Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 16 Okt 2016 10:50

Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Heeft er iemand nog tips voor Berlijn?

Ik heb mijn man voor zijn verjaardag (eind november) een lang weekend (do-zo) Berlijn cadeau gegeven. Ik ben er zelf 1x een dag geweest toen ik nog op de Middelbare school zat. Ik weet nog dat mijn vriendinnen en ik toen niets konden vinden :laughcry:

Nu wil ik beter voorbereid zijn! We hebben een hotelletje op de grens van de wijken Kreuzberg en Neukolln en we komen met de auto (tips voor parkeren?).

We vinden het leuk om wat te winkelen, veel buiten de deur te eten (ontbijt, lunch en diner) en wat van de geschiedenis te zien (maar niet te heavy). Ik vind het wel fijn om iets wat ik gezien heb van me af te kunnen zetten en niet de rest van de dag met een naar gevoel rond te lopen. Het lijkt ons bijvoorbeeld wel 'leuk' om iets van een museum te bezoeken waar de verschillen van de DDR/BRD te zien zijn. En misschien weet iemand ook wel te vertellen welk stuk (waar?) van de muur het meest intact in gebleven.

Mijn dank is groot :heart:
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 16 Okt 2016 12:04

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

http://berlijn-blog.nl/cat/tips/

Niet recent in Berlijn geweest maar ik vind dit altijd wel een leuke blog / site.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 16 Okt 2016 12:54

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Ik ga volgende week donderdag tot zondag naar Berlijn met mijn moeder.
Ik zal daarna proberen tips te geven.
Mijn moeder en ik gaan met de trein en hebben bij het hotel fietsen gehuurd, dus we gaan op de fiets door Berlijn :D.
Wat misschien ook leuk is, deze tip kreeg ik vrijdag van een vriend. Je kan een trabant tour doen door Berlijn. Dan rij je zelf in een stoet in een trabant.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 16 Okt 2016 13:12

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Ik heb ooit eens een rubriek over Berlijn geschreven, misschien heb je daar nog iets aan?
reisrubriek-4-berlijn-t9488.html

♥♥
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 16 Okt 2016 13:35

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Wat ik leuk vond is Berlijn onder de grond. Weet niet meer hoe het heet, maar zijn bunkers en gangenstelsels uit de tijd van de (koude) oorlog. Misschien staat het wel genoemd in de van de links die de anderen hebben gegeven, daar heb ik niet naar gekeken.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 767

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:01

Bericht 16 Okt 2016 14:55

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Wat Luisa bedoeld is Unterwelt , zit bij Gesundbrunnen. http://berliner-unterwelten.de/unterwer ... 325.0.html


Je hebt geluk want eind november zijn de kerstmarkten al open, deze zijn erg leuk!
Leuk is dan ook om even de Kadewe in te lopen,deze was twee jaar geleden erg mooi versierd !

Verder kun je het beste een ABC kaart kopen, deze is voor al het openbaar vervoer, vaak kun je deze beste kopen voor je gehele verblijf. Kun je alle S en U bahn lijnen mee pakken in Berlijn.
Met dezelfde kaart kun je in bus 100 stappen, deze komt langs veel toeristische trekpleisters , kun je in en uit stappen.

Postdam staan stukjes muur, kerstmarkt daar is trouwens ook leuk om even over te lopen. Plus sony center moet je dan ook even bekijken, rond dat het een beetje schemerig word want dan is de verlichting op zijn mooist ;).
Bij de Muhlenstrasse vind je de East side gallery daar staat ruim een km muur nog wat bewaard is gebleven.

Lekker eten kun je eigenlijk overal wel in Berlijn, gewoon ergens binnen lopen.

Museums heb ik zelf nog niet bezocht omdat het er vaak erg druk is en ik dat altijd wat zonde van mijn tijd vind om dan in de rij te staan :palm:

Laatste keer zijn wij naar de Zoo geweest, ook een aanrader! Al met al genoeg te doen in Berlijn!


Veel plezier alvast !
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 16 Okt 2016 15:18

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Bedankt voor de tips! Super leuk. Heb ook je reisrubriek gelezen Elliot. Erg leuk om zo in de Berlijnse sferen te komen haha.

Ik las het inderdaad van de kerstmarkten en toen ik er met school ben geweest waren die er ook. Ik weet het alleen niet heel goed meer. Helaas heeft mijn man echt een afkeer tegen markten en dat kneuterige kerstding. Denk dus niet dat we daar naar toe gaan.

Haha Uiltje, ik ken het! Wij willen ook nooit in de rij staan. Zonde van de tijd die je hebt op een leuke plek. Zo ook in Rome. We zijn gaan kijken bij het Vaticaan, maar er niet in geweest door de mega lange rij. Toen zijn we maar lekker gaan verdwalen in de omgeving.

Alleen het verdwalen in Berlijn vind ik dus lastig, omdat de vorige keer dat ik er was we echt geen idee hadden van hoe of wat. Ik heb ook het idee dat alles wat verder uit elkaar ligt en het centrum niet heel compact is. Wil dus wel wat voorbereiden of per dag(deel) een beetje kijken waar we heen willen.
<<

Anoniem237

Bericht 16 Okt 2016 15:44

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Ik vond de fall-out shelter wel indrukwekkend. Checkpoint Charlie zou ik lekker overslaan.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 22:05

Bericht 16 Okt 2016 23:41

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Dit jaar 2 x in 6 weken in Berlijn geweest ( 1x samen, 1 x met kids) en ook nog eens ten huwelijk gevraagd daar. Ik hou van die stad. Nu eet ik sinds begin dit jaar veganistisch en dat is in Berlijn echt zo makkelijk verkrijgbaar allemaal. Niemand kijkt raar op als je een vegan gerecht besteld. Maar goed, je vroeg om tips. Aan het berlijn-blog heb ik veel gehad.
- Checkpoint Charlie is echt zonde van je tijd. Dat staat ook in die blog, maar is ook echt zo. Supernep, toeristisch, niet zoals het was etc.
- East side gallery is een aanrader, aan de oostkant (duh) van Berlijn.
- Tempelhof vind ik zelf erg leuk. Het oude vliegveld van Berlijn is nu stadspark. Vooral op zondag is het hier leuk / druk. Nu was ik wel in juni en juli dus waarschijnlijk net wat drukker als in november, maar toch bijzonder om over de start/landingsbaan te lopen.
- Bikini : een concept winkelcentrum. Erg leuk, hipsterwinkeltjes maar ook gewoon Vans, Northface etc, maar dan als popup store. Wij sliepen toen we samen gingen in het Bikini 25hours hotel boven dit winkelcentrum en het hotel is ook meer dan fantastisch. De bar (Monkeybar) hier boven is ook meteen een aanrader. De rijen staan op vrijdag en zaterdag tot buiten om naar binnen te kunnen maar veel locals drinken hier een cocktail en je hebt prachtig uitzicht over de dierentuin! Onze hotelkamer keek uit over de apen.
- Urbexlocatie: Wij hadden er geen tijd meer voor, hebben het wel zien liggen vanuit de U-bahn. Spreepark. Een pretpark dat dicht is gegaan en alles in die staat is achtergelaten. Toegang is eigenlijk verboden maar het schijnt dat je van de buitenkant ook al veel kan zien. De echte Urbexers gaan gewoon naar binnen natuurlijk en riskeren een boete.

Qua eten: Postdamerpltz heb je een Vapiano ( ok, ook direct onder de tv toren), altijd handig voor een lekkere lunch of snelle avondmaaltijd. Qua eten kan ik je zelf niet veel tips verder geven. Uiteraard kan je eten bij Hardrockcafe op de Kurfürstendamm. Mijn man vindt dat altijd leuk ;) Zelf kies ik voor The Bowl op de Warschauerstrasse. Dit is een 100% organic tentje, moet je liggen maar is wel heel sfeervol.

Verder kan ik je aanraden om vooral een fiets te huren, je ziet veel van de stad in relatief korte tijd. Je hebt trouwens ook leuke old school pasfotohokjes! Die zijn ook heel leuk. In de straat waar de oude Gestapo gevestigd was (Prinz-Albrecht-Straße) heb je een stuk muur ( met buitententoonstelling, erg indrukwekkend, en een musea erbij binnen ) Bij ons was het 35 graden dus hebben alleen kort de buitenversie gedaan. Schuin aan de overkant is zo'n retro fotohokje (2euro) maar ook kan je trabantjes huren om een rondje mee door Berlijn te rijden.

De auto parkeren ( heb je een groene milieusticker ? Vooraf kopen bij de ANWB of GWK :) ) kan in de stad zelf mits je een groene sticker hebt. Wij hebben die niet, we hebben een grote zware dieselauto die niet zo heel milieubewust is dus wij mochten de stad niet in met de auto. Er zijn veel p+r's maar hadden al gehoord dat daar veel werd ingebroken. Wij stonden geparkeerd bij de Edeka (Gayerman) bij S-bahn halte Schichauweg. Voor ons een logische plek omdat de camping waar we met de kinderen stonden hier ook dichtbij was. Met een paar haltes waren we in de stad. ( 15min ?)
Toen we samen waren, waren we met het vliegtuig en hebben toen alles op de fiets gedaan.


Afbeelding
Tempelhofer Feld

Afbeelding
Brandenburger Tor
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 17 Okt 2016 20:54

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

De Reichstag bezoeken, of anders in ieder geval het dak ervan. Is gratis, maar je moet wel van te voren reserveren. Je krijgt met een audiotour uitleg over het uitzicht onder andere http://www.bundestag.de/en/visittheBund ... ion/245686
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 17 Okt 2016 21:22

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Ik vond Berlijn geweldig!
Die Unterwelten vond ik erg interessant en het DDR museum ook leuk. Unterwelten zijn al genoemd en in het DDR museum zie je alles van de jaren 70.

En wat ik echt een heel grote aanrader vind, is de gevangenis Hohenschönhausen. Dat ligt net iets buiten de stad. Alles is nog in tact van de tijd van de koude oorlog. Hier worden heel interessante rondleidingen gehouden, waarin wordt verteld hoe mensen in die tijd werden gestraft.
<<

Anoniem187

Bericht 17 Okt 2016 21:33

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Fietsen huren! Ik vond het zooo tof, op de fiets door Berlijn. Echt fantastisch! Ik zal mijn verdere tips één dezer dagen voor je opschrijven.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 18 Okt 2016 19:38

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Super bedankt voor de reacties. Echt heel erg leuk om te lezen. Mijn man vindt een Trabant huren helemaal geweldig! Het fietsen spreekt mij ook erg aan. Ik weet niet of november misschien te koud is om gezellig rond te fietsen, maar wie weet. Ik hou het weer t.z.t. wel in de gaten haha. Verder zet ik alle ideeën en tips nog even op een rijtje.

@ Serendipity, ben erg benieuwd!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Okt 2016 09:27

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Ik ben gisterenavond terug gekomen.
Oost Berlijn vonden mijn moeder en ik veel gezelliger. De sfeer was heel anders dan in het westen. Heel raar eigenlijk dat het na zoveel jaar nog dat verschil voelt.
Een fiets zal ik echt aanraden. Je moet wel goed uitkijken, want ook al fiesten er zelf veel Duiters, de auto's zijn het niet gewend. FIetspaden moet je ook echt zoeken. Met bordjes is alles goed aangegeven.

Wat ik heel indrukwekkend vond was het holocaust museaum in de buurt van de Brandenburger toren. Het geeft je een beeld van.

Voor het eten kan ik je Caocao aanraden. Deze zit in een zijstraat van de kurfurstendam. Het is een Vietnamees restaurant, maar daar hebben we super gegeten.
Ik ga straks foto;s uitzoeken en zal wel het eea plaatsen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 24 Okt 2016 09:49

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Ik ben meerdere keren (4 keer, of was het nou 5?) in Berlijn geweest, ik vind het echt een hele leuke stad.
De laatste keer zijn wij in de oude Stasi gevangenis geweest. Daar krijg je dan een rondleiding van mensen die daar ook echt gevangen hebben gezeten. Ik vond het echt ontzettend indrukwekkend. Maar als jij het een beetje luchtig wilt houden is dat misschien niet ideaal, ik persoonlijk kon het niet zo even van me afzetten (ik denk er nu nog regelmatig aan, en het is anderhalf jaar later ;-)).
Verder zijn er al best veel tips gegeven. Ik zelf vind het altijd erg leuk om gewoon door de stad te lopen en rond te kijken. Bijvoorbeeld in de oude DDR wijken, om de architectuur te zien. Ik zou ook zeker aanraden een dag een dagkaart voor het ov te kopen en gewoon rond te gaan crossen. Zo leuk vind ik dat, wij hebben dat weleens gedaan omdat we het meeste wat we wilden zien al gezien hadden, en toen zijn we gewoon naar eindpunten gaan reizen, een beetje random heen en weer. Fietsen huren vind ik dus helemaal niets, volgens mij doen alleen Nederlanders dat ;-).
Die route rijden met een Trabant heb ik gezien toen wij daar liepen, en ik vond dat er persoonlijk vrij stom uitzien. Rijd je daar een beetje met zijn allen in een optochtje door de stad. Want ze moesten ook echt bij elkaar blijven volgens mij. Ik zou het dan leuker vinden er gewoon zelf een te huren en zelf rond te rijden. Wellicht kan dat ook wel hoor, maar daar zou ik dan wel even goed naar kijken zodat je weet wat je krijgt.
Als je veel tijd hebt, zou je ook nog naar Potsdam kunnen gaan trouwens. Maar dat is wel buiten de stad, dus ik weet niet of je dat wilt. Wij hebben dat ook pas de tweede of derde keer gedaan, toen we al veel gezien hadden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 25 Okt 2016 18:32

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Trouwens hebben mijn moeder en ik zondag in een heel leuk klein koffietentje koffie gedronken en taart gegeten.
Als je naar schloss charlottenburg gaat en je gaat aan de kant van de Belvedere de tuin uit en steekt de Spree over. Dan heb je daar Cafe am Belvedere zitten.
De taarten etc. zijn allemaal uit eigen keuken. Zijn heel ligt van smaakt, maar het was als lunch heel goed.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Okt 2016 14:26

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Afbeelding
Berlijnse muur, daar waar ook bezoekerscentrum is

Afbeelding
De betonblokken voor de vermoorde joden o.a. tijdens WOII. Voor verhalen is het zeker interessant om beneden te kijken. Je wordt er even aan herinnerd hoe gruwelijk de holocaust was. Mijn moeder heeft daar jongeren zien huilen bij het lezen van de verhalen.

Eigenlijk verder weinig foto's waar ik of mijn moeder niet op staan.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 29 Okt 2016 14:44

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Bedankt Silly-One. Ik wil sowieso naar het Holocaust memorial. Ik vind die blokken ook gewoon imposant, vooral als ze groter zijn dan jij bent. Lijkt me naast de betekenis ook een soort kunststuk.

Verder heb ik al een aantal toffe ontbijt/lunch plekken gevonden via Tripadvisor en blogs.

Heb er echt veel zin in!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Nov 2016 20:53

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

http://www.atlasobscura.com/things-to-do/berlin-germany

Even een link omdat ik er wel interessante dingen tussen vind staan.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 02 Nov 2016 16:48

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Dankje! Ik ga gelijk even kijken.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 02 Nov 2016 21:58

Re: Berlijn (Eten, romantisch, gezellig, geschiedenis..)

Oooh ik lees dit topic ivm nachtje weg + kerstmarkt. Er is alleen zoveel interessants in Berlijn dat ik wel een hele week wil!

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers