ben dat ik geen goede vervangers kan vinden. :?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 03 Sep 2013 21:53

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Ohnee, iemand met dezelfde forumnaam...
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem305

Bericht 03 Sep 2013 21:55

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Haha, ik zag het inderdaad ook net! Balen! Ik was later dan jij aangemeld, dus ik zal een nieuwe bedenken ;)
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 03 Sep 2013 21:56

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Heel fijn, dankje :)
Juli 2015
Maart 2017
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2013 22:26

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Ik vind het niet echt tof natuurlijk, vooral die kippenstofzuiger vind ik maar raar en onnodig.
Maar ik ga er niet minder vlees om eten.
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:59

Bericht 03 Sep 2013 23:08

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Ik kende 'em al, zag hem veel op facebook voorbij komen de laatste tijd. Vind het inderdaad ook schokkend en bevestigt voor mij weer de keus om vegetariër te zijn o.a.

Vind het wel goed als dit filmpje mensen aanspoort tot bewustwording en het eten van biologisch, minder/geen vlees.
<<

Kikou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 316

Geregistreerd: 03 Sep 2013 04:43

Bericht 04 Sep 2013 05:11

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Ik had 'm zelf ook al op mijn facebook gepost.

Ik denk ook niet dat je per se vegetariër moet worden om aan een verandering bij te dragen. Men kan ook bewuster kiezen en minder kopen. In dit filmpje gaat het ook over massaconsumptie. Hoe vaak gooit men (inclusief ikzelf) niet producten weg? En daarnaast propt men zich ook nog vol met vanalles en nog wat, om vervolgens de makkelijke weg te kiezen en het weg te laten snijden bij de chirurg (in enkele gevallen uiteraard) of om met overgewicht of verschillende diëten door het leven te gaan. Dit zou helemaal niet zo ver hoeven komen als je bewuster bent van wat je lichaam nou daadwerkelijk nodig heeft. In beide gevallen wordt dus onnodig veel voedsel verspild en moeten er onnodig veel dieren voor lijden.

Daarnaast denk ik ook dat men zich bewuster moet zijn van de hoeveelheid suiker die men per dag naar binnen werkt, maar dat is weer een andere discussie :)
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 04 Sep 2013 06:32

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Zero schreef:Ik vind het niet echt tof natuurlijk, vooral die kippenstofzuiger vind ik maar raar en onnodig.
Maar ik ga er niet minder vlees om eten.



Eens. Ik ga wel onderzoeken of dit ook met het vlees in de Nederlandse supermarkten gebeurd, ik heb een ander bewld bij de Nederlandse massa industrie in vlees. Misschien tch overwegen meer biologisch vlees te eten.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Eep

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: Noord-Brabant

Bericht 04 Sep 2013 09:49

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Ik ben niet onder de indruk van het filmpje eerlijk gezegd. De kippenstofzuiger was voor mij wel nieuw, die vond ik er ook cru uitzien. De manier waarop de kippen werden gehouden staat me ook niet aan, in de vleeskippensector is naar mijn mening nog veel te verbeteren. Ik ben zelf regelmatig in volièrestallen en rondeelstallen geweest, mooie diervriendelijke systemen voor leghennen. Voor leghennen zijn er al veel positieve ontwikkelingen geweest.

Een koeiencarroussel is een veelgebruikte melkstal, ook in Nederland. Ik heb ze in zowel grote als kleine bedrijven gezien. Ik kan me eigenlijk niet indenken wat daar schokkend aan zou moeten zijn, het werkt namelijk als een gewone melkstal die stil staat. Ook bij geiten komt het regelmatig voor. De melkstal is inmiddels steeds meer aan het verdwijnen, de melkrobot is in opmars.

De biggetjes en zeug liggen in het filmpje in het kraamhok. Het is voor de zeug niet prettig om in een 'kooi' te staan/liggen. Maar wel nodig tot nu toe, de zeug let nou eenmaal niet goed op wanneer ze gaat liggen. Daardoor kunnen biggen geplet worden. Als de biggen gespeend worden, gaan de zeugen meteen weer de groepshuisvesting in (sinds 1 januari 2013 verplicht). Er wordt veel onderzoek gedaan naar verbeteringen van de kraamhokken, om de zeug ook in die periode vrijheid te kunnen geven.

De realiteit is nou eenmaal dat er altijd vraag zal blijven naar dierlijke producten, ik kan me niet voorstellen dat de hele wereld uiteindelijk vegetarisch wordt. En een grote vraag aan biologische producten, daar kan ook moeilijk aan voldaan worden. Waar halen we de ruimte vandaan die daarvoor nodig is? We zullen dus afhankelijk blijven van stalsystemen, waaronder ook de megastallen. Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen deze megastallen, ten opzichte van de reguliere stallen die er nu zijn?
Afbeelding
<<

Ramses

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 133

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:39

Bericht 04 Sep 2013 12:42

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Eep schreef:Ik ben niet onder de indruk van het filmpje eerlijk gezegd. De kippenstofzuiger was voor mij wel nieuw, die vond ik er ook cru uitzien. De manier waarop de kippen werden gehouden staat me ook niet aan, in de vleeskippensector is naar mijn mening nog veel te verbeteren. Ik ben zelf regelmatig in volièrestallen en rondeelstallen geweest, mooie diervriendelijke systemen voor leghennen. Voor leghennen zijn er al veel positieve ontwikkelingen geweest.

Een koeiencarroussel is een veelgebruikte melkstal, ook in Nederland. Ik heb ze in zowel grote als kleine bedrijven gezien. Ik kan me eigenlijk niet indenken wat daar schokkend aan zou moeten zijn, het werkt namelijk als een gewone melkstal die stil staat. Ook bij geiten komt het regelmatig voor. De melkstal is inmiddels steeds meer aan het verdwijnen, de melkrobot is in opmars.

De biggetjes en zeug liggen in het filmpje in het kraamhok. Het is voor de zeug niet prettig om in een 'kooi' te staan/liggen. Maar wel nodig tot nu toe, de zeug let nou eenmaal niet goed op wanneer ze gaat liggen. Daardoor kunnen biggen geplet worden. Als de biggen gespeend worden, gaan de zeugen meteen weer de groepshuisvesting in (sinds 1 januari 2013 verplicht). Er wordt veel onderzoek gedaan naar verbeteringen van de kraamhokken, om de zeug ook in die periode vrijheid te kunnen geven.

De realiteit is nou eenmaal dat er altijd vraag zal blijven naar dierlijke producten, ik kan me niet voorstellen dat de hele wereld uiteindelijk vegetarisch wordt. En een grote vraag aan biologische producten, daar kan ook moeilijk aan voldaan worden. Waar halen we de ruimte vandaan die daarvoor nodig is? We zullen dus afhankelijk blijven van stalsystemen, waaronder ook de megastallen. Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen deze megastallen, ten opzichte van de reguliere stallen die er nu zijn?


Jij heb er echt verstand van. Ik wilde ook zo'n soort verhaal typen, dus verder eens met jouw verhaal!

Ze zijn binnen de vleeskuikensector ook hard bezig om verbeteringen aan te brengen.
In de meeste vleeskuikenbedrijven worden de kuikens niet met zo'n stofzuiger klaargemaakt voor transport, ik heb hem eerlijk gezegd nog nooit gezien. In Nederland worden de kippen in transportlades gebracht met de hand. De stal wordt rood verlicht, zodat de dieren niets zien, maar de rapers wel. Zo blijven de dieren het minst gestresst.
<<

Eep

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: Noord-Brabant

Bericht 04 Sep 2013 13:48

Re: Filmpje over de vleesindustrie

Kijk, dat wist ik weer niet. Dat de stal dus rood verlicht wordt. Kon me eigenlijk al niet voorstellen dat die stofzuiger hier gebruikt wordt, had er nog nooit over gehoord namelijk.

Ik heb veel dingen in de praktijk gezien vanwege mijn studie, ik weet er inmiddels het een en ander van. Hopelijk kan ik in de toekomst bijdragen aan onderzoeken in de veesector (als ze me tenminste ergens willen aannemen, rotcrisis...). Ik wil de situatie voor de dieren graag verbeteren, maar wel op zo'n manier dat het voor veehouders ook haalbaar is. Dat is toch vaak een moeilijke combi.
Afbeelding

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers