Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het hardlooptopic #2

<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 01 Nov 2016 14:43

Re: Het hardlooptopic

Bedankt voor de antwoorden! Ik moet eerst weer naar die 5km toewerken. Die ging tijdens die run ook beter dan met trainen (groot evenement, helpt ook mee natuurlijk, veel mensen langs de kant).

Oh en stomme vraag misschien, maar zou ik dan eerst trainen tot ik de 5km zonder stoppen kan, of kan ik beter gaan mikken op bijv 3x 3km met wandelen tussendoor? Dus dat ik maar 3km achter elkaar ren, ff wandelen en door met de volgende 3km. En dat eventueel verlengen als het lukt. Dat laatste lijkt mij persoonlijk haalbaarder maar daar heb ik geen verstand van.
Mijn doel is ook NIET om het snel te doen of zonder wandelen tussendoor. Maar puur om die 10km te halen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 01 Nov 2016 15:31

Re: Het hardlooptopic

In blokjes hakken werkt altijd. Bijv blokjes van 10 minuten.

Maar het lijkt me wel raadzaam dat je 5km aan 1 stuk kunt lopen. Dan heb je weer een beetje basis.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elle123

Bericht 01 Nov 2016 15:42

Re: Het hardlooptopic

So Jip wat goed! Als ik ook=it zwanger mag worden hoop ik ook zo lang mogelijk door te kunnen gaan!
Mag ik ook gebruik maken van jouw kennis? Ik wil namelijk mijn snelheid wat verbeteren met interval. Ik besloot 1 km te gaan lopen op tempo en 1 km rustig. Na 2 rondjes bleek ik al helemaal stuk te gaan. Ik heb het toen gewijzigd in 500 meter - 500 meter. Mijn snelheden liggen dan echt dicht bij elkaar (rustig tempo ca 9 km per uur, snel ca 11/11,5 km per uur). Hoe kan ik dit beter aanpakken? Is 500-500 een goede verdeling? En moet ik echt nog langzamer in de herstelstukken om zo in de tempostukken wat sneller te kunnen? Uiteindelijk wil ik de 10 km kunnen lopen met een gemiddelde van 11 km per uur (en het volgende doel 12 km per uur, dus 5 min per km). Ik zit nu op een gemiddelde van 5'38' ongeveer. Dat is een stuk trager dan een paar maanden terug, toen ik ong op 5'12" zat. Ik heb werkelijk geen idee waardoor ik opeens zo traag ben geworden.

Ik ga 27 nov met de Curacao Marathon een 10,5 km trail run doen. Mijn eerste trail dus ik ben superbenieuwd! Ik ga het gewoon op hardloopschoenen doen, ik vond het te ver gaan om voor 1 run trailschoenen te kopen. Wie heeft zoiets wel eens gedaan?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 01 Nov 2016 15:58

Re: Het hardlooptopic

@ Elle: Ik wil je wel tips geven.

Ken je het 'Duurloop misverstand' van Klaas Lok? Daarin staat veel over tempo verhogen. Overigens vind ik 3-3,5km/u verschil tussen je rustig en snel wel groot hoor. Volgens Klaas kun je inderdaad 1km-1km doen. 1km op het tempo van je laatst gelopen 10km en dan 1km wandel-dribbel compleet herstel. En dan afwisselen met geloof 800 600 en 400 meters.

Ik heb nooit zo getraind. Ik train in langere blokken, maar dat kwam door de langere afstanden. 10 minuten inlopen, paar versnellingen van zo'n 20 seconden en dan blokjes van 5x2 minuten, 4x4 minuten etc (niet op afstand). Erg veel afwisseling daar in. En daarbij ook trainingen in lage tempo's, met af en toe 30 seconden versnellen tussendoor.

Met een trail loop je wel langzamer dan je gewenste tempo, maar ik denk dat je die 12/u bedoelt bij een weg evenement. Overigens is het mij nog niet gelukt 50'/10km te lopen. Dat is wel mijn wens! 24 op de 5km wel een paar keer afgelopen jaar.
Ik heb vorig jaar veel offroad gelopen en daar heb ik uiteindelijk een paar schoenen voor aangeschaft. Ik had veel meer grip op natte paden of juist zanderige paden. Ik zou voor 1 zo'n trail geen schoenen kopen. Het zal ook niet blubberig zijn op Curacao, dus grip heb je dan ook genoeg! Leuk dat je dat gaat doen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 01 Nov 2016 18:59

Re: Het hardlooptopic

Jip schreef:In blokjes hakken werkt altijd. Bijv blokjes van 10 minuten.

Maar het lijkt me wel raadzaam dat je 5km aan 1 stuk kunt lopen. Dan heb je weer een beetje basis.


Ok dan ga ik dat eerst als doel stellen. Bedankt voor de tip! Vandaag voor het eerst sinds juni weer gelopen, 3,8km aan 1 stuk zonder wandelen, in zo'n 27 minuten. Runtastic werkte helaas niet mee :cry:
Normaal op dit rondje loop ik altijd wel tussendoor, nu ging het lekker en kon ik in 1x door rennen (of beter gezegd, sjokken :laughcry: ).
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 03 Nov 2016 12:08

Re: Het hardlooptopic

Goed toch Sawadee! Dan heb je best een basisconditie volgens mij.

Ik heb vanmorgen zo lekker gerend. 8 min rennen - 2 min wandelen - 10 min rennen - 2 min wandelen - 8 min rennen en daarna nog even gewandeld en doorgerend tot ik op de 6km zat want die was ineens in zicht en die kon ik niet laten liggen :)

En voor het eerst liep ik hiermee de 5km binnen het halve uur. Ik ben trots op mezelf! 6km in 37 minuten.
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 03 Nov 2016 14:12

Re: Het hardlooptopic

Lekker UN!

Top Sawadee!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem187

Bericht 04 Nov 2016 16:10

Re: Het hardlooptopic

Lief dat je het vraagt Jip. Fysio voelde met masseren in beide kuiten bulten/knopen (en dat deed pijn), die zijn nu gemasseerd. Moet over anderhalve week terug, tot die tijd niet rennen.
Ik blijk ook scheef te zijn en mijn knieën buigen af naar binnen. De volgende keer gaan ze kijken of dit door mijn bekken of rug etc. komt, ze denken daar al veel mee te verhelpen. En ik moet mijn schoenen mee nemen, die gaan ze ook even nalopen. Al met al ren ik voorlopig dus nog geen meter :(
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 29 Nov 2016 19:29

Re: Het hardlooptopic

Woehoe! Vanavond weer eens hardgelopen, mijn man appte me of ik mee ging, ik had totaal geen zin maar toch gegaan.
5,3 km in 50 min. Veel gewandeld tussendoor, maar hé 't begin is er!
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 29 Nov 2016 22:46

Re: Het hardlooptopic

Nou lekker burn! Ga je het nu bijhouden?

Bij mij gaat het rennen echt zo fijn. Ik doe nu twee keer per week 7km. Ik doe er ongeveer 48 minuten over. De eerste helft vind ik pittig, de tweede helft gaat vanzelf.
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 30 Nov 2016 06:28

Re: Het hardlooptopic

Lekker bezig dames!

Ik loop ook nog steeds. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. Vorige week kon ik zes keer tien minuten lopen. Gister zat er wat vocht in mijn benen en dan gaat het wat minder. Dus drie keer tien was genoeg. Ooit zal de dag wel komen dat het niet meer gaat. Ik hoop zondag nog een laatste keer tien km mee te kunnen doen. Maar als na één ronde blijkt dat het niet gaat, dan stop ik.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 30 Nov 2016 09:04

Re: Het hardlooptopic

Wat goed Burn!
Lekker hoor UN, fijn dat het nu zo goed gaat :)
Jip, goed bezig! Ben ook benieuwd tot wanneer je door kan lopen.

Ik probeer ook nog wel 1x in de week te lopen, maar ben zo moehoeee, haha.
Afgelopen zondag nog wel meegedaan aan een wedstrijd, mochten eenmalig door de V.elsertunnel lopen.
Heb wel langzamer gelopen dan normaal (6:40/km), maar ben blij dat ik ben geweest.
Nu vol blijven houden :laughcry:
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 03 Dec 2016 23:17

Re: Het hardlooptopic

Ik ben 5 weken geleden ook gestart met hardlopen. We zijn met 5 vriendinnen (4 dit jaar bevallen en eentje heeft een knieoperatie gehad) en beginnen ook echt allemaal van 0. We hebben de Evy-app gedownload en hebben nu 11 lessen gelopen en ik merk echt dat het al een stuk beter gaat.

We gingen tot deze week altijd op woensdagavond en zaterdagochtend maar nu gaan we het verbreden naar 3x per week, dinsdagavond, donderdagavond en zaterdagochtend. Ik wil sowieso 2 keer per week gaan en als het uitkomt nog een 3de keer. Nu ben ik nog fulltime thuis maar in januari loopt mijn zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof af en zal ik het vast wel weer drukker krijgen.

Anyway, de laatste les moesten we in totaal 17 minuten rennen en 12 minuten wandelen en ik had een gemiddelde van 8,5 km/u en had 4,10 km gelopen.
2012 & 2016
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 04 Dec 2016 08:33

Re: Het hardlooptopic

Ja snoes zo heb ik het ook ongeveer gedaan deze zomer. Minimaal 3 keer in de week en het ging heel erg goed. Nu ben ik bij les 28 en door m'n werk en m'n mans werk kan ik niet meer 3 keer, maar dat hoeft ook niet keer want m'n conditie is goed opgebouwd en die onderhoud ik nu goed met 2 keer per week rennen.
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 04 Dec 2016 08:41

Re: Het hardlooptopic

Goed Snoes! Met drie keer bouw je ook echt wat op. Met twee keer onderhoud je vooral hetgeen wat je hebt.

Ik moet even denken wat ik zo aan trek. Ik wil tien km gaan lopen, maar ik loop niet zo heeeul hard en lage hartslag en het is koud! Maar te warm aankleden is ook niks. Mijn allerlaatste 'wedstrijd' voor nu. Hoewel ik over twee weken nog 3,5 km mee doen bij een foute kerst truien loop. Ik hoop nog wel een tijdje door te kunnen lopen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Dec 2016 19:15

Re: Het hardlooptopic

Ik ben gisteren voor het eerst na mijn bevalling (8 weken geleden) wezen hardlopen. Ik heb een klein rondje (3 km gelopen). Heeft iemand advies hoe ik het beste kan opbouwen?
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 04 Dec 2016 20:31

Re: Het hardlooptopic

Ik denk dat ik tzt weer ga beginnen met een echt beginnersschema van 1' hardlopen 2' wandelen en vanuit daar weer opbouwen.

Het is gelukt, heb de 10 km volbracht in 1:07. Geen ongemakken onderweg gehad en genoten voor meer dan twee.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 04 Dec 2016 20:54

Re: Het hardlooptopic

UN, ik denk dat het mij ook niet meer lukt om vanaf januari 3 keer te gaan. Maar ik heb sowieso niet een hele slechte conditie (ik fiets/wandel regelmatig, nu wat minder in de winter), dus ik denk dat ik dan ook vaker 2 keer ga.

Jip, wat goed zeg! En echt nog een mooie tijd hoor voor een zwangere dame.

Siep, ik ben met de Evy-app aan het hardlopen en dat gaat eigenlijk heel erg goed, misschien kan je die downloaden?


Ik ben vanochtend gaan lopen en ik had echt het idee dat het niet zo goed ging. Maar blijkbaar had ik toch wel weer goed gelopen, 4,26 km en een gemiddelde van 8,8 km/u. Dit was dezelfde les als de vorige keer. Ik merk wel dat ik andere schoenen nodig heb, heb vandaag voor het eerst op harde ondergrond gelopen (normaal fiets ik naar het atletiekveld, maar omdat ik nu alleen liep ben ik gewoon hier achterom gelopen op verharde weg) en ik heb nu wel last van de pees in mijn voet, onder mijn enkel.
2012 & 2016
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Dec 2016 21:47

Re: Het hardlooptopic

Thanks voor de tip snoes, ik heb in het verleden wel eens met Evy gelopen. Zij begint toch met 1x1 en 2x2 etc? Ik liep gisteren namelijk gemakkelijk 5 min achter elkaar. Dus twijfel of de start dan wel passend is?
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 04 Dec 2016 21:52

Re: Het hardlooptopic

Je kunt natuurlijk wat hoger instappen. Maar je hebt toch ook een aantal weken niks gedaan. Voor je banden en pezen lijkt het mij wel veiliger om rustig aan te starten.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Dec 2016 22:38

Re: Het hardlooptopic

Jullie hebben mij overtuigd! Maar snoes, heb je dan ook punten gekocht?
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 05 Dec 2016 07:59

Re: Het hardlooptopic

Ik reageer even op Siep, ik ren ook met de Evy app en ik heb idd de punten gekocht voor de 5km.
#teammaple🍁
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 05 Dec 2016 10:15

Re: Het hardlooptopic

Ik heb ook de punten gekocht inderdaad.
2012 & 2016
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 06 Dec 2016 20:50

Re: Het hardlooptopic

De pijn in mijn voet bleef aanhouden en werd zelfs erger dus ben vandaag even langs de huisarts gegaan. Twee ontstoken pezen. Nu rusten tot het weer over is en ondertussen ontstekingsremmende pleisters erop. Hopelijk is het snel over, maar het kon wel tot 3 weken duren zei ze. Ik baal echt ontzettend, ik was zo gemotiveerd en zo goed bezig en nu mag ik gelijk alweer even niet lopen.

Het eerste wat ik nu ga doen is in ieder geval nieuwe/betere hardloopschoenen kopen.
2012 & 2016
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 03 Jan 2017 13:07

Re: Het hardlooptopic

Wie rent er al weer in 2017? Ik heb net vanmorgen m'n eerste 7km weer gedaan en dat ging erg goed. Maar ik heb wel iets geks: altijd als ik terug kom van rennen heb ik het warm, dan ga ik zitten, water drinken en uitwasemen zodat ik daarna kan douchen. Maar zodra ik niet meer zweet krijg ik het snoeikoud en dat komt de rest van de dag niet meer goed. Onder de douche loop ik te rillen en nu, twee uur later, zit ik met een dikke sjaal om en ijskoude handen. Ik ben sowieso een kouwelijk type, m'n doorbloeding is slecht en ik heb een lage bloeddruk, maar ik lees altijd dat sporten dat juist verbetert. Ik merk er alleen precies niks van! Herkent iemand dit?
#teammaple🍁
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers