Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf welke leeftijd.....

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Dec 2016 14:34

Vanaf welke leeftijd.....

Ik heb het idee dat de dochter van mijn vriend veel gepamperd wordt en weinig hoeft te doen en daarom zegt dat ze het niet kan. Ik wil graag weten of dat beeld van mij een beetje klopt.

Vanaf welke leeftijd konden jouw kinderen of moesten jullie kinderen

Zelf hun brood smeren....
De tafel dekken....
De tafel afruimen....
Vuile was in de wasmand stoppen....
Zelf de haren in een staart doen...
Zelf de kleren uitzoeken.....
Een keertje stofzuigen (franse slag).....
Container binnen halen.....
Schone kleding zelf in de kast leggen.....
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 29 Dec 2016 14:41

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Ik kan ze niet allemaal beantwoorden. Maar wel een aantal. Mijn dochter is bijna 4,5

Zelf hun brood smeren, doet ze wel eens, maar vindt ze nog wel lastig.
De tafel dekken, kan ze sinds ze 3,5 is. Ik hoef dan alleen nog maar borden, drinken en de pannen erbij te zetten.
De tafel afruimen, helpt ze altijd bij mee.
Vuile was in de wasmand stoppen, doet ze al een tijdje zelf.
Zelf de haren in een staart doen -
Zelf de kleren uitzoeken, doet ze sinds ze 3,5 is ofzo. Soms nog wel met wat sturing. Maar meestal heeft ze iets aan wat ze zelf heeft uitgezocht.
Een keertje stofzuigen (franse slag), vind ze leuk om te doen, dus doet ze soms wel. Dan doe ik het daarna nog even goed :wink:
Container binnen halen -
Schone kleding zelf in de kast leggen, ze helpt wel mee met opruimen als ik de was opvouwen. Doekjes in de kast, handdoeken in de badkamer, eigen kleren in haar kast. Niet altijd even netjes, maar ze weet wel wat waar hoort.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem261

Bericht 29 Dec 2016 14:55

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Mijn dochter is in nov 4 geworden en doet het volgende;

Zelf hun brood smeren (kan ze wel, ik help soms nog wel -vooral er tijdsdruk op zit haha-)
De tafel dekken (ze helpt al sinds ze kan lopen, toen dingen aangeven en nu kan ze in principe zelf de tafel dekken)
De tafel afruimen (ze helpt soms met alles in de keuken zetten, ik doe het dan zelf in de vaatwasser)
Vuile was in de wasmand stoppen (staat op haar kamer dus is makkelijk)
Zelf de kleren uitzoeken (sinds ze een eigen mening heeft :palm: , meestal help ik wel of pak ik iets en vraag ik of ze het ermee eens is)
Een keertje stofzuigen (franse slag) (sinds kort vind ze dat leuk, ik doe het daarna nog wel een keer over)
Schone kleding zelf in de kast leggen (ze helpt met -makkelijke- was opvouwen en ze kan de dingen waar ze bij kan zelf in de kast leggen. Al doe ik het liever zelf, dan weet ik dat het netjes blijft :angel: )
<<

anoniem203

Bericht 29 Dec 2016 15:00

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Vanaf welke leeftijd konden jouw kinderen of moesten jullie kinderen

Zelf hun brood smeren... zal hij vast kunnen maar ivm het geklieder doe ik het.
De tafel dekken.... met hulp lukt dat en dat doet hij ook wel eens
De tafel afruimen.... net als hierboven. Al is het maar de spullen op het aanrecht zetten.
Vuile was in de wasmand stoppen.... hij heeft een eigen wasmand en weet al vanaf een jaar of 3 dat het daar in moet
Zelf de haren in een staart doen... nvt
Zelf de kleren uitzoeken..... doe ik liever zelf anders komt hij beneden met niet matchende kleding haha.
Een keertje stofzuigen (franse slag)..... dat hoeven ze voorlopig niet.
Container binnen halen..... sinds dat wij hier wonen doet hij dan. Hij was toen bijna 4.
Schone kleding zelf in de kast leggen..... Doe ik liever zelf.

Mijn zoon is 6,5 jaar. Hoe oud is het dochtertje van je vriend Silly-One?
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 29 Dec 2016 15:04

Re: Vanaf welke leeftijd.....

T. Is haast 5 en N. bijna 2 en half

elf hun brood smeren....
T. word 5 en kan het zelf maar meestal doe ik het. N. is bijna 2 en half en kan ook gewoon boter en beleg op brood doen. Soms met wat hulp en alleen als ik alle tijd heb. Dus door de weeks doe ik het.

De tafel dekken....
Doet N. meestal en al een paar maanden dus vanaf ze 2 was ongeveer.

De tafel afruimen....
Doe ik

Vuile was in de wasmand stoppen....
Doen ze allebei als ik het vraag. Anders denken ze er niet aan.

Zelf de haren in een staart doen...
Kunnen ze nog niet. T. doet wel zelf speldjes in.

Zelf de kleren uitzoeken.....
Doen ze beiden al geruime tijd.

Een keertje stofzuigen (franse slag).....
Vinden ze beiden leuk om te doen. Vanaf een jaar of 2 doen ze dat dus en t. doet het serieus goed vanaf dat ze 4 is.

Container binnen halen.....
Niet. Zijn ze te klein voor.

Schone kleding zelf in de kast leggen.....
Niet dat doe ik altijd. Als ik het zou vragen doen ze het vast.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Dec 2016 15:06

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Ze is nu 8,5.
Ze staat soms te huilen omdat ze zelf haar brood moet smeren en dan roept ze dat ze het niet kan. Idem met vragen of ze even de tafel wil dekken. Wil ze ook niet doen. Ik vroeg mij dus een beetje af of ik niet teveel van haar verwacht tov van leeftijdsgenoten.
Kleding uitzoeken idem, oma legt setjes klaar wat ze aan moet trekken en hierdoor combineert ze zelf dus niet en vanmorgen hoorde ik ook weer een discussie met haar vader over de kleding in de kast wat ze wel en niet aan wilde trekken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 29 Dec 2016 15:10

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Nou, met 8,5 kon mijn oudste alles wel van je rijtje hoor. Alleen haar in een staart doen niet, maar hij zet elke ochtend zijn eigen kapsel in de gel.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 29 Dec 2016 15:34

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Zelf hun brood smeren...
2.5
De tafel dekken....
2.5
De tafel afruimen....
Hij moet z'n eigen bord en bestek doen
Vuile was in de wasmand stoppen....
2
Zelf de haren in een staart doen...
Kan hij niet haha
Zelf de kleren uitzoeken.....
1.5? Hij pakt altijd zelf wat hij aan wil
Een keertje stofzuigen (franse slag).....
Als ik hem de stofzuiger geef kan hij het. Maar alleen omdat hij het zelf zo graag wil
Container binnen halen.....
Dat lukt hem nog lang niet
Schone kleding zelf in de kast leggen.....
3

Hij is bijna 4.
R. 2013
D. 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 29 Dec 2016 15:37

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Ik snap dat mijn zoontje nog te jong is, maar (bijna) alles oefenen we al.
Volgens mij kon Spencers zoon ookal zelf brood smeren. (Edit: ja dus)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 29 Dec 2016 15:47

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Mijn zoon (6) en dochter(4) kunnen alles van je lijstje behalve een staart maken lukt dochter nog niet. Wil niet zeggen dat ze er altijd zin in hebben hoor maar ze kunnen het wel. Zoon boeit het niks wat hij aantrekt bijvoorbeeld dus ik leg altijd zijn kleren klaar anders pakt hij gewoon standaard het bovenste (net z'n vader), dochter vindt het juist leuk om zelf te kiezen dus dat doen we altijd samen voordat ze gaat slapen. Boterhammen smeren kunnen ze wel maar doen ze bijna nooit want het is makkelijker, sneller en minder zooi als ik het doe.
2010 2012
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 29 Dec 2016 16:35

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Mijn zoon is 2.5 en wil nu heel graag zelf zijn brood smeren. Ik help waar nodig.
Ik vind dat een kind van 8.5 best zelf haar brood kan smeren en kleding uitzoeken en helpen met tafel dekken en afruimen moet ze ook kunnen.
<<

Anoniem331

Bericht 29 Dec 2016 16:48

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Container binnen halen? Zo'n grote?

Hier doen ze op de container na alles, alleen doe ik vaak het hara van mijn dochter, vind ik net iets mooier :)
<<

Anoniem236

Bericht 29 Dec 2016 16:49

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Hij kan helpen met de tafel dekken en afruimen zou hij ook vast kunnen. Vuile kleding gooit hij in de wasmand, bed maakt hij zelf op en de rest doen wij. Geen tijd voor geklieder.
Stofzuigen zou hij wel leuk vinden maar gezien dat met de nodige onhandigheid gaat richting meubels en plinten. Zolang ze thuis wonen en studeren hoeven ze dat hier ook niet te doen. (Wel kunnen uiteraard)
<<

Anoniem236

Bericht 29 Dec 2016 16:52

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Lees nu dat ze 6,5 is, dan kun je bovenstaande wel (de handelingen verrichten) maar hoeft ze dus niet te doen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Dec 2016 17:37

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Popcorn schreef:Container binnen halen? Zo'n grote?

Hier doen ze op de container na alles, alleen doe ik vaak het hara van mijn dochter, vind ik net iets mooier :)


Als hij leeg was moest ik dat vroeger gewoon doen ( toen nog 240 liter), hier hebben we een 140 liter

Lotus ze is 8.5.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 29 Dec 2016 17:47

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Silly-One schreef:
Popcorn schreef:Container binnen halen? Zo'n grote?

Hier doen ze op de container na alles, alleen doe ik vaak het hara van mijn dochter, vind ik net iets mooier :)


Als hij leeg was moest ik dat vroeger gewoon doen ( toen nog 240 liter), hier hebben we een 140 liter

Lotus ze is 8.5.


Mijn zoon haalt die grote ook gewoon binnen hoor als hij leeg is. Voor dochter is hij denk ik nog net iets te groot maar de 140 liter kan ze wel.
2010 2012
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Dec 2016 17:53

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Hmm, goed om te lezen. Mijn stiefdochter vertikt het meestal om zich zelf aan te kleden bijvoorbeeld, m'n vriend moet haar altijd helpen. Ze kan het best, want op school moet ze zich ook omkleden voor gym. Meestal komt daar een hoop drama bij kijken.
❤ 7 juni 2018
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 29 Dec 2016 18:14

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Ze kunnen alles allebei, maar ze hoeven niet alles te doen en hebben er ook lang niet altijd zin in dus dan gaat het niet zonder strijd.
Tafel dekken hoeven ze nooit, eigen spullen afruimen wel. Stofzuigen hoeven ze ook vrijwel nooit. Vuile was in de wasmand doen kunnen ze wel maar doen ze niet uit zichzelf en moet ik vaak nog 10 keer zeggen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 29 Dec 2016 18:37

Re: Vanaf welke leeftijd.....

De oudste kan alles (al worden de haren nog niet zo netjes als ze dat zelf doet), alleen heeft niet altijd overal zin in. En sommige dingen zoals de container of stofzuigen hoeft niet, al mag ze best helpen als ze wil. En brood smeren kan ze prima, maar doe ik vaak nog omdat het zo lang duurt. Met name 's morgens op een doordeweekse dag heb in zelf geen zin in getreuzel.

De jongste is nog geen drie en die kan nog niet alles, maar het meeste denk ik wel. En hoewel hij al helemaal niet hoeft te stofzuigen, vindt hij het prachtig om te helpen.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 29 Dec 2016 19:14

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Zelf brood smeren kunnen ze in principe allebei (5 en 3) maar vaak help ik omdat dit sneller gaat.
Soms helpen ze met tafel dekken maar ze kunnen nog niet overal bij (hoge kasten en koelkast). Tafel afruimen hoeven ze niet, maar ze kunnen prima spullen op het aanrecht zetten. Echt hun vaat in de vaatwasser doen hoeven ze nog niet.
Vuile was in de wasmand doen ze niet altijd uit zichzelf maar doen ze wel als het gevraagd wordt. Sowieso helpen we bij beide nog met aan- en uitkleden.
Zelf haren in een staart doen kunnen ze nog niet, daar vind ik de oudste ook nog wat te jong voor.
Kleding uitzoeken doe ik. Ze krijgen wel inspraak maar ik kies en leg klaar.
Stofzuigen hoeven ze nog niet en de container ophalen ook niet, al brengt dit me wel op het idee het eens aan de oudste te vragen, vindt ze vast prachtig :)
Schone kleding in de kast leggen hoeven ze niet. Daar heb ik zelf nog genoeg moeite mee :palm:

Voor een meisje van 8 lijkt het mij normaal dat ze haar eigen brood smeert, helpt met tafel dekken en afruimen en vuile was in de wasmand doet. Ook zelf kleding uitkiezen zou moeten kunnen, misschien met wat sturing. Qua haren doen heb ik eigenlijk geen idee maar daar zou ik nog wel mee helpen omdat het dan sowieso netter zit. Schone kleding in de kast leggen vind ik meer een taak voor degene die de was doet, en stofzuigen valt voor mij ook onder het grote schoonmaakwerk en dat hoeven de kinderen niet. Hooguit hun eigen kamer, maar dan vind ik 8,5 nog best jong.
<<

Anoniem245

Bericht 29 Dec 2016 19:41

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Silly-One schreef:Ik heb het idee dat de dochter van mijn vriend veel gepamperd wordt en weinig hoeft te doen en daarom zegt dat ze het niet kan. Ik wil graag weten of dat beeld van mij een beetje klopt.

Vanaf welke leeftijd konden jouw kinderen of moesten jullie kinderen

Zelf hun brood smeren.... Kan hij zeker, maar ik doe het vaak. Vind ik ook niet erg.
De tafel dekken.... Doet hij sinds hij 6 is ongeveer wel al regelmatig.
De tafel afruimen.... Zie hierboven.
Vuile was in de wasmand stoppen.... Kan hij wel, doet hij niet.
Zelf de haren in een staart doen... Ik doe zijn haren meestal omdat hij nogal van het treuzelen is. Vind ik ook niet erg om te doen trouwens.
Zelf de kleren uitzoeken..... Ik leg meestal een broek klaar en hij zoekt zelf een shirt erbij.
Een keertje stofzuigen (franse slag)..... Vind ik niet nodig. Mag hij mee beginnen als hij 12 is ongeveer.
Container binnen halen..... Hij is n 10 en heeft dat wel al eens gedaan.
Schone kleding zelf in de kast leggen..... Dat doe ik, vind ik ook nog niet nodig
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 29 Dec 2016 23:28

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Stofzuigen, container binnen halen en schone kleding opbergen zou Y. niet hoeven doen als hij 8,5 is. Hij mag er mee helpen, maar ik ga het hem niet verplichten. Sowieso hebben wij geen container, maar is alles ondergronds. Staan op weg naar school, dus bij losse dozen ofzo helpt hij mee en draagt ze naar de container.
Afbeelding
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 29 Dec 2016 23:43

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Mijn zoon is bijna 6 en dochter is 4.

Zelf hun brood smeren.... kunnen ze zelf, al doen wij het nog regelmatig, omdat dat sneller gaat.
De tafel dekken.... ze helpen mee wanneer wij dat vragen.
De tafel afruimen.... helpen ze ook mee. Meestal zetten ze sowieso hun eigen bord, beker en bestek in de vaatwasser.
Vuile was in de wasmand stoppen.... doen ze ook. Zoon doet dit uit zichzelf, dochter (en man :laughcry: ) wanneer ik dat vraag.
Zelf de kleren uitzoeken..... doen ze zelf. Ze checken wel bij mij of het mag, want niet alle combinaties mogen van mij. Denk dan aan spijkerbroek onder een jurk of elke dag een joggingsbroek aan naar school. Maar voor de rest maakt het mij qua kleurcombinaties niet zoveel uit. Aankleden kunnen ze zelf, maar ze vinden het fijner om geholpen te worden. Dus dat doen we ook nog regelmatig.
Zelf de haren in een staart doen... kan mijn dochter nog niet. Haren kammen doet ze wel zelf. Haren van mijn zoon doen wij nog.
Een keertje stofzuigen (franse slag)..... dit doen ze niet, vind ik niet nodig.
Container binnen halen..... dit doen ze ook niet.
Schone kleding zelf in de kast leggen..... dit kunnen ze wel zelf, ze helpen wel eens mee, maar meestal doe ik het.
2011 2012 2017
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 02 Jan 2017 22:03

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Zelf hun brood smeren.... Hij doet het nu soms zelf, maar meestal doe ik het nog voor hem.
De tafel dekken.... Hij helpt altijd mee, maar vindt dat ook echt heel leuk
De tafel afruimen.... Hij zet sowieso zijn eigen bord/beker/bestek op het aanrecht.
Vuile was in de wasmand stoppen.... Dat doet hij als ik het hem vraag, maar meestal doe ik het zelf
Zelf de haren in een staart doen... Nvt
Zelf de kleren uitzoeken..... Doe ik nog voor hem
Een keertje stofzuigen (franse slag)..... Dat vindt hij ook leuk om te doen, maar ik moet er sowieso nog altijd achteraan hoor.
Container binnen halen..... Niet
Schone kleding zelf in de kast leggen..... Doe ik zelf

Mijn zoon is net 4.
2012 & 2016
<<

Zoux

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 43

Geregistreerd: 06 Apr 2015 20:36

Bericht 04 Jan 2017 09:10

Re: Vanaf welke leeftijd.....

Mijn kinderen zijn 4,5 en 6.

Zelf hun brood smeren.... dit kunnen ze zelf maar voor het gemak doe ik dit meestal
De tafel dekken.... kunnen ze beide
De tafel afruimen.... kunnen ze beide
Vuile was in de wasmand stoppen.... elke dag
Zelf de haren in een staart doen... dat lukt mijn dochter nog niet..
Zelf de kleren uitzoeken..... kunnen ze beide
Een keertje stofzuigen (franse slag)..... ja hoor, vinden ze erg leuk
Container binnen halen..... dat doet mijn zoon vaak :)
Schone kleding zelf in de kast leggen..... meestal doe ik dat. Anders wordt het een puinhoop ;)

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Hugo