Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gebeten door kat!

<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 17 Okt 2013 21:22

Gebeten door kat!

Vanmorgen heeft mijn kat mij knetterhard in mijn wijsvinger gebeten, in plaats van in het potlood waarin ze dacht te bijten :pale: gevolg: 2 kleine wondjes in mijn vingertopje die best ff heftig gebloed hebben, verschrikkkelijk zeer deden (en doen), en uiteindelijk na spoelen onder de kraan stopte met bloeden. Voor de zekerheid heb ik de huisarts gebeld en die gaven aan dat ik toch even langs moest komen.

Heb ik gedaan en nadat de arts even keek gaf hij aan dat een nat verbandje voor 24u goed zou zijn. Zo gezegd zo gedaan, assitente heeft 'n verbandje aangelegd en ik moest het maar even aankijken. Zou het echt gaan ontsteken moest ik mij weer melden.

Nu is het zo dat m'n vinger al de hele dag zeer doet en ik daarom net het verband er af heb gehaald. Ik had het idee dat dat alleen maar meer irriteerde omdat het te strak zat en loshalen wat verlichting zou bieden.

Maar nu is met name mijn vinger topje echt bijna 2x zo dik als mijn andere wijsvinger, doet het echt naar zeer (kloppend, ook bij omhoog houden) , stekend gevoel, en voelt hij warm aan. En dan vraag ik mij af; morgen maar weer de huisarts bellen? Of gewoon even afwachten en aankijken? Ook met oog op het weekend!

Ik heb er in elk geval wel weer nieuw nat verband omheen gedaan om de wondjes in elk geval open te houden.. :)
<<

Anoniem6

Bericht 17 Okt 2013 21:28

Re: Gebeten door kat!

Ik zou morgen voor de zekerheid even bellen met de huisarts om te overleggen. Mijn kat heeft mij laats ook gebeten en ze gaven aan dat het verstandig was dat ik een tetanus prik zou krijgen. Hebben ze dat bij jou niet gedaan?
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 17 Okt 2013 21:35

Re: Gebeten door kat!

Nee.. de assistente had het daar wel over aan de telefon; tetanus prik én preventieve antibiotica. Maar de arts gaf aan dat het niet nodig was, omdat het twee kleine plekjes waren, wel precies haar snijtanden. En ja.. ik was allang blij/opgelucht dat ik geen prik hoefde! held op sokken als ik ben met injecties.. :silent:
<<

Anoniem6

Bericht 17 Okt 2013 22:03

Re: Gebeten door kat!

Ik had ook geen flinke plekken maar omdat het niet gebloed had vonden ze het wel verstandiger zeiden ze. Ik hou ook totaal niet van prikken en ben niet zo'n voorstander van vaccinaties maar heb het toch maar gedaan. De prik viel opzicht wel mee voelde me alleen 2 dagen later alsof ik een flinke griep had met erge spierpijn :thumbdown:

Fijn voor jou dat je de prik niet hoefde maar ik zou het wel even in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.
<<

Anoniem122

Bericht 17 Okt 2013 22:11

Re: Gebeten door kat!

Ik zou morgen even de huisartsenpost bellen en vragen of je toch niet beter een tetanusinjectie kan krijgen. Liever even 1 mini prikje dan een hoop gezeur straks.
Die prik moet volgens mij binnen 24 uur na de verwonding gegeven worden en het kan zijn dat je morgen anders te laat bent.
En misschien ook antibiotica, als ik dit zo lees:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... onden.html
"In het algemeen worden bijtwonden ouder dan 8 uur, alle bijtwonden aan de handen en alle kattenbeten met antibioticum behandeld! Het is belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met een antibioticum kuur."
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 17 Okt 2013 22:20

Re: Gebeten door kat!

Als je vinger rood dik en pijnlijk is kan het 2 dingen betekenen:
Of het is een "afweerreactie" van je lichaam op die kattenbeet (je imuunsysteem valt de vieze cellen aan).
Of het is toch een beginnende ontsteking aan het worden.

In beide gevallen is een nat verbandje momenteel het beste wat je kan doen. En zorg ervoor dat het verband ook nat blijft. Het zorgt er namelijk voor dat eventueel vuil makkelijker uit de wond komt. En bovendien haalt het ook de warmte uit je vinger dat natte verband.

Mocht je er morgenochtend nog last van hebben zou ik zeker weer even de huisarts op bellen zodat hij het nog een keer kan beoordelen.

Succes in ieder geval!
Afbeelding

Afbeelding
<<

expressob

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2005

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:44

Bericht 17 Okt 2013 23:37

Re: Gebeten door kat!

Prik deed heel even zeer. Wel een week last gehad van mijn arm maar niet ziek geworden ervan.
Vind het vreemd dat ze zo kunnen zeggen dat het niet nodig is. Al eens geprikt? Prik is 10jaar geldig.

Beterschap met je vinger
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Okt 2013 23:44

Re: Gebeten door kat!

Je moet dat natte verband echt laten zitten hoor! De wondjes moeten open blijven (desnoods moet je ze weer opentrekken) en het natte verband zorgt er voor dat de troep er uit blijft komen.

Ik had vorig jaar flinke bijt- en krabwonden en heb een dikke week met gezwollen handen en armen gelopen, mét nat verband. En een antibioticakuur. Het schijnen de gevaarlijkste beten te zijn omdat ze superdiep gaan.
#teammaple🍁
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 18 Okt 2013 22:22

Re: Gebeten door kat!

Vanmorgen werd ik wakker en was mijn vinger wel nog wat dikker maar verder wel rustig en minder pijnlijk. Na het douchen verband weer vervangen en daarnet er af gehaald en vingertop is wel weer stukje dikker , roder en warmer maar niet meer zo pijnlijk! Heb het verband inderdaad goed nat gehouden en hang nu ook met mijn vinger in glas koud water te weken! Wel maf! Het waren twee ronde wondjes maar door de zwelling zijn het sneetjes geworden :laughcry:
<<

expressob

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2005

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:44

Bericht 19 Okt 2013 00:02

Re: Gebeten door kat!

Ga nou even je huisarts bellen om na te vragen voor die T.prik.
Doen hoor! Weet je zelf of je hem wel is gehad hebt?
<<

Red Velvet

Noob

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:04

Bericht 19 Okt 2013 15:11

Re: Gebeten door kat!

Ik hoop dat je ondertussen wel alweer naar de huisartsenpost bent gegaan?

Op mijn werk (HAP) hoor je vaak dit soort dingen. Een honden- en kattenbeet zijn de (naast een mensenbeet dan) de meest vieze wonden die je kunt hebben. Als jij aangeeft dat je vinger rood, dik en warm is en geklopt heeft, dan lijken de bacteriën zich daar lekker te vermaken...
De tetanusinjectie moet binnen 72 uur gegeven worden, tenzij je de afgelopen 10 jaar deze inj, al gehad hebt.
De nieuwe standaard van de NHG- is preventief antibiotica starten bij beetwonden op de handen.

Ik hoop dat je alsnog naar de HAP gaat, als je nog niet geweest ben. Want dit kan echt vervelend gaan uitpakken anders.
<<

Anoniem273

Bericht 19 Okt 2013 15:57

Re: Gebeten door kat!

Ik snap niet dat je niet gewoon even belt. Je kunt in het ergste geval dood gaan hierdoor, dat heb je er toch niet voor over?
<<

Anoniem 53

Bericht 19 Okt 2013 21:41

Re: Gebeten door kat!

Heb je er nog iets mee gedaan?
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 21 Okt 2013 17:51

Re: Gebeten door kat!

Huh! Ik zou zweren dat ik hier gereageerd had! Maar nogmaals; ik heb zaterdag ochtend naar mn ouders gebeld o.a.na aanleiding van jullie berichtjes en omdat het wel minder zeer deed en niet meer klopte, maar mijn vinger top toch nog wel aardig opgezet en paarsig was en ik mij toch een beetje zorgde maakte maar het ook weer zo wat vond om hiervoor naar de huisartsen post te bellen En.. toen bedacht mijn moeder zich ineens dat ik mij voor mijn werk en een reis die ik daarvoor ging maken, 2 jaar geleden heb laten in enten met diverse vaccinaties!

Dus ik heb direct mijn vaccinatie boekje van toen opgezocht en ja hoor! Ik heb toen vaccinaties voor hep. A. Hep B en DTP gehad. In totaal 3 injecties gehad, ook na 1 jaar nog n prik dus ook alles afgemaakt Oftewel; ik ben gewoon gevaccineerd!

Mijn vingertopje is nu nog steeds wat dikker dan mijn linker vingertop, en een beetje verkleurd en de plekjes zijn nog gevoelig maar verder ziet het er rustig uit. Hopen dat het zo blijft! Dank jullie wel voor jullie medeleven in elk geval!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers