Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rots en Water training

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 25 Jan 2016 11:21

Rots en Water training

Is iemand daar bekend mee? Ik zit eraan te denken onze dochter hiervoor in te schrijven en ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Het is trouwens niet omdat ze gepest wordt (integendeel), maar puur om haar (sociale) zelfvertrouwen te vergroten en haar handvatten te geven om om te gaan met lastige situaties. Ik merk aan haar dat ze soms geen idee heeft hoe ze kan reageren op anderen en dat ze het dan lastig vindt rekening te houden met de gevoelens van anderen.

Andere tips zijn trouwens ook welkom.
Laatst gewijzigd door Moederkoekje op 26 Jan 2016 09:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 25 Jan 2016 11:43

Re: Rots en Water training

Ik heb de opleiding hiervoor gevolgd en op school word dit momenteel gegeven door de gymdocent aan pubers maar de methode is zeker ook voor basisschool

Het is gericht op weerbaarheid maar veel aandacht voor sociaal inzicht en je eigen houding hierin

Op school zien we wel positief effect
<<

Anoniem222

Bericht 25 Jan 2016 12:07

Re: Rots en Water training

Mijn moeder is orthopedagoge en geeft deze trainingen ook. Ze is er volgens mij erg enthousiast over, maar ik heb haar dan wel alleen gehoord over de training om de weerbaarheid te vergroten. Ik kan wel even vragen of ze ook ervaring heeft met een situatie zoals die van je dochter?
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 25 Jan 2016 12:12

Re: Rots en Water training

Harrison schreef:Mijn moeder is orthopedagoge en geeft deze trainingen ook. Ze is er volgens mij erg enthousiast over, maar ik heb haar dan wel alleen gehoord over de training om de weerbaarheid te vergroten. Ik kan wel even vragen of ze ook ervaring heeft met een situatie zoals die van je dochter?



O, dat zou heel tof zijn! Ik vraag me dat laatste dus met name af: of het ook geschikt is voor kinderen die juist te heftig reageren ipv te soft.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 25 Jan 2016 12:13

Re: Rots en Water training

Bolus26 schreef:Ik heb de opleiding hiervoor gevolgd en op school word dit momenteel gegeven door de gymdocent aan pubers maar de methode is zeker ook voor basisschool

Het is gericht op weerbaarheid maar veel aandacht voor sociaal inzicht en je eigen houding hierin

Op school zien we wel positief effect


Dat klinkt goed, wat leuk dat je de opleiding zelf hebt gevolgd. Geef je de training zelf ook nog?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 25 Jan 2016 12:21

Re: Rots en Water training

Het klinkt alsof ze dan eerder baat heeft bij een ToM-training.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 25 Jan 2016 12:29

Re: Rots en Water training

Zora schreef:Het klinkt alsof ze dan eerder baat heeft bij een ToM-training.



Daar kan ik niet zo veel over vinden, alleen dat het voor kinderen is met een autistisch spectrum stoornis, maar dat heeft ze niet. Heb je anders een linkje misschien?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 25 Jan 2016 12:47

Re: Rots en Water training

Weet ik hoor, dat ze dat niet heeft! De training is daarop wel gebaseerd, omdat kinderen met een ASS vaak de sociale antennes missen, hoe stem je wat je zegt nou ff normaal af op diegene tegenover je.

Doelgroep
Sociaal onvaardige en sociaal immature kinderen. Het protocol is niet stoornisgebonden, maar onder meer geschikt voor kinderen, jeugdigen en (jong) volwassenen met een ASS.

Doelstelling
Het verbeteren van de Theory of Mind en het ontwikkelen van sociaal competent of sociaal vaardig gedrag. Kinderen vaardiger maken in het inschatten van sociale situaties, waardoor zij beter in staat zijn emoties bij zichzelf en anderen te herkennen,en zich te verplaatsen in de gedachten en overwegingen van anderen.

--> de training/ het protocol an sich is niet specifiek voor kids met een ASS maar wordt er wel vaak voor ingezet. Als je wat gerichter weet te zoeken in jouw omgeving kun je denk ik ook wel een training vinden geschikt voor haar maar bijv:

https://oogpsychologen.nl/theory-of-mind-tom-training/
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 25 Jan 2016 14:00

Re: Rots en Water training

Dit schooljaar niet ivm zwangerschap / verlof

Tom training wordt vaak ingezet ass maar is voor andere kids zeker ook waardevol (maar dat zei Zora al) ik zou wel goed navragen of er in de groep meerdere kinderen zonder ASS zitten. Deze vragen,is mijn ervaring, wel een andere manier van begeleiden. Een mix is prima.

Een spelgroep is misschien ook wel een idee. Kinderen spelen daar met leeftijdsgenoten en krijgen vaardigheden aangeleerd die ze gelijk kunnen oefenen.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 25 Jan 2016 20:22

Re: Rots en Water training

Bij mijn kinderen is het een standaard vak wat wordt gegeven. Of ze er nou ook echt baat bij hebben durf ik niet te zeggen want ze hebben het al sinds ze begonnen met school. Maar ze leren er best veel van en vinden het ook leuk.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 25 Jan 2016 20:37

Re: Rots en Water training

Ik hoor ook alleen maar positieve ervaringen over deze training.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem222

Bericht 25 Jan 2016 20:46

Re: Rots en Water training

M'n moeder zei dit: het is niet perse bedoeld voor dit soort situaties maar baat het niet dan schaadt het niet. Ze verwacht dat ze er waarschijnlijk wel wat van leert qua "fijngevoeligheid" omdat je leert wat voor effect je handelen op anderen kan hebben. Al zal ze waarschijnlijk meer hebben aan een sociale vaardigheidstraining. Maar daar is ze nog wat jong voor ( ik wist alleen niet precies hoe oud je dochter is).
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 26 Jan 2016 09:39

Re: Rots en Water training

Harrison schreef:M'n moeder zei dit: het is niet perse bedoeld voor dit soort situaties maar baat het niet dan schaadt het niet. Ze verwacht dat ze er waarschijnlijk wel wat van leert qua "fijngevoeligheid" omdat je leert wat voor effect je handelen op anderen kan hebben. Al zal ze waarschijnlijk meer hebben aan een sociale vaardigheidstraining. Maar daar is ze nog wat jong voor ( ik wist alleen niet precies hoe oud je dochter is).


Ze is 7. Lief dat je het gevraagd hebt! Dat 'baat het niet dan schaadt het niet' onderschrijf ik helemaal; daarom heb ik haar maar gewoon opgegeven.

Het gekke is dat ze zich heel goed KAN verplaatsen in de gevoelens van anderen (ze kan mijn mimiek bijvoorbeeld prima lezen, huilt mee bij een zielige film, kan ontzettend behulpzaam zijn naar anderen), maar het lijkt wel alsof ze een soort verdedigingsmechanisme heeft dat aangaat op het moment dat ze zich (sociaal) onzeker voelt. Alsof ze die onzekerheid wil overschreeuwen door iets gemeens te zeggen/te duwen en trekken. Ik hoop dat ze door de training meer handvatten krijgt om daar op een andere manier mee om te gaan.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 17:27

Bericht 26 Jan 2016 09:52

Re: Rots en Water training

De hogere klassen op de basisschool hier zijn daar mee bezig!
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:27

Bericht 26 Jan 2016 17:11

Re: Rots en Water training

Ik heb er laatst ook naar gekeken voor onze oudste.
Voor nu hou ik het even in mijn hoofd, wachten nu tot hij bij de orthopedagoog terecht kan ivm psycho educatie, als ik het goed heb. En dan ook overleggen wat zij verder adviseert.

Ben dus ook wel erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 07 Jun 2016 18:29

Re: Rots en Water training

Inmiddels is ze alweer met de tweede cyclus 'Rots en water' trainingen bezig. En ik kan het iedereen aanraden! Ze vindt het zelf ontzettend leuk (ze vraagt elke keer of ze na de zomervakantie nog door mag met de trainingen) en we merken zo veel verschil qua gedrag! Het duurde wel even voordat dat zo was en daarom is ze na de eerste cyclus van 7 bijeenkomsten ook doorgegaan met een tweede, maar inmiddels werkt het echt door in haar gedrag. Zo sterk dat zelfs moeders van vriendinnetjes aangeven dat ze zoveel meegaander en meer relaxed in de omgang is.

Ook haar juf geeft aan dat het in de klas veel beter gaat: in groepsopdrachten gaat het niet meer alleen maar om wat ze zelf wil en is ze niet meer zo bazig. Als haar iets dwars zit kan ze bewust rustig blijven en haar gevoel bespreekbaar maken. Dat lukte haar eerder niet: dan zat ze er meteen bovenop om van zich af te bijten.

Het is zo fijn, echt, ik kan het iedereen aanraden. Onze jongste gaan we over een paar jaar ook opgeven. Niet omdat we denken dat hij vastloopt, maar omdat het zo waardevol is.
<<

Anoniem201

Bericht 07 Jun 2016 18:35

Re: Rots en Water training

Moederkoekje wat fijn om te lezen. Mijn zoontje krijgt het ook op school en hij is er erg over te spreken.
Ook wij merken wel dat zijn gedrag in omgang met andere kindjes heel erg positief is veranderd. S had vaak conflicten en veel kindjes wilde niet meer met hem spelen. Alles moest zo gaan zoals S dat in zijn hoofdje had.
Nu is dat veel minder op de voorgrond. Hij kan benoemen van zichzelf wat hij niet helemaal goed aanpakt en praat daar dan over.
En nu heeft hij ook veel vaker een afspraakje. Erg prettig.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Jun 2016 18:37

Re: Rots en Water training

Wat goed dat je dat verschil zo duidelijk merkt! Mijn kinderen krijgen het al vanaf dat ze op school zitten dus ik weet natuurlijk niet echt het verschil met als ze het niet zouden doen maar ze vertellen er wel regelmatig enthousiast over.
2010 2012
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 08 Jun 2016 13:48

Re: Rots en Water training

Wat goed dat het op sommige scholen standaard wordt aangeboden! Ik denk dat het voor ieder kind van grote waarde kan zijn. Zeker als het kind een klik heeft met de trainer/trainster.

Zo fijn om het verschil te zien he Stuiterbal! Het heeft de hele sfeer bij ons thuis ook zo goed gedaan.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jun 2016 15:21

Re: Rots en Water training

Wat onwijs leuk om te lezen!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 18 Dec 2016 10:22

Re: Rots en Water training

Wat leuk om zoveel positieve berichten over Rots en water te lezen. Ik heb vorige week de driedaagse training gedaan en heb m'n certificaat om de lessen te gaan geven. Ik ga er op mijn school met pubers mee aan de slag. Vond het een superleuke training!
#teammaple🍁
<<

anoniem213

Bericht 18 Dec 2016 10:46

Re: Rots en Water training

Urban Naked schreef:Wat leuk om zoveel positieve berichten over Rots en water te lezen. Ik heb vorige week de driedaagse training gedaan en heb m'n certificaat om de lessen te gaan geven. Ik ga er op mijn school met pubers mee aan de slag. Vond het een superleuke training!

Mijn schoonzusje heeft altijd ontzettend leuke en mooie verhalen over die lessen. Zij is docent op een vmbo en geeft die lessen dus ook aan pubers. Echt leuk om te luisteren naar haar enthousiasme daarover.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 19 Dec 2016 16:00

Re: Rots en Water training

Vanaf welke leeftijd is dit geschikt? Klinkt als iets wat voor Lo. ook wel heel waardevol kan zijn en misschien ook wel voor Lu. maar die is zover nog niet.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Dec 2016 17:38

Re: Rots en Water training

Kan al vanaf 2,5 jaar.
#teammaple🍁
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 21 Dec 2016 00:15

Re: Rots en Water training

Ik ga er eens naar kijken!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers