Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat als belonen niet helpt?

<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Nov 2016 11:05

Wat als belonen niet helpt?

L was met 3j9m zindelijk. Maar heeft nu al een jaar een terugval. 's Nachts draagt ze weer een luier, en die zit elke ochtend vol. Ook als ze wakker is plast ze daar rustig in.
Overdag heeft ze ook dagelijks ongelukjes, variërend van een paar druppels in haar onderbroek tot helemaal doorweekt. De laatste maanden (sinds de zomervakantie) zit er ook steeds vaker een beetje poep in haar onderbroek.

Uit zichzelf gaat ze thuis vrijwel niet naar het toilet, als we het zeggen levert het altijd strijd op, want ze beweert dan dat ze niet hoeft. (En als we haar dan haar zin geven is ze een kwartier later nat.)

We hebben meerdere keren een beloningssysteem geprobeerd, maar na de eerste sticker doet haar dat eigenlijk niks meer.


Strijd hebben we ook om andere dingen, bijvoorbeeld tanden poetsen of haren kammen.
Op dagen dat ik "vroeg" moet gaan werken (half 8 de deur uit) en ze kant en klaar afgeleverd moet worden bij de gastouder hebben we standaard fikse ruzie en zijn we bijna altijd te laat.
Mijn wekker staat op half 7, dat zou vroeg genoeg moeten zijn, maar niet als ze in alles tegenwerkt.

Wie herkent dit? En fijner nog, wie heeft er tips?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem193

Bericht 04 Nov 2016 11:13

Re: Wat als belonen niet helpt?

Wat rot zeg, maar zeer herkenbaar. Zoon is nu 6 en ook niet zindelijk, al gaat het gelukkig steeds vaker weer een dag(deel) goed.

Regelmaat.
Zorgt dat alles elke dag in een vaste volgorde gaat. Maak hier eventueel een pictogrammen lijn van.
Voor de ochtend routine:
Brood eten, haren kammen, tanden poetsen, plassen, kleren aan doen, vertrekken. (of welke volgorde jij natuurlijk nu bedenkt, maar dan wel die volgorde elke dag aan blijven houden. Ook als je niet de deur uit hoeft)
In het begin wennen voor iedereen, maar later is het duidelijk en hoort alles er gewoon bij.

Sowieso vaste plasmomenten inlassen.
- Voor het eten
- Na het eten
- Voor wat drinken
- Voor je de deur uit gaat
- Zodra je thuis komt
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Nov 2016 11:33

Re: Wat als belonen niet helpt?

Routine is inderdaad een goed idee. Mijn man is niet zo voor de pictogrammen enzo (ik wil graag met een timer ofzo werken), maar hij is er s morgens niet eens bij.
Heel erg bedankt voor de tips!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 04 Nov 2016 14:22

Re: Wat als belonen niet helpt?

En even een boekje geven op de wc zodat ze ook echt even de tijd neemt om te plassen/ poepen.
Mijn oudste had/ heeft dit ook. Vroeger was hij vaak te laat nu gaat hij op het aller aller aller laatste moment (en als dan de achterdeur op slot zit of de wc bezet, dan is hij nog te laat). Hij is nu bijna 8 jaar en bij spannende tijden gaat het snachts ook nog vaak mis (soms weken droog, soms weer een hele week nat smorgens).

Dochter van 6 is snachts ook nog niet zindelijk, wel geweest, nu weer elke ochtend een volle luier.

Jongste van 3 was met 2,5 jaar dag en nacht zindelijk. Per kind dus enorm verschillend.

Mijn ervaring is dat het echt komt wanneer het komt en de verschillende beloningssystemen niet bijdragen en sneller zindelijk worden.
Mother of 3 adorable children
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 04 Nov 2016 15:12

Re: Wat als belonen niet helpt?

Herkenbaar, het zou zo het verhaal van mijn oudste zoon kunnen, alleen is die al bijna 5. We zijn bij een pedagoog geweest op school en die gaf als tip om inderdaad vaste tijden naar toilet te brengen (of vaste momenten). Ook zou je kunnen proberen om de wc wat op te leuken zodat het ze er met plezier naar toe gaan. En inderdaad de laatste alinea van Maia, de enige die hier controle over heeft zijn ze zelf, het komt vanzelf.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Nov 2016 16:59

Re: Wat als belonen niet helpt?

Romie, mijn dochter is ook al 5 ;).

Het niet zindelijk zijn is vervelend, maar Alibi had goed door dat dit eigenlijk niet het grootste probleem is.
Maar deze grote chaoot zal toch meer structuur moeten gaan bieden aan L, hopelijk gaat het dan op alle vlakken beter.
We hebben vanmiddag al een lijstje opgesteld in welke volgorde dingen s morgens moeten gebeuren, en dat aankleden, tanden poetsen en haren kammen boven moet gebeuren.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 04 Nov 2016 18:23

Re: Wat als belonen niet helpt?

Sorry, verkeerd gelezen. Die strijd is ook heel vervelend en helaas erg herkenbaar. Hopelijk gaat meer structuur jullie helpen. Dat is hier ook het sleutelwoord denk ik maar met onregelmatige werktijden gewoon erg lastig.
Succes! Ben heel benieuwd of je verschil gaat zien.
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 04 Nov 2016 21:05

Re: Wat als belonen niet helpt?

MrsMath het is net alsof ik een verhaal van mijzelf lees.
Alleen mijn dochter is nu ruim 3.5 en sinds 2.5. jaar zindelijk.

Wij zitten ook echt met onze handen in het haar.
En inderdaad ook altijd die strijd. Tis een pittig wijs ding die dochter van ons.
Anywayz het zou zo mijn verhaal kunnen zijn.

Ik lees dus even mee....
22-2-2013
28-8-2015

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31

cron