Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kat alleen laten met Oud en Nieuw

<<

Floor

Noob

Berichten: 142

Geregistreerd: 14 Mei 2015 14:17

Bericht 26 Dec 2016 20:39

Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Ik ben met Oudjaarsdag en de jaarwisseling niet thuis.
Mijn kat is dan dus alleen thuis en ze heeft nog nooit vuurwerk meegemaakt. Ik heb geen idee hoe ze er op reageert dus, maar ze houdt nu al niet bepaald van onverwachte geluiden en herrie.

Wat kan ik doen om het zo rustig mogelijk voor haar te laten verlopen? En wat doen jullie met jullie katten?
<<

Anoniem331

Bericht 26 Dec 2016 20:43

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Oh goeie vraag. Heb ik zelf ook nog niet over nagedacht wat wijsheid is. Al ben ik pas na middernacht weg. Dan is het ergste misschien wel al geweest.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 26 Dec 2016 20:46

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Ik zou een kast op een kier open laten ergens. Mijn ervaring is dat katten zo diep mogelijk ergens weg willen kruipen in angst. Verder kun je weinig.
#teammaple🍁
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 26 Dec 2016 21:15

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Ik zorg ervoor dat de katten op oudjaarsdag niet meer naar buiten kunnen en zet dan binnen weer even een kattenbak neer.

Verder mogen ze hier dan ook naar boven om onder het bed etc te kruipen.
Dat doe ik als ik thuis ben, maar zou ik ook doen als ik weg zou gaan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12093

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Dec 2016 05:39

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Als wij weg vaan met oud en nieuw dan doe ik ze op een slaapkamer met de gordijnen dicht en de radio aan dan zijn ze niet bang, vorig jaar gingen we ook weg deden we dat ook maar voordat we weg waren zaten ze al bij de deur op ge springen en krabben toen hebben we de deur op een kier gedaan zodat ze zelf heen en weer konden lopen. Toen we weert thuis kwamen om haalt 1 lagen ze in elkaars armen op het bed
Afbeelding
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 27 Dec 2016 05:57

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Wij zijn vorig jaar thuis gebleven, omdat we niet wisten hoe de kat zou reageren.
Onze kat is gewoon raar, want ze ging voor het raam zitten kijken.

Maar als ze bang is voor iets zoals dr stofzuiger gaan ze onder de bank of op een stoel die onder de tafel geschoven staat liggen.

De tips die hier gegeven worden zoals een rustige kamer zou ik ook doen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2501

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 27 Dec 2016 09:25

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Die van ons zijn niet echt bang. 1 kat gaat soms even onder de tafel zitten zodat er geen vuurwerk op hem kan vallen. De andere twee doen gewoon wat ze normaal ook doen, eentje gaat er rond 12 uur lekker voor zitten in de vensterbank.

Wij doen meestal de gordijnen dicht en lichten aan. Dan zijn de flitsen minder heftig. Verder proberen we er zo min mogelijk aandacht aan te besteden, zodat ze zelf ook niet denken dat er iets mis is. Ligt natuurlijk ook een beetje aan hun karakter.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 27 Dec 2016 09:30

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Wij hebben rolluiken op de slaapkamer en doen die dicht zodat het echt donker is. Verder staan alle deuren op een kier (behalve het kattenluik die doen we s morgens op slot).
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 27 Dec 2016 10:14

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Wij blijven dit jaar bij de kat om te kijken hoe hij reageert. Misschien dat we dan volgend jaar weggaan en anders nodigen we vanaf nu mensen bij ons thuis uit.

Ik zou in ieder geval alle gordijnen dichtdoen. Onze kat zat gisteren ook al vol angst naar vuurwerk te kijken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 27 Dec 2016 12:47

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Maar voor degenen die thuis willen zijn om te kjjken hoe poes reageert: wat denk je te kunnen doen dan? Zo'n beest heeft er volgens mij echt maling aan of er mensen zijn als hij in paniek is, dat valt niet te troosten ofzo. Bij honden wordt troosten zelfs afgeraden omdat je het dier dan in principe gelijk geeft in z'n angst.
#teammaple🍁
<<

Anoniem260

Bericht 27 Dec 2016 13:52

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Plekje maken waar hij kan wegkruipen: onder het bed, in 'n kartonnen doos, zoiets
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11328

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Dec 2016 14:20

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Wij maken een anti-vuurwerkbunker van de krabton met stoel en een handdoek erover gespannen. Eerste jaar slaapkamerdeur open gelaten, maar dat willen we nu niet meer doen, omdat ze niet meer op de slaapkamer mogen komen. We zetten ook nog een kartonnen doos neer en op zolder hebben ze wegkruipplekjes genoeg. De la onder de bank vinden ze ook fijn om in weg te kruipen.

Wel zorg ik dat ze de 31e vanaf schemer niet meer buiten zijn.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 27 Dec 2016 15:26

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Mijn kat is voor alles bang, maar vuurwerk deert haar echt niet.

Ik zou inderdaad zorgen dat je kat lekker geborgen ergens kan zitten. Dus in een kast, doos, onder de bank/bed/kast of op een stoel. Zonder al te veel lichtinval van buiten. Eventueel een radio aan ofzo zodat dat het geluid een beetje tempert. Al zal dat om 12u waarschijnlijk niet helpen, daarvoor en daarna wellicht wel.

Zou er zelf niet al teveel aandacht aan besteden, het is toch iets waar ze doorheen zal moeten.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Dec 2016 15:31

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Onze kat is een bange haas qua harde geluiden, maar vuurwerk boeit haar niets.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 27 Dec 2016 15:34

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Urban Naked schreef:Maar voor degenen die thuis willen zijn om te kjjken hoe poes reageert: wat denk je te kunnen doen dan? Zo'n beest heeft er volgens mij echt maling aan of er mensen zijn als hij in paniek is, dat valt niet te troosten ofzo. Bij honden wordt troosten zelfs afgeraden omdat je het dier dan in principe gelijk geeft in z'n angst.


Ik verwacht niet iets te kunnen doen maar wij hebben onze kitten net drie dagen en het is zijn eerste oud en nieuw. Ik wil graag zien hoe hij erop reageert zodat we weten welke maatregelen we voor volgend jaar moeten treffen.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 27 Dec 2016 21:07

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Ik zorgde inderdaad ook ervoor dat er een plek was om weg te kruipen (in mijn geval badkamer zonder raampje) en had de radio aan en ook licht aan (op schakelklok) zodat de flitsen niet teveel zichtbaar waren.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 27 Dec 2016 23:59

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Raven schreef:Wij zijn vorig jaar thuis gebleven, omdat we niet wisten hoe de kat zou reageren.
Onze kat is gewoon raar, want ze ging voor het raam zitten kijken.

Maar als ze bang is voor iets zoals dr stofzuiger gaan ze onder de bank of op een stoel die onder de tafel geschoven staat liggen.

De tips die hier gegeven worden zoals een rustige kamer zou ik ook doen.


precies als mijn katten. bang voor de stofzuiger maar als ze vuurwerk horen sprinten ze naar het raam.

Eerste jaar had ik alle goede tips opgevolgd: gordijnen dicht, licht aan, tv aan (ook voor onszelf natuurlijk), verstop plekken gemaakt met o.a. dozen, nieuwe speeltjes met valeriaan als afleiding en tegen stress.
toen het vuurwerk begon waren we de katten kwijt. ze zaten beide achter het gordijn naar het vuurwerk te kijken.
Tegenwoordig is de voorbereiding dus het leeghalen van de vensterbank en de rolgordijnen omhoog zodat ze vrij zicht hebben.

Er speciaal om thuis blijven is vooral voor je eigen gemoedstrust. als de kat in paniek raakt kan je eigenlijk niets doen om te helpen. wanneer je hele erge vuurwerkangst verwacht kan je het beste even met je dierenarts overleggen.
Afbeelding
<<

Anoniem184

Bericht 28 Dec 2016 06:46

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Ik denk dat je kat het meeste baat heeft bij een Feliway verstuiver. Dan moet je hem wel nu al ophangen (liever zelfs nog een paar dagen geleden).
<<

Anoniem184

Bericht 28 Dec 2016 06:48

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

En verder inderdaad een plekje waar ze weg kan kruipen (de onze kiezen voor de badkamer), gordijnen docht, lichten aan en de radio aan. En dan liever geen zender die er om 24:00 een bandje met vuurwerkgeluiden in gooit :)
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:31

Bericht 28 Dec 2016 18:27

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Maple schreef:Ik denk dat je kat het meeste baat heeft bij een Feliway verstuiver. Dan moet je hem wel nu al ophangen (liever zelfs nog een paar dagen geleden).


Dit inderdaad. Verder kun je vrij weinig doen helaas, behalve niet naar buiten laten.
<<

Anoniem273

Bericht 28 Dec 2016 21:37

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Urban Naked schreef:Maar voor degenen die thuis willen zijn om te kjjken hoe poes reageert: wat denk je te kunnen doen dan? Zo'n beest heeft er volgens mij echt maling aan of er mensen zijn als hij in paniek is, dat valt niet te troosten ofzo. Bij honden wordt troosten zelfs afgeraden omdat je het dier dan in principe gelijk geeft in z'n angst.



Dat laatste schijnt niet zo te zijn, is een inmiddels ouderwetse opvatting.

http://www.moniquebladder.nl/steun/

Wij blijven heel bewust thuis bij onze dieren, gewoon om ze te steunen en in de gaten te houden.
Onze katten zitten het liefst hoog in de berging in een mandje, ramen en deuren dicht. Ik druppel altijd wat valeriaan op een washandje en leg dit bij ze neer. Die geur werkt stressverlagend voor onze katten.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 29 Dec 2016 10:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 28 Dec 2016 21:50

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Wij zorgen dat de rolluiken dicht zijn en dat de radio aanstaat. Ook zet ik altijd een grote doos boven neer waarin ze zich kunnen verstoppen.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 28 Dec 2016 22:37

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Ik heb licht aan voor ze, het gordijn dicht maar de rolgordijnen wel open zodat de ene naar het vuurwerk kan kijken. Verder liggen er standaard wel dozen, één van mijn katten vind het sowieso fijn daar in te liggen dus daar kunnen ze ook in.

Het eerste jaar ben ik overigens ook bij ze gebleven om het feit dat ik niet wist hoe ze gingen reageren en ik dan wist wat voor maatregelen ik het jaar erop moest treffen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 29 Dec 2016 10:12

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Onze kat verstopt zich altijd in de schuur dus daar hoef ik niet voor thuis te blijven
<<

Anoniem184

Bericht 29 Dec 2016 10:24

Re: Kat alleen laten met Oud en Nieuw

Urban Naked schreef:Maar voor degenen die thuis willen zijn om te kjjken hoe poes reageert: wat denk je te kunnen doen dan? Zo'n beest heeft er volgens mij echt maling aan of er mensen zijn als hij in paniek is, dat valt niet te troosten ofzo. Bij honden wordt troosten zelfs afgeraden omdat je het dier dan in principe gelijk geeft in z'n angst.

Ik ben de eerste keer wel thuis gebleven, puur om te kijken hoe de katten reageren en waar ze zelf hun veilige plek op zoeken. Ik had er namelijk echt niet bij stil gestaan dat de jongste de badkamer als veiligst zou beschouwen. Het was dat die deur bij toeval open stond, wij haar op den duur kwijt waren en toen zat ze ineens daar. Nu ik dat weet, kan ik daar elk jaar gewoon rekening mee houden, anders had ik die deur namelijk dicht gelaten.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron