Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 11:23

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Caro schreef:
Geel schreef:
Carra schreef:Ik woon nu pal naast deze moskee en heb er echt geen last van. Het is maar een paar minuten en op normale tijden. Ik zou er dan ook niet zoveel problemen mee hebben en vind het gelijk aan kerkklokken. Die luiden nog veel langer zelfs.
Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.


Voor mij ook. Daarnaast vind ik oprecht dat kerkklokken onderdeel uitmaken van de 'normale' omgevingsgeluiden. Dat zijn de geluiden waaraan je gewend bent, en wat al jaren zo is. Alleen daarom al valt een gebedsoproep meer op: dus komt het harder binnen.

Daarnaast is de een een geluid, en de ander meer zang/ een oproep. Vind ik ook wel degelijk een verschil.
Ik vind het argument "dat is al jaren zo, daar zijn we aan gewend" altijd zo stom. We waren eerst ook alleen gewend aan blanke mensen en hutspot als avondeten, nou reken maar dat ik wekelijks in de Turkse supermarkt te vinden ben. De samenleving verandert, dus het straatbeeld en tradities ook. Zo merk je ook goed wanneer het Suikerfeest is. Nou hartstikke leuk voor de mensen die dat vieren. Live and let live. Waarom wordt de 1 op de ander voorgetrokken? Omdat het altijd al zo was. Ok, maar nu zijn er ook andere mensen met andere overtuigingen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Nov 2016 11:28

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Claire**** schreef:
Caro schreef:
Geel schreef:Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.


Voor mij ook. Daarnaast vind ik oprecht dat kerkklokken onderdeel uitmaken van de 'normale' omgevingsgeluiden. Dat zijn de geluiden waaraan je gewend bent, en wat al jaren zo is. Alleen daarom al valt een gebedsoproep meer op: dus komt het harder binnen.

Daarnaast is de een een geluid, en de ander meer zang/ een oproep. Vind ik ook wel degelijk een verschil.
Ik vind het argument "dat is al jaren zo, daar zijn we aan gewend" altijd zo stom. We waren eerst ook alleen gewend aan blanke mensen en hutspot als avondeten, nou reken maar dat ik wekelijks in de Turkse supermarkt te vinden ben. De samenleving verandert, dus het straatbeeld en tradities ook. Zo merk je ook goed wanneer het Suikerfeest is. Nou hartstikke leuk voor de mensen die dat vieren. Live and let live. Waarom wordt de 1 op de ander voorgetrokken? Omdat het altijd al zo was. Ok, maar nu zijn er ook andere mensen met andere overtuigingen.


Ik ben het wel met je eens dat "we zijn het niet gewend dus stoort het meer" geen zinnig argument is. En dat we inderdaad best aan het geluid van een oproep kunnen wennen, net als aan het geluid van kerkklokken.

Wel vind ik andere argumenten meewegen qua overlast:
- het moet niet veel vaker zijn
- het moet niet veel langer duren
- het moet niet indoctrinerend zijn, oproepen tot gebed prima, die sjahada vind ik eerlijk gezegd wel problematisch.

Ik word ook niet blij van die individuele initiatieven van mensen of kleine groepjes die op straat staan te roepen dat je naar de hel gaat als je niet in Jezus de verlosser gelooft, maar dat valt dan mi onder vrijheid van meningsuiting van die individuen. Ik vind het niet bij onze samenleving die vrije keuze van religie nastreeft (even los van het feit dat waar je wiegje staat dat over het algemeen bepaalt) passen om dat in de openbare ruimtes van de daken te laten schreeuwen op regelmatige basis. Dan gaan ze ook maar gezellig flyeren/demonstreren/langs de deuren.

Dat "wij dat toch niet verstaan" vind ik ook een heel zwak argument. 1) daar gaat het niet om en 2) het gaat ook op voor wie het wel verstaat en ook niet op die boodschap zit te wachten (ja die zijn er ook).
Laatst gewijzigd door Whatever op 24 Nov 2016 11:35, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Geel

Bericht 24 Nov 2016 11:33

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Wat Whatever zegt, inderdaad.

Ik denk trouwens dat het voor Caro geen doorslaggevend argument is, haar kennende, maar wel het gevoel dat ze erbij heeft. Een gevoel dat het voor haar ook verschillend maakt.
<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 11:40

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Whatever schreef:
Claire**** schreef:
Caro schreef:
Voor mij ook. Daarnaast vind ik oprecht dat kerkklokken onderdeel uitmaken van de 'normale' omgevingsgeluiden. Dat zijn de geluiden waaraan je gewend bent, en wat al jaren zo is. Alleen daarom al valt een gebedsoproep meer op: dus komt het harder binnen.

Daarnaast is de een een geluid, en de ander meer zang/ een oproep. Vind ik ook wel degelijk een verschil.
Ik vind het argument "dat is al jaren zo, daar zijn we aan gewend" altijd zo stom. We waren eerst ook alleen gewend aan blanke mensen en hutspot als avondeten, nou reken maar dat ik wekelijks in de Turkse supermarkt te vinden ben. De samenleving verandert, dus het straatbeeld en tradities ook. Zo merk je ook goed wanneer het Suikerfeest is. Nou hartstikke leuk voor de mensen die dat vieren. Live and let live. Waarom wordt de 1 op de ander voorgetrokken? Omdat het altijd al zo was. Ok, maar nu zijn er ook andere mensen met andere overtuigingen.


Ik ben het wel met je eens dat "we zijn het niet gewend dus stoort het meer" geen zinnig argument is. En dat we inderdaad best aan het geluid van een oproep kunnen wennen, net als aan het geluid van kerkklokken.

Wel vind ik andere argumenten meewegen qua overlast:
- het moet niet veel vaker zijn
- het moet niet veel langer duren
- het moet niet indoctrinerend zijn, oproepen tot gebed prima, die sjahada vind ik eerlijk gezegd wel problematisch.

Ik word ook niet blij van die individuele initiatieven van mensen of kleine groepjes die op straat staan te roepen dat je naar de hel gaat als je niet in Jezus de verlosser gelooft, maar dat valt dan mi onder vrijheid van meningsuiting van die individuen. Ik vind het niet bij onze samenleving die vrije keuze van religie nastreeft (even los van het feit dat waar je wiegje staat dat over het algemeen bepaalt) passen om dat in de openbare ruimtes van de daken te laten schreeuwen op regelmatige basis. Dan gaan ze ook maar gezellig flyeren/demonstreren/langs de deuren.

Dat "wij dat toch niet verstaan" vind ik ook een heel zwak argument. 1) daar gaat het niet om en 2) het gaat ook op voor wie het wel verstaat en ook niet op die boodschap zit te wachten (ja die zijn er ook).
Eens dat het niet langer moet duren en niet vaker moet zijn. Ik denk dat de buurt daar vooral bang voor is (ik woon er 1 buurt naast dus krijg er wel het een en ander van mee).

Indoctrinerend tsja... ik vind dat toch onder de vrijheid van meningsuiting vallen. Zelfde voor Jehova getuigen die aan je deur komen. Persoonlijk ben ik het er niet mee eens (ik ben atheist), maar ik ben voorstander van vrijheid in religie en vrijheid van meningsuiting. Dat hoort er dan toch bij in mijn ogen. Laat ik het zo zeggen: ik zou het erg vinden als zoiets verboden zou worden alleen om de tekst die ze roepen. Dat is nou eenmaal hun traditie en dat hoort bij hun religie. Je accepteert dan de religie, maar eigenlijk ook weer niet.
<<

Geel

Bericht 24 Nov 2016 11:48

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ik vind dat echt allemaal andere gevallen, Claire. Tegen een Jehova's getuige kan ik zeggen: ik ben niet geïnteresseerd, kom maar niet meer langs. Een kerkklok is een vrijblijvende oproep, maar een geloofsbelijdenis is een soort waarheid die over mij wordt uitgesproken waar ik het niet mee eens ben. Ik zou het prima vinden als een moskee een minuutje een soort muziek of geluid zou maken, maar een tekst vind ik echt een ander geval.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Nov 2016 11:56

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Geel schreef:Ik vind dat echt allemaal andere gevallen, Claire. Tegen een Jehova's getuige kan ik zeggen: ik ben niet geïnteresseerd, kom maar niet meer langs. Een kerkklok is een vrijblijvende oproep, maar een geloofsbelijdenis is een soort waarheid die over mij wordt uitgesproken waar ik het niet mee eens ben. Ik zou het prima vinden als een moskee een minuutje een soort muziek of geluid zou maken, maar een tekst vind ik echt een ander geval.


Precies dit. Muziek prima, geluid prima, tekst ook prima wat mij betreft. En eigenlijk stom principieel want ik versta het inderdaad niet. Maar niet "Allah is de enige God en mohammed is zijn profeet" van de daken schallen. Ook niet dat je naar de hel gaat als je niet gelooft. Dat soort dingen moet je kunnen weigeren/weglopen vind ik. Dat moet niet consequent van gebouwen/openbare ruimtes verspreid worden.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 24 Nov 2016 12:02

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Geel schreef:Wat Whatever zegt, inderdaad.

Ik denk trouwens dat het voor Caro geen doorslaggevend argument is, haar kennende, maar wel het gevoel dat ze erbij heeft. Een gevoel dat het voor haar ook verschillend maakt.


Precies! Uiteraard vind ik dat geen doorslaggevend argument, maar het maakt wel uit hoe ik het ervaar. En dus andere mensen ook: mensen die minder ruimdenkend zijn zullen er meer aanstoot aan nemen dan mensen die denken 'live and let live'. Wat heel mooi is, maar het kan niet anders dan dat sommige dingen in een samenleving zoals de onze botsen. Dat is nu eenmaal zo.

En dat geeft niet, juist daaruit ontstaan weer nieuwe dingen. Maar als ik naar mezelf kijk, en naar mijn eigen woongenot zou ik me storen hieraan. En dat is puur op basis van een gevoel.

Voor de rest eens met Geel.
<<

Anoniem315

Bericht 24 Nov 2016 12:08

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Eens met Geel.
<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 12:15

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Whatever schreef:
Geel schreef:Ik vind dat echt allemaal andere gevallen, Claire. Tegen een Jehova's getuige kan ik zeggen: ik ben niet geïnteresseerd, kom maar niet meer langs. Een kerkklok is een vrijblijvende oproep, maar een geloofsbelijdenis is een soort waarheid die over mij wordt uitgesproken waar ik het niet mee eens ben. Ik zou het prima vinden als een moskee een minuutje een soort muziek of geluid zou maken, maar een tekst vind ik echt een ander geval.


Precies dit. Muziek prima, geluid prima, tekst ook prima wat mij betreft. En eigenlijk stom principieel want ik versta het inderdaad niet. Maar niet "Allah is de enige God en mohammed is zijn profeet" van de daken schallen. Ook niet dat je naar de hel gaat als je niet gelooft. Dat soort dingen moet je kunnen weigeren/weglopen vind ik. Dat moet niet consequent van gebouwen/openbare ruimtes verspreid worden.

Ik snap wat je bedoelt en ben het er in principe ook wel mee eens. Ik vind het alleen lastig, omdat het natuurlijk bij de moskee hoort en ik ook vind dat zij net als bij een kerk hun geloofsovertuiging moeten kunnen uitvoeren (en alles wat daarbij hoort). Beetje tweestrijdig dus, persoonlijk heb ik er namelijk geen problemen mee (ik geloof immers in geen enkele God, dus als mensen zeggen dat ik dan naar de hel ga moet ik alleen maar een beetje grinniken. Die bestaat volgens mijn geloofsovertuiging namelijk helemaal niet) maar kan me voorstellen dat het voor anderen vervelend is.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 24 Nov 2016 12:19

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

ja maar dat is een verschil tussen het wél laten horen en niet. In dit geval laten ze het al horen, alleen willen ze het hárder. Dus het is geen verschil tussen wel of niet, maar het volume.
<<

Geel

Bericht 24 Nov 2016 12:22

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

O serieus? Dan heb ik weer met m'n neus zitten lezen. Dan vind ik het nog onzinniger. Waarom moet het in vredesnaam harder?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 24 Nov 2016 12:23

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Hahhahaah! Ik vind je soms zo grappig :-). Ik heb deze wijsheid trouwens uit de titel van dit topic.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 24 Nov 2016 12:24

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Als ik dan nu het artikel uit de beginpost nog eens lees, wordt het niet helder. Ze hebben het over 'muisstille moskee' (naar mijn mening dan dus geen geluid)en 'versterkt geluid' (wel geluid alleen harder): dat strookt niet echt met elkaar he!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Nov 2016 12:30

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Caro schreef:Als ik dan nu het artikel uit de beginpost nog eens lees, wordt het niet helder. Ze hebben het over 'muisstille moskee' (naar mijn mening dan dus geen geluid)en 'versterkt geluid' (wel geluid alleen harder): dat strookt niet echt met elkaar he!


Volgens mij is het niks of versterkt. Volgens mij doen ze niet zozeer onversterkt oproepen toch? Ik bedoel, je gaat toch niet zonder versterker in zo'n minaret zitten roepen. Dat hoort toch bijna niemand?
Laatst gewijzigd door Whatever op 24 Nov 2016 13:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Nov 2016 12:36

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Op at5 kun je zoeken naar westermoskee. Zo te lezen zijn er nu nog geen oproepen maar willen ze die dus.

Wel is het een vaag verhaal. Gemaakte afspraken met vorig bestuur (dat het dus niet zou gebeuren) die niet overgedragen zijn maar ook nergens goed vastgelegd zijn en nu opgezocht moeten worden (artikel van de week).

En enerzijds dat ze het de buurtbewoners pas wilden mededelen na akkoord van gemeente en de buurt zich nogal gepasseerd en buitengesloten voelde (artikel juli) en daarna opeens weer dat ze enorm de dialoog aan willen gaan en samen luisteren op verschillende plekken en overleggen over hoe vaak en waar enzo (artikel van deze week). :lol: Toont in ieder geval wel aan hoe delicaat de discussie is!
<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 13:14

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Er zijn nu inderdaad geen oproepen. Op basis daarvan is er toen ook toestemming gekomen om de moskee te bouwen. Nu willen ze dus wel oproepen en deze oproepen zijn volgens mij altijd versterkt. Lijkt me niet dat er dan een mannetje uit het raam gaat hangen en heel hard begint met schreeuwen (--> zou wel een oplossing voor ze kunnen zijn. Heb je geen vergunning voor nodig)
<<

anoniem213

Bericht 25 Nov 2016 07:41

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Whatever schreef:
Caro schreef:Als ik dan nu het artikel uit de beginpost nog eens lees, wordt het niet helder. Ze hebben het over 'muisstille moskee' (naar mijn mening dan dus geen geluid)en 'versterkt geluid' (wel geluid alleen harder): dat strookt niet echt met elkaar he!


Volgens mij is het niks of versterkt. Volgens mij doen ze niet zozeer onversterkt oproepen toch? Ik bedoel, je gaat toch niet zonder versterker in zo'n minaret zitten roepen. Dat hoort toch bijna niemand?

Haha, inderdaad!

Ik vind het een beetje lastig verder.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Nov 2016 09:29

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ik las het dat ze nu al geluid afspelen maar het dus gewoon harder willen. Hoe dan ook is het een lastige kwestie maar toch zegt mijn woongenot-stem dat ik blij ben dat ik er niet naast woon.
<<

Anoniem249

Bericht 25 Nov 2016 16:03

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Eens Caro, ik zou er ook niet vrolijk van worden. Erger me ook rot aan de klusjesmannen die al 3 maanden bij de buren om 07:00 uur 's ochtends beginnen. Voor de omwonenden is het toch een soort van overlast (vind ik met kerkklokken ook).
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers