Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spullen bewaren voor broertje/zusje

<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 17 Dec 2016 20:23

Spullen bewaren voor broertje/zusje

Welke spullen hebben jullie allemaal bewaard na de geboorte van je eerste kindje voor een jonger broertje of zusje?

Na de oudste hebben we alles bewaard omdat we wisten dat we nog een tweede kindje wilden. Toen de jongste geboren werd eigenlijk hetzelfde. Qua kleding heeft ze een combinatie van spul van haar zus en nieuwe dingen. Op wat kapot gelezen kartonnen boekjes en kleding die versleten of die beide kinderen eigenlijk niet aangehad hebben na hebben we alles nog omdat we graag nog een derde kindje willen.

Maar dat derde kindje laat even op zich wachten en inmiddels stroomt ons hele huis dus vol met kleding en speelgoed dat op dit moment niet gebruikt wordt. Nu zit er bijvoorbeeld bij de kleding wel wat spul tussen wat ik sowieso wil bewaren, maar er zitten bijvoorbeeld ook een hoop simpele uni longsleeves bij of (spijker)broekjes. Aan de ene kant is het makkelijk opnieuw te kopen. Er zit sowieso minimaal 4 en 6 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen dus sommige dingen zijn dan ook alweer te verouderd misschien. Aan de andere kant vind ik het ergens ook zonde om die dingen gewoon weg te doen, wel naar een goed doel, maar toch. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor speelgoed. Alles vanaf de eerste rammelaars ligt hier nog. Hebben jullie dit allemaal bewaard of dingen verkocht/weg gegeven zodat je ruimte had voor nieuw spul?
<<

Anoniem286

Bericht 17 Dec 2016 20:46

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik bewaar eigenlijk niks afgezien van wat newborn kleding (eerste pakje etc) en neutraal beddengoed e.d. Maar bijv het wiegdekentje, draagzak, speelgoed etc. heb ik ook allemaal verkocht. Wij willen wel ook een tweede maar ik koop liever dan weer alles opnieuw, ik koop graag kleding etc dus zou het ook niet leuk vinden om dingen 'te hergebruiken', maar ik koop bv zelf wel weer tweedehands. Als spullen hier in huis lang liggen dan verkoop ik het en koop ik er weer wat nieuws voor, dat doe ik eigenlijk met alles dus ook met spullen van S. Grote spullen bewaren we trouwens wel, het ledikant en de autostoel etc.
<<

Anoniem219

Bericht 17 Dec 2016 21:00

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Bij ons lukte de twee niet en eerst had ik heel veel bewaard, maar naar mate het langer duurde heb ik veel meer weg gedaan. Nu ben ik blij dat ik niet alles bewaard heb, er zit 6 jaar leeftijds verschil tussen de meiden en mijn smaak is best veranderd.
Spijkerbroekjes en spijkerrokjes heb ik wel bewaard.

Qua speelgoed heb ik op Duplo en little people na alles weg gedaan.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 17 Dec 2016 21:19

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Toen we zeker wisten dat er na nummer 1 nog een nummer 2 kwam, hebben we alleen de neutrale rompers bewaard en een of twee kleding setjes die ik echt heel gaaf vond. Verder wilde ik van nummer 2, mocht het hetzelfde geslacht zijn, geen kloon maken van nummer 1. Ik vind shoppen veel te leuk, en ga graag met de tijd mee. Ik heb echt bijna alles weggedaan naar mensen die het konden gebruiken.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 17 Dec 2016 21:19

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik bewaarde alleen de echt mooie dingen, of dingen met een speciale herinnering.

Tussen de kinderen door dingen laten rouleren onder vrienden die kinderen kregen (zoals wiegje, draagdoeken, kruiken, babybadje, voedingskussen, speelkleed, box, mobile etc).
<<

Anoniem198

Bericht 17 Dec 2016 21:42

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Van mijn zoon heb ik alles bewaard. Inmiddels heb ik wel wat dingen weggedaan. Echt de mooie dingen bewaar ik.
Ik heb best wel wat merkkleding zoals Tommy Hilfinger, Tartine et Chocolat,petit elephant,etc. en vind dat zonde om weg te doen of te verkopen. Je krijgt er een paar euro voor.
Mocht er bij ons geen derde meer komen dan bewaar ik het liever voor toekomstige nichtjes of neefjes.

De basisdingen zoals romertjes, hydrofiele doeken en beddengoed heb ik voornamelijk in het wit gekocht zodat het makkelijk nog een keer te gebruiken is.

Dingen die kapot zijn, af gewassen of waar vlekken in zitten dat gooi ik weg.

Ik vind het ook leuk om nog wat dingen te bewaren. Mijn moeder heeft van mij ook nog (baby) kleertjes bewaard en vind dat zo leuk. Ik kijk er vooral naar uit om mijn dochter straks mijn lievelingsjurk ,als kind, aan te doen.
Van mijn zoon heb ik ook nog rompertjes en pakjes maat 38 deze zal ik nooit weg doen vanwege de emotionele waarde.
Laatst gewijzigd door Anoniem198 op 17 Dec 2016 21:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 17 Dec 2016 21:43

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik heb van beide echt veel te veel bewaard. Zowel qua speelgoed als qua kleding. Als ons derde kindje er is ga ik alles uitzoeken en wil ik veel spullen weg doen. Ik kan er moeilijk afstand van doen, dus dat wordt nog een hele klus.
2011 2012 2017
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 17 Dec 2016 21:57

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Hier gaat alles van de oudste naar de jongste. Ze schelen 19 maanden. Toch krijgt ze ook best veel nieuwe kleding van me omdat de seizoenen niet matchen.
Nu ze naar maat 86 gaat kan ik weer een enorme doos gaan openmaken en kleren pakken.
Zelfde geldt voor al het speelgoed.
Vanaf maat 50 heb ik werkelijk alles nog. Inmiddels staat er boven een hele grote plastic box met speelgoed waar beiden al niet meer mee spelen. Rammelaars enzo.
Ik kan er geen afstand van doen. Misschien dat wij nog voor een derde kindje gaan vanaf aug 2017, dat speelt ook mee. Ook boxkleden, lakens en 50 knuffels... ik kan niks wegdoen. Terwijl ik voor de rest heel weggooierig ben.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem250

Bericht 17 Dec 2016 21:58

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik verkoop sowieso niets. Afgedragen dingen gooi ik weg, spullen waaraan ik echt gehecht ben bewaar ik en andere spullen bewaar ik voor de toekomstige kinderen van mijn zusjes en broertje.
<<

Anoniem236

Bericht 17 Dec 2016 22:10

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Goed verkoopbare kleding van de oudste had ik verkocht. De rest bewaard en is nu thuisblijf/gastouder kleding voor de jongste. Ze lopen gelijk met seizoenen.

Box, boxkleed, kinderstoel, auto stoelen, badje, kamertje, wiegje, lakentjes allemaal opnieuw gebruikt. Kon ook omdat er 3 jaar tussen zit. Was de tweede een meid geweest had ik sommige dingen wel door roze vervangen.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 17 Dec 2016 22:27

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik heb een deel weg gedaan en een deel bewaard.in praktijk is I. Heel anders en draagt ze vrijwel geen kleding dat van R. Geweest is. I. Is ook kleiner, dus qua seizoen loopt het niet gelijk meer.

Ik geef/gooi/verkoop dingetjes makkelijk.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 17 Dec 2016 22:44

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik had in eerste instantie alles bewaard dat nog goed was. De oudste is een meisje, en toen bleek dat de jongste een jongen zou zijn ben ik al gaan uitzoeken. Ik heb de mooiste/leukste kleertjes en dingen met een speciale herinnering bewaard. Verder een hoop verkocht en ook nog wat dingen weggegeven. Dingen die ik opnieuw kon gebruiken heb ik weer gebruikt, zoals de wagen, de box, wat neutrale kleertjes en een hoop babyspeelgoed.

Stel dat ik de optie voor een derde open had gehouden dan had ik wellicht langer de meisjesspullen bewaard. Maar nu kon ik tijdens de zwangerschap van zoon al een hoop dingen uitzoeken. En nu na zoon, aangezien hij de laatste is, ruim ik ook op. Ik bewaar wel wat dingen, de leukste pakjes bijvoorbeeld en wat speeltjes waar ze graag mee speelden als baby. Lijkt me leuk voor later.

Het kost me soms wel wat moeite om dingen weg te doen, maar aan de andere kant wil ik mijn huis niet laten dichtslibben met bergen spullen die ik nooit meer ga gebruiken. Dus eens in de zoveel tijd probeer ik toch weer wat op te ruimen en weg te geven of te verkopen.
<<

Anoniem315

Bericht 17 Dec 2016 22:52

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik heb alles van de eerste bewaard. Dit gebruik ik nu voor dochter nr 2 en ik koop ook wat nieuwe dingen her en der. Ik heb er wel wat moeite mee om afscheid te nemen van die kleine babykleertjes, dus hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet. In elk geval een deel naar het Leger des Heils. Grotere dingen ga ik wellicht proberen te verkopen of ik zoek een adresje waar het nog een ronde mee kan gaan.
<<

anoniem203

Bericht 17 Dec 2016 23:21

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Exogenesis schreef:Ik heb alles van de eerste bewaard. Dit gebruik ik nu voor dochter nr 2 en ik koop ook wat nieuwe dingen her en der. Ik heb er wel wat moeite mee om afscheid te nemen van die kleine babykleertjes, dus hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet. In elk geval een deel naar het Leger des Heils. Grotere dingen ga ik wellicht proberen te verkopen of ik zoek een adresje waar het nog een ronde mee kan gaan.


Dit. Al heb ik nig steeds geen afstand kunnen dien van de kleertjes en staat alles nog in dozen op zolder :silent: Ik hoop dat als ik straks de babykamer heb verkocht en een knop op gaat en het gewoon lukt om meer dingen te verkopen/weg te geven of weg te gooien.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 17 Dec 2016 23:45

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik had zo'n beetje alles bewaard. En na een vrij groot en snel groeiend kind kreeg ik een mini traag groeiend ventje. Alleen wat baby spul paste, maar het merendeel niet dus heb ik alles weggedaan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 18 Dec 2016 00:42

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik had van de oudste en middelste alles bewaard. Toen ik zwanger was van de jongste en we wisten dat hij een jongetje was, heb ik alle meisjes dingen uitgezocht. Een paar kledingstukken en spullen met emotionele waarde heb ik bewaard en de rest is weg gegaan. De jongste draagt nog best veel kleding van de oudste, ondanks dat er 4,5 jaar tussen hen zit. Als de jongste het niet meer past gaat het weg. Ik bewaar nu verder niets meer omdat hier ons gezin compleet is. Heb uiteraard wel van hem en de oudste een aantal dingen bewaard, maar de rest is weg.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Patsy

Bericht 18 Dec 2016 07:56

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Nummer 2 kwam iets sneller dan verwacht, dus ik had nog geen tijd gehad om iets weg te doen. De jongste draagt wel dingen die de oudste ook aangehad heeft. Maar hij krijgt ook veel (véél :)) nieuw.

Wanneer er meerdere jaren tussen zit, zou ik niet veel bewaren omdat je smaak en de mode vaak toch veranderen.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 18 Dec 2016 08:46

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik heb na de eerste wel bijna alles bewaard. Maar de eerste is van januari en de tweede van april, dus de zomerkleertjes van de eerste kon de tweede niet aan. En zo had ik weer weinig warmere kleertjes in de maat waar de tweede nu in zit. Dus nu na de tweede ben ik wel veel aan het verkopen, terwijl ik toch op een derde kindje hoop.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 18 Dec 2016 10:07

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik had alles bewaard tot wij wisten dat De tweede een meisje was. Toen heb ik de kleren uitgezocht en bijvoorbeeld rompertjes bewaard voor zus, maar echte jongenskleren heb ik weg gedaan (weg gegeven).
Maar speelgoed, de voetenzak, boxkleden, lakentjes en dekentje gebruiken we nu nog allemaal.

Ik zoek de kleertjes altijd uit in wat ik zelf wil bewaren en wat niet. Dingen waar ik aan gehecht ben blijven, dingen waar ik niet aan gehecht ben gaan zo snel mogelijk naar iemand anders ivm gebrek aan ruimte.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 18 Dec 2016 15:55

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik vind dit een lastig iets, maat 50,56 en nu beginnend 62 zijn te klein. Alleen wat bewaar ik en wat doe ik weg? Ik heb nu de leukste kleertjes maar uitgezocht en die bewaar ik. Andere dingen geef ik weg of in de Kledingbak.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem197

Bericht 18 Dec 2016 17:59

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik heb alles bewaard. Nu is de eerste een jongen en de 2de een meisje maar een blauw rompertje maakt niets uit.
Een blauw broekje met een roze truitje is heel mooi.
Uiteindelijk gaat alles naar mijn broers en zussen. Ook de kapotte broeken. Een lapje erop en ze kunnen ze ook weer kapot kruipen.
Speelgoed heb ik ook bewaard.
Ik hou niet van winkelen en ben zuinig met spullen. Maakt mij niet uit dat bijna alles 2de hands is dus soms wel iets uit dr mode, kan gebeuren.
<<

Blue

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 251

Geregistreerd: 18 Apr 2014 09:04

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 18 Dec 2016 19:02

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik had alles van de oudste bewaard, toen de jongste een meisje bleekmte zijn heb ik alle neutrale uitgezocht en de rest weggegeven aan een goed doel. Ik heb wel van allebei het eerste pakje en eerste schoentjes bewaard. Al het baby speelgoed heb ik ook weggeven aan een goed doel.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 18 Dec 2016 19:45

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Ik heb ook alles bewaard, zodra we het geslacht van dit kindje weten ga ik de kleertjes uitzoeken, wat ik nog leuk vind en wat bij het geslacht past of neutraal is. Dingen die kapot waren of vlekken in zaten die er niet meer uit gingen zijn wel weg gegaan.
Voor de wieg hebben we witte lakentjes, die hergebruiken we gewoon, voor het ledikant grijze dekentjes met wit, die hergebruiken we ook, ik koop er dan weer een lakentje met naam bij of passend bij het geslacht.

Badje, draagzak, kruiken e.d hergebruiken we allemaal, zo ook de kinderwagen, we hebben alleen een nieuwe kap gekocht en al die spullen geef ik na dit kindje denk ik door aan een vriendin of familie die het kunnen gebruiken, ik hoef daar geen geld voor. Ook al het speelgoed wat gewoon nog heel is, kan dit kindje weer mee spelen, we zullen er vast ook nog wel genoeg bij krijgen dus het tweede kindje heeft alleen meer om mee te spelen.

Voor deze baby hebben we nieuwe flesjes en spenen gekocht, wil ik een mooi dekentje kopen passend bij het geslacht wat ik uiteindelijk ook echt voor hem/ haar bewaar en uiteraard nieuwe kleertjes, aangevuld met de kleertjes die er nog zijn van de grote broer.

Wij hebben 2.5 jaar geleden alle spullen zorgvuldig uitgezocht en veel ook bewust unisex, het kost allemaal genoeg en de spullen zijn allemaal nog goed dus ik vind het echt zonde en verspilling om voor kindje twee alles te verkopen en weer nieuw te kopen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem181

Bericht 18 Dec 2016 20:46

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Wat betreft kleding heb ik heel veel kleren bewaard van de oudste, tegen de tijd dat we eindelijk een tweede kregen was mijn smaak dusdanig veranderd dat ik bijna driekwart alsnog heb weggedaan en heb ik bijna alle kleding nieuw gekocht, omdat het postuur van de jongste heel anders is dan de oudste.

Spullen als kinderwagen, babykamer en de box hebben we wel bewaard en gewoon voor de jongste gebruikt. Schoenen heb ik ook bewaard trouwens, maar onze jongste heeft wat moeilijke voeten, dus daar moet ik ook nieuwe schoenen voor kopen.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 18 Dec 2016 20:51

Re: Spullen bewaren voor broertje/zusje

Van de 1e had ik alles bewaard voor nummer 2. En ook daarna voor nummer 3 bewaard, maar nu gaat alles weg, want nummer 3 is een jongen.
Wel bewaar ik de leukste dingen met een herrinnering wel hoor. Kan niet zomaar alles weg doen merk ik...

Grote spullen hadden we sowieso na de 2e weggedaan omdat we er dit x een langere leeftijdsgrens tussen hebben zitten, maar dankzij MP en FB ook zo weer gekocht.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers