Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Biechttopic

<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 18 Okt 2013 18:01

Re: Biechttopic

Majira schreef:
Happinaz schreef:
Overigens lijkt het mij voor jullie als burgermeester ook erg naar. Wellicht, ik weet niet precies hoe dat werkt, kunnen jullie zelfs wel zien welke forummer het betreft en het is toch wel extra naar als het jullie nu zorgen gaat baren wanneer de betreffende forumster niet meer hier online komt. :cry:

Bedankt voor deze actie, burgermeesters

Hier ben ik inderdaad ook benieuwd na.

Zoals Irene in haar post al heeft verwoord hebben we het desbetreffende biechtje een bericht gestuurd hierover. Wij kunnen zien wie er wat post onder het biechtaccount. Dit staat ook in de openingspost van elk biechttopic. Wij gaan hier respectvol mee om en zullen het alleen maar gebruiken indien wij denken dat het nodig is. Daarom hebben wij deze beslissing genomen om het desbetreffende biechtje een mail te sturen en de reacties in dit topic te verwijderen.

Wij hopen dat het goed zal gaan met het biechtje, maar je hebt een goed punt. Uiteraard baart het ons zorgen, het zijn geen leuke dingen om te lezen op een forum. Daarom willen we dat er een grens bestaat tussen wat je wel en wat je vooral niet hier op het forum/in dit topic kan plaatsen. Er zijn goede instanties waar je wel met dit soort heftige gevoelens terecht kunt, daar is het forum geen geschikt medium voor.
<<

anoniem213

Bericht 18 Okt 2013 18:12

Re: Biechttopic

Biechtje schreef:Ik voel me rot, moe en niet gezellig.
Ik weet niet echt waar ik met mezelf heen moet.
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat vrienden mij niet moeten, is er een feestje word ik niet uitgenodigd, maar anderen weer wel.

Het voelt rot.

Ik wil hier verder niets mee, maar ik moest het toch even kwijt.


Heb je het er al met iemand over gehad in je omgeving of heb je niemand bij wie je dat kwijt kunt? Misschien een familielid? Het moet naar zijn om je zo te voelen.

Je houding kan dit natuurlijk ook in stand houden. Als jij het gevoel hebt dat je niet welkom bent, vinden mensen het misschien ook minder leuk om je uit te nodigen en dan beland je in een vicieuze cirkel.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 18 Okt 2013 20:13

Re: Biechttopic

Burgemeester Nicky schreef:
Majira schreef:
Happinaz schreef:
Overigens lijkt het mij voor jullie als burgermeester ook erg naar. Wellicht, ik weet niet precies hoe dat werkt, kunnen jullie zelfs wel zien welke forummer het betreft en het is toch wel extra naar als het jullie nu zorgen gaat baren wanneer de betreffende forumster niet meer hier online komt. :cry:

Bedankt voor deze actie, burgermeesters

Hier ben ik inderdaad ook benieuwd na.

Zoals Irene in haar post al heeft verwoord hebben we het desbetreffende biechtje een bericht gestuurd hierover. Wij kunnen zien wie er wat post onder het biechtaccount. Dit staat ook in de openingspost van elk biechttopic. Wij gaan hier respectvol mee om en zullen het alleen maar gebruiken indien wij denken dat het nodig is. Daarom hebben wij deze beslissing genomen om het desbetreffende biechtje een mail te sturen en de reacties in dit topic te verwijderen.

Wij hopen dat het goed zal gaan met het biechtje, maar je hebt een goed punt. Uiteraard baart het ons zorgen, het zijn geen leuke dingen om te lezen op een forum. Daarom willen we dat er een grens bestaat tussen wat je wel en wat je vooral niet hier op het forum/in dit topic kan plaatsen. Er zijn goede instanties waar je wel met dit soort heftige gevoelens terecht kunt, daar is het forum geen geschikt medium voor.


Ik vind wat jullie hebben gedaan super goed, veel respect voor.
Ik bedoelde het dan ook echt steunend dat het mij voor jullie heel heftig lijkt als je weet wie het betreft. Wellicht is het iemand die hier al langer komt of bekend is en dat zal jullie niet in de koude kleren gaan zitten.
Veel sterkte daarmee!
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 19 Okt 2013 19:41

Re: Biechttopic

June schreef:
Biechtje schreef:Ik voel me rot, moe en niet gezellig.
Ik weet niet echt waar ik met mezelf heen moet.
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat vrienden mij niet moeten, is er een feestje word ik niet uitgenodigd, maar anderen weer wel.

Het voelt rot.

Ik wil hier verder niets mee, maar ik moest het toch even kwijt.


Heb je het er al met iemand over gehad in je omgeving of heb je niemand bij wie je dat kwijt kunt? Misschien een familielid? Het moet naar zijn om je zo te voelen.

Je houding kan dit natuurlijk ook in stand houden. Als jij het gevoel hebt dat je niet welkom bent, vinden mensen het misschien ook minder leuk om je uit te nodigen en dan beland je in een vicieuze cirkel.

Bedankt voor je reactie.
Ik zou het wel bij iemand kwijt kunnen, maar mijn omgeving denkt nu net dat het weer goed met me gaat.
Het voelt ook naar. En ik ga het bij mezelf zoeken en probeer ik die cirkel ook te doorbreken, maar ik heb niet het idee dat dit werkt.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 20 Okt 2013 07:39

Re: Biechttopic

Ik biecht op dat ik geen vriendinnen heb, en ook bijna geen familie. Daarom ben ik erg bang voor de toekomst.
Vroeger hadden mijn ouders nooit vrienden. Mijn ouders zijn nu gescheiden, en heb alleen nog contact met mijn moeder en broer. De familie van mijn vader spraken we al nooit. Nu heeft mijn moeder een paar jaar geleden ruzie gekregen met de familie. Daardoor voelt het als verraad om met hun nu contact te zoeken, ook liep het contact eigenlijk altijd via mijn moeder.

Vroeger als kind had ik niet veel vriendinnen, eigenlijk maar 2. Met deze vriendinnen heb ik geen contact meer omdat onze levens teveel verschillen en we nu heel anders zijn. Ik zou ook geen contact meer willen. Ik ben toen 5 jaar in het buitenland gaan studeren en daar wel contacten opgedaan maar nu ben ik weer terug in nederland. Ik ben terug maar heb eigenlijk niemand. Ik ga volgende week mijn nieuwe huisje inrichten maar ik weet niet hoe ik het ga regelen. Ik heb mensen nodig om mij te helpen maar heb niemand. Ook ben ik bang om dagen alleen te zitten. Ik heb wel een nieuwe baan waar ik misschien mensen kan ontmoeten. Maar het maakt mij ook bang, omdat ik niet goed ben met sociale contacten. Ook ben ik bang voor de toekomst, wat als er iets gebeurd met mijn broer en moeder? Dan blijf ik alleen over.
<<

Anoniem7

Bericht 20 Okt 2013 08:30

Re: Biechttopic

Biechtje, ik herken het deels. Ik heb ook weinig tot geen vrienden, en met familie ben ik niet zo nauw dat ik daar echt regelmatige sociale contacten aan overhou. Ik merk aan mezelf dat ik me wel véél beter ontplooi als ik wel vriendinnen heb, trouwens, gelukkig heb ik m'n vriend, maar als ik die ook niet had en helemaal alleen ben dan ben ik eigenlijk helemaal geen fijn persoon om mee om te gaan, vind ik. Ik dacht altijd dat ik gewoon pech had en onhandig was met sociale contacten, maar in de loop der jaren heb ik aan mezelf gemerkt dat ik dat echt niet ben, gewoon een sociaal dier ben maar me terugtrek in mijn schulp als de sociale contacten even wat minder zijn. Maargoed, da's een lang verhaal en daar heb je nu weinig aan :)
Kan je moeder je niet op bepaalde punten helpen? Ik kan me trouwens nog hele klusmeetings bij Sjaan herinneren, als je zou willen dan zou je kunnen proberen om hier op het forum een paar meiden op te trommelen om je te helpen. En ik heb destijds gewoon mijn nieuwe buren ingeschakeld. Helpen kon ze me niet (alleenstaand klein iel vrouwtje), maar ik mocht wel de gereedschapskist lenen, twee vliegen in één klap, het eerste contact is gekegd en qua hulp ben ik ook een stapje in de goede richting.
Verder heeft het mij geholpen om gewoon eens een aantal mensen van hier te ontmoeten, ik heb hier veel leuke contacten op gedaan.

Ik kan je eigenlijk wel heel veel vertellen hoor, maar ik denk dat het wel een warrig verhaal gaat worden. Als je wilt, en als je het niet erg vindt jezelf bekend te maken mag je me een PM sturen.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 20 Okt 2013 08:36

Re: Biechttopic

Zit de moeilijkheid voor jou in het contact maken of het contact houden? Ik vind het vaak moeilijk om in te schatten of nieuwe contacten mij wel écht leuk, lief, aardig, interessant genoeg vinden om het te onderhouden en het te ontwikkelen in een vriendschap. Ik heb geen vriend(inn)engroep en ook geen massa's aan vrienden waar ik steevast en heel regelmatig mee afspreek. Dat komt door afstand, werkbelasting en een stukje onzekerheid. Toch voel ik me in tegenstelling tot jou niet alleen, want ik heb wél hele goede en lieve vrienden zowel 'oude' als 'nieuwe' vrienden.

Neem de contacten die je hebt opgedaan in het buitenland. Heb je nog steeds contact met ze, via FB, e-mail, whatsapp? Zo niet, waarom stuur je ze niet eens een berichtje met de vraag hoe het gaat, wat ze hebben beleefd, etc. Vond je het leuk daar? Kun je makkelijk terug voor een bezoekje? Doe dat dan eens en maak wat afspraken met de mensen die je het leukst of aardigst vond.

Nieuwe contacten opdoen kan op de sportschool (alhoewel ik dat zelf niet ideaal vind, ik kom daar écht om te sporten, niks anders), je nieuwe werk, maar ook het internet. Het Yes forum bijvoorbeeld. Ga eens mee met een meeting waarbij er meiden komen die jouw interesses hier en daar delen. Of plaats zelf een oproepje, begin eens met facebook contact, bouw dat uit. Je hoeft natuurlijk geen 100 procent match te zijn met iemand.

Ik vind het heel rot dat je je alleen voelt en je een angst ontwikkelt om er alleen voor te komen staan. Alleen jij kan hier iets mee doen, ga bij jezelf te rade. Het is niet streng bedoelt, maar je zal eens moeten kijken waar de moeilijkheid ligt van het krijgen/houden van vrienden en je bedenken of met (nieuwe) vrienden je angst voor het alleen komen te staan wordt opgelost. Sterkte ermee :hug:
L2014 & H2017
<<

Artemis

Bericht 20 Okt 2013 19:48

Re: Biechttopic

Waar in Nederland woon je biechtje?
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 21 Okt 2013 18:10

Re: Biechttopic

Even een biechtje nav een sollicitatiegesprek dat ik heb gehad, maar het gaat over meer dan solliciteren (vandaar dat ik het hier post en niet bij het werk-biechttopic).

Ze vertelden me dat ze mij niet hadden uitgekozen voor de volgende ronde, want ze zochten iemand die stevig in zijn schoenen staat en overtuigingskracht heeft. Ik antwoordde dat ik meer overtuigingskracht heb dan mensen vaak denken. Maar toen reageerde die persoon die de sollicitatie had afgenomen dat ik dat dan wel moet laten zien tijdens een sollicitatiegesprek, want zij kunnen dat niet ruiken.

Ik word daar zo boos van. Dit is nou al de 100.000e keer dat ik word afgerekend omdat mensen me onderschatten omdat ik 'verlegen' overkom. Mensen zeiden vroeger ook dat ik niet in het openbaar zou durven spreken. Ik doe het tegenwoordig regelmatig en iedereen zegt dat ik dat zo goed doe. Mensen zeiden dat ik niet de opleiding moest doen die ik ging doen, want ik was meer geschikt voor een laboratorium. Ik heb toch de opleiding gedaan die ik wilde doen, en ben met vlag en wimpel geslaagd.

En ik heb mezelf al heel erg ver ontwikkeld. Toen ik een tiener was, was ik zo angstig dat ik nooit mijn mond durfde open te trekken. Ik ben zo enorm ver gekomen, als je me vergelijkt met hoe ik toen was. Maar dat ziet niemand. Dan zeggen ze dat ik eraan moet werken om overtuigender over te komen. Alsof ik daar al niet bergen voor heb verzet! Mensen blijven me onderschatten en ik ben dat zoooooooooooooooo zat! :(
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:18

Bericht 21 Okt 2013 18:19

Re: Biechttopic

Dat is echt heel vervelend... ik herken het met solliciteren heel erg, loop er ook tegenaan, alleen klap ik vaak ook nog echt dicht dus dan snap ik nog dat ze geen indruk kunnen vormen. Maar het is iig wel positief dat je voor jezelf weet waar je goed in bent, ik zelf ga daar namelijk nog weleens aan twijfelen terwijl dat natuurlijk niet nodig is.

Qua tips weet ik het dus even niet maar ik herken veel in je verhaal.
<<

Anoniem17

Bericht 22 Okt 2013 08:39

Re: Biechttopic

Biechtje met sollicitatie-issue, enerzijds begrijp ik je gevoel wel, maar het hele nut van een sollicitatiegesprek is natuurlijk om kennis met de kandidaat te maken en te peilen of hij/zij goed ik de functie past. Als jij op je sollicitatiegesprek heel verlegen overkomt kan de werkgever er natuurlijk niet vanuitgaan dat je dat niet bent. Hij kan helaas niet ruiken wat voor ontwikkelingen jij hebt doorgemaakt, en als jij het zelf niet benoemt zal hij het nooit weten.

Ik snap dat het moeilijk is, maar probeer op een volgend sollicitatiegesprek nog zelfverzekerder over te komen, en geef ook aan dat je jezelf daarin echt ontwikkeld hebt. Boos worden heeft geen zin, en ik vind eerlijk gezegd ook niet dat je dit de werkgever kwalijk kunt nemen.
<<

Artemis

Bericht 22 Okt 2013 11:10

Re: Biechttopic

Eens met Elliot. Dat dit voor jouw doen al een enorme ontwikkeling is is heel fijn. En knap.
Maar dat kan die werkgever niet zien. En kennelijk is het nog niet genoeg om door een sollicitatiegesprek heen te komen. Daarnaast: heel goed dat je al die punten ontwikkeld hebt, maar het zijn niet je van nature sterke kanten. En dat houdt in dat er een heleboel mensen zijn die dat van nature wél hebben, en dus meer kans maken. Oneerlijk, maar zo werkt het.

Je kunt beter op zoek naar banen die aansluiten bij wat van nature wél goed bij je past, dan kom je het best over. Of zoek een organisatie die wat beter aansluit.
<<

anoniem213

Bericht 22 Okt 2013 16:20

Re: Biechttopic

Biechtje, ik kan me voorstellen dat het voor jou ontzettend frustrerend is, maar ik ben het met Elliot en Artemis eens. Hoe moet iemand bij een sollicitatie dat zien wanneer jij blijkbaar nog steeds onzeker overkomt. Iedereen is anders en voor iedereen is een plek, maar je moet wel goed genoeg jezelf weten te verkopen. Dat is lastig en frustrerend als het niet lukt, maar het is niet echt reëel om dan boos te worden op degene die je afwijst. In deze tijd zijn er nou eenmaal voor jou twintig anderen die wél stevig in hun schoenen staan.

Hopelijk kom je bij je volgende gesprek wat zekerder over!
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 23 Okt 2013 14:09

Re: Biechttopic

Hoi,

Ik zet dit even onder het biecht account omdat ik dit liever niet aan mijn naam gekoppeld wil hebben zon rare/ vieze vraag.

De laatste paar cyclussen van mijn ongesteldheid lopen erg vreemd. Ik ben zeg maar 4 dagen ongesteld en dan is het helemaal weg en over maar de laatste paar keer als het 3 a 4 dagen over is komt er ineens eenmalig weer heel erg veel beetje paarzig/ donker bloed ( niet bruin) erg irritant want daar stel je, je niet op in en het komt vaak als een verrassing als ik ergens ben. Ik wordt zeg maar 2 keer ongesteld heel vlak na elkaar.

Ook begint het de laatste tijd ook al te rommelen een aantal dagen voor het doorbreekt met kleine beetjes bloed.

Ben nu dus telkens 1,5 week zoet met maandverband terwijl dit voorheen maar 4 dagen was grrrr

Wie heeft hier ook last van en zal dit normaal zijn?

Was wel een tijd geleden zwanger en dat is mis gegaan maar dat is alweer dik 5 maanden geleden.
<<

Anoniem166

Bericht 23 Okt 2013 14:30

Re: Biechttopic

Misschien onzin hoor, maar zou het kunnen dat er nog wat stolsels achter zijn gebleven na de miskraam? Misschien dat daardoor deze rare menstruaties worden veroorzaakt.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 23 Okt 2013 18:21

Re: Biechttopic

Artemis schreef:Eens met Elliot. Dat dit voor jouw doen al een enorme ontwikkeling is is heel fijn. En knap.
Maar dat kan die werkgever niet zien. En kennelijk is het nog niet genoeg om door een sollicitatiegesprek heen te komen. Daarnaast: heel goed dat je al die punten ontwikkeld hebt, maar het zijn niet je van nature sterke kanten. En dat houdt in dat er een heleboel mensen zijn die dat van nature wél hebben, en dus meer kans maken. Oneerlijk, maar zo werkt het.

Je kunt beter op zoek naar banen die aansluiten bij wat van nature wél goed bij je past, dan kom je het best over. Of zoek een organisatie die wat beter aansluit.

Ik snap wat je bedoelt, maar om twee redenen ben ik het niet met je (en de anderen die het met je eens zijn ;)) eens.

Ten eerste vond ik dat de mensen tijdens het gesprek zich niet erg welwillend opstelden. Ik had het gevoel dat ik een verhoor meemaakte: ze keken de hele tijd heel streng en stelden vragen waar ik onmogelijk een goed antwoord op kan geven. Bijvoorbeeld: "Hoe wil jij ervoor zorgen dat onze organisatie de grootste wordt?" Ik gaf een antwoord, was hun reactie een vrij bits: "Ja, maar dat doen we al. Wat wil je nog meer doen?" Enzovoorts.
Sollicitatiegesprekken vind ik per definitie zenuwslopend. Maar tijdens vorige sol. gesprekken had ik tenminste het gevoel dat ik wel redelijk kon laten zien en vertellen wat ik in me had. Nu had ik dat gevoel totaal niet. Zoals ik al zei: het leek als een verhoor. Dan is het vrij logisch dat ik niet zelfverzekerd overkom.

Ten tweede: je zegt dat die dingen van nature niet goed bij me passen. Maar dat is nou net het punt: het gaat me erom dat ze WEL bij me passen. Ik heb echt overtuigingskracht. En als ze iets beter naar mijn cv hadden gekeken, hadden ze dat gezien. Want de stages die ik heb gedaan, had ik niet met een heel goed cijfer kunnen afronden als ik geen overtuigingskracht had gehad, of als ik niet stevig in mijn schoenen had gestaan. Het punt is alleen dat ik dat laat zien in concrete situaties, als ik mijn werk doe. En dat is een heel ander soort situatie dan als je een sollicitatiegesprek hebt, in een tijd dat het al heel moeilijk is een baan te vinden, en je je uiterste best moet doen om de goede antwoorden te geven, terwijl de vragenstellers met een chagrijnig gezicht aanstaren en belachelijke vragen stellen.

Mijn hele frustratie is dat mensen conclusies trekken op basis van hun eigen vooroordelen. En ja, ik snap wel dat je dan toch tijdens een sollicitatiegesprek moet proberen te laten zien wat je in je hebt, en dat zal ik de volgende keer ook extra hard proberen. Maar dat heeft niks te maken met wat ik wel of niet kan, of in hoeverre ik wel of niet geschikt ben voor deze functie.
<<

Anoniem7

Bericht 23 Okt 2013 18:27

Re: Biechttopic

Ik blijf het ondanks je verduidelijking wel net Elliot en Artemis eens. Ze hoeven jou geen gunst te verlenen of een kans te geven alleen omdat jij vindt dat je het wel kunt. Als zij in een ander gesprek iemand treffen die wél direct laat zien wat hij of zij in huis heeft, tsja, dan zou ik dara ook voor kiezen. Bedrijven hebben sowieso luxe uit het kiezen van hun personeel, en daarnaast nemen ze in deze tijd waarin het zwaar is om een bedrijf draaiende te houden, ook geen risico's. Je zult dus echt een manier moeten vinden om jezelf te verkopen, daar is een sollicitatiegesprek voor. Het is niet dat je aangenomen moet worden voor een maatschappelijke stage, het gaat om een baan. Overigens werkt dit zelfs zo als je als caissière bij de Appie solliciteert.

En op vragen hoe jij een bedrijf naar de top zou willen helpen kun je wel degelijk antwoorden. Dat heet voorbereiding op je gesprek.
Laatst gewijzigd door Anoniem7 op 23 Okt 2013 18:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem7

Bericht 23 Okt 2013 18:30

Re: Biechttopic

Over je laatste alinea: een sollicitatiegesprek wordt nou eenmaal geleid voor oordelen en vooroordelen. Je kunt nooit verwachten dat ze je volledig kennen na je sollicitatiegesprek, het is volledig logisch dat ze dan op verwachtingen af gaan.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:18

Bericht 23 Okt 2013 18:57

Re: Biechttopic

Dat is helaas een beetje door deze tijd: werkgevers kunnen kritisch zijn want om het minste of geringste kiezen ze een andere. Ik snap dat ook wel. Maar het is wel frustrerend.

Het enige wat je kunt proberen is er echt een gesprek van te maken en het iets meer zelf in de hand te houden, bijvoorbeeld door zelf vragen te stellen, na elk antwoord van jezelf weer een vraag terugkoppelen bijvoorbeeld. Dan wordt het niet zo'n verhoor.
<<

Anoniem 48

Bericht 23 Okt 2013 23:20

Re: Biechttopic

Werkgevers hebben idd de keuze. Ik heb voor mezelf ook besloten het volgende gesprek anders in te gaan dan de vorige gesprekken. Daar wilde ik nog wel eens te bescheiden zijn. Zoals ik het lees vond je het zelf ook geen fijn gesprek. De manier van vragenstellen test natuurlijk heel erg of je zelfvertrouwen hebt. Als je hierdoor onzeker word dan zien werkgevers dat ook. En ook al heb je er voor jezelf aan gewerkt ze willen dat in een gesprek ook zien. Eigenlijk hebben ze zich als een lastige klant opgesteld die je hebt moeten overtuigen.
<<

Artemis

Bericht 24 Okt 2013 00:59

Re: Biechttopic

Biechtje schreef:
Artemis schreef:Eens met Elliot. Dat dit voor jouw doen al een enorme ontwikkeling is is heel fijn. En knap.
Maar dat kan die werkgever niet zien. En kennelijk is het nog niet genoeg om door een sollicitatiegesprek heen te komen. Daarnaast: heel goed dat je al die punten ontwikkeld hebt, maar het zijn niet je van nature sterke kanten. En dat houdt in dat er een heleboel mensen zijn die dat van nature wél hebben, en dus meer kans maken. Oneerlijk, maar zo werkt het.

Je kunt beter op zoek naar banen die aansluiten bij wat van nature wél goed bij je past, dan kom je het best over. Of zoek een organisatie die wat beter aansluit.

Ik snap wat je bedoelt, maar om twee redenen ben ik het niet met je (en de anderen die het met je eens zijn ;)) eens.

Ten eerste vond ik dat de mensen tijdens het gesprek zich niet erg welwillend opstelden. Ik had het gevoel dat ik een verhoor meemaakte: ze keken de hele tijd heel streng en stelden vragen waar ik onmogelijk een goed antwoord op kan geven. Bijvoorbeeld: "Hoe wil jij ervoor zorgen dat onze organisatie de grootste wordt?" Ik gaf een antwoord, was hun reactie een vrij bits: "Ja, maar dat doen we al. Wat wil je nog meer doen?" Enzovoorts.
Sollicitatiegesprekken vind ik per definitie zenuwslopend. Maar tijdens vorige sol. gesprekken had ik tenminste het gevoel dat ik wel redelijk kon laten zien en vertellen wat ik in me had. Nu had ik dat gevoel totaal niet. Zoals ik al zei: het leek als een verhoor. Dan is het vrij logisch dat ik niet zelfverzekerd overkom.

Ten tweede: je zegt dat die dingen van nature niet goed bij me passen. Maar dat is nou net het punt: het gaat me erom dat ze WEL bij me passen. Ik heb echt overtuigingskracht. En als ze iets beter naar mijn cv hadden gekeken, hadden ze dat gezien. Want de stages die ik heb gedaan, had ik niet met een heel goed cijfer kunnen afronden als ik geen overtuigingskracht had gehad, of als ik niet stevig in mijn schoenen had gestaan. Het punt is alleen dat ik dat laat zien in concrete situaties, als ik mijn werk doe. En dat is een heel ander soort situatie dan als je een sollicitatiegesprek hebt, in een tijd dat het al heel moeilijk is een baan te vinden, en je je uiterste best moet doen om de goede antwoorden te geven, terwijl de vragenstellers met een chagrijnig gezicht aanstaren en belachelijke vragen stellen.

Mijn hele frustratie is dat mensen conclusies trekken op basis van hun eigen vooroordelen. En ja, ik snap wel dat je dan toch tijdens een sollicitatiegesprek moet proberen te laten zien wat je in je hebt, en dat zal ik de volgende keer ook extra hard proberen. Maar dat heeft niks te maken met wat ik wel of niet kan, of in hoeverre ik wel of niet geschikt ben voor deze functie.


Ja jammer, maar zo werkt het wel. Een sollicitatiegesprek is nou eenmaal gericht op conclusies trekken in heel korte tijd, voornamelijk gericht op vooroordelen. En dat heeft inderdaad weinig te maken met wat je wel of niet kan, wel met hoe je overkomt en met wat voor type ze zoeken. De klik bepaalt of je het wordt, niet per se je antwoorden. Er is ook niet zoiets als een 'goed' antwoord.
<<

Anoniem119

Bericht 24 Okt 2013 05:56

Re: Biechttopic

Biechtje schreef:
Ten tweede: je zegt dat die dingen van nature niet goed bij me passen. Maar dat is nou net het punt: het gaat me erom dat ze WEL bij me passen. Ik heb echt overtuigingskracht. En als ze iets beter naar mijn cv hadden gekeken, hadden ze dat gezien. Want de stages die ik heb gedaan, had ik niet met een heel goed cijfer kunnen afronden als ik geen overtuigingskracht had gehad, of als ik niet stevig in mijn schoenen had gestaan.


Misschien een tip: Dit kun je ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Het is jouw taak tijdens het sollicitatiegesprek om het c.v.'in te kleuren' als het ware. Een c.v. is een heel droog iets, daar moet je iets mee doen, het toelichten met argumenten waarom jij de beste bent, waarom jij die keuzes gemaakt hebt, waarom jij van die dingen geleerd hebt. Je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen dat ze niet goed naar je c.v. hebben gekeken. Dat hebben ze waarschijnlijk wel vluchtig doorgenomen, maar het is jouw taak als sollicitant om hen te helpen bij het interpreteren van het c.v. aldus je loopbaancarrière.

Ik heb het ook altijd heel moeilijk gevonden om echt te benadrukken waar m'n kwaliteiten nou in zitten en ook echt met concrete voorbeelden te komen. Probeer dit wel echt goed voor te bereiden. Je mag best een beetje het gesprek naar je toe trekken om te laten zien dat je overtuigingskracht hebt (immers, je wilt ze overtuigen van jouw kwaliteiten). Jij hoopt misschien op de letterlijke vraag of je kunt aantonen wat je overtuigingskracht is, zodat je dit antwoord kunt geven, maar je kunt het ook verwerken in meerdere antwoorden met concrete voorbeelden.

Niet dat ik nou zoveel ervaring heb, ik heb ook pas één echt succesvol sollicitatiegesprek gehad na zoveel gesprekken, maar daarin merkte ik wel hoeveel sterker ik stond met echt eens concrete voorbeelden. Ik bereid m'n gesprekken altijd super goed voor, maar hierin merkte ik nu echt eens verschil.

Wellicht dat dat voor jou ook helpt. Overigens klinkt het inderdaad niet als een heel fijn, open sollicitatiegesprek. Althans, de ene is formeler en stijver dan de ander. Dus ik kan me je teleurstelling wel goed voorstellen hoor!
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 24 Okt 2013 09:35

Re: Biechttopic

Zoals Marin zegt, probeer dan tijdens een sollicitatiegesprek zoveel mogelijk voorbeelden aan te dragen (bijvoorbeeld uit je stageperiode), waaruit blijkt dat je wel overtuigingskracht hebt e.d. Daarmee kun je de mensen laten zien dat je de kwaliteiten wel bezit.

Daarnaast bestaat er niet zoiets als goede of verkeerde antwoorden bij een sollicitatiegesprek. Als je je laat leiden door wat de sollicitatie'commissie' (om het zo maar te noemen) wil horen, zul je nooit echt vrij kunnen spreken.
Geef de antwoorden waar jij achter staat. Word je dan afgewezen, dan heb je in ieder geval je best gedaan.

En... heel cliché misschien, maar - als het goed is - leer je ook steeds van de gesprekken die je gevoerd hebt. Probeer het te evalueren en probeer ook tips en veel gestelde vragen op te zoeken op internet, zodat je je goed kunt voorbereiden voor de volgende keer.

Als je nog vragen hebt, mag je me altijd een bericht sturen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem318

Bericht 24 Okt 2013 16:10

Re: Biechttopic

Eens met mijn voorgangers. Het is trouwens mooi om te zien hoe overtuigd je bent van je kwaliteiten, houd dat vast! Ik kom dat niet vaak tegen dat mensen zo goed van zich zelf weten wat ze kunnen, ik vind dat goed. Maar goed, wat betreft dat interview kun je helaas niet anders concluderen dat het je niet gelukt is om dat over te brengen, terwijl je het hier wel heel goed weet te omschrijven. Volgende keer beter!

Overigens, dat norse gedrag tijdens het interview, zou dat gespeeld geweest kunnen zijn? Ik weet niet in welke branche jij zit, maar bij mij was dat soms gewoon onderdeel van de algehele test om te zien of je met druk en weerstand kunt omgaan. Het kan zijn dat ze de druk van het interview nog meer probeerden te verhogen door je juist niet op je gemak te stellen, omdat ze willen zien of je dan nog steeds met moeilijke vragen etc om kan gaan.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 25 Okt 2013 13:35

Re: Biechttopic

Al jaren verloopt het contact tussen mij en mijn vader nogal moeizaam, hij interesseert zich totaal niet voor mij, het gaat altijd over hem of over koetjes en kalfjes.
Ouders zijn een aantal jaar geleden gescheiden en sindsdien investeert mijn vader vooral in (jongere) vrouwen die hij via internet leert kennen en die hem ontzettend gebruiken. Hij zit nogal goed in de slappe was en laatst kwam ik er achter dat hij voor diverse vrouwen telefoonabonnementen betaalt, geld overmaakt op hun rekening, schoolgeld voor hun kinderen betaalt, Verjaardagscadeautje voor diezelfde kinderen betaalt.
Laatst vertelde hij dat hij met een van die vrouwen had afgesproken, maar dat dat steeds niet door kin gaan omdat zij ziek was, of haar kind of... Nou ja, steeds een ander smoesje dus.

Ik vind het zo stom van m'n vader, dat hij dit zelf niet inziet! Van de vrouw waarmee hij zou afspreken heb ik het telefoonnummer en ik zou haar zo graag willen zeggen hoe ik hier over denk. Maar dat kan natuurlijk niet, want ik heb er niks mee te maken natuurlijk.

Wat zouden jullie doen? M'n vader weet hoe ik er over denk, maar wil het niet horen,
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers