Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke achternaam baby

<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 23 Dec 2016 12:13

Welke achternaam baby

Vriend en ik zijn niet getrouwd en ik ben nu 14 weken zwanger. Binnenkort gaan we de erkenning regelen van de baby. Wat we dan ook moeten beslissen is welke achternaam het kind krijgt. We twijfelen heel erg op het moment. Het is vrij standaard om de naam van de man te nemen, maar de keuze is er wel.
We hebben geen zwaarwegende redenen om voor de één of de ander te kiezen, behalve dan dat we beide mijn naam mooier vinden. Voornaam zijn we nog niet uit, maar eigenlijk past ook alles er wel bij. Bij de achternaam van vriend vallen er al een aantal af, hoewel we die namen ook niet zouden kiezen wanneer we mijn achternaam zouden pakken.

Het zou kunnen dat de schoonfamilie het als een issue ziet, dat gaan we deze kerst polsen. Toch zou dat voor mij geen reden zijn om dan toch de naam van vriend te nemen, want dit is onze beslissing, niet de hunne.

Wat zouden jullie doen? Zijn er nog dingen die we over het hoofd zien waardoor het toch handiger is de ene of andere naam te nemen?
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 23 Dec 2016 12:18

Re: Welke achternaam baby

Ons kindje krijgt de achternaam van mijn vriend, maar voor ons was het geen moeilijke keuze aangezien we na de bevalling graag willen trouwen, zodat ik dezelfde achternaam heb als mijn gezin.
10.04.17
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 23 Dec 2016 12:46

Re: Welke achternaam baby

Van mijn man. Het liefst van ons allebei, maar dat mag nog niet.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 23 Dec 2016 12:47

Re: Welke achternaam baby

Ik heb hier enkele maanden terug ook een topic over geopend:

achternaam-moeder-of-vader-t22671.html?hilit=Achternaam#p826832

Mijn zoontje heeft mijn achternaam gekregen. Ik hecht waarde aan mijn achternaam en mijn man niet, dus de keuze was vrij makkelijk.

♥♥
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 23 Dec 2016 12:52

Re: Welke achternaam baby

Ah, toen was ik daar totaal nog niet mee bezig, dus dat topic heb ik niet gezien. Ik ga even lezen, thanks!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 23 Dec 2016 14:08

Re: Welke achternaam baby

Nee logisch hoor! Hopelijk heb je er iets aan. Ik heb overigens in de praktijk alleen positieve reacties gehad op onze keuze.

♥♥
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Dec 2016 14:52

Re: Welke achternaam baby

De meiden en ik ook hebben de achternaam van mijn man. Mijn man was de enige man in de familie met deze achternaam. Mijn achternaam komt hier heel veel voor. Is in het buitenland ook makkelijk uit te spreken. Mijn man zijn naam komt hier minder voor. Komt die wel voor dan meestal zonder N. Dat is wel een nadeeltje dat ik/ wij dan N extra moeten noemen :wink:
2014 2016
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Dec 2016 14:54

Re: Welke achternaam baby

Ik heb ook niet veel met mijn achternaam.
Maar als jij die van jou mooier vind en je vriend ook zou ik voor jou naam gaan.
2014 2016
<<

Anoniem197

Bericht 23 Dec 2016 15:05

Re: Welke achternaam baby

Wat je ook besluit, alles is prima. Maar ik zou het niet vragen aan schoonouders. Dadelijk zijn hun zo afkeurend dat jij met een rotgevoel zit als je toch jouw achternaam wil geven.
Net wat jij zegt, jullie beslissing.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Dec 2016 16:25

Re: Welke achternaam baby

Voor ons is het volkomen duidelijk dat het de achternaam van m'n man wordt.
Maar in jullie geval zou ik gewoon op jullie eigen gevoel afgaan. Welke klopt het beste? Er is geen goed of fout hierin. Wel denk ik dat je je moet realiseren dat wanneer je peilt bij schoonfamilie en ze negatief zijn, het nog negatiever kan overkomen als je het toch doet. Ook dat is jullie keuze maar ik zou dan denk ik kiezen voor of niet peilen en puur jullie keuze, of peilen maar wel bewust zijn dat daar eventueel een consequentie aan vast hangt.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 23 Dec 2016 16:38

Re: Welke achternaam baby

Dat is vast fijn om te horen Elliott.

Marin en Ddl, jullie hebben wel een punt mbt schoonfamilie. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Wij zijn niet de enigen die de achternaam door kunnen geven.

Zijn naam nemen voelt een beetje als de makkelijke weg omdat iedereen het zo doet. Daar zijn wij dan weer iets te dwars voor, om zoiets klakkeloos ook maar te doen. Maakt het er alleen niet makkelijker op, want behalve dat mijn naam iets mooier is zijn er geen echte redenen.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 23 Dec 2016 16:53

Re: Welke achternaam baby

Marin schreef:Voor ons is het volkomen duidelijk dat het de achternaam van m'n man wordt.
Maar in jullie geval zou ik gewoon op jullie eigen gevoel afgaan. Welke klopt het beste? Er is geen goed of fout hierin. Wel denk ik dat je je moet realiseren dat wanneer je peilt bij schoonfamilie en ze negatief zijn, het nog negatiever kan overkomen als je het toch doet. Ook dat is jullie keuze maar ik zou dan denk ik kiezen voor of niet peilen en puur jullie keuze, of peilen maar wel bewust zijn dat daar eventueel een consequentie aan vast hangt.


Precies dit.

Hier was het ook gewoon vanzelfsprekend. Ik heb er toen we trouwden ook nooit bij stilgestaan om niet zijn naam aan te nemen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Dec 2016 17:27

Re: Welke achternaam baby

Ik vind iets mooier een prima reden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem210

Bericht 23 Dec 2016 17:52

Re: Welke achternaam baby

Onze dochter heeft de naam van mijn vriend. Deze neem ik binnenkort ook aan.
Ik vind dat het mooiste, lekker ouderwets.

De situatie van Elliot vind ik kenmerkend voor iets waarom je iets anders zou kiezen dan de standaard weg. Dat vind ik mooi. :)
Als het voor jullie goed voelt is het goed. Ik zou zo'n beslissing ook niet af laten hangen van de mening van je schoonouders.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Dec 2016 18:09

Re: Welke achternaam baby

Hier de naam van mijn man, ik gebruik die niet ondanks dat we getrouwd zijn. Hij wilde graag dat onze kinderen zijn naam hebben en ik vind zijn achternaam eigenlijk ook mooier, mijn broer heeft inmiddels een zoon met zijn achternaam dus onze naam wordt sowieso door gegeven.

Hoewel ik mijn mans naam niet gebruik heb ik hem toen ik een nieuw paspoort moest wel er in laten zetten, die dame achter de balie vond dat ook een slimme keus ivm reizen met je kind.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 23 Dec 2016 20:10

Re: Welke achternaam baby

Achternaam man! Ik vind dat dat zo 'hoort'. Daar ben ik dan wel ouderwets in.
Al snap ik de redenen van anderen best wel maar hier was absoluut geen twijfel
2016
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 23 Dec 2016 21:57

Re: Welke achternaam baby

Salome schreef:Achternaam man! Ik vind dat dat zo 'hoort'. Daar ben ik dan wel ouderwets in.
Al snap ik de redenen van anderen best wel maar hier was absoluut geen twijfel


Hier hetzelfde.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 23 Dec 2016 22:10

Re: Welke achternaam baby

Ik heb niets met een achternaam..mij maakte het geen bal uit hahha. Het zijn van ons beiden gewoon normale namen dus was het maar om het even.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 23 Dec 2016 22:21

Re: Welke achternaam baby

Olivia schreef:
Salome schreef:Achternaam man! Ik vind dat dat zo 'hoort'. Daar ben ik dan wel ouderwets in.
Al snap ik de redenen van anderen best wel maar hier was absoluut geen twijfel


Hier hetzelfde.


En hier ook zo
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 24 Dec 2016 09:18

Re: Welke achternaam baby

De achternaam van mijn man, maar die naam gebruik ik na ons trouwen oook. Eenheid van naam binnen het gezin vond ik gewoon mooi. Het was bij ons vroeger altijd gedoe met mijn broertje en mij die een andere achternaam hadden dan onze moeder en de nieuwe man van mijn moeder die weer een andere achternaam had haha.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 24 Dec 2016 09:26

Re: Welke achternaam baby

Olivia schreef:
Salome schreef:Achternaam man! Ik vind dat dat zo 'hoort'. Daar ben ik dan wel ouderwets in.
Al snap ik de redenen van anderen best wel maar hier was absoluut geen twijfel


Hier hetzelfde.

+1
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 24 Dec 2016 09:26

Re: Welke achternaam baby

Onze zoon heeft de achternaam van papa.
Bij mijn man in de familie worden 2 namen al heel lang gebruikt dus de voornaam is vernoemd naar opa.
Heerlijk ouderwets maar wat is opa trots :-).
(Natuurlijk vinden wij het ook geweldig anders hadden we het niet gedaan)
<<

Anoniem291

Bericht 24 Dec 2016 10:42

Re: Welke achternaam baby

Plien schreef:
Olivia schreef:
Salome schreef:Achternaam man! Ik vind dat dat zo 'hoort'. Daar ben ik dan wel ouderwets in.
Al snap ik de redenen van anderen best wel maar hier was absoluut geen twijfel


Hier hetzelfde.

+1


Hier ook zo.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 24 Dec 2016 20:15

Re: Welke achternaam baby

Hier hebben ze mijn achternaam. Maar dat is door omstandigheden zo gekomen, zoals ik in het andere topic ook al aangaf. Niet zozeer om mijn naam persé door te willen geven, maar wel voor eenheid binnen ons gezin.

Ik vind er verder niet zoveel van, van de keuze die anderen maken. Maar ik vind het wel goed dat de keuze er is, tussen de achternamen van beide ouders. Misschien 'hoort' het voor velen zo, de achternaam van de vader, en daar is op zich ook helemaal niks mis mee. Maar ik vind dat wel wat ouderwets, en dus positief dat je in elk geval een keuze hebt tegenwoordig.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 24 Dec 2016 20:20

Re: Welke achternaam baby

Ik vind het leuk dat wij alle drie dezelfde achternaam hebben.
Als jou achternaam leuker is, dan zou ik dat gewoon doen. Niet te moeilijk over nadenken.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers