Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huisvrouw/thuisblijfmoeder

<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 23 Dec 2016 03:46

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Fedora schreef:Jullie hebben natuurlijk de luxepositie dat het ook werkelijk kan.


ik heb eigenlijk niet het idee dat thuisblijfmoeder een luxepositie is. Of bekijk ik het nu teveel vanuit mezelf?
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 23 Dec 2016 05:35

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Elska schreef:
Fedora schreef:Jullie hebben natuurlijk de luxepositie dat het ook werkelijk kan.


ik heb eigenlijk niet het idee dat thuisblijfmoeder een luxepositie is. Of bekijk ik het nu teveel vanuit mezelf?


Waarschijnlijk. Als jouw man niet het inkomen kon of wilde verdienen dat hij doet, bijvoorbeeld omdat hij thuis zou willen blijven, dan zou jij wel moeten werken, toch? Of stel dat jullie uit elkaar gaan, dan zul je ook voor je eigen inkomen moeten zorgen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 23 Dec 2016 08:26

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Uitgezonderd van lichamelijk of psychisch niet in staat zijn om te kunnen werken (afgekeurd zijn), maar wel bewust de keus te maken te stoppen voor de kinderen zie ik wel een beetje als luxe positie.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem197

Bericht 23 Dec 2016 08:55

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Hier is het echt geen luxe positie. Het is ook een kwestie van tevreden zijn met datgene wat je hebt en keuzes maken.
Mijn man werkt onregelmatig en moet ook overnachten.
Ik werkte maar een paar uur en verdiende te weinig om mijn auto te behouden. Ik leverde dus geld in door te werken.
Ik vind het belangrijk om er te zijn voor de kinderen.
Daar tegenover staat dat ik een bepaald bedrag per maand heb om uit te geven aan het huishouden, ik zit veel aan huis gekluisterd en wij gaan niet op vakantie.
Maar ik neem genoegen met wat ik heb.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Dec 2016 08:59

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

De keuze hebben om al dan niet thuis te blijven is wel een luxe positie. Als het inkomen van je partner om wat voor reden dan ook wegvalt zal je moeten werken. Ik houd mijn gezin draaiende op alleen mijn salaris. Dan is thuisblijfmoeder worden dus geen optie.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 23 Dec 2016 09:00

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Als je er geld op toe moet leggen voor de kinderen dan is de keus snel gemaakt lijkt mij.
Wij moeten gewoon beide werken om onze vaste lasten te betalen en zo heel luxe leven we ook niet. We hebben het goed, maar niet enorm rijk. Maar zo'n discussie gaan voeren is niet de intentie denk ik.

De gezinnen waar ik ken dat een ouder thuis blijft voor de kinderen is in alle gevallen niet door omstandigheden, maar kan wel door hun luxe. De andere ouder verdient meer dan genoeg dat er nog altijd twee auto's zijn, sportclubs voor de kinderen, merkkleding, drie keer per jaar op vakantie... Dus mijn referentiekader is misschien ook niet zo goed.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem197

Bericht 23 Dec 2016 09:24

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Denkt het dan ook jip want hier is veel kleding 2de hands bv en vakantie doen we niet aan.
En mijn man verdient echt niet veel.
Maar dat is idd niet mijn insteek voor dit topic.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Dec 2016 09:41

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Ik zie het wel absoluut als luxepositie om überhaupt verschillende mogelijkheden van invulling van 't gezin te kunnen overwegen. Ik kan absoluut blijven werken als ik wil maar het hoeft niet. Het feit dat je daarin keuze hebt, zie ik als luxe.
En los van het financiële plaatje is het ook luxe om te kunnen kiezen waar je zelf blij van wordt en waar je gezin het beste op draait. Als je samen een vorm vindt die werkt (of dat nou allebei werken, part time of full time of één ouder die thuis blijft is) maakt niet uit maar het feit dat je daarin een keuze hebt zie ik toch wel echt als een luxe positie. Fijn toch ook juist.
Let's discover the world together.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 23 Dec 2016 10:17

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

In vind het ergens wel een luxepositie. Maar ik breng natuurlijk nog wel geld in het laadje met mijn gastkinderen. Als ik die niet zou hebben, had ik niet thuis kunnen blijven.
Mijn man werkt nu echt voor de vaste lasten en ik voor de leuke dingen en het spaargeld.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem313

Bericht 23 Dec 2016 10:19

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Ben ik met je eens Marin: het hebben van een keuze is luxe. Nog niet zo gek lang geleden had je als vrouw maar weinig te kiezen. Ik ben blij dat ik me kan ontwikkelen in m' n werk, dat ik kan werken überhaupt, en dat kan combineren met m'n kinderschare.
Toevoeging: nou zou het hebben van een baarmoeder daar verder weinig mee van doen moeten hebben. Dus hopelijk geldt die keuze van luxe voor de vaders ook.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 23 Dec 2016 12:31

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Caulfield schreef:
Elska schreef:
Fedora schreef:Jullie hebben natuurlijk de luxepositie dat het ook werkelijk kan.


ik heb eigenlijk niet het idee dat thuisblijfmoeder een luxepositie is. Of bekijk ik het nu teveel vanuit mezelf?


Waarschijnlijk. Als jouw man niet het inkomen kon of wilde verdienen dat hij doet, bijvoorbeeld omdat hij thuis zou willen blijven, dan zou jij wel moeten werken, toch? Of stel dat jullie uit elkaar gaan, dan zul je ook voor je eigen inkomen moeten zorgen.

Nee, omdat ik niet fulltime kan werken is mijn inkomen alleen niet voldoende. Gelukkig bestaan daarvoor verzekeringen en hebben we in Nederland een goed sociaal vangnet waardoor dat bij mij geen zorgen geeft.

maar zo las ik de luxepositie niet. Ik lees het als: je verdient zoveel dat je 1 van beide banen kan op te zeggen. Dan is het namelijk een luxe. Maar naar mijn idee hoef je daar geen super hoog inkomen voor te hebben en is het daarom vaak een keuze.(met uitzonderingen zoals niet kunnen werken).

Mijn man heeft echt geen super inkomen en toch komen we prima rond op 1 inkomen. Wij hebben er jaren geleden bewust voor gekozen om mijn inkomen als extra te zien.Je zal dan alleen zal je leven daarop moeten aanpassen en dat is een keuze. een stap in inkomen naar beneden is veelal moeilijker aanpassen dan een stap omhoog dus ik snap die keuze om dat niet te willen ook heel goed.

Edit:Het hebben van een keuze een luxe, daar kan ik mij wel in vinden! (lag het dus toch aan mijn referentiekader dat het woord luxe in deze context een nare bijsmaak gaf)
Afbeelding
<<

Anoniem197

Bericht 23 Dec 2016 12:49

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Hier is het huis ook gekocht op maar 1 inkomen, ook het nieuwe huis dus. We moeten even zuinig aan doen maar de rente is nu wel laag. Daardoor krijgen we nu een veel groter huis maar verandert de hypotkeek maar 200 euro.
Maar de keuze is idd luxe maar het leven wat we hebben niet.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 23 Dec 2016 12:55

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

DdL schreef:Ok ik had dit topic geopend om met andere te praten over dingen waar je tegen aan loopt (zoals je wereld die klein wordt) en er reageren er veel dat ze niet willen/kunnen stoppen met werken. Prima maar dat was eigenlijk niet de insteek.
Ik dacht even over het uitwisselen van tips en zoiets.

zoals je merkt heb Ik nogal de neiging om mijn keuze om thuis te blijven te verdedigen. Ik kom uit een gezin waar alles om werken lijkt te draaien, een groot deel van de omgeving snapt dan ook niet waarom ik niet bezig ben met een carrière.
Dat is een van de dingen waar ik tegenaan loop.

Dat mijn wereld kleiner is door het thuis zijn ervaar ik niet. Daar heb ik geen tips voor.
Afbeelding
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 23 Dec 2016 13:15

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

DdL schreef:Hier is het huis ook gekocht op maar 1 inkomen, ook het nieuwe huis dus. We moeten even zuinig aan doen maar de rente is nu wel laag. Daardoor krijgen we nu een veel groter huis maar verandert de hypotkeek maar 200 euro.
Maar de keuze is idd luxe maar het leven wat we hebben niet.

Zo hebben wij het ook. We gingen van een huur appartementje naar een koop gezinswoning zonder dat de vaste lasten ver omhoog schoten. Wanneer we deze gezinswoning zouden huren waren we meer kwijt geweest.
Maar ook bijvoorbeeld de auto inruilen voor een goedkoper en zuiniger model. Niet op vakantie gaan omdat we dat geld liever sparen voor een verbouwing. Allemaal bewuste keuzes waar wij ons beide goed bij voelen.
Afbeelding
<<

Anoniem197

Bericht 23 Dec 2016 14:15

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Dat hebben wij dus ook elska.
En ook hier iedereen met ambities en ik ben de enige die thuis blijft. Wel ooit vermoeiend want ook ik moet mij altijd verdedigen. Jammer hoor.

Ze zien het wel als voordeel want volgende week komt er een meisje van 10 maanden de hele dag hier want ze hadden geen oppas. En ben ook wel eens gebeld of ik hun kind bij de gastouder kon halen omdat hij ziek was. Zie je het voor je, een kinderwagen met 2 kindjes en een buggy met een kindje en dan loop ik daar alleen. Was niet gemakkelijk maar te ver om mijn zoon te laten lopen.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 23 Dec 2016 14:50

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Ik vind het hebben van de keuze om thuis te kunnen blijven of te gaan werken inderdaad een luxepositie. Ik ken genoeg gezinnen waarvan beide ouders werken en die ook echt op het geld moeten letten en het zich absoluut niet kunnen veroorloven dat één van de ouders stopt met werken. Terwijl die wens er wel is. Het feit dat ik zelf op dit moment de keuze heb om thuis te blijven of te gaan werken voelt voor mij als luxe.

Ik werk zelf parttime en vind de dagen waarop ik thuis ben bij mijn dochters pittiger dan mijn werkdagen. Ik heb dus altijd veel respect voor thuisblijfmoeders want zelf zou ik hier niet voor kiezen. Nog los gezien van mijn eigen ambities en carrière perspectieven.

Elske en Ddl: Lijkt mij heel vermoeiend om jezelf steeds te moeten verdedigen voor de keuze om thuis te blijven. Als jullie en jullie partners volledig achter deze keuze staan dan heeft de buitenwereld daar toch niets mee te maken? Ik ervaar het soms andersom; sommige mensen in mijn directe omgeving snappen niet dat ik ga werken terwijl ik de mogelijkheid heb om thuis te blijven. Maar ik verdedig mezelf niet meer. Keuze van mij en mijn partner. Klaar.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 23 Dec 2016 15:40

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Ik vind het hebben van keuze ook absoluut een luxe positie. Wat vervelend dat sommigen zich moeten verdedigen. Dat is hier nooit geweest niet toen ik werkte en niet nu ik thuis ben. Hier juist veel moeders die graag thuis willen blijven wat niet mogelijk is of waarvan zij zelf of partner bepaalde (veel kostende) hobby's of uitjes niet willen minderen of stoppen. Keuzes... daar draait veel om denk ik.

Ik vind het ook erg fijn dat ik mijn dochters kan geven wat ze nodig hebben, ze naar hobby's kunnen, we kunnen dagjes/weken weg en hebben beiden een auto. Als dat allemaal niet had gekund had ik absoluut gekeken naar ander werk zodat ik nog iets zou verdienen. Maar nu dit allemaal prima lukt wil ik pas weer werken als alledrie de meiden op de basisschool zitten.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 23 Dec 2016 16:26

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Ik ben 7 jaar thuis geweest en ik vond dat een luxe positie. Toen vond ik het erg fijn en later toen de kinderen ouder werden vond ik het minder leuk. Nu werk ik alweer 5 jaar (20 uur onder schooltijden) en dat vind ik heerlijk.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 23 Dec 2016 18:11

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Dat lijkt me echt fijn ja Mamsie. Onder schooltijd werken, dat zou ik dan ook graag willen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 23 Dec 2016 19:16

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Isabel_ schreef:Ik vind het hebben van de keuze om thuis te kunnen blijven of te gaan werken inderdaad een luxepositie. Ik ken genoeg gezinnen waarvan beide ouders werken en die ook echt op het geld moeten letten en het zich absoluut niet kunnen veroorloven dat één van de ouders stopt met werken. Terwijl die wens er wel is. Het feit dat ik zelf op dit moment de keuze heb om thuis te blijven of te gaan werken voelt voor mij als luxe.


maar dat is dan toch ook een kwestie van de keuze waar je het geld aan uitgeeft?
zo ken ik ook wel een gezin met 1 verdiener op minimum inkomen welke prima rond kan komen. 2 mensen inkomen zouden dat in theorie ook kunnen alleen dan moeten er uitgaven geschrapt worden . De keuze voor die uitgaven is niet anders dan de keuze om die uitgaven niet te doen en daarmee de mogelijkheid voor het thuisblijven. De ene keuze heeft daarmee geen luxepositie boven de andere.

(in sommige uitzonderlijke gevallen kunnen mensen geen uitgave schrappen en hebben ze deze keuze dus niet. zoals eerder gezegd is de keuze zelf wel een luxe)
Afbeelding
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 23 Dec 2016 22:12

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Femm schreef:Dat lijkt me echt fijn ja Mamsie. Onder schooltijd werken, dat zou ik dan ook graag willen.


Ja dat is het zeker, het enige wat minder is, is dat ik geen enkel dagdeel meer heb voor mezelf. Als ik thuis ben zijn de kinderen er dus ook altijd.
Maar goed ik heb echt geluk met een (leuke) baan onder schooltijden. Dat besef mij heel goed.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Dec 2016 23:08

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Het hebben van een keuze is altijd luxe natuurlijk, maar dat geldt ook als je allebei werkt terwijl dat niet per se hoeft. Het is dan niet het thuisblijfmoederschap op zich dat luxe is maar dat je kunt kiezen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Dec 2016 23:09

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Susan schreef:Het hebben van een keuze is altijd luxe natuurlijk, maar dat geldt ook als je allebei werkt terwijl dat niet per se hoeft. Het is dan niet het thuisblijfmoederschap op zich dat luxe is maar dat je kunt kiezen.



Dat zeg ik. :ja:
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Dec 2016 23:42

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Marin schreef:
Susan schreef:Het hebben van een keuze is altijd luxe natuurlijk, maar dat geldt ook als je allebei werkt terwijl dat niet per se hoeft. Het is dan niet het thuisblijfmoederschap op zich dat luxe is maar dat je kunt kiezen.



Dat zeg ik. :ja:


O ja, ik zie het. Had ik blijkbaar overheen gelezen. :nerd:
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Dec 2016 23:53

Re: Huisvrouw/thuisblijfmoeder

Haha geeft niet! Maar eens dus.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers