Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 28 Okt 2016 11:29

2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Hebben jullie een aankoopmakelaar ingeschakeld bij het kopen van jullie huis?

Wat vond je daar prettig aan? Wegen volgens jou de kosten op tegen wat je ervoor terug heb gekregen (in jouw specifieke situatie?) En hoe lang heb je een aankoopmakelaar? Als het bijvoorbeeld bij een huis niet lukt en je ziet pas 3 maanden later weer een leuk huis betaal je dan weer opnieuw een x bedrag?

Mijn tweede vraag gaat over een verbouwing. Heeft iemand van jullie een verbouwing gedaan direct na het kopen van een woning? Ik ben benieuwd naar het laten taxeren van de beoogde verbouwing en waardevermeerdering. Kan iemand mij daar iets over vertellen? Wij hebben niet genoeg spaargeld om een huis in één keer op te knappen maar ik las op Internet dus iets over je 'plan van aanpak' laten taxeren en een hoger hypotheek bedrag kunnen krijgen. Iemand hier bekent mee?

Bedankt!
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 28 Okt 2016 11:50

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hadden een aankoopmakelaar. Deze kostte €1500,- en ging met ons net zo lang door totdat we het juiste huis gevonden hadden. Dus het eerste huis was niet leuk genoeg, dan ging hij gewoon verder met het volgende huis zonder extra bijbetaling.
Voor ons heeft het zeker wat opgeleverd, hij heeft meer van de prijs van het huis afgekregen dan dat wat wij voor elkaar hadden gekregen. En ook in de nasleep hebben we wat aan hem, wij hebben een dakraam wat kapot was bij overdracht maar waarvan wij niet op de hoogte waren. We kwamen er die avond achter en sindsdien neemt onze makelaar hierin stappen met de verkoopmakelaar.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 28 Okt 2016 11:57

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad. Hebben alles zelf geregeld.

Wel hebben we direct nadat we de sleutel kregen (nu 4 weken geleden) een aannemer de boel laten verbouwen. Nog 1,5 week en dan is alles klaar.
Onze verbouwing betalen wij van de overwaarde van ons verkochte appartement. Daar hadden we zo'n ruime winst op dat we een deel in de hypotheek gestoken hebben en een deel in de verbouwing. Het bedrag dat we voor het verbouwen hebben uitgetrokken is gebaseerd op wat de verkopende makelaar ons als indicatie gaf. Zij gaf aan dat vergelijkbare woningen in onze straat/buurt niet meer dan 45.000 hoger uitkomen dan onze koopprijs. Dit hebben wij dus al maximale budget aangehouden.

We laten nu alleen de benedenverdieping aanpakken. Nieuwe vloer, nieuw stucwerk, nieuwe keuken, een dragende muur slopen, leidingen verleggen voor de keuken, nieuwe binnendeuren, toilet en een aluminium vouwwand in de achtergevel.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Okt 2016 12:11

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hebben een aankoopmakelaar in de arm genomen die tevens onze verkoopmakelaar was. We hebben hem pas ingeschakeld toen we een tweede bezichtiging wilden. Maar omdat wij dit huis wilden kopen op basis van verkoop eigen woning en onze woning wilden verkopen op basis van aankoop deze woning, was het niet heel verstandig om dit zelf te doen. Er moesten zoveel zaken geregeld worden en vooral heel goed vastgelegd op papier. We zijn enorm blij dat wij die stress niet hadden maar alles aan de makelaar over konden laten.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3089

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 28 Okt 2016 13:51

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan. Wel gesprekken gevoerd met aankoopmakelaar maar er toch vanaf gezien. Wij hebben een huis gekocht in Utrecht en de meeste huizen waar wij op wilden bieden werden verkocht via een inschrijving. Een aankoopmakelaar kan daar dan niet zoveel in betekenen omdat er niets te onderhandelen valt. Je doet een bod en dat wordt geaccepteerd of niet. De enige reden om het voor ons wel te doen was omdat de aankoopmakelaar soms een dag eerder van de verkoop weet. Maar als het vervolgens alsnog via een inschrijving gaat maakt die ene dag ook niet uit.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 28 Okt 2016 16:38

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hebben geen aankoopmakelaar in de hand genomen want we kopen ons huidige huurhuis. Wel hebben we een hypotheek/financieel adviseur.

Wij hebben ons huis laten taxeren in de huidige staat met daarbij een taxatie van de woning na verbouwing. Door de flinke verbouwing wordt het huis veel meer waard en daarom krijgen we dus ook een hogere hypotheek. We krijgen dus een hypotheek met daarop een bouwdepot. In ons geval zal de waarde van de woning zoveel stijgen dat we onze hele verbouwing kunnen financieren met het bouwdepot.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 28 Okt 2016 23:37

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hebben een aankoopmakelaar gehad, specifiek voor de aankoop van dit huis. We waren al een keer gaan kijken en zij is mee geweest bij de tweede bezichtiging. Kostte 1200 euro en als dit huis em niet was geworden, hadden we 250 euro moeten bijbetalen voor hulp bij nog eens 3 huizen. Maar dat is niet nodig geweest. Ik vond het heel fijn dat er iemand de onderhandelingen deed, zij heeft meer van de prijs afgekregen dan wij in eerste instantie bedacht hadden. Toen we er eenmaal woonden, we de zolder gestript hadden en aan de achterkant een dakkapel laten plaatsen, zagen we eigenlijk pas goed dat het dak en de dakkapel aan de voorkant verzakt waren. Toen hebben we via de aankoopmakelaar alsnog een bouwkundige kunnen laten komen (heeft ons niks meer gekost) om alles te keuren en ons te adviseren over wat we ermee moesten doen (wij hoopten dat we iets op de vorige bewoners hadden kunnen verhalen, maar helaas) al met al heel tevreden!

Verder hebben wij ook ons huis met beoogde verbouwing laten taxeren. De vorige bewoners hadden naast noodzakelijk onderhoud nooit echt iets gedaan aan het huis, dus het was niet heel erg moeilijk om het huis te laten taxeren met een nieuwe keuken (eigenlijk hele nieuwe benedenverdieping), badkamer en zolder. Toch kun je niet alle kosten mee taxeren, van wat wij extra in de hypotheek hebben, hebben we de hele benedenverdieping en een deel van de zolder kunnen doen. Badkamer is ook nog niet gedaan (eerst baby ;)). Wij hebben hierin zelf niet veel hoeven doen, onze hypotheekadviseur heeft dit voor ons geregeld.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem221

Bericht 28 Okt 2016 23:53

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

In het noorden van het land is een aankoopmakelaar niet heel erg rendabel. Maar ik keek laatst een programma waar het in de gebieden rond en in Amsterdam zeer werd aangeraden, omdat ze kortere lijnen hebben met de verkopende partijen. Vind je een droomhuis en heb je een droombod, maar er is iemand met een droombod en een aankoopmakelaar, dan verlies je het huis aan de andere partij. Niet eerlijk, maar wel aan de orde.

Na het kopen van mijn huis hebben we een verbouwing ingezet. Na verbouwen was hij de hypotheek waard. Toen kwam er crisis (bij ons jaren later) en verloor ik in korte tijd 30.000 euro.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Okt 2016 08:31

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Fedora schreef:In het noorden van het land is een aankoopmakelaar niet heel erg rendabel. Maar ik keek laatst een programma waar het in de gebieden rond en in Amsterdam zeer werd aangeraden, omdat ze kortere lijnen hebben met de verkopende partijen. Vind je een droomhuis en heb je een droombod, maar er is iemand met een droombod en een aankoopmakelaar, dan verlies je het huis aan de andere partij. Niet eerlijk, maar wel aan de orde.

Na het kopen van mijn huis hebben we een verbouwing ingezet. Na verbouwen was hij de hypotheek waard. Toen kwam er crisis (bij ons jaren later) en verloor ik in korte tijd 30.000 euro.


Klopt. Makelaars hier gooien nieuwe woningen in een groepsapp, nog voor ze aangemeld worden op funda. 9 van de 10 x zijn de woningen al voor die tijd weg. Hier loont het dus absoluut om een aankoopmakelaar in te schakelen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem273

Bericht 29 Okt 2016 09:10

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Wij hebben ons huis zonder aankoopmakelaar gekocht. Daarna naar de financieel adviseur voor de hypotheek met bouwdepot. We moesten een lijst maken wat we allemaal wilden verbouwen en wat dit ging kosten en na de taxatie werd bepaald hoeveel het huis dan ongeveer waard zou kunnen worden ná de verbouwing. Dat verschil kregen we als bouwdepot. Gelukkig een mooi bedrag! Hebben ook onze overwaarde van de vorige woning in de verbouwing gestoken, ook al zou dat geld het niet per se waard worden volgens de taxatie. Wij hebben dit huis echt voor onszelf gekocht en verbouwd, niet om winst te maken.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 29 Okt 2016 10:26

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Bedankt voor de antwoorden, echt heel erg duidelijk en fijn.

Het is toch zo dat een bouwdepot nooit boven je maximale hypotheek kan komen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik schets even twee verzonnen situaties:

Ik kan 300.000 hypotheek krijgen en zie een bouwval van 300.000 euro. Ik laat het opnieuw taxeren met een beoogde verbouwing/plan in mijn achterhoofd. Het huis wordt getaxeerd op 350.000 euro. Ik kan alleen een hypotheek krijgen voor 300.000 euro, dus ik heb niets aan het bouwdepot omdat dat boven mijn maximale leenbedrag zit.

Ik kan 300.000 hypotheek krijgen en zie een bouwval van 200.000 euro. Ik laat het opnieuw taxeren met een beoogde verbouwing/plan in mijn achterhoofd. Het huis wordt getaxeerd op 250.000 euro. Ik kan nu een hypotheek krijgen van 250.000 euro want het huis zal na verbouwing zoveel waard zijn en het bedrag zit onder mijn maximale leenbedrag.

Zo klopt het toch? Je kunt nooit boven je maximale leenbedrag zitten?
<<

Anoniem273

Bericht 29 Okt 2016 11:30

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Klopt hoor! Je kunt niet boven de max uitkomen. Nou hebben wij ons klushuis spotgoedkoop gekocht en zelfs na het bouwdepot zitten we niet aan onze max. Wij kregen bijv. nog 104 % hypotheek van de waarde ná de verbouwing, inmiddels is dat 102 of 101%.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 04 Nov 2016 17:29

Re: 2 vragen [aankoopmakelaar en verbouwing]

Ik heb 1 keer een huis gekocht met aankoopmakelaar en 1 keer zonder. Ik vond met geen toegevoegde waarde hebben. Als je een huis wilt kopen dat je graag wilt/moet verbouwen zou ik wel een bouwkundige keuring uit laten voeren, buiten dat het gewoon verstandig is komen er wellicht zaken aan het licht die er voor kunnen zorgen dat de aankoopprijs lager is.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers